Verschil moeilijkheid A1 en A

row123

MF'er
22 mei 2017
40
1
Hallo daar :)

Wellicht een vreemde vraag, maar is er een grote verschil in het leren en het hanteren van een motor in A1 en A categorie.

Reden is dat 125cc prima vind in de stad. Geen snelweg rijder.

Een Monkey (of Dax cloon) zou erg leuk zijn in de binnenstad hier en Den Haag.

Wellicht hier volwassenen die bewust voor A1 hebben gekozen?



Ik las hier en daar al over het makkelijker maken van het behalen van de A1 rijbewijs. Maar dat kan nog wel even duren voordat dit allemaal doorgevoerd is.
 
Een 125cc is natuurlijk lichter.. dus makkelijker bij de voertuigbeheersing etc. Maar als je je A kan halen; dan zou ik dat zeker gewoon doen.
een A motor.. bijv een MT-07 die de meeste rijscholen gebruiken is ook licht genoeg om makkelijk de voertuig beheers oefeningen te doen.

Heb zelf 2 jaar rondgereden op een 125cc motorscooter.. leuk voor in/rond de stad maar niet voor de snelweg.
 
Wanneer de de leeftijd voor categorie gepasseerd bent, is er geen mogelijkheid om op een 125cc je rijbewijs meer te halen. Dat wordt dan gelijk A2 of A. Uiteraard is het daarna gewoon mogelijk een lichte motor te kopen. Er zijn denk ik toch ook wel genoeg mensen die daarvoor kiezen. Al zou ik persoonlijk dan wel eerder kiezen voor een 300cc ofzo. Mocht het dan nodig zijn, kan je nog met een gerust hart de snelweg op.
 
Hoi ok bedankt voor de info.

Eigenlijk even rondkijken welke rijscholen een lichte A hebben :)
 
Hoi ok bedankt voor de info.

Eigenlijk even rondkijken welke rijscholen een lichte A hebben :)
Heel licht zal niet gaan, want er zijn minimum-eisen aan de motor om er A examen mee te mogen doen:

https://www.cbr.nl/nl/service/nl/artikel/toelatingseisen-praktijkexamen-categorie-a-motor.htm zei:
A-rijbewijs • Motorrijtuig op 2 wielen van de categorie A Indien voorzien van een brandstofmotor: - een vermogen van ten minste 50 kW en een ongeladen massa van ten minste 180 kg. Indien voorzien van volledig elektrische aandrijving: - een maximumvermogen van ten minste 50 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten minste 0,25 kW.

Maar ik zou me daar niet druk om maken, je hoeft zo'n ding niet te tillen. Je leert juist de juiste technieken toe te passen om de motor te beheersen, en daarvoor is alleen kracht nodig als je het fout doet. En je kan het dan beter fout doen met een zwaardere motor, terwijl je instructeur er is om je te helpen, dan dat je dat doet nadat je je rijbewijs hebt en alleen op pad bent. Dus beter niet de makkelijkste optie kiezen om het te leren.
 
Hoe zwaarder de motor, hoe stabieler je in principe bent als je rijd. Manoeuvreren op lage snelheid is dan wel weer makkelijker met een lichtere motor.
 
Leuk Topic onderwerp en wil graag even inhaken.
Rijd zelf al sinds 1988 motorfiets en toen mocht je na het behalen van het motorrijbewijs gewoon op alles rijden dat er bestond en betaald kon worden.
Heb sinds het behalen van het roze papiertje meer dan 35 motorfietsen gehad waaronder de lichtste een 125 en de zwaarste een 1250cc.
En uiteraard daartussen van allerlei soorten moeellen in.
Maar........sinds een aantal jaren een heilige koe CC aangeschaft en dat had ik eigenlijk veel eerder gedaan moeten hebben.
Wat een weelde en plezier dat geeft zo’n auto waar het dakje open van kan.
Misschien is het vloeken in de kerk, maar voor mijn beleving is het een motorfiets op 4 wielen maar dan zonder de ongemakken zoals telkens die motorkleding aan hoeven trekken en de helm op te doen.

Ik kan nu een bijrijder meenemen die dan ook niet telkens meer de motorkleding aan hoeft en de helm op hoeft te doen.
Overigens gaat het communiceren tijdens het rijden ook een stuk plesanter en makkelijker met elkaar.
Bij mooi weer de kap open en genieten en bij takke weer de kap gesloten houden en met tijd en wijlen een muziekje erbij of soms de momenten om heerlijk de muziek uit te laten en te genieten van het motorgeluid en rondsuizende windgeruis.
Ik heb de keuze gemaakt om verleden jaar te stoppen met rijden op een zware motorfiets omdat ik merkte sneller en meer de CC te pakken dan de motorfiets.
Heb daar tot op heden geen moment spijt van gehad maar moet er wel bijzeggen dat ik graag een stukje rondknor op een tweewieler en daarom mijn Honda MSX125 erbij heb gehouden.
Dat betreft inderdaad een heuse A1 motorfiets met slechts 11pk aan vermogen en een topsnelheid van een krappe 100km per uur.
Ik denk haast zeker te weten dat een A1 motorfiets voor vele personen niet iets is als enigste motorfiets om mee rond te rijden.
Was het alleen al omdat het gros van de motorrijders het liefst een ‘echte’ motorfiets wenst te willen berijden, en dan is een A1 gebakje niet datgene wat ze prefereren.
Maar ik kan alleen voor mezelf spreken en heb met rijden op mijn A1 fietsje meer plezier dan ik voorheen had op de grote zware fietsen.
Grote en verre bestemmingen doe ik veel liever met de CC en de kortere ritjes gebeuren met de Honda Grom.
Moet ik er ter verduidelijking wel even bij vermelden dat anno 2021 het zeer goed te doen is om met een 125cc fietsje binnen en buiten de stad mee te rijden.
Zelfs snelweg is goed doenbaar sinds de invoering van maximaal 100km per uur overdag.
Mijn Honda Grom blaft als een Mechelse herder met de heerlijke Yoshimura uitlaat erop en ze trekt bekijks van omstanders alsof ze melaats is.
Daarbij heeft ze een benzine verbruik van 1 liter op 50 echte kilometers en dat is telkens bij tanken aan de pomp om te lachen.
Al met al ben ik dus 1 van de weinig volwassene met bezit van een A rijbewijs die er toch voor kiest om alleen maar op een A1 flets rond te rijden.
En de grootste schik heb ik ervan ondanks dat ik geen dikke zware snelle ‘echte’ motorfiets onder de kont heb.
Overigens even ter verduidelijking: met CC bedoel ik een coupé cabriolet.
Werkelijk 1 van de beste uitvindingen ooit gemaakt op auto-gebied.
Als ik de laatste jaren wel ergens achter ben gekomen dan is het dat een zware motorfiets met veel vermogen absoluut geen meer plezier hoeft te geven dan een eenvoudige lichte 125cc A1 motorfiets.
Maar helaas is Nederland geen land waar de meeste mannen zich prettig voelen op een A1 motorfiets.
Heeft waarschijnlijk toch iets te maken met de looks en het idee van: een zware is de ware.
Uiteraard ieder zijn keuze en ding, maar wat dat betreft ben ik meer dan blij dat het aanbod van 125cc machines de laatste jaren flink vooruit is gegaan.
Vr gr
 
Ha ha ha, geenszins hoor.
Lees er wel mee via dat soort Forums, maar in hart en nieren ben en blijf ik toch een motorrijder ondanks dat vele motorrijders een A1 fiets niet onder de noemer echte motorfiets zetten.
Eigenlijk kunnen we best zeggen dat de A1 motorfietsen een ondergeschoven categorie is.
En dat vind ik jammer.
 
Ha ha ha, geenszins hoor.
Lees er wel mee via dat soort Forums, maar in hart en nieren ben en blijf ik toch een motorrijder ondanks dat vele motorrijders een A1 fiets niet onder de noemer echte motorfiets zetten.
Eigenlijk kunnen we best zeggen dat de A1 motorfietsen een ondergeschoven categorie is.
En dat vind ik jammer.
Als de TS in België gaat wonen met bijbehorend rijbewijs dan mag hij direct rondkarren met de 125 cc. ;)
Bij lokale ritten en autowegen is dat ook prima.

Voor jou is het waarschijnlijk alleen een hobby artikel.
Maar je gaat er denk ik niet iedere dag 50 kilometer mee naar je werk. :+

Ik heb een volledig rijbewijs en twee superbikes van 1.000 en 1.200 cc.
Dagelijks rij ik echter met een A2 motor die 34 pk heeft.
Op de snelweg vind ik minder vermogen niet veilig in de drukke ochtendspits.
Met een CBR250R ben ik dan ook onderuit gereden, net even te weinig vermogen om met koude motor de chaos voor te blijven.
 
Ik deel je mening en had daarom voorheen ook een zware motorfiets naast de 125cc.
Met woon-werk verkeer is een 125cc fiets inderdaad onderbemeten.
Minimaal een 300cc of zwaarder is dan wel prettiger met name tijdens snelwegritten.
Ik rijd feitelijk alleen nog maar op de droge prettige dagen.
Was vroeger een doorrijder, maar ben daarmee gestopt omdat ik rijden met sneeuw, ijzel en regen echt knake vind.
Was vroeger wel zo gek, maar we worden een dagje ouder en dan pak ik met schijtweer toch liever het koekblik.
De Honda Grom 125cc is dus echt voor de lente en zomer.
 
toen ik destijds voor mn motorrijbewijs ging, was ik ook van plan om met een 125cc te beginnen (SYM Wolf 125)
maar tijdens het lessen merkte ik al snel dat 125cc motoren vooral leuk zijn om en rond de stad en N-wegen waar de max 80km is.
ik ben geen snelweg liefhebber, en na wat zware motoren ben ik blijven hangen op 250cc.
deze geeft mij precies dat wat de 125 en de zwaardere motoren (600cc en meer) me niet konden geven: de juiste balans tussen vermogen en weggedrag.
het soms speelse gemak van een lichte motorfiets i.c.m. voldoende vermogen om goed op te trekken en zo nu en dan de snelweg te pakken indien nodig.
 
En wat heeft de TS aan deze informatie?
Het enige dat hij vandaag geleerd heeft is dat een 125 te beperkt is. Als je oud genoeg bent voor een A2 of A moet je zeker geen A1 gaan halen. Dat moet je alleen doen als je echt niet langer kunt wachten.
 
En wat heeft de TS aan deze informatie?
Het enige dat hij vandaag geleerd heeft is dat een 125 te beperkt is. Als je oud genoeg bent voor een A2 of A moet je zeker geen A1 gaan halen. Dat moet je alleen doen als je echt niet langer kunt wachten.
De topicstarter is al vier jaar lid en vraagt specifiek naar mensen die bewust voor A1 kiezen.
Uit zijn vraagstelling kan je vrij goed aannemen dat hij ouder is dan voor een beperkt rijbewijs nodig is. :)
 
Ouder dan 24 jaar ga je meteen op voor A rijbewijs, geen keuze mogelijkheid.
De rest (A1 en A2) krijg je dan, als je slaagt, erbij 😎
 
Dat is niet waar, ben je ouder dan 24 jaar dan kun je nog steeds kiezen voor A1...
Er zullen maar weinig mensen daarvoor kiezen, maar het kan wel.
 
Dat is niet waar, ben je ouder dan 24 jaar dan kun je nog steeds kiezen voor A1...
Er zullen maar weinig mensen daarvoor kiezen, maar het kan wel.
Goed lezen, ik schrijf dat je A moet halen en de rest erbij krijgt.
Dus ja, na behalen A kan je ook met een A1- (of A2) motor rijden.
 
Je "moet" niet per se A halen, je kunt ook voor het A1-rijbewijs gaan als je ouder bent dan 24. Jij schrijft dat er geen keuzemogelijkheid is, maar die is er wel (even los van of het verstandig is of niet).
Dat je met A ook op lichte motoren mag rijden weet ik ook wel, maar daar ging het niet om.
 
Wellicht een vreemde vraag, maar is er een grote verschil in het leren en het hanteren van een motor in A1 en A categorie.

Ik las hier en daar al over het makkelijker maken van het behalen van de A1 rijbewijs. Maar dat kan nog wel even duren voordat dit allemaal doorgevoerd is.

Euh... volgensmij zijn alle handelingen hetzelfde tussen A1 en A...
Snelle slalom is nog steeds snelle slalom, langzame nog steeds langzame, noodstop etc...
Snelheid waarbij ze uitgevoerd moeten worden zal (volgens mij) ook gewoon hetzelfde zijn.

Verschil zal wel de hoeveelheid gas dat je moet geven tenopzichte van hoe veel slippende koppeling nodig is om bepaalde oefeningen te doen...
En bij verkeers-deelneming dat je bij een A1 meer rekening moet houden dat je minder (resterend) vermogen hebt tot je beschikking om gebruik van te kunnen maken (wanneer je even snel gas moet geven om uit een vervelende situatie te komen)....

Verders, Ik heb zelf A in 1x gehaald (oud genoeg) zou niet weten waarom je voor een A1 of A2 rijbewijs gaat als je A mag ivm leeftijd...
Is namelijk niet goedkoper en als je A (vol) hebt dan kan je ook eens een zwaardere motor huren/lenen etc.
Naast mijn A rijbewijs heb ik een A2 motor (Honda NC750X) en alleen op de Duitse Autobahn, als ik eens 'met de snelle jongens' mee ben... dan mis ik het extra vermogen...
 
Laatst bewerkt:
Hoi idd alle handelingen zijn hetzelfde :). Ik dacht wellicht is het met de helft van de kosten te halen ivm makkelijker hanteren etc haha.
Aangezien ik toch geen snelweg rijder ben.

Maar inderdaad Dylan 125cc lijkt me veel leuker om te rijden. Ik lees leuke recensies over 125cc'tjes waaronder honda msx125.
Zoveel voordelen. Goedkoper in onderhoud (lijkt me?), zuinig, lekker wendbaar in de stad (ik woon in den haag)
Goedkoper verzekering wellicht?

Zou fantastisch om een 125cc scrambler te hebben :)


Toch voor de A dan. Of wachten tot de wetgeving voor de A1 net als België en Duitsland wordt haha.
 
Laatst bewerkt:
Beter voor je A gaan. Lichte motor/ brommer is en blijft in en rondom een stad wel heel relaxed om te hebben. Kosten voor het rijbewijs zijn vrijwel hetzelfde en onderhoud denk ik dat je toch wel redelijk op dezelfde kosten als een wat zwaardere 1 cilinder zit. Er gaat alleen wat minder olie in. Onderdelen zal je net zoveel aan kwijt zijn. Zelf het onderhoud kunnen doen scheelt natuurlijk sowieso al iets in kosten.
 
Toen ik voor mijn motorrijbewijs ging dacht ik altijd nooit meer dan 250cc te rijden.
Mijn eerste motor die ik bekeek was een CB250.
Meer is niet nodig was mijn overtuigende gedachte.
De wereld is gek en overdreven bezig.

Ik doe er nu aan mee. *O* :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan