Verschil tussen 250CC of geknepen 600CC?

Crazy-Al

Rookie
15 apr 2008
7
0
Alkmaar
Hallo,

Ik heb een simpel vraagje zoals in de titel al staat. Merk je veel verschil tussen een 250CC die al op >25kw zit en een geknepen 600CC? Mijn vader rijdt zelf al een lange tijd motor en weet het zelf niet. We zijn momenteel aan het kijken om alvast voor mij een motor te kopen van een bekende van mijn vader voor een zacht prijsje, maar we twijvelen tussen een Virago 250 en een geknepen Honda Shadow 600.

Het gaat mij vooral om lekker rijden, want ik weet dat van brommerrijden dat als het geknepen wordt hij soms begint te stotteren, en dat wil ik dus per se niet op mijn toekomstige motor. De prijs is nagenoeg hetzelfde (virago 1750 en shadow 1850)

ik hoef geen mening van virago is beter of honda is beter, het gaat mij gewoon om het geknepen zijn of niet
 
Een geknepen motor hoeft helemaal niet te stotteren hoor, hangt er maar net vanaf hoe hij begrensd wordt. Ik heb zelf nog nooit op een 250cc gereden dus ik kan niet zeggen of er een groot verschil is. Het lijkt me wel dat een 250cc wat lichter, kleiner en wendbaarder is dan een 600cc. Dus misschien meer het gevoel een echte motor onder je kont te hebben bij 600cc. Maar daar kan iemand anders vast meer over vertellen ;)
 
Ik rijd dan wel geen chopper, maar op een toermodel; een Honda CB250 RS. Ook rijd ik heel af en toe weleens op de motor van mijn pa, een Honda CB750. Het grote verschil zit hem echt in het gewicht en de wielbasis. Met een kleine motor ben je echt veel wendbaarder, maar daarbij komt ook weer kijken dat je meer een "brommergevoel" hebt dan op een zwaardere motor. Qua verbruik is natuurlijk een licht motortje met een kleine cilinderinhoud het ideaalst, ik rijd 1:23 en mijn pa ong 1:17.
 
Een geknepen 600 heeft 9 van de 10 keer meer koppel dan een ongeknepen 250..

aantal peekaa's is natuurlijk hetzelfde.. En stotteren heeft gewoon te maken met het niet goed afstellen.
 
grootte motor in geheel
meer cc's = meer koppel
grotere keuze motoren
toerental
maximumsnelheid
comfort (10.000 RPM bij 100km/u is niet fijn EN goed als je 200km snelweg moet doen)
 
Een geknepen 600 heeft 9 van de 10 keer meer koppel dan een ongeknepen 250..

aantal peekaa's is natuurlijk hetzelfde.. En stotteren heeft gewoon te maken met het niet goed afstellen.

10 van de 10 keer meer koppel.
Maar als beginner weet je natuurlijk niet wat koppel is, dus ik denk dat de topicstarter even een proefrit moet maken op een 250 en een geknepen 600 ;)
 
De 250 zal van lage naar hoge toeren vermogen opbouwen, de geknepen 600 houdt bij hogere toeren in. (dit alles zonder stotteren, je zal uit jezelf eerder gaan schakelen)

De geknepen 600 is wel een aanrader omdat ie minder toeren hoeft te draaien.
Het gaat toch om een Shadow, niet om een sportmotor.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een cb250rs *D snelwegen kom ik niet op das een inderdaad een hel. toch al een keer 160 gehaalt met dat ding 8-)

Haha gaaf, toch nog meer mensen met zo'n motor. Ik heb 1 keer 150 op de teller gehaald, in de slipstream van een auto op de snelweg :] . Helaas heb ik nu het blok eronder uit, er moet een nieuwe zuiger in en de kleppen moeten geslepen worden. Hij zuipt een beetje veel olie :/
 
Ik rij zelf met een XV750SE uit 1981 op 25kW en rijd perfect, je merkt pas als je het gas helemaal open gooit dat hij er niet harder van gaat maar ook niet langzamer(/stotteren).
Qua toeren wat zo'n blok draait is eentje meer meer cc toch wel wat lekkerder moet ik zeggen qua comfort. Ik heb zelf ook nog een Dax erbij met op dit moment 140cc en is wel weer wat speelser rijden omdat het vooral licht is en je lekker met het gas kan spelen.

Ik denk dat ik voor een chopper toch wel voor wat meer CC zou gaan als ik jouw was. Vergeet ook niet dat een XV125 (Virago dus) ook ketting heeft en de grotere versies bijna altijd cardan wat toch een groot voordeel is qua onderhoud e.d.
 
Laatst bewerkt:
hardstikke bedankt voor de reacties!

ik zou graag een testrit willen doen, maar zoals ik in mijn eerste post al zei kan dit niet, ik ben nog geen 18 en dit is eigenlijk een koop voordat ik 18 ben omdat het via wat bekenden gaat. Ook zit op de 600 NOG geen 25kw kit...

ik twijfel gewoon erover. Ik rijd nu een Aprilia RS50. een racer is wel leuk maar gewoon niks voor mij, ik hou meer van toeren door het land ipv racen.

Maarja, de shadow lijkt nu wel het meest in aanmerking, we zullen de 25e zien als we een van de twee op gaan halen, bedankt voor alle info tot dusver!

Crazy Al
 
hardstikke bedankt voor de reacties!

ik zou graag een testrit willen doen, maar zoals ik in mijn eerste post al zei kan dit niet, ik ben nog geen 18 en dit is eigenlijk een koop voordat ik 18 ben omdat het via wat bekenden gaat. Ook zit op de 600 NOG geen 25kw kit...

ik twijfel gewoon erover. Ik rijd nu een Aprilia RS50. een racer is wel leuk maar gewoon niks voor mij, ik hou meer van toeren door het land ipv racen.

Maarja, de shadow lijkt nu wel het meest in aanmerking, we zullen de 25e zien als we een van de twee op gaan halen, bedankt voor alle info tot dusver!

Crazy Al
Ik zou toch eerst mijn RBW halen en daarna heel veel gaan testrijden :]
Zo kan je een keuze maken tussen de motoren die bij jou in de smaak vallen.
Misschien vind je sportief rijden nu niet echt leuk, maar wil je straks toch iets meer sportiviteit dan een Honda Shadow (VT500?) jou kan bieden.
Door veel testrijden kan je daarin dé motor met de voor jou perfecte mix vinden. :Y
Daarbij komt dat een motor ook lekker moet zitten e.d.
Je komt er echter op maar 1 manier achter, testrijden! :]
 
Laatst bewerkt:
vergeet er btw geen rekening mee te houden dat die shadow nog wel geknepen en op kenteken gezet moet worden! waardoor die dus wel duurder uit zal vallen

desondanks zou ik voor de shadow gaan! (of inderdaad even wachten tot je je rbw hebt)
 
Haha gaaf, toch nog meer mensen met zo'n motor. Ik heb 1 keer 150 op de teller gehaald, in de slipstream van een auto op de snelweg :] . Helaas heb ik nu het blok eronder uit, er moet een nieuwe zuiger in en de kleppen moeten geslepen worden. Hij zuipt een beetje veel olie :/

Hier nog een CB 250 RS rijder :W Deluxe variant dan wel he, met elektrische start.
Op de snelweg rijden doe ik nog wel eens, moet je niet al te lang doen, maar is zeker niet een hel voor mij. Ik vind het een leuk motortje met een leuk karakter. Dat olie zuipen heb ik ook een beetje maar ik zag dat het blok olie lekt bij het kleppendeksel, bij de nokkenassen.
Gelukkig komt daar alleen olie als het blok draait dus, gelukkig geen olievlek op de grond :P
Wel een ranzige broekspijp en een dun laagje olie over het linker zijkapje en de carb, toch maar eens gaan denken aan een nieuwe pakking.

Maar het blok is bij mij heel betrouwbaar en doet het altijd, en zo snel daalt het oliepijl niet, dus ik kan er nog gewoon mee rijden, ik ga binnenkort maar meteen het kleppendeksel eraf halen, nieuwe pakking, en dan gelijk de kleppen maar eens stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan