verschil tussen Ketting of cardan rijden

jongens/meiden waar hebben we het over. Eens in de ...tijd even smeren na een ritje en zo nu en dan even checken of de ketting nog op de juiste "spanning" staat. Meer is het niet.
cardan heb je minder omzien naar, maar het bezig zijn met je fiets is toch gewoon erg leuk. En je kijkt toch onwillekeurig je fiets even na als je de ketting smeert. Nee, een ketting is zo gek nog niet. ben overgestapt obverigens op een nieuwe deauville, die heeft een cardan, even afwachten hoe dat bevalt
 
jongens/meiden waar hebben we het over. Eens in de ...tijd even smeren na een ritje en zo nu en dan even checken of de ketting nog op de juiste "spanning" staat. Meer is het niet.
cardan heb je minder omzien naar, maar het bezig zijn met je fiets is toch gewoon erg leuk. En je kijkt toch onwillekeurig je fiets even na als je de ketting smeert. Nee, een ketting is zo gek nog niet. ben overgestapt obverigens op een nieuwe deauville, die heeft een cardan, even afwachten hoe dat bevalt

Ja geweldig als je elke week je ketting moet vetten, vooral als het buiten -5 is B|

[gepost door Giz]
 
Ja geweldig als je elke week je ketting moet vetten, vooral als het buiten -5 is B|

[gepost door Giz]
Je moet met zulk weer toch al in de weer met de waterspuit, om pekel etc. er af te spuiten en dan eventjes ketting en nog wat zaakjes smeren en klaar is Clara, wat een moeite...
Zelf spuit ik elke dag na 110 km (woonwerk :] en terug) een stukje ketting in, komt elke schakel meer dan geregeld aan de beurt en moeite? :? Amper.
 
Ik hou wel van een theoretische discussie. :9

OK.

Cardan en cardan is twee...

Veel cardanaandrijvingen hebben een enkel draaipunt, dus net als het draaipunt van een achtervork bij een kettingfiets.
BMW (en sinds kort ook Moto Guzzi) hebben een cardan met dubbele draaipunten, de eindaandrijving (de cardanklok) maakt dan geen draaiende beweging om het voorste draaipunt, maar beweegt min of meer parallel aan de motor, dit is natuurlijk afhankelijk van de geometrie van de draaipunten en de reactiestang. Hiermee ben je af van het effect dat de achtervork zich onder de motor wil gaan draaien.

BMW past dit vanaf de K1100 en R1100 serie toe, (uitgezonderd de R1200C), Moto Guzzi heeft hier een variant op bedacht, deze nieuwe cardan is ogenschijnlijk nogal grof uitgevoerd, maar volgens mij zit er inwendig een vergelijkbaar mechanisme in net als bij BMW, de eindpignon lagert dus in de scharnierende reactiearm die inwendig in het cardanhuis zit en die boven het gietstuk uitsteekt.

Dit geeft hetzelfde effect, je bent af van de ongewenste verdraaiing van het achterwiel tijdens inveren en uitveren zoals een enkel draaipunt dat heeft.
 
....Bij een kettingaangedreven motor heeft de uitgaande as dezelfde draairichting als het achterwiel, bij een cardanfiets is dat net andersom. Ik heb het nog niet uitgetekend etc, maar ik gok dat bij een cardanfiets ook de reactiekrachten in de aanddrijving tegengesteld zijn als bij een kettingfiets, en dus ook de deze reactiekrachten de motor uit de vering trekt. Dan heb je dus twee effecten die elkaar versterken....

Volgens mij gaat deze theorie niet op. Bij een cardanmotorfiets valt het draaipunt van de cardan niet samen met de aandrijfas, ik zou er in ieder geval geen weten waar dat wel zo zit.

De cardan wordt aangedreven vanuit de versnellingsbak via een kruiskoppeling die exact op de hartlijn van het scharnier van de cardan ligt. Het maakt hierbij niet uit of de motor en bak in dwarsrichting liggen of in langsrichting, de uitgaande as ligt wel in langsrichting en de kruiskoppeling dus ook.

Hiermee komen er dus geen torsiekrachten via de aandrijving op de cardanconstructie, anders dan via het wiel zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan