Verschillende merken voorvorkolie gebruiken

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedenavond,

STOM! Een flesje te weinig laten leveren van de SAE 15. Kom net een pootje te kort.
Omdat er verzendkosten worden gerekend bij de webshop waar ik normaliter bestel, wil ik het gewoon even snel in de winkel halen.
Maar... kun je in de twee poten, verschillende olie gebruiken? Dus in de ene merk A en in de ander merk B?
SAE15 zou toch overal hetzelfde moeten zijn, maar is dat ook wel echt zo?
Hoor het graag. En alvast bedankt.
 
neen, uit tests blijken behoorlijk wat verschillen te bestaan tussen dezelfde viscositeit bij verschillende merken. de vraag is alleen of jij daar iets van gaat merken.

en ja, dat kan absoluut geen kwaad om verschillen te hebben per poot.
 
Gwoon motorolie erin doen met de juiste viscositeit. Daar is de dikte van genormaliseerd.
Yamaha schrijft het zelfs voor voor mijn xj. Motorolie 10w30 dus en dat werkt prima.
 
Gwoon motorolie erin doen met de juiste viscositeit. Daar is de dikte van genormaliseerd.
Yamaha schrijft het zelfs voor voor mijn xj. Motorolie 10w30 dus en dat werkt prima.
Je moet jouw oude XJ vorkje niet gaan veralgemenen. Toen was toen en heeft niks te maken met modern spul. Cavitatie kan daar nauwelijks in optreden. In moderne (regelbare) vorken moet je echt geen motorolie meer doen tenzij als thuiskomer.
 
Gwoon motorolie erin doen met de juiste viscositeit. Daar is de dikte van genormaliseerd.
Yamaha schrijft het zelfs voor voor mijn xj. Motorolie 10w30 dus en dat werkt prima.
Motorolie of versnellingsbakolie? Bij in elk geval oudere Honda's wordt regelmatig ATF (automatic transmission fluid) voorgeschreven. Ongeveer vergelijkbaar met vorkolie SAE10
 
Motorolie. Ik rij nu met 5w30 techno en dat werkt prima. Zowel bij koud als heel warm weer.
Nieuwe (supersport-) motoren zullen vast iets anders nodig hebben maar voor huis, tuin en keukenrijders.. mwah.
ATF heb ik 1x erin gehad (magna v65) en werkte voor mij voor geen meter op hogere snelheden.
 
Dan zou ik in de ene poot merk A gooien en andere poot merk B. Beter geen verschillende oliën gaan mengen, gewoon in het geval dat... Zoals eerder gezegd, werken de poten samen. Dat de viscositeit iets verschilt tussen beide poten zal je niet merken.
 
De laatste wissel heb ik 2 halve liters besteld, omdat dit te weinig is voor mijn vork heb ik het zelf bijgemengd dmv een injectiespuit de vereiste hoeveelheid bij
het halve literflesje te spuiten,even schudden en klaar.
Uiteraard wel bijgemengd met vorkolie, de viscositeit was wel iets dikker.(sae10 en sae5 bijgemengd, hier had ik nog een restje van)
 
Waar doel je op?
Verschillende soorten olie kunnen met elkaar gaan reageren in extreme gevallen. Dit is afhankelijk van de 'dopes', chemicaliën, die de fabrikant toevoegt. Ik heb het wel eens zien klonteren bijvoorbeeld. Niet best als dit met je vorkolie gebeurt. Waarschijnlijk zullen de producten niet zó veel verschillen dat dit gebeurt, maar het zekere voor het onzekere lijkt mij...
 
Verschillende soorten olie kunnen met elkaar gaan reageren in extreme gevallen. Dit is afhankelijk van de 'dopes', chemicaliën, die de fabrikant toevoegt. Ik heb het wel eens zien klonteren bijvoorbeeld. Niet best als dit met je vorkolie gebeurt. Waarschijnlijk zullen de producten niet zó veel verschillen dat dit gebeurt, maar het zekere voor het onzekere lijkt mij...

Schijnbaar is het wel zo dat oliën mengbaar moeten zijn omdat je niet kunt verwachten dat consumenten exact weten wat er in zit. Zou moeten zijn... Maar of de werkelijkheid ook zo is, is natuurlijk de vraag.
Heb bovenstaande ooit gehoord, weet niet 100% zeker of het klopt
 
Schijnbaar is het wel zo dat oliën mengbaar moeten zijn omdat je niet kunt verwachten dat consumenten exact weten wat er in zit. Zou moeten zijn... Maar of de werkelijkheid ook zo is, is natuurlijk de vraag.
Heb bovenstaande ooit gehoord, weet niet 100% zeker of het klopt
In de professionele (scheepvaart) wereld maken ze oliën die daar last van hebben. Daarom 'mogen' scheepsbrandstoffen bijvoorbeeld ook niet gemengd worden, mede om deze reden.
 
Verschillende soorten olie kunnen met elkaar gaan reageren in extreme gevallen. Dit is afhankelijk van de 'dopes', chemicaliën, die de fabrikant toevoegt. Ik heb het wel eens zien klonteren bijvoorbeeld. Niet best als dit met je vorkolie gebeurt. Waarschijnlijk zullen de producten niet zó veel verschillen dat dit gebeurt, maar het zekere voor het onzekere lijkt mij...

onzin, en is zelfs bij wet geregeld dat verschillende merken mengbaar moeten zijn, en ook verschillende viscisiteiten...
 
In de professionele (scheepvaart) wereld maken ze oliën die daar last van hebben. Daarom 'mogen' scheepsbrandstoffen bijvoorbeeld ook niet gemengd worden, mede om deze reden.
heb je wel eens crude gezien, dat is gewoon teer, die moeten ze eerst voorverwarmen om vloeibaar te maken, een beetje scheepsmotor vreet alles wat maar door de verstuivers gaat
 
heb je wel eens crude gezien, dat is gewoon teer, die moeten ze eerst voorverwarmen om vloeibaar te maken, een beetje scheepsmotor vreet alles wat maar door de verstuivers gaat
Gelukkig stoken ze ook geen crude, maar HFO. Wij stookte dat op tot 150 graden voordat het vloeibaar genoeg was voor verstuivers ja, maar gel is gel, ook bij 150 graden, dan zitten je filters meteen vol met troep. Het klopt dat het voor vorkolie niet zo veel uit maakt, maar toch is het in ieder geval niet onverstandig ze gescheiden te houden.
 
Verschillende soorten olie kunnen met elkaar gaan reageren in extreme gevallen. Dit is afhankelijk van de 'dopes', chemicaliën, die de fabrikant toevoegt. Ik heb het wel eens zien klonteren bijvoorbeeld. Niet best als dit met je vorkolie gebeurt. Waarschijnlijk zullen de producten niet zó veel verschillen dat dit gebeurt, maar het zekere voor het onzekere lijkt mij...
Dat is niet het geval bij olie die gemaakt is voor (domme) consumenten.
Schijnbaar is het wel zo dat oliën mengbaar moeten zijn omdat je niet kunt verwachten dat consumenten exact weten wat er in zit. Zou moeten zijn... Maar of de werkelijkheid ook zo is, is natuurlijk de vraag.
Heb bovenstaande ooit gehoord, weet niet 100% zeker of het klopt
Dit klopt, consumenten oliën voor dezelfde doeleinden zijn mengbaar.(zelfs synthetisch en niet synthetische oliën).

Het gebeurt wel bij industriële oliën of als je een olie op maat laat maken. (Bv omdat je een waterstof motor hebt die speciale eisen stelt aan de olie.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan