Verschil in onderhoudskosten

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.208
70
Rotterdam
Hallo,
Ik zit er toch sterk aan te denken om een andere motor aan te gaan schaffen.
Ik weet nog niet precies welke, maar het gaat tussen deze 3.

Yamaha R1 98/99
Honda Fireblade 2000
Susuki gxr 750 2000

Waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de onderhouds intervallen.
Zoals: Om de hoeveel km. kleppen stellen, Olie/filter vernieuwen enz.

En zijn er nog specifieke zwakheden/storingen bekend van deze motoren.

Ik hoor het graag van jullie.
 
Wat ik vaak hoor is dat de honda wat duurder is in onderhoud maar de honda fanboys beweren dan weer dat er nooit wat aan stuk gaat :? Zo zie je maar, elke fiets heeft z'n voor en nadelen maar op het einde van de rit maken die onderhoudskosten toch niet zoveel uit. Als je maar lekker gereden hebt. Banden en benzine, daar zou je je beter zorgen om maken. Zonder kan je echter niet rijden dus keep in mind dat tijdens het rijden niet enkel de banden rollen maar eens te meer ook de euro's :X . Nu ja, moto rijden kost geld maar daar kiezen we nu eenmaal voor.
 
Psies Bandaddict.

Klopt het dat je nog niet op de machines hebt gereden, maar tot nu toe enkel op het uiterlijk bent afgegaan?

Zo ja, ga dan eerst eens een stevig stuk sturen met je drie opties. Daar zal voor jou qua rijden ongetwijfeld een winnaar :9~ uit naar voren komen, waarvan de kosten van die fiets (naar ik verwacht O-) ) ineens een stuk minder interessant voor je zullen zijn.

Zo nee, dan :X .

Maar los daarvan: ikzelf dacht dat de onderhoudskosten van de genoemde :] niet zo schrikbarend uiteenlopen.
 
Ik wil gewoon de feiten weten.
In de motorbladen kan je alles lezen over deze motorfietsen, maar niet over onderhouds intervallen.

Het gaat er niet om welke fiets ik het beste vind rijden, want dat kan je toch niet ondervinden door een proefritje.

Als ik tot een koop overga, wordt het 1 van deze 3, behalve als blijkt dat de 1 vaker duur onderhoud nodig heeft als de ander.

Dus die verhalen van, ga proefrijden en koop wat je lekker vindt rijden neem ik niet serieus.
Volgens mij koopt 90% van de supersport rijders hun motor omdat ie volgens de papieren zo vreselijk veel vermogen heeft en Misschien gaan ze dit vermogen op den duur ook nog wel gebruiken, maar zeker niet in een proefritje.
 
Quote:
Op maandag 29 maart 2004 19:54 schreef FZR1000 Naked het volgende:
Ik wil gewoon de feiten weten.
In de motorbladen kan je alles lezen over deze motorfietsen, maar niet over onderhouds intervallen.

Het gaat er niet om welke fiets ik het beste vind rijden, want dat kan je toch niet ondervinden door een proefritje.

Als ik tot een koop overga, wordt het 1 van deze 3, behalve als blijkt dat de 1 vaker duur onderhoud nodig heeft als de ander.

Dus die verhalen van, ga proefrijden en koop wat je lekker vindt rijden neem ik niet serieus.
Volgens mij koopt 90% van de supersport rijders hun motor omdat ie volgens de papieren zo vreselijk veel vermogen heeft en Misschien gaan ze dit vermogen op den duur ook nog wel gebruiken, maar zeker niet in een proefritje.


Wow! Dan behoor ik iig tot jouw 10%. Ik versta onder mijn stevig stuk sturen dan ook géén proefritje, maar een rit van 100+ km's of 'n uur of twee. Stap dan eens af en kijk dan hoe je erbij staat (of wat erop lijkt... ;) ).

En dat vermogen? Op straat? In NL? Nog voordat je overschakelt naar de twee kun je hier je brevet al inleveren :( . Dat doen ze alle drie al binnen zo'n vier seconden. En dan heb je nog 5 versnellingen over...

Ik weet natuurlijk ook niet wat voor type rijder je bent. Maar aan de fietsen te zien gok ik op seizoensrijder? Dan kom je met één plas olie wel het seizoen door. Of dat nou om de 6000 of 10000 is boeit niet: één keer per jaar ben je altijd aan de beurt. Kleppen stellen? De Gixxer is om de 24k aan de beurt. De rest dacht ik (! O-) !) ook. Is dus één keer per drie à vier jaar. Zo ook remvloeistof, koelvloeistof, etc. Dat zijn gewone minimale bedrijfskosten die alle drie de fietsen hebben. De verschillen zetten echt geen zoden van betekenis aan de dijk.

De echte kosten zitten 'm voornamelijk in je rechterpols en vingers.
Wheelies? Stoppies? De een komt achter met één BT-012 ( :9~ ) per seizoen uit. De ander heeft er twee nodig. Drie misschien? Verschil is al pakweg €400 in één seizoen. Praat ik niet eens over de voorband(en) en remblokken.
Ketting plus -wielen? Kan zomaar 20000 meegaan, maar ook 5000, om maar eens wat te noemen. De regie ligt helemaal bij jou! Niet bij de fiets. En dáár zit het verschil in de kosten. Niet aan het reguliere onderhoud van de drie door jou genoemde fietsen.

Tja, je hoeft het natuurlijk helemaal niet met me eens te zijn. Maar zo ondervind ik het kostenplaatje. En ik denk dat ik daar zeker niet alleen in sta O-) .

Succes met je keuze :)
 
98-99er R1:

6000 km olie
12000 km bougies
15000 km remblokken
40000 km kleppenstellen

de rest zou ik ff moeten opzoeken


Bekende problemen:

Tikkende uitlaatkleppen
Koppelings probleem?
 
Ik denk dat ze alledrie niet meer dan 20% van elkaar afwijken in onderhoudskosten.
Als je dat dan nog steeds belangrijk is voor je keuze zou ik gaan kijken naar een kleinere fiets met minder vermogen (die zijn over het algemeen goedkoper in onderhoud).

Maar zoals eerder vermeld ligt het grootste gedeelte in je rijstijl en het aantal kilometers dat je maakt.
 
Ga eens naar een motor(boeken)zaak en blader de Haynes boeken van die motoren eens door. Hier staat voorin precies in welk onderhoud bij welke km stand/leeftijd moet gebeuren. Dan heb je iig een idee van hoe de intervallen liggen. Verder kun je op online onderdelen sites van bijv. goparts of motorgoedkoop ofzo een impressie krijgen van wat slijtage onderdelen voor de verschillende fietsen kosten.
 
Ga eens naar een motor(boeken)zaak en blader de Haynes boeken van die motoren eens door. Hier staat voorin precies in welk onderhoud bij welke km stand/leeftijd moet gebeuren. Dan heb je iig een idee van hoe de intervallen liggen. Verder kun je op online onderdelen sites van bijv. goparts of motorgoedkoop ofzo een impressie krijgen van wat slijtage onderdelen voor de verschillende fietsen kosten.

Ja, dat ga ik dan maar doen.
Het leek me wel zo makkelijk om het hier op het forum te vragen.

Ik nam (misschien ten onrechte) aan dat hier ook Blade, Gsx-r en ZXR eigenaren waren.
Die me dus zo konden vertellen wat de interval termijnen waren.

Helaas
 
2002 Blade (hier rijd een 2003 in de buurt) heeft indd zoals Orph. al aangeeft grofweg dezelfde onderhouds intervallen. Alleen moet er volgens mij bij 24 dkm kleppen gechecked worden.

Ben alleen benieuwd hoe je bedoelt dat je niet aan 15dkm met een setje remblokken gaat komen :? Ik kom op het circuit en :] sportief op de openbare weg maar doe zeker 10-15dkm met een set STANDAART remblokken. *D
 
2002 Blade (hier rijd een 2003 in de buurt) heeft indd zoals Orph. al aangeeft grofweg dezelfde onderhouds intervallen. Alleen moet er volgens mij bij 24 dkm kleppen gechecked worden.

Ben alleen benieuwd hoe je bedoelt dat je niet aan 15dkm met een setje remblokken gaat komen :? Ik kom op het circuit en :] sportief op de openbare weg maar doe zeker 10-15dkm met een set STANDAART remblokken. *D

Misschien omdat ik en m'n FZR zwaarder zijn, of dat ik toch harder rem, maar na een paar duizend km. zie ik ze al flink slijten.

Ik weet het niet exakt want ik heb vorig jaar andere remklauwen gemonteerd.
6 zuiger remklauwen van een YZF 750.
Met de standaard rempomp, remt dit echt onbehoorlijk hard.

Maar met een michelin sportmax voorband, doe ik ook maar +/- 4.000 km !!

En ik ben nog nooit op het circuit geweest ;(
 
Begrijp niet helemaal je punt, net als voorgaande reactie's ben ik van mening dat de genoemde motoren allemaal ongeveer even duur zullen zijn om te rijden/onderhouden en dat de manier van rijden het enige is wat de km. kosten bepaald. Een onderhoudsinterval is leuk, maar rij je rustig dan zal bij de controle van de klepspeling afstellen niet nodig zijn, rij je als een wilde dan zal er wel afgesteld moeten worden omdat kleppen gewoon wat meer inslaan en langer worden naarmate ze langer heet zijn gestookt. Resultaat de nokkenassen moeten eruit en je hebt zo een ochtend werk aan arbeidsuren erbij. Dat geldt natuurlijk nog eens te meer voor banden/ketting/remmen/koppeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan