Verschillen in KTM EXC motoren

EnduroCross

Rookie
18 mei 2008
12
0
Als nieuweling op dit forum stel ik misschien een aantal vragen die ooit beantwoord zijn, maar ik kon ze zo gauw niet vinden.

Binnenkort ben ik van plan om m'n motorrijbewijs te halen en later een KTM EXC aan te schaffen. Wat zijn eigenlijk de grote verschillen (naast het vermogen) tussen bijv. de 300 EXC, 450 EXC en 520/525/530 EXC? Ik ben nog niet zo thuis in de techniek van deze motoren, maar hoeveel PK leveren ze bijvoorbeeld?
En wat zijn jullie ervaringen met de KTM EXC?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Stel dat ik er ook wat meer mee de weg op wil, kan ik beter een 4-takt nemen om met het verkeer mee te kunnen? Of maakt dat niet zoveel uit?
 
wil je er mee offroad rijden of supermotard?

kameraad van mij rijdt op een exc250, daarmee kom je ook echt wel met het verkeer mee (160 km/u) en wheelies tot in de 4e versnelling.. als je nieuw bent met cross/offroad motoren zal ik niet meteen te zwaar beginnen.
 
Ik wil er eigenlijk grotendeels offroad mee rijden, maar ik wil 'm ook regelmatig gebruiken om er mee naar m'n werk te rijden. Dan niet over snelwegen, maar mee de "binnendoorweggetjes".

Valt het in het begin tegen om meteen een zwaardere motor te rijden, zoals de 450 of 525?
 
Je kunt prima beginnen met een 450 of 525. Je hangt er alleen wat meer achteraan te wapperen maar op zich is het te doen. Erger is het om met iets als een LC4 te beginnen want daar is helemaal niet mee te rijden als je geen techniek hebt.
 
Je kunt prima beginnen met een 450 of 525. Je hangt er alleen wat meer achteraan te wapperen maar op zich is het te doen. Erger is het om met iets als een LC4 te beginnen want daar is helemaal niet mee te rijden als je geen techniek hebt.

valt best mee, een lc4 weegt ook niets (mijne rond de 115 kilo) en stuurt retestrak.
ook is een lc4 wat makelijker te doseren waar een 525 ze vermogen wat abrupter afgeeft.

een supermoto of enduro rijd altijd nog stukken wenbaarder dan bijvoorbeeld een all-road of ss motor (voor een beginner al helemaal)

heb ook een husqvarna WR360 (2takt dus) supermoto gehad, dat was veel agresiever rijden maar opzich best goed te doen, ook nog best veel snelweg kilometers mee gereden.
 
Laatst bewerkt:
Een lc4 is voor puur offroad gebruik echt ruk in verhouding tot een EXC. Ik kan het weten want ik heb 2 EXC's gehad en 1 LC4. Een LC4 is veel meer een ploeg dan een EXC. Een EXC laat zich veel makkelijker uit een spoor of over een boomstammetje rijden en voelt over het algemeen aan alsof hij 30 kg lichter is. Gewicht zegt lang niet alles in dat geval maar ook de langeslag krukas en de geometrie van het frame etc
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dus, dat het om de techniek wat beter leren, het wijzer is om te beginnen op een 2-takt (250/300).
Kan iemand mij het verschil misschien uit leggen tussen de 4-takt en 2-takt en wat kan ik aan onderhoud verwachten? Zit daar veel verschil in?
 
Een lc4 is voor puur offroad gebruik echt ruk in verhouding tot een EXC. Ik kan het weten want ik heb 2 EXC's gehad en 1 LC4. Een LC4 is veel meer een ploeg dan een EXC. Een EXC laat zich veel makkelijker uit een spoor of over een boomstammetje rijden en voelt over het algemeen aan alsof hij 30 kg lichter is. Gewicht zegt lang niet alles in dat geval maar ook de langeslag krukas en de geometrie van het frame etc

klopt!, ik dacht eerste instantie dat TS ermee op de weg wou :X
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dus, dat het om de techniek wat beter leren, het wijzer is om te beginnen op een 2-takt (250/300).
Kan iemand mij het verschil misschien uit leggen tussen de 4-takt en 2-takt en wat kan ik aan onderhoud verwachten? Zit daar veel verschil in?

een 2takt is minder onderhoud gevoelig dan een 4takt. (logisch want in een 4takt motorblok zitten nou eenmaal 2x zo veel onderdeeltjes als in een 2takt motorblok)

het onderhoud aan een 2takt is voor het grootste deel zelf uit te voeren, een 4takt moet toch al snel naar de dealer.

aan de andere kant komt het vermogen bij een 4takt veel geleidelijker dan bij een 2takt en is dus beter te doseren.
 
Dat wordt dus moeilijk kiezen. Het heeft allebei z'n voor- en nadelen. Hebben jullie verder nog tips waarop ik kan letten bij de aanschaf van een enduro-motor? Het wordt mijn eerste motor namelijk. En waarom rijden jullie liever op een 2-takt of juist een 4-takt?
 
Dat wordt dus moeilijk kiezen. Het heeft allebei z'n voor- en nadelen. Hebben jullie verder nog tips waarop ik kan letten bij de aanschaf van een enduro-motor? Het wordt mijn eerste motor namelijk. En waarom rijden jullie liever op een 2-takt of juist een 4-takt?

het grote voordeel is dat een 2takt een stuk lichter is en darom handig is in een enduro om over allerlei obstakels te rijden, maar motorisch is een 2takt dan weer moeilijker te berijden omdat je het vermogen niet zo goed kan doseren en dat is bij een enduro wel nodig. om te beginnen zou ik een viertakt nemen.
 
het grote voordeel is dat een 2takt een stuk lichter is en darom handig is in een enduro om over allerlei obstakels te rijden, maar motorisch is een 2takt dan weer moeilijker te berijden omdat je het vermogen niet zo goed kan doseren en dat is bij een enduro wel nodig. om te beginnen zou ik een viertakt nemen.

Wel een serieus voordeel van een 2takt is het starten na het plat liggen van d emotor schijnt in echte enduro ritten zeer veel voor te komen.
 
het onderhoud aan een 2takt is voor het grootste deel zelf uit te voeren, een 4takt moet toch al snel naar de dealer.
In theorie geldt dit voor de meeste mensen. In de praktijk kun je met een viertakt jaren rijden als je zelf de olie kunt verversen en kleppen kunt stellen. Bij een tweetakt is een zuiger wisselen vaak echt nodig. Ik zou ten alle tijden voor een viertakt gaan maar dat is ook voor een deel persoonlijke voorkeur. Naar kosten hoef ik niet zozeer te kijken maar bij normaal onderhoud is een viertakt helemaal niet zo duur tenzij je opeens een kompleet blok moet reviseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan