Verschil tussen spuiten en poederlakken ???

Kriz

MF veteraan
11 jan 2003
4.137
0
Mol, België
Ik wil dus de vorken van mijn RR matzwart hebben maar weet nu niet of ik ze moet laten spuiten of poederlakken.

Wat is eigenlijk het verschil ?

Wat is het mooiste ?

Wat is het sterkste ?

Kan iemand de verschillen aantonen met foto's ? Heb reeds gezocht op dit forum en de ene zegt dat dat beter en/of mooier is en de andere zegt dat :)

Zou daarom graag eens beeldmateriaal zien :)

Alvast bedankt !!!

greetz
chriz
 
Poedercoaten is mits door een goede vakman gedaan even mooi als spuiten en het is krasvaster ....

meer weet ik er ook niet van :+
 
als het voor je wielen is zou ik gaan poedercoaten heb net velgen van me vriendins motor gespoten maar dat beschadigt wel vrij snel is wat zachter als poedercoat lijkt wel dus volgende winter naar de poeder coater
 
|(
Anodiseren niet krasvast???? Probeer het er maar eens af te schuren dan :P
Het is een oxidelaag op het aluminium, dus geen waterverf o.i.d.
Beste bescherming iig van alu, kan geen poedercat of laklaag aan tippen!

O-)


Helemaal mee eens. Af fabriek zijn heel veel vorkpoten reeds geanodiseerd.
Ook in de MTB wereld zie je steeds meer geanodiseerde frames verschijnen. En idd., ik heb heel veel geanodiseerde delen van mijn motor gepolijst, maar voordat ik door de anodisatielaag heen had geschuurd...
 
Kan wel, maar dat is helemaal niet krasbestendig..

Zo de anodiseer-/coatingspecialist zal zich er eens mee bemoeien.
(Ik heb bij BGT gewerkt waar de vorkpoten voor WP suspension/KTM geanodiseerd worden.)

Je kunt normaal en hard anodiseren.

Laat je je vorkpoten normaal anodiseren, brengen ze een laag aan tussen de 5-20mu. (kun je opgeven, ik zou zeggen ga voor de 20mu).
Daarna wordt deze zwart ingekleurd. (andere kleuren zijn ook mogelijk)
Alhoewel de anolaag een keramiek is, is de normaal ano laag NIET (alhoewel wel meer dan blank ano) kras of stootbestendig. Dit is te wijten aan het feit dat de laag dermate dun is dat deze niet zelfdragend is. Je drukt als het ware de ano laag kapot in de zachte alu onderlaag (zie het als een glasplaat op het water leggen, het glas is hard maar door de zachte onderlaag druk je ze toch kapot)
Met andere woorden, een flinke steenslag zal een putje veroorzaken.

Hard anodiseren is een laag met een dikte van 15-100mu. Deze laag is goed bestand tegen krassen, slijtage en steenslag. Ten eerste is de laag dikker en ten tweede is de laag op zichzelf ca. 2-3 maal harder dan een normaal ano laag. Hard ano kun je ook laten inkleuren. Omdat bij een hard ano laag de kleur van de ano laag donker (meer dan bij normaal ano) is het aan te raden een donkere inkleuring te gebruiken (zwart is dus prima).

Enkele tips:
legering van de vorkpoten moet bekend zijn
maskeer passingsgaten en schroefdraadgaten
spreek een laagdikte af
vraag of de produkten met een lopende order mee kunnen (bespaart geld)
bespreek de voorwaarden (wat als het fout gaat)
zorg dat ze als eindbehandeling de laag sealen (porieen dichten) is beter voor de corrosiebestendigheid)

Volgens mij is Surface Threatment in Maasbracht (NL) de dichtsbijzijnde voor jou.

Lakken versus poedercoaten
lakken: optisch mooier, minder bestand tegen kras/steenslag
poedercoat: indien slecht gedaan kans op sinaasappeleffect, goed bestand tegen kras/steenslag.

Zout en pekel zijn de meestvoorkomende media die je alu poten zullen aantasten.
Je kunt bij anobedrijven vragen wat hun lagen voor resultaat opleveren in een zoutsproeitest.

Arkan,
Mocht je nog vragen hebben, mail me maar. Ik ben er redelijk goed in thuis.
 
Hey alvast hartelijk bedankt en dan in het bijzonder Bikefreak !!!

Ondertussen heb ik een bedrijf gevonden dat voor 30,- mijn beide vorken wil poederlakken. Ze moeten dan wel VOLLEDIG olie-loos zijn en alle 'openingen' moeten VOLLEDIG dicht zijn.

De prijs valt dus heel heel hard mee, enige dilemma is dat de vorken dan 2 tot 3 weken weg zijn en ik dus die periode niet kan :] .

Denk er dan ook over na om het pas na de zomer te laten doen.

Toch alvast nog eens bedankt voor alle info !!!

greetz
chriz
 
een alcohol stift kan ondertussen wonderen doen ;) ;) ;)

bikefreak, das nu eens uitleg si, nu verstaat een leek zoals ik er ook eens iets van!!!!! :) :) :) :)

of toch niet :? :? :)
 
Zo de anodiseer-/coatingspecialist zal zich er eens mee bemoeien.
(Ik heb bij BGT gewerkt waar de vorkpoten voor WP suspension/KTM geanodiseerd worden.)

Je kunt normaal en hard anodiseren.

Laat je je vorkpoten normaal anodiseren, brengen ze een laag aan tussen de 5-20mu. (kun je opgeven, ik zou zeggen ga voor de 20mu).
Daarna wordt deze zwart ingekleurd. (andere kleuren zijn ook mogelijk)
Alhoewel de anolaag een keramiek is, is de normaal ano laag NIET (alhoewel wel meer dan blank ano) kras of stootbestendig. Dit is te wijten aan het feit dat de laag dermate dun is dat deze niet zelfdragend is. Je drukt als het ware de ano laag kapot in de zachte alu onderlaag (zie het als een glasplaat op het water leggen, het glas is hard maar door de zachte onderlaag druk je ze toch kapot)
Met andere woorden, een flinke steenslag zal een putje veroorzaken.

Hard anodiseren is een laag met een dikte van 15-100mu. Deze laag is goed bestand tegen krassen, slijtage en steenslag. Ten eerste is de laag dikker en ten tweede is de laag op zichzelf ca. 2-3 maal harder dan een normaal ano laag. Hard ano kun je ook laten inkleuren. Omdat bij een hard ano laag de kleur van de ano laag donker (meer dan bij normaal ano) is het aan te raden een donkere inkleuring te gebruiken (zwart is dus prima).

Enkele tips:
legering van de vorkpoten moet bekend zijn
maskeer passingsgaten en schroefdraadgaten
spreek een laagdikte af
vraag of de produkten met een lopende order mee kunnen (bespaart geld)
bespreek de voorwaarden (wat als het fout gaat)
zorg dat ze als eindbehandeling de laag sealen (porieen dichten) is beter voor de corrosiebestendigheid)

Volgens mij is Surface Threatment in Maasbracht (NL) de dichtsbijzijnde voor jou.

Lakken versus poedercoaten
lakken: optisch mooier, minder bestand tegen kras/steenslag
poedercoat: indien slecht gedaan kans op sinaasappeleffect, goed bestand tegen kras/steenslag.

Zout en pekel zijn de meestvoorkomende media die je alu poten zullen aantasten.
Je kunt bij anobedrijven vragen wat hun lagen voor resultaat opleveren in een zoutsproeitest.

Arkan,
Mocht je nog vragen hebben, mail me maar. Ik ben er redelijk goed in thuis.
Helemaal juist, duidelijk iemand uit de sector of aanverwante!( nietwaar collega?)
 
Helemaal juist, duidelijk iemand uit de sector of aanverwante!( nietwaar collega?)

Inderdaad, heb bij Mifa Aluminium/BGT in de sales gezeten.
Nu dus ex. collega. Zit jij nog in die wereld? Voor een heeeeeeeeleeeeeee goeie fles wijn (Petrus ´67 bijvoorbeeld) kan ik je nog wel wat leads doorspelen ;) :9 .
 
Inderdaad, heb bij Mifa Aluminium/BGT in de sales gezeten.
Nu dus ex. collega. Zit jij nog in die wereld? Voor een heeeeeeeeleeeeeee goeie fles wijn (Petrus ´67 bijvoorbeeld) kan ik je nog wel wat leads doorspelen ;) :9 .
Ben commercieel opperhoofd bij Alcan Europe.( mag het ook een Lafitte '72 zijn?) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan