Verslag circuitavond Lelystad 13-6-2002

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
Vanavond was het dan eindelijk zover: mijn eerste circuitervaring! Goed, Lelystad is voor velen (de meesten?) dan wel een Mickey Mouse circuitje, maar ik had er evengoed erg veel zin in. :)

Ik zal het hierna volgende verslag opdelen in Het Goede Nieuws, en Het Slechte Nieuws.


Het Goede Nieuws
Het ging lekker. Ik zat in een erg snelle groep met o.a. Markuses die ik aan het begin van de avond al tegenkwam (ik herkende hem aan zijn helm :) ). In het begin voelde ik me wel wat opgelaten, want ik was de enige zonder circuitervaring en mocht/moest voorop achter de instructeur aanrijden. Maar na 3 rondjes ging het al OK, al was ik zeker niet de snelste. Maar daar ging het ook niet om, ik wilde mijn bochtentechniek verbeteren.

Daarna reed Markuses een aantal ronden vóór mij, zodat ik goed de lijnen e.d. kon zien. Mooi om te zien hoe bij elke bocht het knietje aan de grond ging :)

Met elke ronde ging ik sneller en platter door de bocht. Tijdens een korte pauze inspecteerde ik mijn banden, en zowel vóór als achter waren ze volledig rondgereden. De rullen hingen aan de zijkant :) :) Markuses vertelde me dat ik plat zat ging voor een kneedown, maar dat ik helemaal niet ging verzitten. Tijd dus voor een volgende stap.

Ik vroeg onze instructeur om voorop te rijden zodat ik eens goed kon kijken hoe het moet. Hij deed het eerst vanuit stilstand voor, en toen de baan op. Bij de eerste bocht lukte het nog niet, maar bij de tweede bocht: schraap... schraap!!! Mijn eerste kneedown was een feit :) Zo ging het een tijdje door, en het ging allemaal steeds vloeiender.


Het Slechte Nieuws
Ik heb m'n ZX6R op z'n kant gelegd. Bocht naar rechts (nam 'm rustig, reed nog achter de instructeur aan), kneedown. Ik denk dat ik daarbibj met mijn knie de motor teveel rechtop heb geduwd, ik probeerde te corrigeren maar deed dat te wild vermoed ik waardoor het stuur/voorwiel begon te wobbelen en ik het gevoel kreeg: "Dit gaat fout!!" Helaas had ik de bocht nog niet diep ingestuurd, dus ik zat nog aan de buitenkant, en ben toen het gras ingereden. Geen flauw idee hoe hard ik reed, maar voor ik goed en wel doorhad wat er gebeurde lag ik al op m'n gezicht ;( ;(

Het belangrijkste: ik heb zelf helemaal niks. Geen schrammetje, geen blauwe plek, niks. M'n blauwe pak is wel wat groener geworden, maar dat krijg ik wel weer schoon denk ik.

Schade aan de rechterkant van de motor: knipperlicht eraf, kuip geschaafd, hotcam beschadigd ;( Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, omdat ik dus in het gras gevallen ben en het allemaal niet zo hard ging. Ik kon ook direct weer verder rijden (nadat ik wat gras had verwijderd :) ) maar heb geen rondjes meer gemaakt.

Ik baal als een stekker :( Ik voelde me supergoed tijdens het rijden, en al helemaal toen de kneedown lukte! Heel erg gaaf. Jammer dat die crash zo'n domper op de avond is, maar gelukkig had ik wel een extra dagverzekering afgesloten dus ik hoef mijn normale verzekering niet eens te bellen. En materiële schade is er om gerepareerd te worden, dus dat komt wel goed.


Al met al was het een geslaagde avond (het rijden ging goed) maar dan met een heel nare bijsmaak. A.s. zaterdag heb ik de VRO2 cursus, daar ga ik gewoon heen want de motor is afgezien van de beschadigingen volledig in orde en ik heb al betaald. :) Wat belangrijk is, is dat ik absoluut niet angstig ben geworden, maar eerder meer vertrouwen in mezelf en de motor heb gekregen. En daar ging het uiteindelijk om!!
 
Laatst bewerkt:
Toppie om te horen van deel 1 van je verhaal :}

Deel 2 is jammer ;(

Maar je hebt nog de moed om verder te gaan.
Dus tot de volgende BK-meeting dan maar weer ;)
 
Zonde van je Kawa! En ook nog de verkeerde kant op gevallen, op de hotcam.... Maar als alle schade gedekt is ;)

Ik hoop dat je zaterdag wel overeind blijft! Je zal je wel weer verzekeren :P
 
Mooi dat je een goeie leerzame dag gehad hebt :) . Klote van je motor, ook al was ie netjes verzekerd. (geldt dat ook voor je Hotcam? Accesoires doen ze geloof ik nog wel eens moeilijk over). Succes met je volgende VRO!
 
Mooi dat je een goeie leerzame dag gehad hebt :) . Klote van je motor, ook al was ie netjes verzekerd. (geldt dat ook voor je Hotcam? Accesoires doen ze geloof ik nog wel eens moeilijk over). Succes met je volgende VRO!
Dank je! En wat de Hotcam betreft: hmm, daar zeg je me wat... zal ik direct navragen wanneer ik de verzekering bel.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!!!! Echt tof voor je met die 1e kneedown :) (klote van de crash)

Enne, Joris, hoezo nog effe en hij mag voor je rijden :j
 
JAJA wat een avond. Ik had ook nog nooit een circuit avond gedaan daar (alleen VRO3 en vrij rijden op zandvoort 2x) maar man man wat tof. erg lekker gereden eerst met instructeur en na een uurtje bijna alleen maar zonder .. Ha echt super.

Door het stroeve asfalt ging ik weer platter als op zandvoort maar toch niet mijn steppies aan de grond (gixxer bug ?? }) ) gereden

en Tsjaa Bananeman zonde van je schuiver. ik heb dus een tijd met je gereden zowel voor je als achter je en 1 ding moet ik je nageven ik heb nog nooit iemand zo plat zien gaan terwijl die LOODRECHT op zn motor zat echt "respect" hoor ik doe het je niet na. :}

Ik hoorde je nog zeggen na 1 uurtje "het gaat zooo lekker" dan is het extra zuur dat je toch een klein foutje maakt die je avond verpest.

By the way zag je mn Wheely nog samen met die gixxer 1000 zag er wel cool uit volgens mij ik die een wheely maak en hij die mij op zn achterwiel voorbij komt })

Zo'n circuit avond is voor iedereen een aanrader ik ga iig zeker weer misschien in september al weer.
 
en Tsjaa Bananeman zonde van je schuiver. ik heb dus een tijd met je gereden zowel voor je als achter je en 1 ding moet ik je nageven ik heb nog nooit iemand zo plat zien gaan terwijl die LOODRECHT op zn motor zat echt "respect" hoor ik doe het je niet na. :}
Dank voor het compliment. Later zat ik wat minder loodrecht (kneedown), en nog later lag ik zelfs horizontaal })

By the way zag je mn Wheely nog samen met die gixxer 1000 zag er wel cool uit volgens mij ik die een wheely maak en hij die mij op zn achterwiel voorbij komt })
Nee, heb ik niet gezien, als het na mijn schuiver was dan heb ik eigenlijk niks meer meegekregen. Oh jawel, ik heb de highsider van die R1 die bij de chicane op z'n gezicht ging nog wel gezien -- had die nog iets ernstigs?

Zo'n circuit avond is voor iedereen een aanrader ik ga iig zeker weer misschien in september al weer.
Wanneer is die? Want dan ga ik denk ik ook wel. Echt supergaaf dat circuitrijden!
 
Op vrijdag 14 juni 2002 08:50 schreef Bananeman2002 het volgende:Dank voor het compliment. Later zat ik wat minder loodrecht (kneedown), en nog later lag ik zelfs horizontaal })Nee, heb ik niet gezien, als het na mijn schuiver was dan heb ik eigenlijk niks meer meegekregen. Oh jawel, ik heb de highsider van die R1 die bij de chicane op z'n gezicht ging nog wel gezien -- had die nog iets ernstigs?
Ik neem aan dat je die bedoeld aan het einde v.d. avond die had zelf niks (was trouwens een CBR600F2Wanneer is die? Want dan ga ik denk ik ook wel. Echt supergaaf dat circuitrijden!
[/quote]

Ik neem aan dat je die bedoeld aan het einde v.d. avond die had zelf niks (was trouwens een CBR600F2


Precieze datum is 12 september
 
Op vrijdag 14 juni 2002 08:50 schreef Bananeman2002 het volgende:Nee, heb ik niet gezien, als het na mijn schuiver was dan heb ik eigenlijk niks meer meegekregen. Oh jawel, ik heb de highsider van die R1 die bij de chicane op z'n gezicht ging nog wel gezien -- had die nog iets ernstigs?
Was een CBR600F. En die motor was wel redelijk beschadigd volgens mij - ze hebben het achterplaatwerk (onder het zadel) van naast zijn achterwiel weer terug moeten zetten. En volgens mij had hij ook nog blokschade, want er lag toch nog wel wat vloeistof op de baan. Gelukkig dat dit ongeluk aan het einde plaatsvond, als dit aan het begin was gebeurt dan was de dag gelijk al afgelopen misschien :(

Er was wel een SV650S-rijder die aan het begin onderuit is gegaan, rechter voetsteuntje afgebroken, idem voor spiegel, knipperlicht e.d. Flink balen, helemaal als je het aan het begin doet.Wanneer is die? Want dan ga ik denk ik ook wel. Echt supergaaf dat circuitrijden!
[/quote]
Ik wil ook weer! Ik had intussen mijn uitlaat wel aan de grond gereden (maar schuiner kon denk ik ook niet meer, zelfs met een hogere uitlaat niet), en net toen ik wilde gaan oefenen met het ernaast hangen werd ik van de baan gehaald. En toen ik er weer op wilde gaan gebeurde het derde ongeluk :(

Maar toch leuk dat iemand een bandenspanningsmeter mee had, want in het begin reed ik wel de rullen van mijn band, maar ik gleed alle kanten op. Bleek dat mijn achterband op 2,9 bar stond |( Deze laten leeglopen tot 2,5, voorband stond al op 2,1 dus die was wel goed. Hierna ging het zo goed, dat de instructeur mij al snel op het rechte stuk voorbij zwaaide, zodat ik lekker in mijn uppie mocht rijden }) }) }) En dat ging steeds beter, totdat we van de baan moesten :( :( :( Maar intussen wel gezien dat die Ducati-rijder voor me er niets van bakte en dat ik op mijn oude, half zo dure, zware sport-toermotor moest inhouden in de bochten. En dat terwijl ik nog rechtop mijn motor zat. Idem voor die R1. En die GSX-R was ook te druk bezig met zijn knietje aan de grond te rijden, waardoor ik ook weer moest inhouden. Knietje maken is leuk, maar als het je je bochtensnelheid kost is het nogal contraproductief geloof ik.

Maarja, toch een leuke avond gehad. Weer eens wat anders dan voor de TV hangen he? :} Op Lelystad ben ik voor voorlopig nog niet uitgereden hoop ik.
 
misschien kom ik dan ook 12 september...ff lekker tuffen daarzo...

ik kan de baan inmiddels dromen...ik zit er dit jaar nog 3x...voor yamaha nederland.

en dan evt. 12 sept. als circuitdag met eigen motor...

Op vrijdag 14 juni 2002 09:27 schreef marcoo het volgende:
 
waar zijn die pics van je bike...?
ik ben wel benieuwd hoe erg het is...leuk is het iig niet...

shit happens...zeg maar...
bij de freebike (is na vro3)trainingen krijg je remmen in de bocht...

tip:eerst je motor rechtop werpen..dan gras in, dan staan, en koppeling in...en ALLEEN MAAR remmen met je achterrem...(tot aan blokkeren achterwiel rem los en langzaam weer aanleggen)(oftewel de bermvlucht) :) tot dat je stilstaat...

ennuh...ik spreek uit ervaring...ik heb pas ook nog meegemaakt...remde te laat voor het insturen van een bocht...en kon alleen nog remmen in de bocht. hup fiets recht op...gras in, en uitgevoerd volgens de "TIP" en niks aan het handje...30 meter door het gras...en zo de weg weer op... :)
 
Vanavond was het dan eindelijk zover: mijn eerste circuitervaring! Goed, Lelystad is voor velen (de meesten?) dan wel een Mickey Mouse circuitje, maar ik had er evengoed erg veel zin in. :)

Ik zal het hierna volgende verslag opdelen in Het Goede Nieuws, en Het Slechte Nieuws.


Het Goede Nieuws
Het ging lekker. Ik zat in een erg snelle groep met o.a. Markuses die ik aan het begin van de avond al tegenkwam (ik herkende hem aan zijn helm :) ). In het begin voelde ik me wel wat opgelaten, want ik was de enige zonder circuitervaring en mocht/moest voorop achter de instructeur aanrijden. Maar na 3 rondjes ging het al OK, al was ik zeker niet de snelste. Maar daar ging het ook niet om, ik wilde mijn bochtentechniek verbeteren.

Daarna reed Markuses een aantal ronden vóór mij, zodat ik goed de lijnen e.d. kon zien. Mooi om te zien hoe bij elke bocht het knietje aan de grond ging :)

Met elke ronde ging ik sneller en platter door de bocht. Tijdens een korte pauze inspecteerde ik mijn banden, en zowel vóór als achter waren ze volledig rondgereden. De rullen hingen aan de zijkant :) :) Markuses vertelde me dat ik plat zat ging voor een kneedown, maar dat ik helemaal niet ging verzitten. Tijd dus voor een volgende stap.

Ik vroeg onze instructeur om voorop te rijden zodat ik eens goed kon kijken hoe het moet. Hij deed het eerst vanuit stilstand voor, en toen de baan op. Bij de eerste bocht lukte het nog niet, maar bij de tweede bocht: schraap... schraap!!! Mijn eerste kneedown was een feit :) Zo ging het een tijdje door, en het ging allemaal steeds vloeiender.


Het Slechte Nieuws
Ik heb m'n ZX6R op z'n kant gelegd. Bocht naar rechts (nam 'm rustig, reed nog achter de instructeur aan), kneedown. Ik denk dat ik daarbibj met mijn knie de motor teveel rechtop heb geduwd, ik probeerde te corrigeren maar deed dat te wild vermoed ik waardoor het stuur/voorwiel begon te wobbelen en ik het gevoel kreeg: "Dit gaat fout!!" Helaas had ik de bocht nog niet diep ingestuurd, dus ik zat nog aan de buitenkant, en ben toen het gras ingereden. Geen flauw idee hoe hard ik reed, maar voor ik goed en wel doorhad wat er gebeurde lag ik al op m'n gezicht ;( ;(

Het belangrijkste: ik heb zelf helemaal niks. Geen schrammetje, geen blauwe plek, niks. M'n blauwe pak is wel wat groener geworden, maar dat krijg ik wel weer schoon denk ik.

Schade aan de rechterkant van de motor: knipperlicht eraf, kuip geschaafd, hotcam beschadigd ;( Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, omdat ik dus in het gras gevallen ben en het allemaal niet zo hard ging. Ik kon ook direct weer verder rijden (nadat ik wat gras had verwijderd :) ) maar heb geen rondjes meer gemaakt.

Ik baal als een stekker :( Ik voelde me supergoed tijdens het rijden, en al helemaal toen de kneedown lukte! Heel erg gaaf. Jammer dat die crash zo'n domper op de avond is, maar gelukkig had ik wel een extra dagverzekering afgesloten dus ik hoef mijn normale verzekering niet eens te bellen. En materiële schade is er om gerepareerd te worden, dus dat komt wel goed.


Al met al was het een geslaagde avond (het rijden ging goed) maar dan met een heel nare bijsmaak. A.s. zaterdag heb ik de VRO2 cursus, daar ga ik gewoon heen want de motor is afgezien van de beschadigingen volledig in orde en ik heb al betaald. :) Wat belangrijk is, is dat ik absoluut niet angstig ben geworden, maar eerder meer vertrouwen in mezelf en de motor heb gekregen. En daar ging het uiteindelijk om!!


Nu ff mijn verslag

We moesten om 17.15 aanwezig zijn waarna we konden gaan inschrijven na dit gedaan te hebben was het even wachten tot iedereen zich had ingeschreven en Bananeman naar me toeliep en vroeg of ik ook op MF zat (herkende me helm :) ) het bleek dat we in dezelfde groep zaten dus we zouden elkaar nog wel tegenkomen

Om 18.00 gingen we het circuit op waar de instructeur zich voorstelde en na wat bla bla moet bananenman achter de instructeur rijden omdat ie weinig ervaring had met lijnen rijden.

de eerste 3x 3 ronden (na 3 rondjes stopten we steeds omdat je op het hele circuit niet meer mocht inhalen en zo konden we dan "roeleren") heb ik het lijnen rijden geoefend hoewel ik ze nog wel wist van VRO3 merkte ik toch dat ik in het begin te vroeg naar binnen stuurde. dus ging ik in sessie 4 achter de instructeur aan (had een R1) om de lijnen nog eens goed te bekijken (hij ging trouwens errug plat met dat ding :} ) het bleek dat ik de lijnen toch wel aardig doorhad dus kon voormij het rammen beginnen.

na ongeveer een uur was er een pauze ingelast maar omdat wij (ik en mn maat GSX-R1000) toch geen eten of drinken bij ons hadden vroegen we of we niet konden doorrijden. tot mijn verassing mocht het als we maar aansloten bij de groep die nog reed ja hoor dat zouden we doen haha bij dat andere groepje aangesloten en daar reden een R1 en een Mille helemaal achteraan die lieten steeds een gat vallen zodat ze lekker konden gassen in de bochten wat ons ook wel beviel. Die gast op die R1 was trouwens de hele tijd stoppies aan het maken wat wel gaaf was om te zien :} zo hebben we zeker 15 min alleen gereden waarna we werden ingehaald door een instructeur met een R7 :} die niet zo blij met ons was en hij gebood ons dan ook te volgen. Later nog even staan praten met hem en was wel een geschikte peer (had een R1 toen een R7 "met rennsport banden" mhwooa kan slechter)

Maar goed het ging dus steeds lekkerder en platter en lekkerder en platter dat ik toen maar een wijs besluit nam om ff te pauzeren het werd nl behoorlijk warm in mn pak terwijl het niet echt warm was buiten.

Ik had soms echt het idee dat ik wel een elbow down kon maken zo plat ging ik voor mijn gevoel. is ook zo lekker daar je weet dat daar super asfalt ligt en je bent all-risk dus... wat kan je gebeuren maar goed toch niet mijn steppies op de grond gehad wat ergens wel mijn doel was *D .

Rond 8.15 was er een gevallen in de bocht na het rechte stuk bleek dus dat het bananeman was die iets boven zn macht had gereden hij was nogal aangeslagen maar was gelukkig extra verzekerd dus dan is het al weer wat minder erg om te vallen op een circuit.

Oh ja nog even dit ik lees weleens dat mensen dit een mickey mouse circuit vinden. het is natuurlijk wel klein en smal maar het is een erg technisch circuit waar je heel veel stuurfouten kan maken. Ik vind het persoonlijk net zo lekker rijden als bijv. zandvoort tuurlijk ligt de snelheid hoger op zandvoort maar qua sturen en rijden vind ik ze allebei leuk. ik wil nog proberen om op assen te rijden dit jaar want dat is nog veel mooier heb ik gehoord van vrienden

Al met al dus een erg geslaagde avond waarbij ik zowel mijn voorband als achterband helemaal tot op de grens heb gebruikt (zijn aardig aan gort)
BT010 :} :} :}
 
shit happens...zeg maar...
bij de freebike (is na vro3)trainingen krijg je remmen in de bocht...

tip:eerst je motor rechtop werpen..dan gras in, dan staan, en koppeling in...en ALLEEN MAAR remmen met je achterrem...(tot aan blokkeren achterwiel rem los en langzaam weer aanleggen)(oftewel de bermvlucht) :) tot dat je stilstaat...

bij de bocht aan het einde rechte stuk kan je niet bermvlucht doen hoor is niet zo ruim dat je kan remmen en laten uitlopen. hij ging er al bij een kwart van de bocht uit

In de bocht remmen en bermvlucht kreeg ik bij VRO3
 
Laatst bewerkt:
waar zijn die pics van je bike...?
ik ben wel benieuwd hoe erg het is...leuk is het iig niet...
Heb geen digicam, maar probeer er een te lenen van een vriend. Schade valt in principe reuze mee (gras is wat zachter dan asfalt :) ), maar dat neemt niet weg dat het gerepareerd moet worden.

tip:eerst je motor rechtop werpen..dan gras in, dan staan, en koppeling in...en ALLEEN MAAR remmen met je achterrem...(tot aan blokkeren achterwiel rem los en langzaam weer aanleggen)(oftewel de bermvlucht) :) tot dat je stilstaat...
Tja, de theorie is "eenvoudig", de praktijk is me helaas niet gelukt. Ik kijk bochten e.d. goed door, maar op het moment dat je weet dat je gaat crashen blijkt het toch (te) moeilijk te zijn om wat je hebt geleerd toe te passen... ;(
 
Das nie zo mooi Bananaman2002... maarum ik hoop dat je verzekering het dekt, vaak is het zo dat je en je garantie kwijt ben en je verzekering dekt niks, en je ben niet de enige die in de bocht op z'n plaat gaat...

Veel succes met de verzekering Bananaman2002
 
Laatst bewerkt:
Das nie zo mooi Bananaman2002... maarum ik hoop dat je verzekering het dekt, vaak is het zo dat je en je garantie kwijt ben en je verzekering dekt niks, en je ben niet de enige die in de bocht op z'n plaat gaat...
Je kon via de NVVM (de organisatie die de circuitavond organiseerde) een speciale dagverzekering afsluiten. Dit wordt dus niet afgehandeld via mijn normale verzekering, maar via de NVVM verzekering die speciaal is opgezet voor dit soort circuitavonden.

De schade zal dus gedekt worden, minus €350 eigen risico. Maar het blijft jammer van een mooie avond, om onderuit te gaan.

Veel succes met de verzekering Bananaman2002
Dank! Ik heb er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan