Whata
MF'er
Hoi. Ik ben al een aardige tijd lid van motor-forum maar post eigenlijk nooit wat.
Ik heb het afgelopen jaar een combinatie gebouwd en dit leek me een goed moment om dat te delen, wie weet biedt het inspiratie voor wie soortgelijke ideeën heeft.
De aanleiding van het project:
Ik rijd met een aantal vrienden regelmatig off the road ritjes. Ik ben nog student en zelf een auto en aanhangwagen bezitten om de enduro op mee te nemen, creëert wel erg hoge maandlasten bovenop de al dure hobby van het crossen/off the road rijden. Daarom was ik qua vervoer dus volledig afhankelijk van mijn vrienden en dat zinde me niet.
Tijd voor een oplossing!
Ik dacht eerst aan een aanhangwagentje waarop de enduro kan voor achter de motor, maar dat bleek een beetje tricky. Het totale gewicht wat je trekt mag niet meer zijn dan de helft van het gewicht van de motorfiets las ik. Dan heb je weinig speelruimte. Met mijn lichtste motor (CR250, ca. 100kg) was er bij een zeer licht gewicht geconstrueerde aanhanger misschien nog wel aan te voldoen met een niet al te zware motor. Maar met een zwaardere enduro (XR600, ca. 145kg) kom je dan direct op een zwaargewicht. Dat had ik niet voor handen, ik moest het doen met een oude Honda Shadow VT750. Bovendien las ik dat een zware aanhanger erg gevaarlijk kan zijn (je opzij wegdrukken bij hard remmen in een bocht).
Toen kwam een maat van mij met het idee van een zijspan, en dat zijn vader in het verleden hier en daar er nog wel eens een crossmotor op had zien staan.
Toen ben ik mij eens in de materie gaan verdiepen. Het leek prima haalbaar.
De basis is dus een Shadow VT750 uit 83. Overigens heb ik deze motor overgenomen voor een fles Johnnie Walker dus was het voor de hand liggend om het hele project in proportie low budget te houden. Veel materialen komen dus direct van de schroot. Qua voorzieningen had ik wel geluk.
Ik vond voor weinig een merkwaardige 'zijspan' constructie op marktplaats die met wat modificatie waarschijnlijk wel dienst kon doen.
Een gebruikelijke waarde voor toespoor, vlucht en voorloop gepakt en direct de ophanging gemaakt van wat schroot.
Geringe stelmogelijkheid en wat constructies die menig mens als 'beun' bestempelt.. Het project was vooral nog een experiment, ik was erg benieuwd hoe een zijspan zich werkelijk gedraagt.
Met deze set-up heb ik een paar keer rondgereden op het parkeerterrein. Het stuur trilde zeer heftig. Als deze stevig werd vastgehouden was de combinatie te beheersen maar eenmaal wiebelend werd het bijna oncontroleerbaar, je armen werden bijna van je lijf gerukt. Ik heb wat geëxperimenteerd met gewicht op het 'zijspan' maar dit hielp weinig. Ik dacht dat het vooral te danken was aan de enorme breedte die het frame het voertuig gaf.
Inmiddels was ik de positionering van de crossmotor aan het bepalen.
Het wordt wel een aparte gewaarwording..
Met ruim voldoende bewegingvrijheid bleek het frame 30 centimeter smaller te kunnen.
Aan de slag. Op de onderstaande foto is het frame al 30 centimeter versmald, het oogt direct al minder bespottelijk.
Tussenfase modificatie van het frame. Over de achterkant was ik nog niet helemaal uit.
Wordt over een aantal minuten vervolgd in het volgende bericht.
Mvg Wouter
Ik heb het afgelopen jaar een combinatie gebouwd en dit leek me een goed moment om dat te delen, wie weet biedt het inspiratie voor wie soortgelijke ideeën heeft.
De aanleiding van het project:
Ik rijd met een aantal vrienden regelmatig off the road ritjes. Ik ben nog student en zelf een auto en aanhangwagen bezitten om de enduro op mee te nemen, creëert wel erg hoge maandlasten bovenop de al dure hobby van het crossen/off the road rijden. Daarom was ik qua vervoer dus volledig afhankelijk van mijn vrienden en dat zinde me niet.
Tijd voor een oplossing!
Ik dacht eerst aan een aanhangwagentje waarop de enduro kan voor achter de motor, maar dat bleek een beetje tricky. Het totale gewicht wat je trekt mag niet meer zijn dan de helft van het gewicht van de motorfiets las ik. Dan heb je weinig speelruimte. Met mijn lichtste motor (CR250, ca. 100kg) was er bij een zeer licht gewicht geconstrueerde aanhanger misschien nog wel aan te voldoen met een niet al te zware motor. Maar met een zwaardere enduro (XR600, ca. 145kg) kom je dan direct op een zwaargewicht. Dat had ik niet voor handen, ik moest het doen met een oude Honda Shadow VT750. Bovendien las ik dat een zware aanhanger erg gevaarlijk kan zijn (je opzij wegdrukken bij hard remmen in een bocht).
Toen kwam een maat van mij met het idee van een zijspan, en dat zijn vader in het verleden hier en daar er nog wel eens een crossmotor op had zien staan.
Toen ben ik mij eens in de materie gaan verdiepen. Het leek prima haalbaar.
De basis is dus een Shadow VT750 uit 83. Overigens heb ik deze motor overgenomen voor een fles Johnnie Walker dus was het voor de hand liggend om het hele project in proportie low budget te houden. Veel materialen komen dus direct van de schroot. Qua voorzieningen had ik wel geluk.
Ik vond voor weinig een merkwaardige 'zijspan' constructie op marktplaats die met wat modificatie waarschijnlijk wel dienst kon doen.
Een gebruikelijke waarde voor toespoor, vlucht en voorloop gepakt en direct de ophanging gemaakt van wat schroot.
Geringe stelmogelijkheid en wat constructies die menig mens als 'beun' bestempelt.. Het project was vooral nog een experiment, ik was erg benieuwd hoe een zijspan zich werkelijk gedraagt.
Met deze set-up heb ik een paar keer rondgereden op het parkeerterrein. Het stuur trilde zeer heftig. Als deze stevig werd vastgehouden was de combinatie te beheersen maar eenmaal wiebelend werd het bijna oncontroleerbaar, je armen werden bijna van je lijf gerukt. Ik heb wat geëxperimenteerd met gewicht op het 'zijspan' maar dit hielp weinig. Ik dacht dat het vooral te danken was aan de enorme breedte die het frame het voertuig gaf.
Inmiddels was ik de positionering van de crossmotor aan het bepalen.
Het wordt wel een aparte gewaarwording..
Met ruim voldoende bewegingvrijheid bleek het frame 30 centimeter smaller te kunnen.
Aan de slag. Op de onderstaande foto is het frame al 30 centimeter versmald, het oogt direct al minder bespottelijk.
Tussenfase modificatie van het frame. Over de achterkant was ik nog niet helemaal uit.
Wordt over een aantal minuten vervolgd in het volgende bericht.
Mvg Wouter