Verschil tussen een motor met minder kilometer vergeleken met wat meer

ZedaWick

Rookie
26 sep 2023
11
2
Ik ben aan het kijken naar de Kawasaki Z650 en ik zie dat de motoren die wat meer gereden hebben wat goedkopen zijn (natuurlijk). Maar wat is "veel" voor een motor. Ik zie er één met 80000 op de tellervan 2019 voor 4000 euro en een andere van 2017 met 24000 op de teller of zelfs een 2019 model met 7000 op de teller voor 6500 euro. Wat zijn de risico's van het kopen van een motor met meer op de teller en is het mijn geld waard om een duurdere motor te kopen met minder kilometers? Je kunt ervanuit gaan dat ik al deze kan betalen.
 
Een van mijn motoren heeft 160.000km gelopen. Je merkt het nergens aan. Ding loopt als een zonnetje.
Heb je de centen dan zou ik voor een motor met zo min mogelijk kilometers erop gaan in de regel maar alles valt of staat met het onderhoud. Eigenlijk kun je hier weinig zinnigs over zeggen. 0km is het beste, daarna zijn er veel factoren die meespelen. Ook het type motor is dan van belang.
 
Ergens is een motor versleten. Hoe hoger de kilometerstand bij aanschaf hoe eerder je dat punt bereikt. Hoeveel km veel is, os afhankelijk van het type. Zon kawa moet een ton makkelijk kunnen. 2 met wat moeite ook
 
Elke motor met een kilometer stand onder de 40k vind ik verdacht. Kijk maar op mp hoeveel dat er zijn. Dus die met 80k geloof ik. De anderen wil ik documenten van zien. Zeker als de datum eerste toelating Nederland niet gelijk is aan de eerste toelating. Te lage kilometerstand is voor mij alleen een probleem als de motor ook lang stil gestaan heeft
 
Ik ben aan het kijken naar de Kawasaki Z650 en ik zie dat de motoren die wat meer gereden hebben wat goedkopen zijn (natuurlijk). Maar wat is "veel" voor een motor. Ik zie er één met 80000 op de tellervan 2019 voor 4000 euro en een andere van 2017 met 24000 op de teller of zelfs een 2019 model met 7000 op de teller voor 6500 euro. Wat zijn de risico's van het kopen van een motor met meer op de teller en is het mijn geld waard om een duurdere motor te kopen met minder kilometers? Je kunt ervanuit gaan dat ik al deze kan betalen.
Ik ben een mooi weer-rijder.
Mijn motoren hebben bij inruil relatief weinig kilometers gereden.
3.000 km/jaar is geen uitzondering voor mijn slag rijders.
Eén van mijn vorige exemplaren had bij inruil en na 3 jaar maar 20K km gereden.
Zag er uit als nieuw.
Er naast zag ik een zelfde exemplaar staan met 60K km in 2 jaar tijd.
Aan de radiator en boutjes kon je duidelijk zien dat die door weer en wind en pekel en troep gebruikt is.
Controleer niet alleen de onderhoud historie
(zijn alle stempels met dezelfde balpen en identiek handschrift ondertekend? Dat zou ik raar vinden).
Kijk ook zorgvuldig naar onderdelen die te lijden hebben van slecht weer.
 
-> Moet er bijvoorbeeld een nokkenas ketting vervangen worden vanaf een bepaalde stand?
Groot onderhoud?

Een motor met hoge kilometerstand kopen geeft uiteraard ook weer problemen met inruilen.
Ze willen hem dan niet of voor een wel hele lag prijs.
Bij particuliere verkoop kan je dan ook vaak lang wachten voordat je er weer vanaf bent.

Mijn GSX-R1100WP (werd helaas gestolen) was in 1999 nog z.g.a.n. bij 80.000 km en een Honda NTV650 ook bij 105.000 km (toe aan wat anders).
Geen olieverbruik of versleten gevoel. :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn GSA uit 2014 heeft inmiddels 215.000km gelopen. Het blok heeft daar geen enkele moeite mee gehad en kan diezelfde afstand nog wel een keer aan. Wel zijn er inmiddels een aantal slijtage zaken vervangen, zoals koppeling, wiellagers, cardanas (recall BMW) en de remschijven inmiddels al 2 keer.

Het is bij een motor met een hoge kmstand dus nuttig om de historie te weten. Is bijvoorbeeld een koppeling net vervangen, of nog niet?
 
Elke motor met een kilometer stand onder de 40k vind ik verdacht. Kijk maar op mp hoeveel dat er zijn. Dus die met 80k geloof ik. De anderen wil ik documenten van zien. Zeker als de datum eerste toelating Nederland niet gelijk is aan de eerste toelating. Te lage kilometerstand is voor mij alleen een probleem als de motor ook lang stil gestaan heeft

Ik rij 1000km per jaar, max :)

Maar ik vervang dan wel om de twee jaar de olie + filter. Maar misschien moet dat wel jaarlijks?

Bij lage km stand is het iig belangrijk om te weten of de vloeistoffen regelmatig vervangen zijn en/of de ritjes kort/lang waren
 
Ik rij 1000km per jaar, max :)

Maar ik vervang dan wel om de twee jaar de olie + filter. Maar misschien moet dat wel jaarlijks?

Bij lage km stand is het iig belangrijk om te weten of de vloeistoffen regelmatig vervangen zijn en/of de ritjes kort/lang waren
Ik zou een motor die 1000 per jaar rijdt dan juist niet kopen. Die staat teveel stil.
 
Maakt niet uit of dat hok 5.000 of 150.000 heeft gelopen, je gaat er hoe dan ook weer kosten aan moeten maken.
Een motor met 25.000 km is niet per definitie in betere staat dan een motor met 150.000km.
Kilometerstand zegt gewoon vrij weinig en een gebruikte motor is en blijft altijd een en gok dat is prima, wil je zo min mogelijk risico moet je iets nieuws kopen.
 
80.000 km is geen enkel probleem. Behalve als je wil inruilen over een tijdje, dan kun je hem aan de straatstenen niet meer kwijt
Om die reden blijf ik lekker doorrijden op mijn KTM😁.

Maar….ik moet eerlijk zeggen dat ik gebruikte motorfietsen vaak te duur vind in verhouding tot een nieuwe. Bijv. een Honda NC750X. Nieuw 9700. 9 jaar oud en met bijna 50k op de teller nog steeds 6000. Terwijl ie toentertijd iets van 7000 nieuw kostte. Dan zou ik erg geneigd zijn om door te sparen voor een nieuwe….
 
Terug
Bovenaan Onderaan