verschil in rijden tussen sportmotor en toermotor

geit72

MF'er
8 jul 2007
163
0
amsterdam
Mijn vraag is hoe het zit met het sturen en rijden in het algemeen als je een sportmotor hebt. Is dat nou heel anders sturen dan wanneer je bijvoorbeeld een toermotor hebt of een beetje een combi tussen sport en toer zoals bijvoorbeeld een Fazer als ik het goed heb.
 
:? wat wil je precies weten? Iedere motor is anders en heeft zijn eigen stuurgedrag. Het is dus niet zo makkelijk om dat te zeggen. Het enige om dat uit te vogelen is door proef te rijden.
 
zelfs is de eene sportmotor de andere niet, een CBR1000RR stuurt toch heel anders als bijvoorbeeld een GSXR1000. Een Fazer type 2003 lijkt wel een vrachtwagen kwa stuurgedrag tenopzichte van het laatste type.(ietwat overdreven dat wel!) Inderdaad proefrijden is het beste. :]
 
zelfs is de eene sportmotor de andere niet, een CBR1000RR stuurt toch heel anders als bijvoorbeeld een GSXR1000. Een Fazer type 2003 lijkt wel een vrachtwagen kwa stuurgedrag tenopzichte van het laatste type.(ietwat overdreven dat wel!) Inderdaad proefrijden is het beste. :]

Lijkt mij toch echt niet dat een Fazer minder lekker stuurt dan een GSXR.... een Fazer stuurt denk ik veel makkelijker dan een supersport...

ben overgestapt van een supersport naar een naked en dat stuurt echt wel makkelijker...
 
zelfs is de eene sportmotor de andere niet, een CBR1000RR stuurt toch heel anders als bijvoorbeeld een GSXR1000. Een Fazer type 2003 lijkt wel een vrachtwagen kwa stuurgedrag tenopzichte van het laatste type.(ietwat overdreven dat wel!) Inderdaad proefrijden is het beste. :]
Smaken en voorkeuren verschillen ;)
 
Op een toer kan je veel km's maken met z'n 2-en. Een SS of HyperS is bedoelt voor egoïsten, die er een beetje van houden om in je uppie op een raket te zitten (daar komt het woord kruisraket volges mij ook vandaan). Ik heb een SS dus ben ik cool...ook al krijg ik last van polsen, nek en rug na een uurtje toeren. :W
 
Mijn vraag is hoe het zit met het sturen en rijden in het algemeen als je een sportmotor hebt. Is dat nou heel anders sturen dan wanneer je bijvoorbeeld een toermotor hebt of een beetje een combi tussen sport en toer zoals bijvoorbeeld een Fazer als ik het goed heb.

Stuur zit ongeveer op dezelfde plek....

Het stuurgemak hangt onder andere af van het zwaartepunt van de motor.
En dat verschilt per motor.
Net als de zithouding.

Sturen en rijden in het algemeen moet je gewoon aanwennen en aanvoelen.
Kwestie van doen. Dan maakt het niet uit wat voor type motor je rijdt.
Een sport/supersport komt iets sneller van z'n plek.
Een tourmotor iets minder snel.
Boeie...

Als je goed met je motor overweg kunt is het, op de weg, niet interessant wat voor
type motor je rijdt.
Dan kun je met een "lompe tourbak" prima meekomen met sportmotoren bij een tourtocht.
 
Op een toer kan je veel km's maken met z'n 2-en. Een SS of HyperS is bedoelt voor egoïsten, die er een beetje van houden om in je uppie op een raket te zitten (daar komt het woord kruisraket volges mij ook vandaan). Ik heb een SS dus ben ik cool...ook al krijg ik last van polsen, nek en rug na een uurtje toeren. :W
als je mij op een tour-fiets ala fazer plempt voor een uurtje of 2, heb k meer last van mijn rug dan dat ik een uurtje of 2 op een ZX9R op ZX6R aant sturen ben...
en ja, ook als ik met beide fietsen tzelfde tempo rijdt!
 
~
Op een toer kan je veel km's maken met z'n 2-en. Een SS of HyperS is bedoelt voor egoïsten, die er een beetje van houden om in je uppie op een raket te zitten (daar komt het woord kruisraket volges mij ook vandaan). Ik heb een SS dus ben ik cool...ook al krijg ik last van polsen, nek en rug na een uurtje toeren. :W~


Klets niet als je er geen verstand van hebt.. Of jij hebt last van reuma oid.. Ik ben met mijn ZX7R op stage in zuid frankrijk en heb een dikke 1000km gereden om hier te komen, in één dag. Toen ik aankwam had ik nergens last van, alleen rond de 800km begon mijn achterste een beetje beurs te worden..

Komt nog eens bij dat een ZX7R niet bekend staat om zijn comfortabele zitpositie..
 
Op een toer kan je veel km's maken met z'n 2-en. Een SS of HyperS is bedoelt voor egoïsten, die er een beetje van houden om in je uppie op een raket te zitten (daar komt het woord kruisraket volges mij ook vandaan). Ik heb een SS dus ben ik cool...ook al krijg ik last van polsen, nek en rug na een uurtje toeren. :W

Je kunt natuurlijk ook een watje zijn als jij na 1 uur al last hebt van nek, rug en polsen.. :X
 
Lief spelen! De ene persoon is de andere niet. Ik krijg op een nakend waanzinnig last van mijn rug, terwijl een ander daar weer geen last van heeft. Je kunt niet over een ander oordelen. Daar gaat juist 99% van de reacties over.
 
\
Op een toer kan je veel km's maken met z'n 2-en. Een SS of HyperS is bedoelt voor egoïsten, die er een beetje van houden om in je uppie op een raket te zitten (daar komt het woord kruisraket volges mij ook vandaan). Ik heb een SS dus ben ik cool...ook al krijg ik last van polsen, nek en rug na een uurtje toeren. :W\


Klets niet als je er geen verstand van hebt.. Of jij hebt last van reuma oid.. Ik ben met mijn ZX7R op stage in zuid frankrijk en heb een dikke 1000km gereden om hier te komen, in één dag. Toen ik aankwam had ik nergens last van, alleen rond de 800km begon mijn achterste een beetje beurs te worden..

Komt nog eens bij dat een ZX7R niet bekend staat om zijn comfortabele zitpositie..

Ja en dus? :?

Als jij weinig last hebt dan geldt dat voor iedereen en heeft hij er geen verstand van? :z

Ik redt dat niet en heb gelukkig geen reuma. :N

Ik moet er niet aan denken om nog supersport te rijden. Oncomfortabel en absoluut niet sneller bij normaal gebruik. Tenzij je continu veel te hard wil rijden.
Ik vind zelfs dat je er nadeel mee hebt in kortere bochten, haarspelden, zeker als je verder van huis raakt etc.

Veel mensen zouden beter af zijn zonder. Zeker grotere mensen. Maar ja weinigen beseffen dat er nog een wereld aan andere motoren is en hoe goed die sturen. Een BMW Boxer of een Pan draai je met gemak op een dubbeltje rond. Een naked met lekker breed stuur is ook leuk en je hebt meer hefboomwerking van je stuur dan die smalle clipons van een supersport.hoe je ook denkt te sturen, iedereen gebruikt tegensturen bewust of onbewust, dus dat is heel belangrijk.

Als je klein of tegen t gemiddelde aan zit, ja goed dan zal t vast prima zitten op zo'n supersport en iedereen moet zelf weten wat ie rijdt, al dan niet gepijnigd door oncomfortabel zithoudingen en bakken vermogen die vrijkomen op manieren waar je meestal niet veel mee kunt. ;)
 
Verschil gewoon per motor en per persoon.. De ene zit beter op een sportfiets en de andere beter op een tour. Al zal de zit in 9 van de 10 gevallen op een tourmotor toch wat luxer zijn.

En of er mee te sturen is? ja tuurlijk... En dat ligt voor 99% aan de berijder.
Je gelooft toch zelf niet dat een willekeurige sportfietsrijder z'n motor voor de volle 100% benut.
(hoeft overigens ook echt niet om het naar je zin te hebben)

Ik ben zelf totaal gek geworden van de all-roads.. Fijne zitpositie en er is geweldig mee te sturen. Zeker in bergachtige(met bochten overladen) gebieden.
 
Sportmoto's hie in België ziet ge alleen rijden als het goe weer is, meestal met sportsloefkes aan. Da is ne moto om te sporten hé :+

Ne tourmoto ziet ge het ganse jaar door rijden :W
 
Ha, de Robert :W
Uw bobinnes van uwe suzuki gewisseld voor ne honda? :Y

Nu rijdt ge ook rond op uw basketball-sloefkes *O*


jaja pekel,

heb mij een echte emotieloze, altijd werkende, 2 cylinder honda gekocht.

maar nu kan ik helemaal niet meer in de pekel rijden ;(
alles aluminium aan die fiets....

mijn suzuki was tenminste nog rauw staal met verf eroverheen.
die kan je gewoon afspoelen.


ik heb zelfs al een keer op de motor gereden met mijn nikes aan...
maar dat was maar een klein stukje hoor..

moest even bloemen halen voor mijn vriendin.
gaat best makkelijk achter zon kuipruitje.

*D
 
jaja pekel,

heb mij een echte emotieloze, altijd werkende, 2 cylinder honda gekocht.

maar nu kan ik helemaal niet meer in de pekel rijden ;(
alles aluminium aan die fiets....


mijn suzuki was tenminste nog rauw staal met verf eroverheen.
die kan je gewoon afspoelen.


ik heb zelfs al een keer op de motor gereden met mijn nikes aan...
maar dat was maar een klein stukje hoor..

moest even bloemen halen voor mijn vriendin.
gaat best makkelijk achter zon kuipruitje.


*D

Toverwoord: Tectyl (pak wel de blanke...)

Bij mij gaat ie meestal in de koffer.
Moet dan wel rekening houden met het formaat van de bos. B|
 
Toverwoord: Tectyl (pak wel de blanke...)

Bij mij gaat ie meestal in de koffer.
Moet dan wel rekening houden met het formaat van de bos. B|


allez..

ik kan toch zeker niet mijn radiateurekes volspuiten met tectyl?

of mijn stalen?! uitlaatbochten, of mijn frame of of of.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan