verschil nieuwe remolie versus oude remolie

peter111

MF'er
23 jun 2011
61
0
ik lees nog wel eens op div forum's dat je de remolie "moet" vervangen na ongeveer 2 jaar. mijn vraag is waarom ?
 
remolie heeft de vervelende gewoonte om water aan te trekken.
er zit altijd beetje lucht in reservoir, lek is ook niet onmogelijk.

bij het remmen word de boel warm, kan het water gaan verdampen, hierdoor ontstaat gas/damp.
dit laatste is samen te persen. waardoor er remenergie word verspilt aan samenpersen i.p.v. naar het daadwerkelijke remmen.

dit gaat allemaal heel langzaam en geleidelijk. je zal op zich niet veel merken, je merkt het echter wel wanneer je de remolie gaat vervangen.
 
remolie heeft de vervelende gewoonte om water aan te trekken.
er zit altijd beetje lucht in reservoir, lek is ook niet onmogelijk.

bij het remmen word de boel warm, kan het water gaan verdampen, hierdoor ontstaat gas/damp.
dit laatste is samen te persen. waardoor er remenergie word verspilt aan samenpersen i.p.v. naar het daadwerkelijke remmen.

dit gaat allemaal heel langzaam en geleidelijk. je zal op zich niet veel merken, je merkt het echter wel wanneer je de remolie gaat vervangen.

totdat je eens een beetje hard op een afrit afstuift
 
Laatst bewerkt:
remolie heeft de vervelende gewoonte om water aan te trekken.
er zit altijd beetje lucht in reservoir, lek is ook niet onmogelijk.

bij het remmen word de boel warm, kan het water gaan verdampen, hierdoor ontstaat gas/damp.
dit laatste is samen te persen. waardoor er remenergie word verspilt aan samenpersen i.p.v. naar het daadwerkelijke remmen.

dit gaat allemaal heel langzaam en geleidelijk. je zal op zich niet veel merken, je merkt het echter wel wanneer je de remolie gaat vervangen.

Langzaam en geleidelijk?......dan heb jij nog nooit vaporlock gehad zeker :N
Je schrikt je eigen wezenloos als je ineens je hendel tegen je handvat aan knijpt en hij remt niet mee :X

alleen jammer dat er geen remolie wordt gebruikt, maar remvloeistof

:^
 
En... Doordat er vocht in het systeem komt en vocht zwaarder is dan de vloeistof, zkt dit naar beneden in je remklauw(en) Waardoor er corrosie in je remklauw en op je remcuppen ontstaat. Ik ververs elk jaar de vloeistof, simpel omdat het een paar euro kost en het sneller en goedkoper is als remklauw revisie uitvoeren :)
 
En... Doordat er vocht in het systeem komt en vocht zwaarder is dan de vloeistof, zkt dit naar beneden in je remklauw(en) Waardoor er corrosie in je remklauw en op je remcuppen ontstaat. Ik ververs elk jaar de vloeistof, simpel omdat het een paar euro kost en het sneller en goedkoper is als remklauw revisie uitvoeren :)

Het vocht blijft in oplossing, er ontstaan geen druppels met water die weg zakken.
Maar de vloeistof wordt wel agressiever omdat water als katalysator werkt en het metaal makkelijker zal laten oxideren.

Vaporlock onstaat wanneer tijdens veelvuldig remmen de remmen heet worden. Het water wordt er dan "uitgekookt" en vormt zich dan waterdamp. Bij de volgende remsessie zal dus de damp in elkaar geperst worden zonder noemenswaardige drukopbouw waardoor je niet meer kan remmen.
 
alleen jammer dat er geen remolie wordt gebruikt, maar remvloeistof

Inderdaad, het is geen olie. De vloeistof valt in de katagory glycol-ether (wikipedia) , een alkohol. Deze stof heeft over een lang temp. traject een redelijk gelijke viscositeit. Hydraulische olie heeft dat niet, hoewel je daar ook mee zou kunnen remmen onder bepaalde omstandigheden.
 
de meeste hebben al geantwoord.

ik geef iets meer uitleg.
we hebben onderscheid gemaakt door remvloeistoffen te verdelen in DOT klasses
dot 3, dot 4, dot 5 en dot 5.1 en sinds kort ook dot 6

de enige vreemde is hierbij dot 5 omdat deze bestaat uit een siliconen basis en die vergeten we dan ook snel. Deze wordt eigenlijk alleen in harley davidson motoren gebruikt en in sommige circuit motoren.

de andere remvloeistoffen zijn gemaakt op basis van glycol en zoals geschreven hebben de oplossingen een hygroscopische werking maw ze nemen watermoluculen op uit de omgeving.

het grootste nadeel hiervan is dat het kookpunt van de remvloeistof hierdoor aanzienlijk verlaagd word.
zodoende spreken we over droog kookpunt en nat kookpunt (de vloeistof bevat dan 3 % water)
door het remmen ontstaat warmte die doorgegeven gaat worden aan de remvloeistof
normaal gesproken wordt de vloeistof niet zo heet dat deze gaat koken echter doordat het kookpunt lager komt te liggen door het water dat erin opgelost is kan dit wel gebeuren
zoals gemeld ontstaat er dan dampvorming.
deze damp is samendrukbaar waardoor de remdruk weg kan vallen en dus de remcapaciteit totaal verloren kan gaan.
zodra de temp weer gedaald is verdwijnt ook deze dampbel.

om dit te beperken vervangen we dus met regelmaat deze remvloeistof.
om de ca 2 jaar bij remleidingen van rubber en om de 4 jaar bij staal omvlochten teflon remleidingen
bijkomende voordelen zijn corrosie beperking en voorkoming van vuil ophoping.

remvloeistof kunnen altijd gemengd worden (uitgezonderd dot 5)
maar het is wenselijk om in de zelfde dot te blijven
het meest gangbaar is dot 4 of super dot 4 terwijl ik de racerij graag naar castrol SRF gegrepen word.
sommige voertuigen vragen uitdrukkelijk nog om dot 3.
maw gebruik de remvloeistof die voor geschreven wordt
 
Laatst bewerkt:
Langzaam en geleidelijk?......dan heb jij nog nooit vaporlock gehad zeker
Je schrikt je eigen wezenloos als je ineens je hendel tegen je handvat aan knijpt en hij remt niet mee

langzaam en geleidelijk ja.. de remVLOEISTOF trekt niet van 1 op andere moment zoveel water aan dat je rem wegvalt.. dit gebeurt geleidelijk.. daarom ook na 2 jaar vervangen, en dan merk je het verschil dat de remkracht toch echt wel minder word in de loop der tijd..

maar volgens mij is de uitleg van MSD vollediger^^
 
Waarom dan niet allemaal over op dot 5 vraag je je af
Omdat het een voordeel is dat water vermengt met de remvloeistof.
Als er water in dot 4 komt dan zal het kookpunt verlagen naar b.v. 200 graden.
Als het water niet vermengt zal de remvloeistof pas gaan koken bij 250 graden maar het water dat er in zit al bij 100 graden.
Dot 5 heeft volgens mij meer nadelen dan voordelen.
 
remolie heeft de vervelende gewoonte om water aan te trekken.
er zit altijd beetje lucht in reservoir, lek is ook niet onmogelijk.

Een veel gehoord misverstand. Dat is geen slechte eigenschap van remvloeistof, dat móet het zelfs doen, vocht opnemen.......

In remleidingen, reservoirs etc. ontstaat altijd condensatie van waterdamp. Zou dat vocht niet worden opgenomen door de remvloeistof, dan krijg je al heel snel problemen met remmen, omdat het water bij verhitting dampbellen (=gas) vormt. Dat gas laat zich veel te makkelijk samendrukken en dat willen we dus niet. Vandaar dat remvloeistof hygroscopisch is. Dat zorgt er voor dat het opgenomen vocht geen dampbellen kan vormen.
Wel verlaagt dat vocht, naarmate er meer wordt opgenomen, het gehele kookpunt van de remvloeistof. Daarnaast werkt dat opgenomen vocht corrosief op de metalen onderdelen van het remsysteem. Vandaar het advies om de remvloeistof minimaal elke 2 jaar te vervangen.

Er bestaat wel remvloeistof die geen vocht opneemt, DOT 5. Die wordt alleen in de racerij gebruikt en is op siliconen gebaseerd. Omdat die vloeistof na elke race vervangen wordt, vormt het niet kunnen opnemen van vocht geen probleem.
Maar bij straatgebruik wil je niet elke dag je remvloeistof vervangen.....
 
Laatst bewerkt:
Idd, dat is het overgaan van benzine van vloeibaar naar gas in bvb de brandstofleiding onder invloed van opwarming waardoor de doorstroming stopt en je blok stilvalt ( ook moeilijk terug te starten trouwens), oud fenomeen dacht ik. Moderne brandstoffen en injectie systemen hebben daar geen zon last van.

Maar in principe gebeurt dit ongeveer ook in de remleiding, water bereikt zijn kookpunt, verdampt, gas in het druksysteem, en hopla geen remwerking meer door het samendrukken van de damp. En dit kan wel "plots" onder hevig of langdurig remmen gebeuren..

Wel denk ik dat remvloeistof ook "verouderd" zonder damp erin, het veelvuldig opwarmen en afkoelen zal de chemische eigenschappen wel aantasten lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
vaporlock is echt iets anders.

Het gaat hier ook om vapourlock :+
Letterlijk dampslot.
Idd, dat is het overgaan van benzine van vloeibaar naar gas in bvb de brandstofleiding onder invloed van opwarming waardoor de doorstroming stopt en je blok stilvalt ( ook moeilijk terug te starten trouwens), oud fenomeen dacht ik. Moderne brandstoffen en injectie systemen hebben daar geen zon last van.

Maar in principe gebeurt dit ongeveer ook in de remleiding, water bereikt zijn kookpunt, verdampt, gas in het druksysteem, en hopla geen remwerking meer door het samendrukken van de damp. En dit kan wel "plots" onder hevig of langdurig remmen gebeuren..

Wel denk ik dat remvloeistof ook "verouderd" zonder damp erin, het veelvuldig opwarmen en afkoelen zal de chemische eigenschappen wel aantasten lijkt me.


Vapourlock ontstaat niet tijdens een remactie maar gelijk erna..
Tijdens het remmen staat er hoge druk die het kookpunt verhoogt, laat je de rem los is de druk weg en kookpunt laag en dan ontstaat vapourlock
 
langzaam en geleidelijk ja.. de remVLOEISTOF trekt niet van 1 op andere moment zoveel water aan dat je rem wegvalt.. dit gebeurt geleidelijk.. daarom ook na 2 jaar vervangen, en dan merk je het verschil dat de remkracht toch echt wel minder word in de loop der tijd..

maar volgens mij is de uitleg van MSD vollediger^^

Vocht aantrekken gaat langzaam en geleidelijk idd,maar daar gaat hij echt niet minder van remmen zolang je remvloeistof maar onder het kookpunt blijft. :N
In je vorige post staat dat de dampbellen er langzaam en geleidelijk in komen en dat is niet het geval.
Als jij je remmen 1 keer heet genoeg remt,dan is de volgende keer de druk zoek.(of de volgende keer moet 10 kilometer verder zijn)

remolie heeft de vervelende gewoonte om water aan te trekken.
er zit altijd beetje lucht in reservoir, lek is ook niet onmogelijk.

bij het remmen word de boel warm, kan het water gaan verdampen, hierdoor ontstaat gas/damp.
dit laatste is samen te persen. waardoor er remenergie word verspilt aan samenpersen i.p.v. naar het daadwerkelijke remmen.

dit gaat allemaal heel langzaam en geleidelijk. je zal op zich niet veel merken, je merkt het echter wel wanneer je de remolie gaat vervangen.
 
Vocht aantrekken gaat langzaam en geleidelijk idd,maar daar gaat hij echt niet minder van remmen zolang je remvloeistof maar onder het kookpunt blijft. :N
In je vorige post staat dat de dampbellen er langzaam en geleidelijk in komen en dat is niet het geval.
Als jij je remmen 1 keer heet genoeg remt,dan is de volgende keer de druk zoek.(of de volgende keer moet 10 kilometer verder zijn)

Klopt deels. Door het opnemen van vocht gaat het kookpunt van de remvloeistof steeds verder naar beneden. Dot 4 heeft "schoon" een kookpunt van 155 graden, DOT 5.1 van 180 graden.
Als je dan rekent dat je remmen bij gewoon gebruik een paar honderd graden warm kunnen worden (in de bergen zelfs tot 700-800 graden) en je remvloeistof makkelijk rond de 135 graden kan worden, dan begrijp je dat oudere remvloeistof al snel aan dat verlaagde kookpunt kan komen.
 
Als je laten we zeggen een één liter fles voor de helft vult met remvloeistof (andere helft is dus lucht) en 2 dagen laat staan, is de remvloeistof dan al niet goed meer?

Het advies is altijd: een fles met remvloeistof openen en meteen gebruiken.
Geopende flessen niet meer gebruiken.

In dit geval kán de vloeistof misschien nog bruikbaar zijn, maar je wilt er bij je volgende remactie toch niet achter komen dat het foute boel is?
Gewoon nieuwe kopen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan