verschillende merken banden..............kan dat?

[SaD]Ninja

MF'er
8 okt 2004
48
0
Mijn voorband begint zo langzamerhand op te raken maar mijn achterband kan zeker nog wel een tijd mee [3000 km] schat ik.Nu heb ik een setje bridgestone bt 019 geloof ik maar ik wil een zachtere voorband omdat ik sportiever aan het rijden ben geslagen :] :]
Nu is mijn vraag of ik elk merk erop kan zetten of bij bridgestone moet blijven bv die nieuwe bt 014 [dacht ik]
ik zou ook graag willen weten wat een goede voorband die je veel vertrouwen kan geven.
O ja ik rijdt en zx6r uit 2000



stond eerst bt 010 maar is nu bt 019 [sorry]
 
Laatst bewerkt:
Zachter dan een BT010? Voor op straat?

Welke had je dan in gedachten? :?

Ik heb momenteel achter een BT014 en heb er zojuist voor een MPP op laten leggen. Ben nog niet op mijn bek gegaan, dus ja... het kan. ;)

Ik ondervind weinig problemen, iig.
 
Het zou nadelig kunnen gaan werken mbt de afvoer van regenwater. Kans op aquaplanning kan dus vergroot worden.
Vooral met verschillende merken.
 
Het zou nadelig kunnen gaan werken mbt de afvoer van regenwater. Kans op aquaplanning kan dus vergroot worden.
Vooral met verschillende merken.

Ik denk dat dit niet zo'n rol speelt bij een motor.
Een motor heeft, voor zover ik weet, zelden last van aquaplanning doordat de druk van het voertuig op de weg in verhouding met bv een auto veel groter is, omdat het contactoppervlak veel kleiner is. En bij droog weer zal ik het met mijn rijcapaciteiten niet merken, aangezien ik geen coureur ben die de grens van zijn/haar motor probeert op te zoeken. Wat niet wil zeggen dat ik helemaal geen verschil merk tussen verschillende types banden.

maar als er iemand is die mij van het tegendeel kan overtuigen wat betreft aquaplanning, dan hoor ik het graag.
 
beter kun je radiaal en diagonaal wel gescheiden houden.

verschillende types en merken maakt niks uit is mijn ervaring op diverse motoren :)
 
verschil in types banden maakt niet veel uit

Verschil in merken zou ik wel vermijden. Vaak wordt er toch op een andere manier rubber gebruikt en dergelijke verschillen.

Probleem wat je daarmee krijgt is met je banden temperatuur. Grip is weg, weer en tempratuur afhankelijk, en schommelt met de temperatuur. Een bridgestone reageerd met andere grotes van stappen dan een michilen etc.

Je loopt dus het risico dat je de ene dag een andere verschil in grip tussen voor en achterband hebt als op een andere dag.

Dus houd het bij het mengen van BT14 met BT19 bijvoorbeeld, dus in de zelfde type Reeks en Merknaam.
 
Oke ik snap dus dat combineren geen goed idee is, maar welke band zou ik dan nu moeten monteren uit de BT ... reeks?
Het gaat mij dan voornamelijk om een vertrouwd gevoel te krijgen en dat mis ik met de band die ik nu heb BT 019
Ik had iets gelezen over een straat band met dual compound is dat iets misschien?
Of gaat dat om een ander merk?
 
Hierover ook al eens een vraag gesteld op t GSX-F forum en kreeg onderandere het volgende antwoord, mischien interesant om even mee te nemen in de overweging??

" Het hoeft niet persé mis te gaan Rob, maar het wordt sterk afgeraden.(sommige mensen zeggen dat een diagonaal voor en een radiaal achter wél kan, maar ik ben daar geen voorstander van)
Door de opbouw van de band (diagonaal overelkaar lopende kunststof koorden)is een diagonaalband stijf in de wang en zacht op het loopvlak.
Een radiaalband is door zijn opbouw (paralel aan de velg lopende stalen gordels) juist slap in de wang en sterk op het loopvlak.
Beide banden vervormen en gedragen zich dus op een afwijkende manier tijdens belasting en dus zeer zeker bij bochtenwerk.
(ook een reden waarom puristen stellen dat je geen radiaalband op een fiets mag leggen die gebouwd is op diagonaalbanden, het stukje extra vering van de diagonaalband is groter dan dat van een radiaal en als je dat weghaalt haal je dus ook een stukje vering weg)


Losstaand daarvan vind ik een diagonaal band niet meer van deze tijd, een radiaal heeft veel meer ingebouwde veiligheid, door de constructie, heeft daardoor ook veel minder kans op gevaarlijk lekrijden, of een klapband (blijft relatief koeler dan een diagonaal band, waarbij de koorden voortdurend over elkaar wrijven en warmte ontwikkelen)

Er heeft hier verleden jaar een foto op het forum gestaan van mijn achterband die over de gehele hoogte van de wang opengereten was door een stuk ijzer dat ik niet meer kon ontwijken, was het een diagonaalband geweest, dan had ik nu hier waarschijnlijk niet meer gezeten, omdat ik op hoge snelheid tegen een rotswand was geknald, dankzij de radiaalband heb ik de bocht kunnen afronden zonder kleerscheuren.(een diagonaalband loopt dan in een klap leeg, bij een radiaal houden de evenwijdig aan de velg lopende stalen gordels de wang op elkaar en deze zal dan langzaam leeglopen)

En voordat iedereen nu gaat roepen dat een BT45 een prima band is...
Ja dat is ie, maar de vergelijking met een BT20 verliest ie qua rijeigenschappen op alle fronten en je mist dus absoluut een stuk veiligheid, tenige waar de BT45 beter in is is de prijs." .
 
ik heb zowel voor als achter een BT-014 en die combinatie bevalt me prima, beter dan het gevogel met 010 voor of achter
 
Ik heb voor metzeler rennsport, en achter een MPP. Ik merk ook niets, maar voor mijn gevoel moet ik toch een keer een MPP voor laten monteren.

Maar nogmaals, puur voor mijn gevoel, niet dat ik verschil ga merken denk ik. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan