Verschillende carburateurs voor verschillende powerbands?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.832
239
Amsterdam
Vraagje! Ik weet dat inlaatkelken en 2-tact uitlaatbochten per cilinder verschillend kunnen zijn om per cilinder de powerband te verleggen. Valt er in de carburateurs zelf aan te passen om de powerband te verleggen? en is dit slim / wordt het gedaan?
 
Mijn beperkte kennis van 2-takt techniek gebiedt mij te zeggen dat de powerband van een 2-takt hoofdzakelijk wordt bepaald door de resonantie en flow in de in- en uitlaat, zoals je al zei. Het enige wat de carburateur hoeft te doen is de luchtstroom te voorzien van precies genoeg benzine. Met een andere carburateur zul je niet zomaar de 'flow' kunnen veranderen, zonder ook de inlaat kelken en/of de uitlaat aan te passen.
 
Het moet een "snelle" cilinder zijn (spoelpoortenkwestie; die kunnen zo zijn gemaakt dat-ie nooit boven zeg 5000 toeren uitkomt, wat je er ook verder aanhangt) en de doorlaat van het smalste deel van de carburateur-tunnel (venturi) mag niet te groot zijn voor het aanzuigvermogen anders hapt-ie bij half of driekwart gas nagenoeg alleen maar lucht - en gaat kapot - ook al stop je er zo'n grote sproeier in dat-ie verzuipt bij lage toerentallen. Luchtfilter mag niet teveel tegenhouden maar heeft verder weinig invloed.

Is dat allemaal in orde dan regeert de uitlaatpijp de prestaties; vooral die fraaie constructies die net op een dikke regenworm lijken zijn als een orgelpijp afgestemd op de "powerband", het toerental/de toon waarop gevlogen moet worden ....

jm_factory_3.jpg


Hier is nog een leuke draad (er waren ook oudere maar ik vind ze niet terug) waarin veel tweetakt-ervaring samenkomt:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/220826/7/Zomaar-een-tweetakt-project-8.html
 
Een grotere carburateur op een verder standaard fiets zetten heeft weinig zin,
tenzij dat in de motor de restrictie is,ga je de motor opvoeren dan heeft het wel nut,
omdat de motor dan meer mengsel er door kan jagen en meer vermogen zal leveren,
wel vaak ten koste van het vermogen onderin,laat je een kleine carburateur op zo,n
motor zitten of je zet er een nog kleinere op dan zal de carburateur een vermogens
remmende restrictie worden,of je dan meer vermogen onderin zal krijgen dat denk ik
niet,omdat bij een 2takt niet alleen de carburateur bepaald bij welk toerental het max
vermogen word geleverd,zo heeft de vorm en lengte van de expansie uitlaat grote invloed
op de powerband,maar ook de spoeling in de cylinder en de grote van de poorten heeft daar invloed op zo ook de compressie en de lengte van het inlaatspruitstuk ,dus simpel van carburateur veranderen hoeft niet te betekennen dat je de powerband verlplaatst,
wel dat je het maximale vermogen niet meer zal halen.
 
Laatst bewerkt:
Carburateur moet precies groot genoeg zijn voor het aanzuigvermogen, maar ook geen streep groter want dan vermoord je de motor want dan boven een bepaalde gasstand "tegenhouden" door zwaar verarmd mengsel waarbij ook de krukas geen smering meer krijgt ...

Bij ouderwetse tweetakten kon je van de ronde of ovale/rechthoekige inlaatpoort vlot het doorlaat-oppervlak uitrekenen/vergelijken, mocht niet kleiner zijn dan dat van de venturi maar modernere typen hebben iets anders, met "membraan" waar je niets aan kunt afleiden zodat je de specificatie moet weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan