Verslag ZAC race 3 mei Zandvoort

Volgend jaar zal het met beide wel zo ver zijn,ik kan de tijd haast niet meer rond krijgen.
Al eten die bikes geen brood als ze stil staan.
Om het geld wil ik ze niet kwijt,maar als ze gaan.....ze zijn in perfekte staat qua onderhoud en vering!
Ik twijfel om volgend jaar te gaan Marshallen,maar dan moet ik voor ±€5000,- een nieuwe cbr600 aanschaffen en ook nog aankleden met vering en tuning.
En die dagen van Motorsportschool Holland vallen meestal doordeweeks en da's moeilijk met mijn bedrijf.
Wat is het toch lastig om alles te plannen.......
Nogmaals,om de centen hoef ik ze niet weg te doen,maar die srad heb ik voor weinig gekocht(€2200) en heel veel aan gedaan..dure vering(€800,-) en de laatste vering updates(€700,-) en blok gereviseerd wat ook €1500,-kostte.
Dat wil ik eigenlijk wel terug + aanschaf.
Daarna heb ik niet meer gereden,want er kwam een R6 op mijn pad €6000,-.
Bijkomend voordeel is dat ik van beide fietsen heeeeel veel velgen heb met schijven en reserve onderdelen als een xtra getuned blok(srad) en kuipsets(R6)
Fietsen krijgen elke 2 races nieuwe filters en Castrol R4 te drinken,al verbruiken ze niets!
De srad staat reserve voor de regen,maar liever niet...dus van de nieuwe vering heb ik nog niet kunnen genieten.
spec's srad ±>111pk ahw en R6 ±123pk ahw.
Zo......dit was Pork's verkooppraat met de echte/eerlijke prijzen,van de herfst/winter hoor/lees je het wel.

Sorry maar ik bedoelde het meer als geintje :) Ik had het beter wat anders kunnen neerzetten. Alhoewel ik maar al te graag zou willen circuitrijden/ZAC'en heb ik daar de eerst komende jaren nog lang niet het budget voor. Maar ik volg het hele gebeuren al maanden aandachtig en ga dit jaar toch zeker een keer het circuit op. :9

Een vriend is wel van plan om misschien volgend jaar te gaan ZAC'en dus ik hou de advertentie's goed in de gaten voor hem :)
 
Kemal Acar, # 420 Race verslag Zandvoort 03-05-2005, S2

Zoals gewoonlijk weer slecht geslapen de nacht ervoor. Je weet wel, ligt te draaien in bed maar je kop is al bij het rijden van de dag erna. Te denken hoe te rijden, waar laat je seconden liggen, ben ik niets vergeten, etc……. Al met al 4.5 uur geslapen.

Net als op 1e paasdag (toen noodgedwongen S2. S1 was reeds vol en S0 en F4 is gewoon te langzaam) echter nu bewust in de S2 ingeschreven daar het gewoon goed bevallen was.

Om 10.15 mochten we voor het eerst de baan op voor de vrije training. Het was nog enigszins fris met een kille wind. Nu ben ik niet de persoon om meteen in de eerste ronde meteen van kiet te gaan met koude banden. Dus lekker soepeltjes opwarmen van de banden en mezelf en op een gegeven moment reed ik achteraan. Dus ik had een ronde of 5 lekker veel ruimte. Al met al lekker en ongeforceerd gereden. Beste rondetijd was 1.17.1. Mijn vorige (eerste) jaar beste tijd was een 1.16.8, dus ik was al dichtbij een PR.

De tijdtraining ging ook wel lekker en kwam uiteindelijk uit op een 1.16.6. Dus de progressie was er en de PR was verbeterd. Ik mocht dus starten van een 21e plaats in een veld van 38 rijders meen ik.

De start van manche 1 verliep zoals gewoonlijk erg goed en kon er tijdens het optrekken een paar man voorbij schieten. Echter in de Tarzan was het dringen geblazen en het raakte enigszins verstopt in de bocht. Voor mijn gevoel verloor ik de gewonnen plaatsen direct weer. Jammer. In Hugenholz was er in de eerste ronde meteen een valpartij van een GSXR750 en dat deed een enorme stofwolk veroorzaken wat enigszins de aandacht afleidde. Dus gele vlag en ik werd onder de gele vlag nog ingehaald. Achteraf bleek dit per ongeluk gegaan te zijn, want de rijder stak zijn hand op en verontschuldigde zich hiervoor en liet mij weer voorgaan. Het was een van de broedertjes zuurbier dacht ik. Faire rijder! In de eerste race op 11 april was het wel anders: in de Hugenholz ging Midstar vlak voor mijn neus onderuit en terwijl ik hem net ontweken had en inmiddels weer op de baan was ook inhalers onder geel en deze posities NIET teruggehad en dat terwijl ik 8e lag of zo. Heb nog lang achter een CBR 600 uit 2001 of 2002 gezeten # 395 die precies net zo snel als ik was want ik kon er maar niet voorbij komen. Waarschijnlijk waren zijn banden redelijk op want hij zat constant ongewenste uitstapjes met zijn achterwiel te maken of veer instelling was niet juist, dit leidde ook mijn aandacht enigszins af. Al met al nog lekkere ronden gedraaid en helaas gefinished als 22e. met als beste tijd een 1.15.8. Nu begon die tijd onder de 1.15 toch wel in zicht te komen……..

De 2e manche was een verhaal apart: na de rode vlag en het 5-seconden bordje was het vrijwel direct groen. Ik had het geluk dat ik al klaar stond want een heleboel volgens mij niet! Met als resultaat dat ik 4 of 5e de Tarzan doorging. Dat scheelt meteen als je redelijk voorin aan kunt pikken want het duurde echt even voordat ik ingehaald werd. Gedurende de race nog twee schuivers van zeer dichtbij gezien: een in de Mitsubishi en een in de Tarzan bocht. Dat gebeurde echt vlak voor me en dat is toch even schrikken, kan ik je vertellen. Wederom lekkere strijd met ik dacht nu de beide Zuurbier-broertjes, de een op een SV en de ander op een GSXR600. In de laatste ronde lag ik in een elfde positie voor beiden, maar bij het aanstormen op de finish lijn kwam die GSXR toch net nog langszij, gewoon puur op vermogen. Het verschil bedroeg 0.007! Dus twaalfde geworden met als beste ronde 1.15.7. Uiteraard heel tevreden met de geboekte resultaten en zeker de verbeterde PR. Alleen jammer genoeg niet onder de 1.15 gekomen. Maar ja, je moet een streven hebben nietwaar?

Al met al een zeer geslaagde dag gehad en alles heel gehouden! ’s Avonds trouwens geslapen als een os en lekker gedroomd! Wzzzzzzzz
Was een mooie race inderdaad!! Viel me echt alles mee voor mn eerste ZAC race op Zandvoort! Mijn beste tijd was uiteindelijk 1.14.7. En ik pakte jou inderdaad in de laatste ronde NET voor de finish! (kwam ietsie harder Bos Uit uit :+ )
Dat inhalen onder geel is erg irritant, ben zelf ook paar keer zomaar ingehaald terwijl er gele vlag was.....
 
Zo, niet slecht voor een eerste keer. Maar je hebt vast wel iets meer circuitervaring, toch?
Vorig jaar 1 ZAC race in Assen, en voor de rest een paar rondjes op een GSXR750 in Zandvoort tijdens een circuitdag. Ik heb alleen wel veel ervaring met 50cc Races. Maar das toch een heel ander verhaal!
 
Hier dan maar meteen een uitgebreid verslag:

Nadat ik vorig jaar mijn eerste ZAC race heb gereden in Assen op een motor die niet van mij was, Was het nu tijd voor mijn eerste ZAC race in Zandvoort, dit maal op mijn eigen motor.
Voor deze race heb ik mijn straat GSX-R600 K1 voorzien van een paar ouwe kuipen en een setje Supercorsa's. Klaar voor de circuitdoop dus!
Aangezien een paar bekende van mij in de S2 zouden rijden heb ik na een hoop getwijfel zelf ook maar in de S2 ingeschreven. Ik ging er vanuit dat dit te snel voor mij zou zijn, maar dat boeide mij niet. In de eerste training had ik het zwaar, ik werd meteen aan alle kanten voorbij gevlogen. Voor mijn gevoel hield ik maar 1 iemand achter me, dat was mijn broer op zijn Vobis SV650. Tijd van deze training: 1.18.2
2 e Training verliep voor mijn gevoel stukken beter, ik heb constant achter het SVtje aangereden. De tijd in deze training: 1.18.4. Langzamer dus dan de eerste training |(

De wedstrijd moest ik ergens in het achterveld starten. Ik heb opnieuw de hele race achter de SV650 van mijn broer aangereden, precies toen ik eindelijk de mogelijkheid had om hem bij start/finish te pakken werd de race alweer afgevlagd! 0.008 seconde achter de SV geindigd! Snelste rondetijd: 1.14.7!! helemaal geen slechte tijd volgens mij op een standaard 600tje....

De 2e Race een hele slechte start omdat het licht alleen op groen ging i.p.v. eerst op rood! Ik zag dat het SVtje ver voor mij zat. Ik heb deze race heel veel mensen ingehaald, inclusief mij broer op zijn SV. uiteindelijk op de streep nog een positie gewonnen. Deze race als 11e geindigd. Snelste rodnetijd: 1.14.9. doordat ik iedere ronde aan het inhalen was kon ik mijn P.R. niet verbeteren.

op 30 Mei gaat deze #495 zijn tijd verbeteren........

tnIMG_7302.JPG
 
Ten eerste iedereen bedankt voor de steun!


Quote:
Op maandag 03 mei 2004 19:34 schreef Porky het volgende:
Je had je fiets beter tijdens de cup kunnen mollen Pat,nu baal je vast enorm...en terecht!
Iemand de uitslagen scannen
Sterkte voor beide,is altijd klote een crash,zeker als je zelf ook nog eens in de kreukels ligt

Tsja hier dan eindelijk mijn verslag, ik heb Porky even gequote want die slaat de spijker precies op z'n spreekwoordelijke kop

Ik zou ten eerste helemaal niet gaan deze dag, wilde het niet dat een goede maat van mij voor het eerst meedeed die ik wat wilde begeleiden door de dag heen.
Dus toch maar ingeschreven, bleek die maat van me kromme schijven te hebben en die was vertrokken na de tweede training

Ten tweede was ik zelf niet helemaal top, beetje verkouden en traag in het hoofd.

Ten derde, had ik eigenlijk geen vrij kunnen krijgen en heb daar veel van mijn opgebouwde krediet voor moeten verspelen

Kortom alle ingedienten om niet in te schrijven waren aanwezig......

De Training:
(Mensen die mij inmiddels een beetje kennnen wisten al dat ik zou gaan rijden)
Beetje slapjes na twee en half uur op de baanpost te hebben gehangen Brrrr. de eerste training begonnen, ik zal het kort houden, ik heb rustig en beheerst mijn lijnen gereden, maar voelde nog niet de volledige controle die ik gewent ben van mijzelf, een tijd van 01:13.00 gereden en ik was daarmee de snelste in de S3, de rest moet het ook koud gehad hebben......

Tijdtraining:
Nou de tweede training was na de middagpauze en ging wat beter, ik voelde me ook weer warm, en ging lekker rond, een tijd gereden van 01:12.55 en dat was goed voor een 5e plaats in de S3, klopt beter de snelle jongens worden warm!
88639

De race:
Met de start redelijk weg en als 8e de Tarzan uit, een rondje rustig aan om mijn banden op te warmen, wat me iets afstand opleverde, toen voluit en ik liep weer in.
Een man ingehaald, en toen naar het volgende groepje waar ik ook snel op inliep, eenmaal op het achterwiel van Eddy aangekomen, haalde hij een andere R1 rijder in, deze gaf geen strobreed toe waardoor ze er bijna allebei aflagen.
Eddy hiel zijn lijn en lag 5e, toch geschrokken besloot ik ff af te wachten en de volgende ronde te passeren, ik was sneller, maar kon hem eigenlijk nergens echt voor bij, de motoren waren even snel dus daar had ik ook al geen voordeel, na een halve ronde op zijn achterwiel te hebben gereden zag ik een klein gaat je binnendoor bij uitkomen Audi-S bocht, ik nam een iets krappere lijn en ging eerder op het gas, pwoooaaaaaaaap daar ging mijn achterwiel, vaak bedacht dat ik in zo'n situatie mijn gas open moet houden om een highsider te voorkomen maar wat denk je..... je sluit je gas en hoppaaaaa daar vlieg je, ik zag de R1 onder me omslaan en op zijn kop landen, terwijl ik nog probeerde mijn landing te plannen echt waar, ik moet toch wel ff in de lucht gehangen hebben
Nou goed ik kwam op mijn voet neer sloeg met mijn rechterkant tegen het asfalt en toen lande mijn hoofd ook lekker onzacht op moeder aarde, twee keer doorrollen, ff sterretjes en opstaan..... wat voel je je dan een oetlul zeg, verschikkelijk.
Oke motor behoorlijk beschadigd, zelf niets gebroken alleen wel pijn natuurlijk, naar de medische dienst, een check up gehad en ik mocht gaan.
Later na de races zelf de motor opgehaald met de hulp van Eddy en naar huis........... Tijd een verdienstelijke 01:11.33, neem toch nog iets positiefs mee naar huis

Hou kwam het nou?????
Laat ik voorop stellen dat dit mijn eerste keer is dat ik ben gevallen met racen, je weet dat het altijd een naar onderdeel is wat er altijd omheenhangt en dat het waarschijnlijk jou ook eens zal gebeuren.
Maar toch, je stelt het natuurlijk liever zo lang mogelijk uit.

Als je dan valt, is het wel fijn om een aanwijsbare reden te hebben zodat je niet in het duister tast naar hoe en wat, waardoor je toch een soort van onzekerheid over je kan krijgen.

In mijn geval was het denk ik een combinatie van factoren, in volgorde van belangrijkheid.

1. In het vuur van de strijd, een krappe lijn nemen op het gedeelte van Zandvoort waar het oude asfalt ligt met de minste grip, vroeg op het gas terwijl je nog heel plat ligt op een waarschijnlijk iets vuiler stuk (geen race-lijn) KAN DAAR NIET! Ik weet dit, en heb mij dus tot iets laten verleiden wat niet kan (leermoment)

2. Linkerkant van de band was niet warm genoeg (leve de bandenwarmers ) er zitten geen rullen op de linkerzijde wat aantoont dat hij niet warm genoeg was, mede oorzaak is denk ik een te hoge bandenspanning 2.2 Bar en/of iets te harde ingaande demping achter (moet ik uitzoeken).

3. Mijn ronde tijden zijn een stuk sneller als verleden jaar, ik moet daar ook op aanpassen qua: op het gas gaan, bandenspanning, zithouding. (leermoment)

4. Niet helemaal fit gaan racen, dit doe ik dus ook niet meer, niet dat ik ziek was ofzo, maar ja alles gaat tussen de oren met racen, dus die kop moet wel lekker fris zijn...

Ik hoop dat sommige hier misschien een voordeel mee kunnen doen en zo een crash kunnen voorkomen.

Ik kom nu pas weer een beetje in de lucht want ik voelde mij alsof ik overreden was door een trein.
Erg pijnlijk zo'n highsider......... kom je een dag later pas achter en mijn nek zit nu nog vast om maar te zwijgen over mijn gekneusde ribben, verkoudheid, voorhoofdsholte ontsteking en koorts.......ja ja alles komt natuurlijk tegelijk en ik moet zeggen dat het niet fijn hoest met die ribbetjes...
De 10e zal ik er daarom ook niet bijzijn op Zandvoort want dat is ff te kort dag voor mijn gesteldheid, dus daar rij ik weer de 14e juni op de Yamaha dag.

De schade hangt er tussen in, niet weinig/niet heel veel, als ik tweede hands onderdelen kan gebruiken zal het wel goed komen en hoop ik de cup op 12 juni op Assen te herintreden.

Hier wat foto's

87952


87950


Hier een lijstje met de benodigde onderdelen, dus als iemand iets weet graag mailen

- Tank 1998, voorkeur vanaf 2000 tot 2002, mag zonder dop en andere onderdelen
- Cockpit vanaf 2000 tot 2002, het liefst alleen het losse plastic bovenkapje onderzijde met alle elektronica is nog oké´
- Rempomp R1 of ander merk bouwjaar niet belangrijk
- Bovenste kroonplaat
- remvloeistof potje
- De afstel/afsluitdoppen van de bovenzijde voorvorkpoten (zie foto)
- Gas-handle mag ook snelgas zijn.
- Linker deksel van het dynamo/rotor huis
- Iemand die kuipdelen restaureert...... voor weinig...(geen prio)
- Spuiterij voor weinig, kleur aanpassen aan de tank..... (geen prio)

Ik moet verder nog mijn pak laten herstellen, en de laptimer een keer opsturen naar de fabrikant voor een nieuwe display.

Groeten Patrick.
 
Laatst bewerkt:
Nou Patrick als eerste wil ik je een snelle genezing wensen, en mooi dat je even aangeeft hoe het nou is gekomen het zijn allemaal dingen waar ik (nu helemaal) in ieder geval rekening mee ga houden. ik rij lang niet zo snel als jij maar het gaat wel langzaam vooruit en dan wil je toch ook steeds sneller op het gas gaan en soms een wat krappere lijn rijden en door een uitleg zoals deze word ik veel wijzer. Ik denk dat jij het liever niet zo gedaan had maar toch :}
 
Nou Patrick als eerste wil ik je een snelle genezing wensen, en mooi dat je even aangeeft hoe het nou is gekomen het zijn allemaal dingen waar ik (nu helemaal) in ieder geval rekening mee ga houden. ik rij lang niet zo snel als jij maar het gaat wel langzaam vooruit en dan wil je toch ook steeds sneller op het gas gaan en soms een wat krappere lijn rijden en door een uitleg zoals deze word ik veel wijzer. Ik denk dat jij het liever niet zo gedaan had maar toch :}

Hé Clay, wanneer doe je nu ook mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan