verschillende olieeen mengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ajs

MF veteraan
6 jan 2003
2.616
0
wie kan mij uit de brand helpen.

ik heb een olie in mijn auto en wel 20W60
Penrite HPR 20W/60 motorolie, 1, 5 en 20 liter verpakking.Minerale multigrade motorolie met een uniekle viscociteit.
nu heb ik van het zelfde merk 5 liter 20W50 staan
Penrite Classic oil 20W/50, 5 liter. Minerale motorolie.
Leverbaar in 5 en 20 liter verpakking.


kan ik dit er bij gooien of maar beter de zelfde olie halen
 
als ik me goeg kan herrineren dan kan je wel multigrade bij multigrade stoppen of zoiets.

weet het niet meer
ben er zelf ook nooit zo'n fan van en bij mijn motor zou ik het nooooit doen
 
Hoi als de codering het zelfde is en alleen 50 van 60 verschild kan je het mengen
Alleen 60 heeft een hoger viscositijd bij hoge temperaturen 8-)
Het is wel verstandig olie van het zelfde merk te nemen want je kan tegenwoordig nergens van opaan ook al staat het beschreven. :W
 
NOOIT Olie mengen!

Samensteling van de Olie is zeer nauwkeurig bepaald. Bij mengen is het resultaat niet voorspelbaar! Het zal zowizo niet juist mengen volgens mij vanwege de verschillende samenstelingen.
Hoe weet je dit?
Ik heb gelezen dat het wel mag en dat zelfs mineraal en syntheties gemengd mag worden.
Als je een gelijke hoeveelheid 20w50 en 20w60 bij elkaar gooit krijg je 20 w55
 
NOOIT Olie mengen!

Samensteling van de Olie is zeer nauwkeurig bepaald. Bij mengen is het resultaat niet voorspelbaar! Het zal zowizo niet juist mengen volgens mij vanwege de verschillende samenstelingen.


Een olie fabrikant is verplicht om het mengbaar te maken met andere merken en types.

Wel is het zo dat dat de totale samenstelling kan veranderen. Dus bijv dat de viscositeit bij bepaalde temperatuur meer of minder wordt.

Of het verstandig is om dit te doen is een tweede vraag.

Neem gewoon olie (voor de motor) welke in het boekje staat aanbevolen. Dan zit je er praktisch nooit naast. En zeker niet in nederland waar het nauwelijks vriest of nauwelijks heel erg warm zal zijn.
 
Geen probleem dat mengen, rij nu zelf op een liter Castrol 15w40 en 2.2 liter Bel Ray 15w40. Liggen beiden in dezelfde kwaliteitsklasse en qua viscositeit zijn ze hetzelfde. Als het niet al te exotisch wordt, gewoon doen.

Mijn motor gaat nog steeds als een speer, dus het kan :) :+


Stel je trouwens voor, je bent onderweg en moet plotseling olie bijvullen en je weet het juiste merk niet. Geloof me, meer dan 80% weet dit echt niet, dan vul je toch ook gewoon volgens de specificaties. Wat voor merk dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Heb al aan een benzinestation olie gekocht en er gewoon een deel bijgekapt.

Of de olie in het carter dezelfde was of andere: geen idee. Wel wist ik dat mijn dealer volledig synt. spul gebruikt, dus dat heb ik gevolgd.

Geen probleem mee gehad.



Maar als je olie ververst, giet dan geen restjes samen, maar vul volledig met 1 merk en viscositeit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan