Nasz
Die hard MF'er
- Onderwerp starter
- #51
Op een R6 (2003) reed ik veel harder dan op mijn R1 uit 2003. Het werd pas leuk rond de 9000 toeren. Bij de R1 begint het al bij 5000 toeren. Overigens vond ik die R6 in hoge toeren onvoorspelbaarder dan de R1. Die R6 gaat opeens heel erg hard en de R1 gaat gewoon geleidelijker harder. Beetje moeilijk uit te leggen. De R1 geeft het gevoel alsof je aan een heel erg sterk elastiek hangt en het gas is heel gemakkelijk te doseren. Het nadeel is dat je vaak niet door hebt hoe hard je werkelijk gaat. Je komt bijvoorbeeld 100m voor de bocht erachter dat je geen 100 rijd maar al ruim 140 bijvoorbeeld.
Onder de 5000 toeren voelt de R1 aan als een toermotor en de R6 als een brommer. In de bebouwde kom blijf je schakelen met die R6 terwijl dit bij de R1 een stukje minder is. Een bocht die ik met de R6 in de 1e versnelling pakte ging met de R1 in zijn 2e/3e.
Wheelies op het gas zijn mogelijk met de R1. Zowel in de 1e als in de 2e versnelling. Bij de R6 had ik de koppeling nodig. Ik vond de R1 ruimer zitten dan de R6. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik ben zelf 1.75. Pijn in de polsen bij lage snelheden heb ik zelf geen last van. Al vond ik de R6 wat meer hangen dan de R1.
Remmen en sturen vond ik de R1 persoonlijk beter, maar de R6 was gemakkelijker om te gooien. Het verbruik van van de R1 was hoger dan de R6. Hoeveel precies weet ik niet want dat interesseert mijn vrij weinig.
Trouwens ik heb geen idee wat je bedoeld met problemen met de modellen tot 2002? Ik ken eigenlijk alleen het 2e versnelling probleem bij de modellen tot aan 2000-2001 (?)
Het verschil tussen een 2003 en 2004 R1 merkte ik alleen bij hoge snelheden van tegen de 200. Daar is de 2004 een stukje sneller. Ook vond ik de remmen ietsje beter. Maar die seatpipes.... Bah wat werd mijn kont heet op een warme zomerdag.
Interesting!