verschil VFR800 model 2001 en 2006?

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Zoals de titel al zegt, wie weet het verschil tussen de Honda VFR800 van 2001 en 2006.
Vooral technisch gezien, dat optische geneuzel geloof ik wel.
 
De 2006 heeft tov de 2001 VTEC. Dit houd in dat bij lagere toeren maar 2 kleppen per cylinder worden bediend, en bij hogere toeren 4 kleppen per cylinder.

Het omslagpunt tussen 2- en 4kleppen bediening zit geloof ik rond de 6,5 en 7 duizend rpm.
 
VFR uit 2001 (= type VFR800FI) heeft geen VTEC en de 2006 wel.
De 2006 heeft standaard ABS (oudere modellen van de VTEC ook niet) voor de VFR800FI is er geen ABS verkrijgbaar.
VTEC = variable kleptiming
De VFR800FI VTEC is pas vanaf 2002 geleverd en wordt tot nu toe op een paar cosmetische wijzigingen na nog steeds geleverd.

Grootste uiterlijk verschil waar je hem direct aan herkend:
De VTEC heeft standaard 2 seatpipes en de VFR800FI 1 pijp rechts
 
Het vermogen van de VFR800 en VFR800FI VTEC is hetzelfde echter door de VTEC technologie wordt er variable kleptiming gebruikt.
In de praktijk houd dit in dat je het volledig vermogen van de motor vanaf een bepaald aantal toeren krijgt, dan gaan de kleppen pas volledig open.

Het voordeel van dit systeem zou zijn dat bij lagere toeren het verbruik lager zou zijn. De motor levert dus pas het vermogen als dit nodig is.
De VFR800FI heeft vrijwel dezelfde motor alleen geen variable klep timing, het motor vermogen is dus hetzelfe als de VTECT, echter de VTEC is wel weer 10KG zwaarder.

In de praktijk zal het weinig uitmaken wat vermogen betrefd, het verbruik is wel lager van de VTEC en je merkt als je het gas open trekt wanneer de VTEC "aanspringt", dit schijnt een power boost te geven.

Persoonlijk zou ik voor de VFR800 VTEC gaan als je er 1 wilt gaan kopen, niet voor de VTEC gedeelte maar voor het ABS systeem wat voor de VFR800FI simpelweg niet te verkrijgen is. Er zijn al VFR800 VTEC vanaf 2002 met ABS verkrijgbaar, echter in 2002 was dit dus helaas niet standaard.
Het is toch een stukje extra veiligheid wat motorrijden weer mooier maakt.
 
de VFR 800i (zonder VTEC) rijdt wat soepeler. De VTEC uitvoering klapt bij (dacht ik) 7000 toeren dat VTEC systeem aan waardoor je ineens iets meer vermogen hebt. Als je rond dat toerental blijft hangen dan kan dat irritant zijn met aan/uit gaan van dat systeem.

Ik zou voor de 800i gaan (zonder VTEC dus).. Maar ik zou ook een proefrit maken op beide fietsen ;)
 
De VTEC is vrij kostbaar in onderhoud, een dealer rekent 8 a 10 uur hiervoor (ik weet niet wat een officiele dealer in Nederland rekent per uur maar in Engeland is £50 ofwel 75 euro vrij "normaal"). Gelukkig hoeft het maar elke 24.000 km maar wel opletten als je een 2e hands koopt en niet verrast wordt met een onaangename uitgave vlak daarna.
 
Okee dat word dus een vergelijkende proefrit, ookal een vtec met lager benziene verbruik klinkt niet slecht.
Maar hoe voeld het verschil bij rustig rijden..
Oftewel gewoon proberen.
Bedankt
 
Bij rustig rijden zou de VTEC een stuk makker moeten zijn omdat ie dan maar 2 kleppen per cylinder gebruikt ipv 4, dus meer toer achtig dan sport, trek je het gas open dan zullen ale 4 kleppen werken en dan is het meer een sport fiets.
En tsja het verbruik is eenmaal lager als je minder toeren rijd en minder kleppen hebt open staan.

Maar iedereen heeft gelijk, ga proefrijden, dan merk je het zelf het beste.

ps
Welke je ook kiest het is een goeie keus, het zijn beide zeer mooie fietsen en ze zijn zeer betrouwbaar.
 
De 2006 heeft tov de 2001 VTEC. Dit houd in dat bij lagere toeren maar 2 kleppen per cylinder worden bediend, en bij hogere toeren 4 kleppen per cylinder.

Het omslagpunt tussen 2- en 4kleppen bediening zit geloof ik rond de 6,5 en 7 duizend rpm.
Is het niet juist zo VTEC variabel de lift en timing van (alle) kleppen regelt (met "schuivende" nokkenassen) ipv "domweg" om te schakelen van 2 naar 4 kleppen? :?
 
bizar, heb ik wat gemist de afgelopen dagen?? Alleen maar serieuze antwoorden en nog niemand die bv 5 jaar als verschil genoemd heeft :?

Is MF voorgoed verandert??? Heeft de BS definitief afgedaan?? :X :+
 
VTEC is k@t.
De oude VFR trekt over het hele gebied mooi, en het geluid (voor mij heel belangrijk) is over het hele tourenbereik lekker.
De VTEC is een, sorry voor de mensen die ik nu kwets, een achterlijke motor.
Tot 6800 touren is het een draak van een motor, daarboven komt er het leven in wat de oude VFR over het gehele gebied heeft. Motorrijden gaat om emotie, en dat mag iets kosten, ook al zijn de benzineprijzen hoog. Honda moet het VTEC systeem gewoon op de auto's blijven toepassen, en het prachtige V4 concept er niet mee verknallen.
 
Is het niet juist zo VTEC variabel de lift en timing van (alle) kleppen regelt (met "schuivende" nokkenassen) ipv "domweg" om te schakelen van 2 naar 4 kleppen? :?
Nee, naar wat ik erover heb gelezen is het enkel zo dat bij lage toeren 2 (<6800rpm volgens VTR Jeroen) kleppen / cylinder worden bediend, en bij hogere toerentallen (>6800rpm) 4 kleppen.
 
Nee, naar wat ik erover heb gelezen is het enkel zo dat bij lage toeren 2 (<6800rpm volgens VTR Jeroen) kleppen / cylinder worden bediend, en bij hogere toerentallen (>6800rpm) 4 kleppen.

Klopt, onder een bepaalde toeren worden maar 2 van de 4 kleppen gebruikt, echter vanaf een bepaald toeren tal wordt dan gevarieert de andere 2 erbij gebruikt, dus niet "ineens" van 2 naar 4 maar 2 en dan de andere 2 varieren naar gelang toeren erbij. Hoe meer toeren hoe meer de 2 extra kleppen open gaan.

Zo werkt volgens mij de VTEC.

Over de 5 jaar leeftijd verschil:
Beetje domme opmerking, is nogal logisch dat tussen 2006 en 2001 5 jaar tussen zit, dat hoef je toch niet te vertellen...
De TS bedoelde ermee model 2001 en model 2006, wat is het verschik tussen deze 2 modellen, dat is dus het VTEC gedeelte.....
 
Klopt, onder een bepaalde toeren worden maar 2 van de 4 kleppen gebruikt, echter vanaf een bepaald toeren tal wordt dan gevarieert de andere 2 erbij gebruikt, dus niet "ineens" van 2 naar 4 maar 2 en dan de andere 2 varieren naar gelang toeren erbij. Hoe meer toeren hoe meer de 2 extra kleppen open gaan.
Nee, zo werkt het niet: de twee kleppen doen wél mee, of níet. Er is geen tussenweg.

http://www.vfroc.nl/modellen/vfr800fi/vfr800fi.html (Hier) staat een filmpje dat een en ander wellicht een beetje kan verduidelijken 8-)
 
VTEC is k@t.
De oude VFR trekt over het hele gebied mooi, en het geluid (voor mij heel belangrijk) is over het hele tourenbereik lekker.
De VTEC is een, sorry voor de mensen die ik nu kwets, een achterlijke motor.
Tot 6800 touren is het een draak van een motor, daarboven komt er het leven in wat de oude VFR over het gehele gebied heeft. Motorrijden gaat om emotie, en dat mag iets kosten, ook al zijn de benzineprijzen hoog. Honda moet het VTEC systeem gewoon op de auto's blijven toepassen, en het prachtige V4 concept er niet mee verknallen.
Welk VTEC systeem bedoel je dan. Daar is over het algemeen nogal verwarring over. Bij het een gaan er extra kleppen meedoen en bij de andere wordt de kleptiming aangepast. VTEC op de VFR is een extra klep die mee gaat doen en in de auto kan het over beide gaan.
Heb ik even geluk dat ik een ECHTE V4 heb zonder VTEC ;)
 
6800 rpm klopt.

als je een vtec overweegt hou er dan rekening mee dat je bij 25K km een beurt moet hebben en die is DUUR. dus als je een 2e handsje koopt let er dan op dat deze beurt is uitgevoerd.

de kuipen zijn wat hoekiger/aggressiever en hij heeft 2 seatpipes.

de starter valves moet je ff laten synchroniseren voor een optimaal rijgedrag en zo nog een paar dingetjes
 
Sinds 2006 schakelt VTEC in bij 6800 toeren, en weer uit bij 6200 toeren. Tot/met 2005 was dit zowel voor aan als uit bij 6400 toeren (jongens, correct me if I'm wrong).

HIerdoor dus geen aan-uit geklapper meer bij 120 km/h in 6 |(

Zelf nog nooit mee gereden, blijf bij mijn prè-VTEC'er (voorlopig ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan