Verschil motorhelm-brommerhelm?

Jéjé

MF veteraan
12 nov 2003
1.089
0
Dronten Flevoland
Wie weet hoe je het verschil kan zien tussen een echte motorhelm en een brommerhelm? Zitten daar andere E-keur merkjes in?

Het lijkt me dat ik wel met mijn motorhelm veilig op een brommer kan rijden (qua helm dan, niet rijstijl... 8-) ). Een brommerhelm lijkt me maar voor snelheden tot 50km/u gemaakt?
 
Ik weet niet beter, dat er maar maar één E-keurmerk bestaat. Er wordt daarin toch geen onderscheid gemaakt tussen brommer- of motorhelmen? Wel heb je kwaliteitsverschillen d.m.v. materiaalgebruik.
 
Gewoon ff nieuwsgierig, maar waarom zou je een "brommerhelm" willen kopen als je een motor hebt??

Volgens mij bestaat er trouwens niet eens zoiets als een brommerhelm. Ze moeten allemaal aan bepaalde minimum eisen voldoen
 
Ik dacht toch werkelijk dat er wel een verschil in een brommerhelm en motorhelm was.
Wat dat precies is zou ik niet weten.
Misschien weet iemand anders dit?


*edit*

misschien heb je hier wat aan?


Helmen

Iedere passagier van een motorfiets is wettelijk verplicht om een helm te dragen. Deze helm dient passend, goedgekeurd en op een deugdelijke wijze bevestigd te zijn. Op een motor mag geen gebruik worden gemaakt van een bromfietshelm. Een brommerhelm voldoet niet aan de eisen die gesteld worden aan een motorhelm. Er zijn drie verschillende soorten helmen:

Integraalhelm.
Jet-helm.
Police-helm.



Alle motorhelmen worden gekeurd volgens de Europese norm (ECE 22-03). Dit kan je zien aan het in de helm genaaide label met daarop een omcirkelde E plus een cijfer. In Nederland gefabriceerde helmen hebben het cijfer 4. Het label is oranje of wit en het is verplicht aanwezig in de helm.



De helm moet een juiste pasvorm hebben en voldoende draagcomfort voor een goede bescherming.



Het vizier en de bril dienen alleen gereinigd te worden met een spons of een zeem om krassen te voorkomen. Tijdens regen of mist moet u niet het water met de handschoen verwijderen, hierdoor zullen namelijk vetvlekken ontstaan. Gemakkelijker is om uw hoofd met de wind mee te draaien. De druppels waaien dan gemakkelijk van het vizier af.

 
juist, je moet een motorhelm hebben ( anders kon ik ook wel me oude helm houden.. :/ ) gelukkig heb ik nu een mooie motorhelm(zie foto, kleur zwartglans). 8-)
 
Mij is verteld dat het verschil tussen een brommerhelm en een motorhelm er wel degelijk is.

Een motorhelm bestaat uit 1 deel en een brommerhelm uit twee delen.

Bij een brommerhelm zit de naad aan de bovenkant van de helm.
 
Een motorhelm bestaat uit 1 deel en een brommerhelm uit twee delen.

Bij een brommerhelm zit de naad aan de bovenkant van de helm.
BS. Dit zijn "goedkope" polycarbonaat helmen waar de deelnaad van de mal niet is verwijderd. De helm is gewoon uit één stuk vervaardigt.
 
Mij is verteld dat het verschil tussen een brommerhelm en een motorhelm er wel degelijk is.

Een motorhelm bestaat uit 1 deel en een brommerhelm uit twee delen.

Bij een brommerhelm zit de naad aan de bovenkant van de helm.

dit is mij ook verteld.. :)
 
Brommerhelmen zijn voor kinderen, motorhelmen voor volwassenen. Dat is het verschil. 8-)
 
Ook mij werd op de rijschool verteld zeker geen helm te kopen waar je bovenaan midden op de helm een randje kan waarnemen, ivm uiteenvallen bij stevige botsing.

zal wel iets van waarheid inzitten :)
 
Nope. Het is alleen een minder netjes afgewerkte helm :)

Vergelijk het met wafels bakken. Als je iets te veel beslag in het wafelijzer doet loopt dat tussen de 2 helften van het ijzer uit en krijg je slordige randjes om je wafel.
 
De nieuwe norm is inmiddels ECE 22.05 en niet zoals eerder vermeld 22.03
Het omcirkelde E nummer is inderdaad de aanduiding van het fabricage land, meer heeft niets te maken met de keurings aanduiding.

Als je van een scooter afvalt, val je net zo hard als van een motor, ook bij lage snelheden. Door een hogere snelheid, duurt het echter langer voordat je tot stilstand komt, mits je tegen iets aan botst.
Ergo er bestaan geen scooter of motorhelmen wel valhelmen, waarbij zoals altijd ieder waar naar zij geld is.
BEZUINIG NOOIT OP EEN GOEDE HELM! Het kan je leven redden.
 
dacht zo'n jamie olivier helm een scooter helm is. Je weet wel zo'n helm zonder mond stuk. In iedergeval is het op de agv site zo verdeelt.
 
Neem ik een motor over van iemand en krijg ik de helm erbij (alles moet weg)
Heeft die gast meer dan een jaar met een helm type 3 gereden.
En da's een brommerhelm !
Mijn eigen helm heeft wel degelijk typeaanduiding 4 binnenin staan !
groets
Roco
:]

edit: helmpje 3 gebruik ik alleen voor de etalagepop, die er daarmee
schitterend uitziet !
 
Ik dacht ook eerst dat het niet mocht, maar toen ik ging lessen zei de instructeur dat mijn brommerhelm gewoon voldeed aan de eisen (E keurmerk). Of reed ik nou gewoon met een motorhelm op mijn brommer? :P (open helm)
 
Bij navraag bij een dealer werd er verteld dat er geen verschil is...

Er is zeker wel een verschil en dat is de prijs.
Ik heb een Bieffe helm voor mijn 50?? cc'tje en die was iets van 150 euro. ALs je dan een Shoei of bv een Arai helm heb van 400 euro, ja dat is toch wel best een groot verschil.
Bij mijn helm zit er geen naad in het midden en ik heb er ook nooit een gezien. Lijkt me wel een beetje raar.... zo'n streep in het midden.
 
Mijn motorhelm was dacht ik €180 zonder condensding en €190 als ik condensding wilde. Wel via motorrijschool gekocht (zonder condensding', maar €400 is wel erg veel duurder dan mijn Nolan. Is €400 normale prijs bij een winkel?
 
Ik heb navraag gedaan bij de dealer. Zowel voor motoren als voor brommers mogen in Nederland alleen helmen verkocht worden met E-keurmerk. Iedere helm met E-keurmerk is voor de wet toegestaan voor gebruik op de motor. Het getal achter het E-keurmerk geeft het land van productie aan. Dit getal kan wel iets zeggen over de veiligheid omdat verschillende landen verschillende keuringseisen hanteren.
Het verschil tussen een brommerhelm en een motorhelm is het materiaal. Een motorhelm is meestal veel duurder maar ook veel veiliger. Omdat ander materiaal gebruikt wordt kan een klap beter opgevangen worden. Ook gaat een motorhelm langer mee vanwege andere materialen.

Dus: Voor de wet is er geen verschil, maar een duurdere helm is veel veiliger.
 
In principe is het heel makkelijk: Je gaat met een brommerhelm niet op een motor zitten en met een motorhelm niet op een brommer. Echter mag het wel! Er moet alleen wel een europese goedkeuring opzitten, anders is het veel te gevaarlijk.
 
Fantastisch! 8-)

1e post en gelijk MF-oma wakker maken _O-

Owh ja, welkom :W
Lekker dan.
Op de eerste dag van dr winterslaap en nu gelijk al wakker gemaakt. |( B| :+

Welkom op MF :W

Edit:
Die komt ook niet meer terug heeft alleen even gauw een account gemaakt om zichzelf te promoten.
Heeft namelijk in zijn profiel zijn webpage staan. B| :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan