verschillen ducati 748?

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
kan er mij eens iemand de voornaamste technische verschillen opsommen tussen

een 748 biposto , senna uitvoering , en een sp uitvoering,

stel dat ik een sp koop, kan er dan nog een duozit op bevestigd worden?

en waar moet ik op aankoop bij letten? want ben alleen japanners gewend, dus als ik een duc hoor draaien is dat voor mij alsof hij uiteenvalt (wat waarschijnlijk ook zo is :+ )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 1 keer een scooter uit italie gehad, noooooooooooooooooooooooi meer die italiaanse troep :+
Er zullen zodirect wel serieuze reply's komen :)

Edit: Staat nog een erg mooie senna op MF te koop :9~
 
Ik heb 1 keer een scooter uit italie gehad, noooooooooooooooooooooooi meer die italiaanse troep :+
Er zullen zodirect wel serieuze reply's komen :)

Edit: Staat nog een erg mooie senna op MF te koop :9~

heb hem ook al gezien, maar ik zoek eerder een belgische moto, en zal ook pas voor in voorjaar 2005 zijn. Maar ben totaal niet bekend met ducati , alleen met hun reputatie :) zou wel een model van na 2000 zijn dat ik koop, maar wil gewoon weten wat de verschillen zijn.

en vind nog altijd dat die ducs het karakter hebben, de onbetrouwbaarheid neem ik er wel bij :+
 
Is simpel. De biposto is een tweezitter met 98 pk en Showa vering. Een Senna is grijs met rode wielen en genummerd. Is volgens mij nooit officieel in 748 uitvoering gemaakt, wel in 916. Zal dus wel overgespoten zijn. Een SP heeft 101 pk en een stukje duurdere vering (Öhlins) en is een eenzitter. Lawaai komt hoofdzakelijk van de droge koppeling, zodra je rijdt is dat over. Ding mag 11.000 toeren maken en onder de 7000 is er niet veel in huis. Alle vermogen en koppel zit tussen de 7- en 11.000 toeren, maar dan maakt dat ding een geluid!! :9~

Van een SP kun je geen biposto maken, daar is het achterframe te licht voor. Andersom kan wél. Als je er eentje gaat aanschaffen, ga dan naar een dealer die er verstand van heeft. Heb je er het langste plezier van.
 
748 antraciet/rood is ook af fabriek geleverd, maar draagt officieel niet de naam senna, dat was alleen op de 916 Senna en 916 Senna II.

Er staat ook nergens Senna op.

Waarom ga je niet voor een R ? :9~ O-)
 
Laatst bewerkt:
748 antraciet/rood is ook af fabriek geleverd, maar draagt officieel niet de naam senna, dat was alleen op de 916 Senna en 916 Senna II.

Er staat ook nergens Senna op.

Waarom ga je niet voor een R ? :9~ O-)

dus als ik het goed snap is het verschil tussen de 1 en de 2zitter een 3tal pk en de vering?

en wat is er dan speciaal aan de R?
 
De 748 SP heeft maar een klein beetje meer vermogen dan de normale 748. Wel heeft de SP wat duurdere spullen gemonteerd zitten. Denk hierbij vooral aan de vering. Daarnaast heeft de SP een verstelbaar balhoofd, een aluminium subframe (Monoposto), snelsluiters op de kuip en is hij alleen in geel leverbaar.

De 748R gaat nog een stapje verder:
Lichter frame
Ohlins voor en achter
Meer vermogen (120pk oid)
Titanium drijfstangen
Lichte krukas
Douche injectie systeem
Andere remmen
Carbon airbox
50mm uitlaatsysteem
lichter vliegwiel

Deze motor is af fabriek lastig te berijden. De 748R is een pure homologatiefiets. Op het circuit rijdt zo'n ding dus perfect. Op de weg een stuk minder. Gelukkig is de motor redelijk makkelijk anders af te stellen zodat het op straat wat makkelijker rijden is.

De 748 SP is in vergelijking met de R een watje :+
 
dus een r is niet echt aan te raden? voor circuit gebruik ik dan de zx9 , de duc zou gewoon voor op straat zijn
 
Denk dat als je echt voor de pk's een motor koopt, dat je sowieso niet bij ducati moet zijn!!
Tis gewoon een waanzinnig mooie fiets, die heerlijk rijd. Heb zelf het geluk dat ik 4x per jaar op ducati's op het circuit mag rijden :} . Das op verschillende modellen van monster 620 tot aan 999 (die is helemaal :} :} :} ). En ik vind het allemaal waanzinnige fietsen. Met die reputatie valt het tegenwoordig allemaal wel mee, vroeger gebeurde het inderdaad nog welleens dat ie er zomaar kapte of dat ie na een perfecte rit --> parkeren --> half uur later niet meer te starten omdat de computer in de war was. Tegenwoordig maak je weinig meer van dat soort dingen mee. Geluid is inderdaad de koppeling maar dat doen ze allemaal en kan voor zover ik weet geen kwaad. Komt omdat het een droge platen koppeling is.

Succces met je eventuele aankoop.

Greetz :] Sqweezr :]
 
dus een r is niet echt aan te raden? voor circuit gebruik ik dan de zx9 , de duc zou gewoon voor op straat zijn

De meeste R's zijn al wel aangepast voor gebruik op de weg. Mocht dat niet zo zijn dan is dat vrij eenvoudig aan te passen door het motormanagement aan te pakken.
 
De meeste R's zijn al wel aangepast voor gebruik op de weg. Mocht dat niet zo zijn dan is dat vrij eenvoudig aan te passen door het motormanagement aan te pakken.

testritten zijn voor in het voorjaar 2005 :) ben nu ook niet op zoek naar een moto met veel pk's dus een R is eigenlijk niet nodig, kan eigenlijk ook oudere modellen kopen, maar blijkbaar is daar de betrouwbaarheid minder dan de nieuwere

scheelt wel , 6000 euro tov 8000-9000 euro
 
Effe heel kort:

De 748 is in vier types geleverd: de 748 E, 748 S, 748 SP(S) en de 748R

Het verschil zit hem vooral in motorvermogen, vering en gewicht.

De E was het instapmodel, hierna kwam de S (betere vering, instelbaar balhoofd e.d.). De toplijn bestond eerst uit de SP (tot 1998), daarna de SPS (tot 2000) en als laatste de R (tot 2003). Verschil hierbij was vooral vering (ohlins, de meeste), remmen en motortuning. En natuurlijk kleur tot 2001 was de R,SPS of SP altijd Geel met witte kont


De officieel S is pas later ingevoerd zo rond 2000 als ik het goed heb. De eerste bouwjaren 1995, 1996, 1997, 1998 en 1999 waren er alleen de 748 biposto en de SP(S). De Biposto's waren rood en de SP(S) was geel. In 2000 is de reeks vervangen door de 748 E, 748 S en de 748 R. De eerste modellen heten in volksmond wel eens S en dit staat inderdaad ook op het kentekenbewijs en frame maar de verkoopterm was gewoon een 748 Biposto. Dit zelfde had ik ook bij mijn "oude"916 van bouwjaar 1996. Orgineel was het een 916 Biposto maar op het frame stond S.


tekst komt van ducati forum
 
Effe heel kort:

De 748 is in vier types geleverd: de 748 E, 748 S, 748 SP(S) en de 748R

Het verschil zit hem vooral in motorvermogen, vering en gewicht.

De E was het instapmodel, hierna kwam de S (betere vering, instelbaar balhoofd e.d.). De toplijn bestond eerst uit de SP (tot 1998), daarna de SPS (tot 2000) en als laatste de R (tot 2003). Verschil hierbij was vooral vering (ohlins, de meeste), remmen en motortuning. En natuurlijk kleur tot 2001 was de R,SPS of SP altijd Geel met witte kont


De officieel S is pas later ingevoerd zo rond 2000 als ik het goed heb. De eerste bouwjaren 1995, 1996, 1997, 1998 en 1999 waren er alleen de 748 biposto en de SP(S). De Biposto's waren rood en de SP(S) was geel. In 2000 is de reeks vervangen door de 748 E, 748 S en de 748 R. De eerste modellen heten in volksmond wel eens S en dit staat inderdaad ook op het kentekenbewijs en frame maar de verkoopterm was gewoon een 748 Biposto. Dit zelfde had ik ook bij mijn "oude"916 van bouwjaar 1996. Orgineel was het een 916 Biposto maar op het frame stond S.


tekst komt van ducati forum

Ik dacht al.. dat ken ik ergens van :P

En wat de onbetrouwbaarheid van oudere modellen betreft... Klopt geen kont van..

Ik heb een 916 uit 1995. Qua computer enzo helemaal nergens last van. De latere modellen hebben wel last van versneld slijtende nokvolgers. Dat is inmiddels verholpen. Let er wel op bij de aankoop dat de nokvolgers vervangen zijn door de goede.

Je moet wel een hele oude Duc kopen wil je iets van de onbetrouwbaarheid merken. Of je moet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en een goedkope motor zonder onderhoudshistorie kopen. Dan kun je problemen krijgen.
 
Ik dacht al.. dat ken ik ergens van :P

En wat de onbetrouwbaarheid van oudere modellen betreft... Klopt geen kont van..

Ik heb een 916 uit 1995. Qua computer enzo helemaal nergens last van. De latere modellen hebben wel last van versneld slijtende nokvolgers. Dat is inmiddels verholpen. Let er wel op bij de aankoop dat de nokvolgers vervangen zijn door de goede.

Je moet wel een hele oude Duc kopen wil je iets van de onbetrouwbaarheid merken. Of je moet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en een goedkope motor zonder onderhoudshistorie kopen. Dan kun je problemen krijgen.

duc 748 kost hier ong 6500-7500 euro voor een 2000-2001 model, dus daar zal ik het niet voor laten :)
 
duc 748 kost hier ong 6500-7500 euro voor een 2000-2001 model, dus daar zal ik het niet voor laten :)

Wow.. ik heb een jaar geleden 8k betaalt voor een 916 uit 95 en dat was goedkoop....'

De 748 uit 2002 heeft de nieuw kuipen erop zitten. Misschien een overweging waard?
 
kan iemand hiervan een bouwjaar bepalen? of zijn alle 748's in deze kleurstelling?

full
 
kan iemand hiervan een bouwjaar bepalen? of zijn alle 748's in deze kleurstelling?

(Afbeelding)

Het is in ieder geval niet een van de laatste, die hadden een andere kuip. Ook is de kleur van de velgen is niet origineel, die zou antraciet moeten zijn. De Marchesini velgen zijn volgens mij alleen op de latere S en R modellen geleverd. Standaard zat tot 2002 de 3 spaaks Brembo velg gemonteerd.

De spiegels zijn ok niet in kleur meegespoten.

Ik gok een 98-er..


Is dit jouw definitie van lelijk??? |(

1068403070.jpg

 
Laatst bewerkt:
Het is in ieder geval niet een van de laatste, die hadden een andere kuip. Ook is de kleur van de velgen is niet origineel, die zou antraciet moeten zijn. De Marchesini velgen zijn volgens mij alleen op de latere S en R modellen geleverd. Standaard zat tot 2002 de 3 spaaks Brembo velg gemonteerd.

De spiegels zijn ok niet in kleur meegespoten.

Ik gok een 98-er..


Is dit jouw definitie van lelijk??? |(

http://www.sportbikez.net/bikepics/medium/1068403070.jpg ((Afbeelding))

zo'n rood kruisje vind ik idd lelijk :+
 
Het is in ieder geval niet een van de laatste, die hadden een andere kuip. Ook is de kleur van de velgen is niet origineel, die zou antraciet moeten zijn. De Marchesini velgen zijn volgens mij alleen op de latere S en R modellen geleverd. Standaard zat tot 2002 de 3 spaaks Brembo velg gemonteerd.

De spiegels zijn ok niet in kleur meegespoten.

Ik gok een 98-er..


Is dit jouw definitie van lelijk??? |(

http://www.sportbikez.net/bikepics/medium/1068403070.jpg ((Afbeelding))
:} Hoe weet jij dat nou toch allemaal?
Ik vind het knap hoor. En dat zeg ik niet snel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan