Verschil in oordoppen?

Superfly

Die hard MF'er
10 mrt 2003
531
6
Momenteel ben ik in het bezit van die eenvoudige
Alpine oordopjes met filter. Hopelijk weten jullie
wat ik daarmee bedoel.

Nu ben ik van zins me oordoppen te laten aanmeten
op bv de MotorRAI of beurs in Utrecht, omdat er dan
meestal wel aanbiedingen zijn.

Maar is er nu een werkelijk verschil tussen die twee?
Is het geluid beter gedempd? Zitten ze (veel) beter??
En hoelang gaan deze mee?
 
Gaat voornamelijk om de pasvorm.
Op maat gemaakt zit veel beter.

Ik heb nu van earmo de hard plastic uitvoering,
ruim twee jaar.
Volgende keer neem ik de "zachte" uitvoering.
Lijkt me nog beter zitten.

Demping zal ongeveer gelijk zijn.
 
http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=oordopjes&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (Oordopjes)

Staat boel info. Maar vraag op de beurs zelf ook goed door bij diverse aanbieders en kies dan de doppies die jij wil -->geen zachte danwel harde nemen omdat de buurman ze ook heeft en het bevalt.
 
De maatgemaakte doppen van Alpine dempen beter dan de 'parapluutjes'. Tenminste da's mijn ervaring. Alpine maakt trouwens geen harde doppen meer (in ieder geval niet meer voor motorrijders; de zachte werken beter qua comfort.
 
De maatgemaakte doppen van Alpine dempen beter dan de 'parapluutjes'. Tenminste da's mijn ervaring. Alpine maakt trouwens geen harde doppen meer (in ieder geval niet meer voor motorrijders; de zachte werken beter qua comfort.

Dit is eigenlijk wat ik wou horen. Want ik vind de "parapluutjes"
niet zo best dempen. Ander filters helpt ook niet echt. Komt bij,
dat ze na een jaar al niet zo best meer zitten. Ze zijn wat ver-
vormd. En soms trek ik het filter eruit in plaats van het hele
ding uit mijn oor.
 
Ik draag Alpine zachte op maat gemaakte doppies. Zitten erg goed, "stndaard doppen zaten 5 minuten goed en daarna k*t....met deze doppen is het precies andersom en dat bevalt een stuk beter ;)

Zachte doppen voelen eventueel wat beter maar zijn ook vooral wat minder gevoelig voor "lekken".

Dan nog word het samenspel tussen mijn oortjes en de doppies ieder jaar getest dmv luchtdruk. Is de moeite waard als je doppen wat langer hebt, aan 1 kant was bij mij al een aardige lekkage terwijl ik deze doppen pas een jaar heb. Krijg dus nieuw dopje :)
 
Dit is eigenlijk wat ik wou horen. Want ik vind de "parapluutjes"
niet zo best dempen. Ander filters helpt ook niet echt. Komt bij,
dat ze na een jaar al niet zo best meer zitten. Ze zijn wat ver-
vormd. En soms trek ik het filter eruit in plaats van het hele
ding uit mijn oor.

Let wel even op dat je in het begin ff moet wennen aan die maatdoppen, tenminste dat had ik. Nat maken doet vaak de truc om ze soepel in te zetten (ik heb uiteindelijk een oorcreme van ze gehad om het inzetten te versoepelen). Verder leveren ze de maatdoppen standaard met het groene filter. Ik ben terug gegaan naar Soesterberg en heb ze laten vervangen door rode (die service is gratis, zolang je het op het hoofdkantoor laat doen in Soesterberg). Verder is de service van Alpine goed, maar dat hoor ik eigenlijk van alle maatdop leveranciers.
 
Een ander filter erin zetten kan je dus
niet zelf doen?

Dat nat maken heb ik met de parapluutjes ook.
 
Niemand meer met op- of aanmerkingen??

En hoe zit het trouwens met die dingen in combinatie
met een communicatiesetje?? Iemand daar ervaring mee?
 
Weet iemand trouwens of je die rode filters ook los kan kopen bij bijvoorbeeld Safe ofzo? Ik Heb nu de standaard parapluutjes van Alpine met de gele filters erin. Die dempen op zich goed genoeg in de zin dat ik geen last van oorsuizen meer heb na een stuk motorrijden, maar echt stil is het nog steeds niet. Dus vandaar dat ik het weleens met rode filters wilde proberen voordat ik voor maatgemaakte ga, want de standaard zitten bij mij opzich goed genoeg.
 
echt stil is het op de hei |(

En kijk jij maar uit dat je geen hoofdpijn krijgt :+

Echt stil is het met die schuimdingen van Gamma ... Hoef je dus niet voor naar de hei.
En al zou je naar de hei gaan, dan kom je een blaffende hond tegen en tsjielpende vogels :+

Wat is stil :?
 
Ik heb vandaag op de RAI mij een setje nieuwe Alpine oordoppen aan laten meten.

Prijs 85 euro (normaal 131 euro) met 5 jaar garantie, rode filters, met 24 maanden diefstal c.q verlies garantie (13 euro) en een spuitbusje reinigings- c.q. onderhoudsmiddel (8 euro).

Dit alles voor de prijs van 98 euro!

Levering over ca. 4 weken.
 
Eerste motorjaren en ook de meeste motorkilometers zonder doppie´s.
Heb hierdoor dus ook gehoorsschade opgelopen, ( constant licht suizen in de verte, monotoon..)
Daarna de gele werkplaatsproppen gebruikt.
Deze sluiten heel erg goed af!
Werd echter afgeraden i.v.m. evenwichtsverstoring, die hierdoor kan optreden.
Toen via mijn werk de harde plastic doppen op maat.
Prima voor het werk, NIET voor onder de helm! De helm drukt die harde oordoppen verder naar binnen, wat zeer gaat doen.
Later zelf op de Beurs, de Earmo laten aanmeten, ZACHTE! GOED!
Nu weer paar jaar verder, en via mijn werk weer nieuwe kunnen scoren!
Elacin. Zachte. Goed.
Je hoort voldoende op de weg. Windgeruis is, na 900km door Duitsland, niet irritant meer. Je kunt gewoon met elkaar praten, als je het hellempie af doet, zonder bijgeluiden! Zoals het suizen of een, ( tijdelijke ), brom in je hoofd!
Niet twijfelen over aanschaf.....gewoon doen, zeker als je altijd rijdt!
 
Gaat voornamelijk om de pasvorm.
Op maat gemaakt zit veel beter.

Ik heb nu van earmo de hard plastic uitvoering,
ruim twee jaar.
Volgende keer neem ik de "zachte" uitvoering.
Lijkt me nog beter zitten.

Demping zal ongeveer gelijk zijn.

Deze doppen heb ik ook. Ze dempen prima maar ze zitten niet lekker. De volgende keer koop ik weer zachte.
 
Niemand meer met op- of aanmerkingen??

En hoe zit het trouwens met die dingen in combinatie
met een communicatiesetje?? Iemand daar ervaring mee?

Ja,

De ervaring is dat de communicatie VEEL beter gaat verlopen. De stem komt heel goed door het filter, maar het storende omgevingslawaai is zo goed als verdwenen.

Maar ik denk dat jij die speakertjes ingebouwd in een plug bedoeld ? Die kwam ik laatst tegen. Lijkt me erg gevoelig voor draadbreuk. Wel mooi uitgevonden.
 
Werd echter afgeraden i.v.m. evenwichtsverstoring, die hierdoor kan optreden.
Ik heb deze week schuimdoppen geprobeerd (vind die standaard Alpine dus 3 keer niks), en ik heb dat verhaal ook gehoord maar er niks van gemerkt. Weet iemand hier het fijne van? Lijkt mij persoonlijk onzin want het gaat er blijkbaar om dat die doppen alle lucht afsluiten, nou dat doet (qua evenwichtsorgaan) je trommelvlies ook de laatste keer dat ik bij biologieles zat op te letten...

3M doppen zijn trouwens errug fijn.
 
Zoals ik al vermeldde, KAN, het verstoring in evenwicht = coordinatie, veroorzaken. Er zijn mensen wél of niet gevoelig voor.
Zo ook de ervaring in een flight-simulator, kun je hier tegen, ja of nee.
En ben je gevoelig voor hoogte/druk verandering op korte termijn, bijv. een tunnel in rijden zoals bij dordrecht. Bij mij wel het geval!
Later speelt ook je leeftijd een rol in deze.
 
Er zijn op de rai drie aanbieders van op maat gemaakt doppen: earmo, alpine en audisafe. Wat is het precieze verschil tussen deze aanbieders, want bij alpine waren ze het duurst en bij audisafe het goedkoopst.
 
Zoals ik al vermeldde, KAN, het verstoring in evenwicht = coordinatie, veroorzaken. Er zijn mensen wél of niet gevoelig voor.
Dat had ik gelezen - ben alleen benieuwd naar, zeg maar, de biologie erachter want ik vat'm niet.
Zo ook de ervaring in een flight-simulator, kun je hier tegen, ja of nee.
Weet ik niet. Kan wel tegen stalls met full flaps doen in een Cessna (dat is zeg maar een flightsimulator zonder computer maar met vleugels, eigenlijk veel leuker :P ).

Maar goed, ik heb met die 3M dingen nergens last van gehad. Voordeel is dat ze zitten als die hele zachte oordoppen maar ze zetten net zo snel uit als die hardere schuimrubberachtige. Enfin... ik blijf dus nog ff met weggooiers rijden totdat ik van mijn fiets val als ik stop ofzo :)
 
Echt stil is het met die schuimdingen van Gamma ...

Die schuimdingen va nde Gamma bevallen prima en zijn niet volledig stil maar volgens mij wel de enige optie met een gezonde prijs/kwaliteitverhouding. ALs je van die doppen laat aanmeten voor meer dan 100 euro laat je je volgens mij gigantisch foppen. Maar ga je gang.
 
Die schuimdingen va nde Gamma bevallen prima en zijn niet volledig stil maar volgens mij wel de enige optie met een gezonde prijs/kwaliteitverhouding. ALs je van die doppen laat aanmeten voor meer dan 100 euro laat je je volgens mij gigantisch foppen. Maar ga je gang.
Als je die Gamma doppen elke dag draagt heb je volgens mij elke 2 weken een nieuw setje nodig.
Na 2 jaar speel je dan quitte (of zijn die Gamma doppen duurder dan 2 euro?)
Ik vind persoonlijk de Gele schuimpjes best lekker, eigenlijk veel stiller dan de zachte Earmo's die ik ook heb.
Voor dagelijks gebruik zijn aangemeten otoplastieken veel makkelijker:
Ze passen altijd en je hoeft ook niet te kneden en te proppen.
 
Als je die Gamma doppen elke dag draagt heb je volgens mij elke 2 weken een nieuw setje nodig.

Om te beginnen gebruik ik ze alleen bij langere ritten op de snelweg. Bovendien kan je ze schoonmaken onder de kraan en opnieuw gebruiken. En daarbij: geel zijn e toch al ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan