verschil in snelheid tussen F1 en GP500

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
test.jpg


cool.jpg


natuurlijk gaat F1 harder, maar dit vergelijk uit 1995 geeft toch aan dat het verschil (behalve in de bochten) niet extreem groot is.

_________________
Helaas berusten de onderstaande topics niet op de waarheid :+

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-20 10:13 ]
 
Volgens mij ligt het nu nog veel dichter bij elkaar..
F1 probeert men op allerhande manieren trager te maken, groeven in de banden o.a. Of het veel uithaalt valt te betwijfelen maar bikes kunnen dan toch sneller ontwikkelen dacht ik zo.
Eneeuhh.. op 6 jaar tijd gebeurd er VEEL op zulk topniveau hoor.
 
Net gelezen op itv-f1.com dat een Jordan met Tractioncontrol in 4,3 sec. naar 160 km/h accelereert. Een motor is ook erg snel maar ik betwijfel of hij dat haalt.
 
Ik denk dat het verschil toch is toegenomen. De auto's draaien ondanks alle maatregelen toch ieder jaar weer snellere ronden. Zeker op het gebied van remmen en bochtsnelheid wint een F1 het van een GP500 motor.
 
Soms is de topsnelheid van een GP500 op een bepaald circuit hoger als bij F1. Soms is de motor ook sneller dan F1, maar ligt heel erg aan soort circuit.

Maar ja, een F1 heeft rond de 800pk, en een GP500 "maar" 200....
 
Heb je gans dat artikel trouwens niet bertv? Meteen een scan dat'k kan lezen dan graag! :)
 
helaas... dit zijn twee plaatjes uit een soortgelijk topic in..........GoT....
(ik kijk nog steeds af en toe om het af te leren)

_________________
Yamaha YZF600R Thundercat | Gezocht: baan, internetvormgever

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-21 15:51 ]
 
Wat is het verschil eigenlijk in ronde tijden tussen een F1 en een Gp500?
Er zijn circuits waar bijde machines wel eens op rijden dus daar moet gemakkelijk achter te komen zijn.
Dat F1-wagens sneller zijn is logisch een F1 wagen weegt erg weinig (wel veel meer dan een 500cc wegracer), maar heeft ook erg veel motor-inhoud en ontzettend veel rubber aan de weg om al dat vermogen kwijt te kunnen, dat wordt met een 500 wat moeilijker je kunt de achterband wel breder maken, maar je zult ook nog eens de bocht om moeten.

Ik vind wel dat een 500 veel dichter bij een "normale" wegmotor staat , dan een F1 bij een "normale" auto, een F1 heeft meer weg van een F16 dan een auto! Bij de motoren is dit verschil veel minder, bij het WK Superbike liggen de ronde tijden niet veel lager dan bij de 500 GP's
:]
 
Wat is het verschil eigenlijk in ronde tijden tussen een F1 en een Gp500?
Er zijn circuits waar bijde machines wel eens op rijden dus daar moet gemakkelijk achter te komen zijn.
Dat F1-wagens sneller zijn is logisch een F1 wagen weegt erg weinig (wel veel meer dan een 500cc wegracer), maar heeft ook erg veel motor-inhoud en ontzettend veel rubber aan de weg om al dat vermogen kwijt te kunnen, dat wordt met een 500 wat moeilijker je kunt de achterband wel breder maken, maar je zult ook nog eens de bocht om moeten.
Grand Prix GP500 Suzuka van dit jaar: pole was voor Capirossi in 2'04.777
Grand Prix F1 Suzuka van 2000: pole voor Michael Schumacher in 1'35.825. Ik verwacht dat dit jaar een 1:33 mogelijk is.

Het verschil is eigenlijk nog meer dan ik had verwacht. Een halve minuut per rondje is puur veel.

Ik vind wel dat een 500 veel dichter bij een "normale" wegmotor staat , dan een F1 bij een "normale" auto, een F1 heeft meer weg van een F16 dan een auto! Bij de motoren is dit verschil veel minder, bij het WK Superbike liggen de ronde tijden niet veel lager dan bij de 500 GP's
:]
Op Philip Island rijden zowel de GP500 en SBK's (er zijn maar verrassend weinig circuits waar beide series komen). Het ronderecord is een 01:32:743 van Roberts. De Superpole dit jaar ging naar Corser met een 01'33.576 (jaja, ik ben een statsfreak :+ ;) )
 
Een heel groot ding is belangrijk voor de rondetijden, F1 heeft vleugels.
Vleugels op een GP500 wordt wel een beetje vreemd, helpt niet echt, vleugels onder een hoek.

Haal van zo´n F1 de vleugels af en meet dan eens ze rondetijden.
 

Of geef een GP500 racer 2 wielen extra en ga dan de tijd nog een keer meten. Dan hebje wel een hele snelle kart. :j
 
hehe! In de Arcaboleno cup gebruiken zo ook motorfiets-motoren in die auto's...R1 en GSXR1100 blokken geloof ik.

Ze doen het dus wel....
 
Ik denk dat het eerlijker is om bijv. een Honda VTR1000sp SuperBike te vergelijken met een Porsche GT2 of GT3,of een Viper met een ZX-7 of....
Dat zijn allebij race-machines afgelijd van een "standaard" auto/motor.
Dus rondetijden iemand? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan