Verschil in ketting gereedschap

DME3

MF veteraan
6 aug 2007
5.380
1
Heverlee (Leuven), België
Ik ben wat op de uitkijk naar gereedschap om zelf m'n ketting te kunnen vervangen.

Nu las ik dat bv. DID een ander soort tool gebruikt dan andere kettingmerken.

Na wat rondzoeken kom ik ook op flinke prijsverschillen.

Zo bv. deze van AFAM voor bijna 250 euro :?
AFAM Kettingbreker en riveteer toes

Dat vind ik toch wat te gek...

Dan heb je bv. deze voor 50 euro. Enkel voor DID kettingen.
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Dan heb je nog deze dingen. Universeel, voor alle merken?
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Zit er eigenlijk een verschil in werking tussen deze tools?

Die laatste met de hamers ziet er me wat link uit. Gaat dit met de andere gereedschappen ook zo?
 
Ik had wel gezien wat voor fototje je plaatste Zot
En bij zo'n achter brug gaat het idd niet,maar dat dan ook niet zo'n handige constructie

En ik blijf er bij dat een eindloze ketting beter is dan eentje zelf klinken
Zal idd vast wel steviger/betrouwbaarder zijn omdat je er zelf niet aan te pas komt, maar blijf er bij dat het me stukken handiger lijkt om een ketting te klinken.

Maar elk gebruikt natuurlijk de werkmethode die 'm best ligt ;)
 
Ik wist niet wat voor motor de TS heeft maar idd dan gaat het niet

Dan mag je nu vast wel het klink gereedschap van zot gebruiken want die heeft nu er vele aanbidders bij gekregen door mijn foute oplossingen
verder kijken dan je neus lang is voor je probeert denigrerende opmerkingen te maken.
Zonder jouw jochie had ik niet zo gedaan.
 
Het is lijkt mij niet voor niets dat er einloze kettingen in de handel zijn
Ik heb bij mijn fietsje het een paar keer gedaan met een einloze ketting en dat is idd een iets meer werk (zoveel meer werk is het bij mij niet, drie bouten meer los maken)
En dat de lagertjes van de achterbrug en vering weer eens niet vet zien is ook wel prettig
Maar ik klink ook regelmatig kettingen,ligt een beetje aan mn bui
 
Ik heb die versie voor D.I.D. kettingen (via Jos Smit, korting bij aanschaf van een kettingset) en ondertussen al vele kettingen mee geklonken. Ketting breken doe ik met een slijptol meestal. Of idd eerst het kopje eraf slijpen en dan met die pons de schakel eruit duwen.
 
Laatst bewerkt:
Het is lijkt mij niet voor niets dat er einloze kettingen in de handel zijn
Ik heb bij mijn fietsje het een paar keer gedaan met een einloze ketting en dat is idd een iets meer werk (zoveel meer werk is het bij mij niet, drie bouten meer los maken)
En dat de lagertjes van de achterbrug en vering weer eens niet vet zien is ook wel prettig
Maar ik klink ook regelmatig kettingen,ligt een beetje aan mn bui
wellicht heb ik heel andere motoren als jij, maar het is al erg lang geleden dat ik nog een motorwiel heb gezien met open lagers die je kunt smeren. :?
 
De whale klinkkit is het beste op de markt en voor 25jaar plezier in een werkplaats. Aanschaf is kostbaar maar per jaar gerekend geen drol.

Let er iig op dat je de schakel niet te ver perst/klinkt. Je kan je ketting hiermee verkloten. Afam heeft origineel klinkschakels maar zijn ook leverbaar met persschakels gelijk als DID. Dit kun je aangeven bij aanschaf.

Succes ermee en koop iets goed want daar heb je, uiteindelijk, meer plezier van.
 
Ik gebruik gewoon deze:

Schakel.jpg
 
Wat een gezeur om een ketting zeg! zelf pak ik de flex en zaag de oude ketting door en na vervangen van de tandwielen en leggen van de nieuwe ketting pak ik gewoon 2 hamer en een drevel met een botte punt. klaar.
Achterbrug boor je een vetnippel in en smeer je gewoon af en toe.
 
Dus om dat DID tooltje wat te sparen, mss een universele kettingbreker erbij kopen en dat DID ding enkel voor het klinken gebruiken?
haakse slijper gaat prima. Of de nokjes eraf of de ketting doorslijpen. Ik vind de nokjes eraf slijpen minder lomp en je tool krijg minder op zijn flikker
 
Ik gebruik gewoon ding van motozoom a 20 euro en heb er al bijna 10 kettingen mee geklinkt. Het enige is je moet bij het gebruik goed opletten dat vooral bij het breken dat je er goed recht voor zit. Aangezien het materiaal zeer bros is en meteen breekt als er een zijdelings kracht op zou komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan