Verslag vakantie Oostenrijk juni 2020

Passen en Arabieren​

Vanaf het dorp Oetz kan je direct de Kühtaisattel op. Letterlijk vertaald de ‘Koe-Alpen-zadel’, dat belooft wat. Bergop liggen er in ieder geval genoeg bochten, dat gaat gelijk lekker. Onderweg komen er inderdaad kuddes koeien voorbij. Ze staan ook pontificaal op de weg, het zal de koe namelijk een zorg zijn dat ik er langs wil. Toch maar even wachten tot zij klaar is met herkauwen en van de weg af beweegt. Na nog een aantal keer voor een koe te hebben gewacht kom ik op het hoogste punt van de pas waar een groot stuwmeer ligt. Als je vanaf hier nog een stukje verder zou rijden over een geitenpaadje had je dit uitzicht kunnen hebben, maar ik vond het eigenlijk wel mooi zo.

20200625_091948.jpg


20200625_092324.jpg


Na de afdaling ga ik richting de Duitse (!) grens om nog de Wallgaustrasse te pakken. Dit lijkt vreemd maar het alternatief is een saaie N-weg of snelweg door Oostenrijk vanaf Innsbruck. Of mijlenver om via Italië (misschien als ik ooit een GS aanschaf). Maar voordat ik daar kom passeer ik de eerste bewaakte grensovergang die ik tegenkom. Hier wordt door de Oostenrijkse politie gecontroleerd maar ik hoef niet te stoppen, enkel auto's met gezinnen staan aan de kant. Vermoedelijk moeten ze aantonen niet in de rode gebieden te zijn geweest, dat waren toen delen van Italië en Spanje, meen ik. De Wallgaustrasse is vreemd genoeg een tolweg omdat het tegelijk een soort natuur/recreatieterrein is, 4 euro kost het. Maar wel weer een paar leuke bochten kunnen pakken.

20200625_112215.jpg


Via de Achensee kom ik weer terug in Oostenrijk. Vanaf hier rijd ik naar de Gerlospas. Een mooie pas met variërende landschappen en een rijke mix van haarspeldbochten, doordraaiers en snelle zwiepers. Het heeft even hiervoor geregend dus het wegdek is nat. Door de keuze voor een sport-tour band achter heb ik hier profijt, hij doet het namelijk uitstekend in de regen. Ik passeer veel motorrijders die het verstandig rustig aan doen. Maar grip kan je toch echt voelen en zolang je geen gekke dingen doet kan je een aardig tempo aanhouden. Voor bijna alle Oostenrijkse passen dien je tol te betalen, zo ook deze (€7,-). Na de tolpoortjes te hebben gepasseerd begint de afdaling. Ik stop even op een panorama punt waar je aan de ander kant van het dal waar de Kimmler watervallen kunt zien. Dit zijn de hoogste van Oostenrijk. Ze worden deels in wolken gehuld en de lucht om mij heen ziet er ook steeds dreigender uit.

20200625_115551.jpg


20200625_130947.jpg


20200625_130624.jpg


Ik raak in gesprek met een paar Oostenrijkse motorrijders die vanuit het dal komen en in vol regen-ornaat zijn gekleed. Hoe erg is het? vraag ik. “Trek je pak maar aan en sterkte”. Fijn, daar heb je wat aan. Even later zit ik ook ingepakt en ga ik weer verder. Zit toch niet zo lekker zo’n regenpak. Ik ben gewend om veel te bewegen en dat gaat een stuk minder. Ik besluit om de route iets in te korten want inmiddels komt het echt met bakken uit de hemel. Ik volg de N-weg richting Zell am See. Als ik eenmaal bij het Hotel aankom ben ik gelukkig helemaal droog gebleven, alleen zit mijn prachtige MV van top tot teen onder de shit. Veel zand en ander gruis dat door wegopbrekingen op de weg lag en met opspattend water in elk hoekje en gaatje van de Brutale is gekomen.

De eigenaren van het Hotel verwelkomen mij hartelijk en ik sta een tijdje met de ze te praten. Het is een uiterst vriendelijk echtpaar die graag motorrijders verwelkomen naast het andere publiek. De man, Bernd, maakt veel grapjes en ik krijg een schnaps van het huis. Met leden ogen zit ik uit het raam te kijken naar mijn arme MV. Dat merkt Bernd en hij heeft gelukkig een emmer water en een spons voor mij. Eerst maar is een paar emmers overheen kappen zodat al dat zand eraf is en daarna met de spons de meeste shit van mijn veercomponenten halen.

's-Avonds eet ik wat in een gezellige eettent, ze hebben er reuze grote en lekkere schnitzels. Hierna verken ik het plekje Zell am See. Wel bijzonder hier, veel rijke stinkerds en pracht en praal. En veel uithangborden in het Arabisch? Als ik terug ben maar is aan de hoteleigenaar Bernd vragen wat hier precies aan de hand is. Hij verteld dat Zell am See sinds een jaartje of 10 door voornamelijk Saoediërs wordt bezocht en hun eigen restaurants en hotels hebben. “Was het je ook opgevallen dat ze allemaal dicht zijn?” Ja inderdaad. “Dat komt omdat ze Oostenrijk door Corona niet meer binnen mogen komen.” Ik bemerk toch een licht negatieve ondertoon maar als ik er naar vraag laat hij niet veel los, behalve dat het normaal gesproken in de zomer er zwart van die lui ziet. Zal wel gevoelig liggen. Ik ben ondertussen wel toe aan een lange nachtrust. Morgen staat de Grossglockner mij te wachten!​

20200625_163049.jpg


20200625_163222.jpg

20200625_163627.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook weer ......
Maar voor het ergste vuil neem ik altijd wel een busje wd-40 mee. Het schoonmaken van de voorpootjes is wel zo lekker voor de keringen. Daarnaast af en toe een pufje tussen de koppelings en remhendel en bewegende delen bij het rem en schakelpedaal.
 
De Oostenrijkers zien Saoediers liever gaan dan komen omdat ze dat volk niet moeten, maar die zorgen er wel voor dat Sell am See elk jaar stampvol zit.
Alles heb ze'n voor en nadeel zeg maar.

Het is nogal een irritant volk met man, 3 vrouwen en een schot kinderen in het kielzog.
Gek op wolken, regen en groene weides, dus ze weten niet hoe gauw ze bij de Krimmler Wasserfall moeten komen. Ik geloof dat juni en juli ook de regenmaanden zijn.


De eerste jaren was de reclame nog niet perfect, foto's met wolkenloze hemels en een stralende zon deed het niet zo goed.
Totdat de Oostenrijkers ontdekten dat er wolken op moesten staan.
 
Geld, dat is wat er voor oostenrijkers belangrijk is aan toeristen.
Niet meer niet minder.
 
Geld, dat is wat er voor oostenrijkers belangrijk is aan toeristen.
Niet meer niet minder.
Joa, de ogen zijn mij geopend in februari/maart.
Eén vies, smerig volk wat half Europa heeft besmet met Corona tijdens de skieperiode.
Vooral in Ischgl was het al meer dan een week bekend dat de bediening achter de bar al een week lang corona had, en de besmette werkte gewoon door.
Dit was ook al bekent bij de burgemeester die het ook onder de pet hield.
Ischgl was dé besmettingshaard van Tirol, en andere skigebieden iets minder.

Opeens brak de pleuris uit en iedereen moest halsoverkop vertrekken, de grenzen gingen dicht.
En zo waaierde corona uit over Europa. Oostenrijk had het skievolk nooit zo maar mogen laten gaan, en in plaats daarvan werden ze het land uitgegooid.
De rechtzaken voor compensatie zijn nu in het beginstadium.

Ik had altijd al een beetje mijn twijfels en nu weet ik het zeker. Je kunt beter te doen hebben met Zwitsers, die nemen meestal hun verantwoording wel, boven geld.
In WW2 viel het al op dat Oostenrijk zich onmiddellijk liet annexeren door Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Om nu de WW er bij te halen is ook wel wat he ;-)

Maar ik denk dat het overal zo is waar ze van toerisme afhankelijk zijn.
Als toerist zien ze je graag, maar als je daar komt wonen wordt het een ander verhaal.

Edit :
OT , ik vind het wel een leuk vakantieland voor zowel de zomer als winter.
In het verhaal van TS zie ik herkenbare zaken terug ! Wellicht komende zomer weer eens naar Oostenrijk.
Denk van de winter ook als ze de pistes open gooien.
 
Laatst bewerkt:
Joa, de ogen zijn mij geopend in februari/maart.
Eén vies, smerig volk wat half Europa heeft besmet met Corona tijdens de skieperiode.
Vooral in Ischgl was het al meer dan een week bekend dat de bediening achter de bar al een week lang corona had, en de besmette werkte gewoon door.
Dit was ook al bekent bij de burgemeester die het ook onder de pet hield.
Ischgl was dé besmettingshaard van Tirol, en andere skigebieden iets minder.

Opeens brak de pleuris uit en iedereen moest halsoverkop vertrekken, de grenzen gingen dicht.
En zo waaierde corona uit over Europa. Oostenrijk had het skievolk nooit zo maar mogen laten gaan, en in plaats daarvan werden ze het land uitgegooid.
De rechtzaken voor compensatie zijn nu in het beginstadium.

Ik had altijd al een beetje mijn twijfels en nu weet ik het zeker. Je kunt beter te doen hebben met Zwitsers, die nemen meestal hun verantwoording wel, boven geld.
In WW2 viel het al op dat Oostenrijk zich onmiddellijk liet annexeren door Duitsland.
Het is misschien handiger te onthouden als je weer eens iets koopt met made in China erop.......... dan zijn er betere keuzes
 
Het is misschien handiger te onthouden als je weer eens iets koopt met made in China erop.......... dan zijn er betere keuzes
Klopt, want 80% van alles wat je aan kunt schaffen komt uit China.

Scheelt nog dat er meer kleding uit Bangladesh enz komt dan China, anders kun jij in je blote reet zitten _O-
 

Dr. Jekyll and Mr. Hyde​

Het is vanaf Zell am see een korte afstand naar het Fuschertal. In dit dal begint de pas die naar de top van de Grossglockner leidt. Bij de tolpoortjes is er een apart kantoortje waar je je ticket kunt kopen en wat informatie kan krijgen, lekker relaxed, daar houd ik van. De mevrouw achter de kassa vertelt nog wat wetenswaardigheden over het gebied en waar ik zeker met de motor naartoe moet. Namelijk naar de Edelweisspitze en een bezoekje aan de bekende Pasterzengletscher. Het is vroeg en verder helemaal niet druk. Slechts een paar andere motorrijders staan op de parkeerplaats en ik zie maar een enkele auto de poortjes passeren, dat beloofd veel goeds. Terug bij de parkeerplaats wens een duo van Oostenrijkse motorrijders die net op het punt staan te vertrekken een goede reis naar boven. Met de motor kan je na je ticket te hebben gekocht via een apart poortje de weg vervolgen. Toch even snel een plaatje schieten terwijl ik nog hier beneden in het dal.

20200626_095019.jpg


20200626_100024.jpg


20200626_100033.jpg


Het uitzicht is direct vanaf het begin adembenemend, een oase van groene bergflanken waarvan de toppen naar de hemel rijken spreidt zich voor mij uit. De weg ligt er goed bij en je kan je hier prima als een John McGuinness door de bochten jagen. Als je maar genoeg de tijd neemt om af en toe te stoppen, je wilt de panorama’s niet missen. De eerste pauze vandaag is bovenop de Edelweissspitze, de hoogste top van de Grossglockner Alpenstrasse waar je via een klinkerpad naar toe kan. Bovenop hebben zich wel heel wat motorrijders en toeristen verzameld, deels gemaskerd. Bovenop de aanwezige torenspits kan je mooie foto’s schieten terwijl er binnen een expositie is over de eerste motorraces die op de pas werden verreden! Recht naar mijn hart. Zouden ze vaker moeten doen. Alle toeristen eraf kegelen en gaan met de banaan. Dat niet iedereen levend de top zal halen is maar een saillant detail. Zo dachten ze er vroeger ook over.

20200626_100718.jpg


20200626_101300.jpg


20200626_102547.jpg


20200626_102556.jpg


20200626_102747.jpg


Via het klinkerpad rijd ik weer naar beneden. Vlak voor mij schieten een paar alpenmarmotten de weg over. Lijkt een beetje op een platte eekhoorn met een gekortwiekte staart. Hier heten ze ‘Murmeltiere’. Geinig. De route vervolgt naar de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, om hier te komen volg je een heerlijk kronkelende bergpas. Tevens het één na hoogste punt waar je kan komen. Vanaf hier heb je uitzicht op de Pasterzengletscher. Ik was niet zo onder de indruk, Het dal had alles weg van een maanlandschap en ijs zag ik ook niet. Bleek dat kreng gesmolten te zijn, ken gebeuren... Op de informatieborden staan foto’s van hoe de gletsjer er een aantal jaar geleden in volle glorie bij lag. De afgelopen warme zomers hebben de ijsmassa klaarblijkelijk geen goed gedaan.

20200626_111224.jpg


Ik volg dezelfde weg terug en terwijl ik voor een stoplicht vanwege wat wegwerkzaamheden sta merk ik dat ik achter de twee Oostenrijkers sta die ik vanochtend had gegroet. Ze herkende mij ook en één van hen vraagt of we in Heiligenblut een bakje koffie gaan drinken. Graag, lead the way! Met zijn Duc Multistrada 1200 scheurt hij de pas af wanneer het licht op groen springt. Om de Duc bij te houden rijd ik hoog in de toeren en moet ik vroeg op het gas. Met mijn bovenlichaam gebogen en mijn vizier dichter op het stuur, zet ik alle zeilen bij. De naald zit al even tegen de toerenbegrenzer geplakt als ik sterk moet afremmen voor een scherpe bocht. Een tikkeltje te veel voetrem doet de achterkant zijwaarts bewegen. Ik laat het gewicht meer naar de voorkant vloeien en rem de bocht in. Drukkend op de rechter stuurhelft stuurt de motor strak naar de apex en zweef ik met mijn bovenlichaam even boven de begroeide berm. Deze manoeuvre zorgt ervoor dat ik dicht op de staart van de Duc zit en de L-twin luid brullend de bocht uit hoor accelereren. Met mijn linkervoet zit ik alvast voorgesorteerd op de volgende versnelling en tik ik ze er snel doorheen. De MV is nipt sneller dan de 1200 en ik haal in. De pas loopt vanaf hier steiler naar beneden via een reeks haarspeldbochten. Het overzicht is goed, het uitzicht minder. Geen reden dus om nu van het gas af te gaan. Het is pas op deze machine dat ik echt goed ben geworden in het nemen van haarspeldbochten naar beneden en dat is vooral aan de kwaliteiten van het materiaal te wijten. Het vertrouwen in remkracht, rijwielgedeelte en gasrespons maakt van elke hairpin een piece of cake. De Oostenrijker zit ondertussen nog steeds in mijn nek te hijgen. Blijkbaar ben ik daar zelf beter in en laat hem na een kort gebaar voorgaan.

20200626_105014.jpg


Eenmaal bij Heiligenblut stoppen we voor een bakkie. Waren we niet met zijn drieën, vraag ik? “Ja mijn broer komt zo, die geniet wat meer van het uitzicht.” We staan een beetje te praten en tegen de achterbanden aan te schoppen wanneer zijn broer op z’n Harley aan komt rijden. Toch nog aardig vlot denk ik bij mijzelf. Het zijn beste kerels, veel humor, sjekkie in de bek en van een jaartje of 40-50 oud. De multistrada rijder is de Mr. Hyde van het stel en zit vol verhalen en verteld er uitbundig over. Zijn broer, de Harley-man, dr. Jekyll en luistert zeer relaxed onder het genot van een sigaartje naar onze verhalen. Ze zijn zelf in eigen land op vakantie en komen vanuit het oosten. Altijd al motor gereden en dat kon ik ook wel merken. Ik vertel ze mijn reisplan en zijn onder de indruk van wat ik vandaag nog wil afleggen. Het plan is namelijk om via Italië een lus terug te maken en de Staller Sattel te pakken. Ze gaan zelf niet die kant op maar we kunnen nog een aardig stukje samenrijden.

Na een zeer vlotte rit komen we aan in het plaatsje Winklern, hier scheiden helaas onze wegen. Ik had het erg naar mijn zin en we wensen elkaar een behouden vaart. Ik zet koers naar Italië en de Staller Sattel. Eenmaal in Italië kan je de toppen van de Dolomieten zien, een zeer welkome afleiding van de nogal saaie weg. Het schiet wel lekker op. Ik pak de afslag naar de Passo Stalle. Het ziet er wel erg donker uit en met de wind in de rug merk ik dat ik de op deze manier de regen in rijd. Tijd dus om even een pauze in te lassen. Ik kan de regenwolken tegen de bergwanden zien opstijgen, gelukkig dat ik daar nu niet rijd.

20200626_142121.jpg


Niet veel verder moet ik opnieuw stoppen want je mag de Staller Sattel maar één kwartier per uur naar boven rijden omdat het eenrichtingsverkeer is. Ik moet nog even wachten. Wanneer het eenmaal zover is ben ik nog niet helemaal opgezadeld als er een stoet aan GS-en en aanverwanten voor mij de pas op gaat. Dat is opzich geen probleem maar de pas is heel erg smal dus inhalen kan enkel op een paar plaatsen. Na er een paar gepasseerd te hebben zit achter een zeer traag geval. Aan de bochtentechniek schort ook het één en ander. Het natte wegdek kan meespelen. Afijn, we staan op een gegeven moment stil. Zie dan maar is voorbij 2 meter aan aluminium koffers te komen. Ik wil de situatie niet onnodig opfokken want vooropgesteld staat dat diegene die inhaalt verantwoordelijk is om dat veilig te doen. Ik stap af en vraag wat er aan mankeert. Hij durft de haarspeldbocht niet te nemen en ik bied aan om dat voor hem te doen. Hij is al wat ouder en al een keer gevallen deze vakantie. Gas is alles, constante gasklepstand, eventueel met voetrem en tegen je stuurhelft duwen. De GS staat in een handomdraai op de helling na de bocht. Er zat wel een vervelende verkanting in waardoor je niet te vroeg moet insturen, daardoor leek het misschien moeilijker dan het was. Volgende bocht weer zelf doen anders kom je de angst om te vallen niet te boven, geef ik hem mee. Hij was in ieder geval zeer dankbaar dat hij weer verder kon.

20200626_180013.jpg


Bovenaan de pas is het gezellig druk. De wolken verzamelen zich hier ook en ik denk niet dat ik het droog ga houden vandaag, maar er is misschien een kans. De weg aan deze zijde van de bergkam is van bijzonder slechte kwaliteit. Dit blijft zo totdat ik de hoofdweg oprijdt en koers zet richting Zell am See. Na één van de tunnels te hebben gepasseerd ziet het er zo donker uit dat ik snel stop om mijn regenpak aan te hijsen. Ik blijk te midden van een verkeerscontrole te zijn gestopt en de Oostenrijkse politie kijkt geïnteresseerd toe als ik mijn regendans doe om in mijn pak te komen. 5 minuten later barst de hemel open en stopt niet tot ik weer terug bij het hotel sta. Hier zijn inmiddels meer motorrijders neergestreken en ik drink er samen een paar biertjes mee. Na een zeer geslaagde dag plof ik weer neer op een gespreid bedje, op naar morgen.​
 

Bijlagen

  • 20200626_105029.jpg
    20200626_105029.jpg
    139,9 KB · Weergaven: 15
  • OST20_grossglockner_sattersattel_350km.gpx
    285,9 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
In de tijd dat ik nog goed in conditie was, heb ik veel beklimmingen gedaan. De Grossglockner staat ook op mijn lijstje.
Daarom doet de foto van de Pasterzengletscher mij nu wel schrikken. Opwarming van de aarde is toch echt geen hoax!
Nu 25.5 jaar geleden heb ik daar ook nog beneden bij de gletschermond gelopen. (die nu 1km verder ligt)
De foto met uitzicht vanaf het balcon op de gletscher, toen in die tijd liep de gletscher tot bijna onder het balcon.
Heel goed dat 't toen nog niet al te hard dooide. Ik weet nog dat de gletschermond ongeveer de grootte had van een cathedraal.
Wij durfden er niet naar binnen te lopen. Onverwachts kunnen ineens vele tonnen ijs plots naar beneden komen.
Je zou daar zo 100m naar binnen hebben kunnen lopen of er een lijn-vliegtuig onder parkeren.

Ja, ik ben ook wel eens zo'n BMW-club tegengekomen in de bergen. Da's geen feestje voordat je ze ALLEMAAL voorbij bent.
Maar zoals jij zegt, als er dan ook gasten tussen zitten die 't eigenlijk niet durven.................... :X Brrrrrrrrr

Voor ieder z'n eigen feestje, maar om echt heel hevig te gassen op onbekende bergwegen lijkt mij niet slim.
1x een verkeerde inschatting en de vakantie is voorbij. Kan je naar huis! Meestal in vakantie rijd ik erg behoudend.
Dan denk ik soms ook dat als ik langzamer rijd, dat ik voor hetzelfde geld langer van de mooie omgeving kan genieten!
 
Indrukwekkend! Een paar studiegenoten hebben onderzoek gedaan naar gletsjers in Oostenrijk en Zwitserland, beschreven ook van die mooie taferelen.

Wat betreft mijn rijstijl, tja, kan er wel even op ingaan. Ik schrijf erover zoals het is. Niet meer, niet minder. Ik hoef niemand te overtuigen van mijn rijkunsten. Wel ken ik mijzelf vrij goed en na 9 jaar op de motor is afleiding (ergernis, vrouwen, stress) mijn grootste valkuil. Als ik vlot en met focus rijd, dan verdwijnt dat gevaar als sneeuw voor de zon. Ik zit niet te wachten op nog een keer spoedeisende hulp, trust me.

Aan de andere kant, een schuivertje kan gebeuren, ook op vakantie en wanneer het niet hard gaat. Is niet het einde van de wereld. Daarom zegt Sven: ijzerdraad en duct tape meenemen op reis!
 
Je schrijft leuk en.vlot, echter kom je heel af en toe wel over als " Rossi in de Alpen ".
Het is leuk als je lekker vlot rijdt, maar je moet oppassen dat je het niet te vaak zegt, op een gegeven moment weten we het wel.

Nogmaals, leuk en vlot geschreven!
 
Wel ken ik mijzelf vrij goed en na 9 jaar op de motor is afleiding (ergernis, vrouwen, stress) mijn grootste valkuil.
Als ik vlot en met focus rijd, dan verdwijnt dat gevaar als sneeuw voor de zon. Ik zit niet te wachten op nog een keer spoedeisende hulp, trust me.
Afleiding is soms groter gevaar.
Ik zit onderweg wel eens iets te lang op de GPS te kijken. Met een onverwachte bocht, zit je maar zo in de bosjes..................
 
Je schrijft leuk en.vlot, echter kom je heel af en toe wel over als " Rossi in de Alpen ".
Het is leuk als je lekker vlot rijdt, maar je moet oppassen dat je het niet te vaak zegt, op een gegeven moment weten we het wel.

Nogmaals, leuk en vlot geschreven!

Dank. Ja dat kan wel iets minder inderdaad.

Ik vind het zelf een uitdaging om het gevoel wat ik heb tijdens het rijden om te zetten naar woorden. Niet iedereen zal zich daarin herkennen of het überhaupt iets kunnen schelen natuurlijk. Toen ik mijn eerste reisverslag begon zag ik de meerwaarde ten opzichte van al bestaande verslagen in mijn combinatie van een sportmotor, reisafstand en schrijfstijl. Dat was een succes. Mijn bestemmingen zijn op zich niet heel bijzonder, meer mijn kijk op dingen en mensen die ik onderweg ontmoet. Zit nog een beetje te zoeken naar wat die meerwaarde nog meer kan zijn zonder door te slaan op bekende terreinen.
 
Heb net je verhaal gelezen Sven! Erg leuke trip en het leest lekker weg..

Vroegâh.. een paar jaar geleden toen ik net 18 was en ik nog geen motorrijbewijs had zoals nu, maakte ik graag tripjes met mijn brommertje.
Ben toen in 2017 tijdens een rondreis ook over de Grossglockner en Staller Satel gereden (ofja gekropen _O- ). Flink bepakt met kampeerspullen was de Edelweissspitze net iets teveel van het goede voor de 49,5 cc's. In de laatste bocht naar boven viel ik stil. Moest toen met de scooter mee naar boven rennen terwijl ik gas gaf. Kreeg wel een applaus van Nederlandse motorrijders toen ik boven aankwam.

IMG_20180803_112058__01.jpg


Als ik jou foto's van de gletsjer vergelijk met mijn foto's is er in de tussentijd behoorlijk wat weggesmolten. Zonde! Ben benieuwd waar je nog meer langs gereden bent tijdens je trip! Silvretta? Door jou foto's begint het te kriebelen om er volgende zomer met de motor heen te gaan..
 
Haha nice! Da's een pokke-eind met de scooter. Ik geloof dat ik met mijn Kreidler vroeger nooit de provincie uit ben geweest, moet je nagaan.

Silvretta is misschien een leuke als ik er weer een keer terugkom, deze keer niet gedaan.
 
Leuk, bekende stukken erbij waar ik paar jaar terug geweest ben op een blackbird. Was in haarspelden niet ideaal, haha. Misschien nu met ander speelgoed die kant weer eens op.
 
Heb net je verhaal gelezen Sven! Erg leuke trip en het leest lekker weg..

Vroegâh.. een paar jaar geleden toen ik net 18 was en ik nog geen motorrijbewijs had zoals nu, maakte ik graag tripjes met mijn brommertje.
Ben toen in 2017 tijdens een rondreis ook over de Grossglockner en Staller Satel gereden (ofja gekropen _O- ). Flink bepakt met kampeerspullen was de Edelweissspitze net iets teveel van het goede voor de 49,5 cc's. In de laatste bocht naar boven viel ik stil. Moest toen met de scooter mee naar boven rennen terwijl ik gas gaf. Kreeg wel een applaus van Nederlandse motorrijders toen ik boven aankwam.

Bekijk bijlage 1569558

Als ik jou foto's van de gletsjer vergelijk met mijn foto's is er in de tussentijd behoorlijk wat weggesmolten. Zonde! Ben benieuwd waar je nog meer langs gereden bent tijdens je trip! Silvretta? Door jou foto's begint het te kriebelen om er volgende zomer met de motor heen te gaan..
:}
Fantastisch! Heb je daar een verslag van toevallig?
 
Staat in zijn bericht, onderaan! Mooi platform maar bereik voor lezers is misschien wat beperkt? (Ik kende het niet)
Thanks!
Al die onderschriften en dergelijke worden niet standaard weergegeven in de mobiele weergave van Mf.
Maar nu wel gevonden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan