Verschil R1 en R6???

Op een R6 (2003) reed ik veel harder dan op mijn R1 uit 2003. Het werd pas leuk rond de 9000 toeren. Bij de R1 begint het al bij 5000 toeren. Overigens vond ik die R6 in hoge toeren onvoorspelbaarder dan de R1. Die R6 gaat opeens heel erg hard en de R1 gaat gewoon geleidelijker harder. Beetje moeilijk uit te leggen. De R1 geeft het gevoel alsof je aan een heel erg sterk elastiek hangt en het gas is heel gemakkelijk te doseren. Het nadeel is dat je vaak niet door hebt hoe hard je werkelijk gaat. Je komt bijvoorbeeld 100m voor de bocht erachter dat je geen 100 rijd maar al ruim 140 bijvoorbeeld.

Onder de 5000 toeren voelt de R1 aan als een toermotor en de R6 als een brommer. In de bebouwde kom blijf je schakelen met die R6 terwijl dit bij de R1 een stukje minder is. Een bocht die ik met de R6 in de 1e versnelling pakte ging met de R1 in zijn 2e/3e.

Wheelies op het gas zijn mogelijk met de R1. Zowel in de 1e als in de 2e versnelling. Bij de R6 had ik de koppeling nodig. Ik vond de R1 ruimer zitten dan de R6. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik ben zelf 1.75. Pijn in de polsen bij lage snelheden heb ik zelf geen last van. Al vond ik de R6 wat meer hangen dan de R1.

Remmen en sturen vond ik de R1 persoonlijk beter, maar de R6 was gemakkelijker om te gooien. Het verbruik van van de R1 was hoger dan de R6. Hoeveel precies weet ik niet want dat interesseert mijn vrij weinig.

Trouwens ik heb geen idee wat je bedoeld met problemen met de modellen tot 2002? Ik ken eigenlijk alleen het 2e versnelling probleem bij de modellen tot aan 2000-2001 (?)

Het verschil tussen een 2003 en 2004 R1 merkte ik alleen bij hoge snelheden van tegen de 200. Daar is de 2004 een stukje sneller. Ook vond ik de remmen ietsje beter. Maar die seatpipes.... Bah wat werd mijn kont heet op een warme zomerdag. :(

Interesting!
 
Want een R6 heeft meer grip zodat je dat kan corrigeren? Of betere remmen ofzo? :?

Het enige wat ik kan bedenken is dat een R6 voor mijn gevoel ietsje makkelijker om te gooien is, dus je zit iets sneller op de gewenste hellingshoek om alsnog een bocht te halen. Weet niet of Han ook zoiets bedoelde...

Ik vond de R1 ruimer zitten dan de R6. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik ben zelf 1.75. Pijn in de polsen bij lage snelheden heb ik zelf geen last van. Al vond ik de R6 wat meer hangen dan de R1.

Dit bedoelde ik ook met zithouding. Ik ben zelf 1.85 en ik zit zelf iets beter op een R1, wat minder "opgevouwen" dan op een R6 :) Gevoelsmatig is de R6 wat kleiner voor wat betreft afstand zadel-clipons. Ik heb dit echter nooit nagemeten.
 
Interresant om mee te nemen in mijn afweging.

R1 is sowieso sneller en meer koppel dan de R6 ( logisch )
R1 remmen, veerelementen, frame beter dan R6
R1 rijdt rustiger boven de 120
R1 is groter en dus ook zwaarder

R6 stuurt wat scherper.



Ik leun nu meer naar de R1 omdat ik zelf dus 187 85kg ben..dus heb wel een grotere bike nodig. Ook houdt ik niet van dat zenuwachtige gedoe als is het een superbike. Remmen, veerelementen frame is ook een hele belangrijke.

Zijn er ook minpunten aan de Yamaha 2003/2004?


Ben zelf 1.85...
Dus 2cm is ook geen verschil.
Gaat om je voorkeur of gevoel.
Bij mij won de 6 het van de 1...
 
Ik zou een R 7 nemen als ik jouw was.

Weet iemand trouwens het verschil tussen Anaal en Vaginaal ?


:Y

Maar alleen als je écht geld te veel hebt, hè.

0WL7.jpg


Dat wás de homologatiefiets voor de M1 met toentertijd nog 500CC 2takt.:)
 
Laatst bewerkt:
:Y

Maar alleen als je écht geld te veel hebt, hè.

[afbeelding]

Dat wás de homologatiefiets voor de M1 met toentertijd nog 500CC 2takt.:)

Er is geen M1 geweest met een tweetakt. Was toen nog de YZR500. In 2002 kwam de M1. De R7 heeft overigens een 750cc 4-in-lijn 4 takt.
 
Laatst bewerkt:
Want een R6 heeft meer grip zodat je dat kan corrigeren? Of betere remmen ofzo? :?
Nee, maar als je een foutje maakt (dotje teveel gas bijv) dan is de R6 minder geneigd je er af te slingeren dan de R1.

Oke ik lees mijn reactie terug my bad.. maar hierboven is wat ik bedoel.
 
Ik heb zelf een R6 uit 2000 en een R1 uit 2003 gehad totdat deze gestolen werden. Tegenwoordig rij ik een R1 uit 2004. Met de R6 heb ik bijna 100.000km gereden. Ook tijdens sneeuw enz. Met de R1 heb ik ongeveer 6.000-9.000km gereden.

Zelf ben ik 1m84 en 88kg en heb op alle 3 de motoren altijd prima gereden. Qua snelheid doen ze niet super voor elkaar onder. Het zit hem vooral in de rijstijl van de modellen. Met de R6 zit je al snel wat hoger in de toeren voor het vermogen. De een vindt dat wat zenuwachtig aanvoelen en de ander vindt dat juist sportief aanvoelen, dat is echt een persoonlijk iets. Met de R1 hoef je niet hoog in de toeren te zitten voor het vermogen. Dat voelt dan ook snel als wat rustiger aan terwijl je wel het gevoel hebt van veel meer vermogen.
Ik moet zeggen dat qua rijstijl de R1 uit 2004 tussen mijn oude R1 en R6 in vind zitten. Hij heeft het vermogen van de R1 maar dan wat feller dan het 2003 model.

Het "zenuwachtig aanvoelen" heb je deels zelf in de hand. Ga je hoog in de toeren zitten dan is de R1 inderdaad wat rustiger dan de R6. Maar onder de 8000 is de R6 niet super zenuwachtig.

Qua verbruik zaten ze met mijn rijstijl allemaal redelijk bij elkaar in de buurt.
De R1 is inderdaad wat langer en voelt iets zwaarder aan.
Ik vond qua remming en vering alle 3 gewoon goed.
De R6 stuurt iets makkelijker bochten in maar het verschil vind ik minimaal.
Wat betreft snelheid doet de R6 zeker niet onder voor de R1 mits je in het juiste toerengebied blijft.

Het belangrijkste is vooral dat je proef gaat rijden op beide modellen. Wat de ene persoon heerlijk vindt rijden kan volgens een andere persoon zijn gevoel totaal prut zijn.

Je kunt de specificaties vergelijken via deze pagina's:
Yamaha YZF-R1 - Wikipedia
Yamaha YZF-R6 - Wikipedia
 
Wat betreft snelheid doet de R6 zeker niet onder voor de R1 mits je in het juiste toerengebied blijft.

Ik vond dat ik de R6 altijd moest opwinden tot 10.000 voordat ie echt los kwam.

Onder de 80km/u voelt een NTV650 sterker aan. :X
Pas op de snelweg waar de NTV buiten adem raakt gaat de R6 er als een dolle hond vandoor.

Ik denk dat kwa karakter de R1 de betere is voor de openbare weg... maar he, dat is net zoiets als zeggen dat Charlie da Silva op verjaardagen best een toffe peer is.
Er is zoveel beters te krijgen als je 99% op de openbare weg rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heb ik dan weer een 1300 en geen 1.3 ...
 
Ik vond dat ik de R6 altijd moest opwinden tot 10.000 voordat ie echt los kwam.

Onder de 80km/u voelt een NTV650 sterker aan. :X
Pas op de snelweg waar de NTV buiten adem raakt gaat de R6 er als een dolle hond vandoor.

Ik denk dat kwa karakter de R1 de betere is voor de openbare weg... maar he, dat is net zoiets als zeggen dat Charlie da Silva op verjaardagen best een toffe peer is.
Er is zoveel beters te krijgen als je 99% op de openbare weg rijdt.

Daarom dat ik ook aangeef "mits je in het juiste toeren gebied zit".
Bij de R6 komt hij gemiddeld pas echt met het vermogen na de 8.000rpm. Bij de R1 heb je al die power al veel eerder. Om tijdens ritten met de R1's mee te kunnen komen zat ik continu rond de 11.500 rpm
 
Ik heb zelf een R6 uit 2000 en een R1 uit 2003 gehad totdat deze gestolen werden. Tegenwoordig rij ik een R1 uit 2004. Met de R6 heb ik bijna 100.000km gereden. Ook tijdens sneeuw enz. Met de R1 heb ik ongeveer 6.000-9.000km gereden.

Zelf ben ik 1m84 en 88kg en heb op alle 3 de motoren altijd prima gereden. Qua snelheid doen ze niet super voor elkaar onder. Het zit hem vooral in de rijstijl van de modellen. Met de R6 zit je al snel wat hoger in de toeren voor het vermogen. De een vindt dat wat zenuwachtig aanvoelen en de ander vindt dat juist sportief aanvoelen, dat is echt een persoonlijk iets. Met de R1 hoef je niet hoog in de toeren te zitten voor het vermogen. Dat voelt dan ook snel als wat rustiger aan terwijl je wel het gevoel hebt van veel meer vermogen.
Ik moet zeggen dat qua rijstijl de R1 uit 2004 tussen mijn oude R1 en R6 in vind zitten. Hij heeft het vermogen van de R1 maar dan wat feller dan het 2003 model.

Het "zenuwachtig aanvoelen" heb je deels zelf in de hand. Ga je hoog in de toeren zitten dan is de R1 inderdaad wat rustiger dan de R6. Maar onder de 8000 is de R6 niet super zenuwachtig.

Qua verbruik zaten ze met mijn rijstijl allemaal redelijk bij elkaar in de buurt.
De R1 is inderdaad wat langer en voelt iets zwaarder aan.
Ik vond qua remming en vering alle 3 gewoon goed.
De R6 stuurt iets makkelijker bochten in maar het verschil vind ik minimaal.
Wat betreft snelheid doet de R6 zeker niet onder voor de R1 mits je in het juiste toerengebied blijft.

Het belangrijkste is vooral dat je proef gaat rijden op beide modellen. Wat de ene persoon heerlijk vindt rijden kan volgens een andere persoon zijn gevoel totaal prut zijn.

Je kunt de specificaties vergelijken via deze pagina's:
Yamaha YZF-R1 - Wikipedia
Yamaha YZF-R6 - Wikipedia

Dank je wel voor je post. Heb ik veel aan.
Tuurlijk ga ik ook proefrijden, maar kan met proefrijden niet het uiterste uit de motor halen..bedoel blokkie om is nou niet echt dat je denkt dat je weet wat de verschillen zijn.
Bedankt voor het delen van je ervaringen.
 
Dank je wel voor je post. Heb ik veel aan.
Tuurlijk ga ik ook proefrijden, maar kan met proefrijden niet het uiterste uit de motor halen..bedoel blokkie om is nou niet echt dat je denkt dat je weet wat de verschillen zijn.
Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Ook al heb je hem, dan zul je er niet het uiterste uit kunnen halen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan