Verschillen motosport

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Wie legt het die arme poohbeer eens een keertje uit. Want ik kan er dus echt niet meer aan uit met al die verschillende divisies die toch zo sterk op elkaar lijken.

GP500, SBK, .... ik kan er geen eind aan knopen.
Dus, netjes op een rijtje, welke divisie, welke toprijders, welke motoren, welke... zou \'k erg leuk vinden.
 
GP = Grand Prix... Bestaat uit 3 tweetaktklasses.
- 125 cc Favorieten Elias, Ui..
- 250 cc Favorieten ....... uhm...
- 500 cc Favorieten Biaggi, Rossi, Capirossi...
Elke klasse rijdt apart...
SBK = Superbike. Bestaat 3 4takttypes
- 2 cilinders ( mogen 1000cc cilinderinhoud hebben.)
- 3 cilinders ( zie je eigelijk geen.)
- 4 cilinders ( mogen 750cc cilinderinhoud hebben.)
Bij de SBK rijden al die motoren samen. De favorieten zijn;
- Colin Edwards ( exwereldkampioen, rijdt Honda.)
- Troy Bayliss ( wereldkampioen, rijdt Ducati.)
- Troy Corser ( rijdt Aprillia.)
enz enz
 
Volgend jaar poolbeer rijden er zowel 4(meer cilinder inhoud) stroke als 2 stroke in de gp1 klasse,er bestaat dan geen echte 500cc meer.
Het word een meer open klasse,maar de intresse van de diverse fabrikanten is groot in die toekomstige gp1.
Die bernie ecklestone(schrijf ik dat goed zo?)heeft ook zijn intresse getoont in de nieuwe gp1 klasse wat hopelijk goed uitpakt in de toekomst.
Hoe het allemaal uitpakt zulen we wel zien???, zelf ducati komt in de gp\'s in 2003 aan de start.
 
thx r1beest.. nu was het heel eventjes allemaal duidelijk :)
 
Volgend jaar poolbeer rijden er zowel 4(meer cilinder inhoud) stroke als 2 stroke in de gp1 klasse,er bestaat dan geen echte 500cc meer.
Ik heb me er nog niet zo in verdiept, maar volgens mij blijft het 500cc, maar dan met de mogelijkheid voor viertakten te rijden.
Of is er weer een rare verdeelsleutel net als in de SBK met gegoochel tussen cc\'s en aantal cilinders e.d.??
Correct me if i\'m wrong :+

Groetjes :z
 
Ik heb me er nog niet zo in verdiept, maar volgens mij blijft het 500cc
is hier gebruikelijk he, zomaar wat roepen (om zoveel mogelijk postings te krijgen?).... terwijl men dan online is en het antwoord zo gevonden is...

natuurlijk blijft dat geen 500cc, anders zouden ze ten eerste niet de naam hoeven te veranderen, en een 2-takt haalt veel meer uit zijn cilinder inhoud dan een 4-takt... max. voor de 4-takt = 990cc
 
guz: maar de 2takten blijven op 500cc? Of gaan die ook omhoog met cilinderinhoud?
Begint allemaal wel lekker verwarrend te worden en erg sterk op de SBK te lijken
 
De 2 stroke zullen verdwijnen uit de 500cc/gp1 klasse na een aantal jaren,iets wat 25/30 jaar geleden andersom was maar toen maakte de 2 stroke haar intrede in het gp 500 gebeuren.
Maar heren niet getreurt de toekomstige 4 strokebike\'s zullen net zo hard gaan of zelfs harder, en dan nog het geluid :9 zal heel mooi zijn.*d
 
Het groote verschil tussen 500cc/met de nieuwe 4-takt regels en de Superbike is dat bij de superbikes men raced met van straatversie afgeleide motoren en bij de GP\'s zijn het puure racers.
Bij de Superbike raced men bijv. met : 750cc 4-cyl. Suzuki GSX-R750,Kawasaki ZX-7R, Yamaha YZF R7 900cc 3-cyl. Benelli Tornado 1000cc 2 cyl. Honda VTR1000SP, Ducati 996 enz. In autosport termen zo je de Gp500 kunnen vergelijken met Formule 1 en de superbikes met een tourwagen kampioenschap, met het verschil dat de SBK veel qua snelheid veel dichter bij de GP zit dan de tourwagens bij de F1 :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het er mooier op word volgend jaar,al zullen de zelfde rijders als voorheen de dienst uit maken.
Ik als yamahafan vind het schitterend dat yamaha met een 4cilinderlijn uitkomt en gelukkig niet met een vblok,ooohhh wat een soundje heeft die bike.
 
Die Yamaha is idd. erg :9~ (zie attachment)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/79/e98fc9601f952d9000293201ec3073db (Yamaha m1.jpg)​
 
Terug
Bovenaan Onderaan