Verschil tussen 'lange' en 'korte' handschoenen

manny

Die hard MF'er
29 mei 2007
665
4
Amsterdam
Hola luitjes! :)

Aangezien ik binnenkort (lees: as soon as my vakantiegeld arrives :+ ) een nieuw pak (lees: leren combi) ga aanschaffen ben ik wat aan het rondneuzen. Uiteraard ga ik ook een setje bijpassende handschoenen kopen, hetgeen mij op de volgende vraag brengt. Wat is nu precies (behalve het uiterlijkdat de een langer is dan de ander :+ en de prijs) het verschil tussen de lange en korte handschoenen die ik tegenkom? Is de één meer voor de race gemaakt dan de ander? Of meer voor de zomer? Of is het puur dat de een je polsen (beter) beschermt dan de ander en verder geen verschil? Of is het gewoon een kwestie van smaak? :)

Ervaringen?

Voor het gemak een voorbeeldje van een lange A*-handschoen:
355656.jpg


En een voorbeeld van de korte tegenhanger:
356708.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lange handschoen heeft meer overlap met je motorpak. Anders gezegd: minder kans dat je polsen onbedekt zijn. Betere bescherming bij een eventuele schuiver dus.
 
Heel scherp allemaal, maar het feit dat de een langer is dan de andere en daarmee dus méér over je pak valt had ik zelf ook opgemerkt :P

Bescherming van je polsen dus het enige verschil?
 
bij een overall, combi of sportjack zorgt de 'lange' handschoen voor de overlap, je pak eindigt altijd voor je pols voor de bewegingsvrijheid en de lange flap zorgt voor bedekking van het anders open stuk

de korte variant zie je meer bij naked bikes e.d. en word over t algemeen gedragen icm een jas met wat langere mouwen, of als zomerse variant.

zelf zal ik niet snel voor de laatste kiezen ivm de tocht
 
Extra laagje is ook iets warmer.
En ik neem aan dat de lange goedkoper zijn omdat je meer reclame maakt ;)
 
Hola luitjes! :)

Aangezien ik binnenkort (lees: as soon as my vakantiegeld arrives :+ ) een nieuw pak (lees: leren combi) ga aanschaffen ben ik wat aan het rondneuzen. Uiteraard ga ik ook een setje bijpassende handschoenen kopen, hetgeen mij op de volgende vraag brengt. Wat is nu precies (behalve het uiterlijkdat de een langer is dan de ander :+ en de prijs) het verschil tussen de lange en korte handschoenen die ik tegenkom? Is de één meer voor de race gemaakt dan de ander? Of meer voor de zomer? Of is het puur dat de een je polsen (beter) beschermt dan de ander en verder geen verschil? Of is het gewoon een kwestie van smaak? :)

Ervaringen?

Voor het gemak een voorbeeldje van een lange A*-handschoen:
[afbeelding]

En een voorbeeld van de korte tegenhanger:
[afbeelding]
Er zit nog wel verschil in handschoenen. Ikzelf neem meestal handschoenen, die ik IN mijn pak kan doen. Niet tegen schuivers, maar tegen regen. Als je lange handschoenen OVER je pak doet en het regent, dan moet je maar eens goed remmen, dan voel je het verschil wel! Brrr... :/
 
Naast bescherming van je polsen heeft het voor mij vooral ermee te maken dat langehandschoenen over de mouw van de jas heen vallen en dat is met name op de snelweg wel prettig omdat ander de wind zo in je mouw blaast en dat is (vindt ik) niet prettig. Als het regend en je staat even bij de stoplichten dan ben je weer minder blij want dan loopt de regen via je mouw zó je handschoen in...

Ik draag eigenlijk altijd m'n lange-handschoenen. Ik heb ook wel korte en die draag ik wel eens als ik zonder jas op pad ga, bijvoorbeeld op een hele warme dag een klein lokaal ritje of even in de stad zijn ofzo. (jahaaa ik weet dat je niet zonder jas op de motor moet gaan maar ik doe dat tóch omdat ik nooit val, dat doen anderen altijd.)
 
Er zit nog wel verschil in handschoenen. Ikzelf neem meestal handschoenen, die ik IN mijn pak kan doen. Niet tegen schuivers, maar tegen regen. Als je lange handschoenen OVER je pak doet en het regent, dan moet je maar eens goed remmen, dan voel je het verschil wel! Brrr... :/


kijkff naar die foto, dat zijn niet echt goretex handschoenen hoor.
En de meeste handschoenen passen niet in de maouw van een leren pak
 
ik heb lange... en dan zit er ook nog een extra lange waterdichte voering in die ik onder mijn mouw kan stoppen, dan de mouw eroverheen en daaroverheen weer de leren flap van de handschoen... regen heeft op deze manier geen enkele kans..

m'n korte zomerhandschoenen vind ik niet prettig omdat ik steeds het gevoel heb dat mijn polsen bloot liggen dan..
 
Laatst bewerkt:
ik heb lange... en dan zit er ook nog een extra lange waterdichte voering in die ik onder mijn mouw kan stoppen, dan de mouw eroverheen en daaroverheen weer de leren flap van de handschoen... regen heeft op deze manier geen enkele kans..

m'n korte zomerhandschoenen vind ik niet prettig omdat ik steeds het gevoel heb dat mijn polsen bloot liggen dan..


dit idee dus... (ik heb niet deze handschoenen)


full
 
Er zit nog wel verschil in handschoenen. Ikzelf neem meestal handschoenen, die ik IN mijn pak kan doen. Niet tegen schuivers, maar tegen regen. Als je lange handschoenen OVER je pak doet en het regent, dan moet je maar eens goed remmen, dan voel je het verschil wel! Brrr... :/
ook daar verschillen de meningen over

door rijwind icm regen waait de regen je mouw in bij korte handschoenen
door zwaartekracht loopt de regen je handschoen in bij lange handschoenen

ongeacht welke kant je op wil denken, het enige wat een beetje helpt is een trekkoord
(in waterdichte jas of handschoen)

m'n korte zomerhandschoenen vind ik niet prettig omdat ik steeds het gevoel heb dat mijn polsen bloot liggen dan..
dat heb ik ook, maar mijn lange waterdichte mid-seizoen of dubbelgevoerde winterhandschoenen zijn ook geen pretje bij warm weer
 
Laatst bewerkt:
ook daar verschillen de meningen over

door rijwind icm regen waait de regen je mouw in bij korte handschoenen
door zwaartekracht loopt de regen je handschoen in bij lange handschoenen

ongeacht welke kant je op wil denken, het enige wat een beetje helpt is een trekkoord
(in waterdichte jas of handschoen)dat heb ik ook, maar mijn lange waterdichte mid-seizoen of dubbelgevoerde winterhandschoenen zijn ook geen pretje bij warm weer

Rijden in de regen doe ik niet :P En die ene keer dat ik door een regenbui wordt overvallen baal ik sowieso en dan neem ik dat beetje regen dat in mijn handschoenen loopt wel voor lief. Geen relevant argument in mijn geval dus.

Veiligheid daarnaast is voor mij uiteraard wel een belangrijk issue en als afgelopen week die foto zag van die dude die met 137 km/u geflitst was (glijdend naast zijn motor welteverstaan :+ ) en las dat hij alleen zijn pols had gesloopt denk ik toch 3 keer na voordat ik korte neem om een paar regendruppels te ontwijken ;)
 
Er zit nog wel verschil in handschoenen. Ikzelf neem meestal handschoenen, die ik IN mijn pak kan doen. Niet tegen schuivers, maar tegen regen. Als je lange handschoenen OVER je pak doet en het regent, dan moet je maar eens goed remmen, dan voel je het verschil wel! Brrr... :/
Dat is uberhaupt zinloos kerl... want de handschoenen die TS laat zien zijn zo waterdicht als een vergiet...

Bij een leren combi je handschoenen in je pak doen... gaat niet passen... en al helemaal niet lekker zitten.
 
Laatst bewerkt:
.....
Bij een leren combi je handschoenen in je pak doen... gaat niet passen... en al helemaal niet lekker zitten.
Dat leek mij ook niet idd :+

Dat is uberhaupt zinloos kerl... want de handschoenen die TS laat zien zijn zo waterdicht als een vergiet...
Zoals ik al zei rij ik niet in de regen dus is dit wat mij betreft geen probleem. Dus voor de duidelijkheid: waterdichtheid is voor mij geen vereiste. Sterker nog.. een beetje luchten kan geen kwaad in de zomer :)
 
Ik heb korte en met mijn vorige jas deden die het uitstekend.

Ik heb de gewoonte mijn handschoenen in mijn mouw te stoppen, maar als de voering eruit is, zijn de mouwen van mijn nieuwe jas iets te kort om de verbinding te maken, zodat het begint te tochten in mijn mouw. Op zich is dat niet erg, maar onlangs kwam er een insect ter grote van een halve pingpongbal in mijn mouw gevlogen. Eerst was ik niet helemaal zeker dat ik juist gezien had, maar het gewriemel aan mijn elleboog werd onbehoorlijk.
Noodstop gemaakt op de oprit van een huis (met veel kabaal enzo). Die mensen komen aan hun venster staan en zien een motorrijder die in ijltempo zijn handschoenen uittrekt, die op hun oprit smijt. Vervolgens zien ze hem, stuntelig het evenwicht op de motor bewarend, zijn vest uitdoen en staan uitschudden, terwijl hij om de zoveel tijd eens van een afstand, met gestrekte armen schichtig in de mouw loert.
Toen die gigant er eindelijk uit vloog, schrok ik zo heftig dat ik bijna met motor en al omvertuimelde.

Gezien dat alles nogal genant was had ik m'n kleren bijna even snel terug aan als ik ze uitspeelde en vertrok ik maar volgas.



Ik denk dat ik het zal oplossen met een paar polsbandjes. dan kan er geen beest meer door. _O-
 
heb zelf ook bewust lekker korte handschoenen gekocht, lekker beetje inwaaien voor in de zomer
(maar naar aanleiding van bovenstaand insectenverhaal ga ik me mouwen wel iets strakkker dicht proberen te doen )
 
ik ben nog op zoek naar een paar zomer handschoenen...wel met lange sleeve, ik ben best mager dus een strak zittende jas resulteert in iets wat korte mouwen, kun je met je handschoenen nog enigzins overlappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan