Verslagje offroad in zuid Frankrijk

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Fillempie

Ik had al eens eerder off road gereden in de omgeving van Caudies de Fenouilledes, dat was in 2006. Ik wilde graag nog een keer terug maar het kwam er steeds niet van.

Onlangs de knoop maar doorgehakt en in de herfstvakantie een weekje geboekt bij http://www.motorstophelder.com (Motor Stop Helder) in Caudies de Fenouilledes, zuid Frankrijk. Dat is een “chambre de hote”, in goed Nederlands een pension of Bed & Breakfast. Het wordt gerund door een Nederlands stel en zij richten zich vooral op motorrijders. Het is er eenvoudig, schitterend gelegen, ronduit goedkoop en ze zijn erg gastvrij. Je kunt er lekker eten en de omgeving is echt een paradijs. Of je nou voor de kronkelige asfaltweggetjes komt, of voor de onverharde paadjes, de omgeving is werkelijk schitterend.
full



Jan, de eigenaar wilde ook wel eens kijken of het offroaden wat voor hem was en hij had voor zichzelf een Chinese Skyteam ST125 geregeld. Heel leuk motortje om te zien. Dit verslagje is dus meteen ook een testverslag van dat motortje.
full



Er was ook nog een Duitse gast, ene Matias, met een Beta 4 op noppenbanden, die wilde ook graag mee. Ik had wat GPS-tracks verzameld en in mijn GPS geladen. Meer tracks dan ik in 1 week kon rijden.
full



Na een zeer voorspoedige reis met mijn noppenfiets achter op de aanhanger kwam ik aan bij Jan en Ina. Na een zeer gastvrij onthaal heb ik mijn motor van de aanhanger af gehaald en Jan ging de ST125 halen. Leuk ding om te zien. Ik reed er meteen een rondje op, maar de power viel zwaar tegen. Hij kwam ronduit traag op toeren. Kracht zat er ook totaal niet in, je moest hem echt hoog in toeren rijden. Volstrekt in tegenspraak met het strakke uiterlijk.

Omdat de anderen niet erg ervaren waren met offroad begonnen we op eenvoudige bergweggetjes. Jan monteerde een helmcamera op zijn stuur om het geheel vast te leggen. Achteraf had ie hem beter op zijn helm kunnen monteren, want het klappert toch wel erg veel. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel hoe de anderen meekwamen, en we hebben de eerste dag gereden zonder rare valpartijen. Nou was het wel erg droog, en we hadden nog geen moeilijke paden gekozen.
full

full

full

full


De volgende dag had ik een route gekozen waarbij we een stukje over een smal ezelspad moesten. Ik kon aanvankelijk het pad niet eens vinden, zo smal en goed verscholen was het. Ik heb het te voet verkend en het was echt veel te steil en te kronkelig om met deze groep over te gaan. Verderop was er nog een paadje waarbij we op ongeveer hetzelfde punt uit zouden moeten komen. Maar daarvoor moesten we wel eerst door een riviertje. We hebben het hele riviertje verkend, maar overal waren de oevers te steil. Het enige bruggetje in de wijde omgeving was een spoorbrug met steile taluds. Hup, dan daar maar op, door het grind, en aan de andere kant er af. Hier vond ik al snel het smalle paadje, maar ook hier was het erg steil, maar minder kronkelig. Met veel moeite vond ik de weg naar boven, en boven aan gekomen was ik buiten adem.
full

full


Ik zette de motor uit, maar ik hoorde de anderen niet. Ik klom glijdend naar beneden, en vond Jan half onder zijn motor. De motor was uit zijn versnelling gesprongen en toen kon Jan hem niet houden en gleed hij naar beneden.
full


Ook Matias was niet ver gekomen en we besloten maar om de motoren om te keren en een andere route te zoeken. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, elke motor moest met 3 man gedraaid worden. Beneden startte de ST125 niet meer.
full


Hij startte toch al slecht vond ik. Het was gelukkig wel een elektrische start, en de accu hield het ook lang vol. Gelukkig bleek de motor verzopen en na een tijdje liep hij weer. We wilden verder rijden, maar de versnellingen deden het niet meer. Wat we ook probeerden, hij schakelde wel maar wilde niet wegrijden. De versnellingsbak was kapot. Dat was dan ook de reden dat Jan dacht dat de motor tijdens het klimmen in z’n vrij schoot. Voor hem was het dus einde oefening. Gelukkig zaten we niet ver van het asfalt. Ik duwde hem naar de bewoonde wereld waar we de motor bij een garage achterlieten. We brachten Jan terug naar zijn huis en vandaar haalde hij de motor op met een auto met aanhanger. Matias en ik hebben nog verder gereden die middag, over mooie, maar minder moeilijke paden. Voor mij is die Skyteam ST125 zwaar tegengevallen. De lage prijs maakt de slechte kwaliteit niet goed. Je kan beter voor dat bedrag (iets van 1200 euro) een gebruikte Yamaha TT600 kopen, die blijft wel heel en houdt zijn waarde.

De volgende dag begonnen we over een zeer rotsig pad dat steeds slechter werd. Boven aan gekomen werd het wat beter en aan de andere kant van de berg was een zeer grote weide met een bord “Zone Pastorale” en verboden voor alle soorten motorvoertuigen. Er liepen echter sporen van 4x4’s, dus ze reden er wel degelijk. We besloten het bord te negeren, ook al omdat we de betekenis niet kenden. We kwamen langs een verlaten gehucht. Een stuk of 6 huizen, grotendeels vervallen. Schitteren gelegen, maar van god en alle mensen verlaten. Zonde. Hier namen we een stokbroodje en dronken we een bakkie koffie uit de thermoskan.
full


En we snuffelden wat tussen wat achtergelaten spullen, 2 Eenden, en een dieselmotortje.
full

full

full

full

full

full


Het pad voerde steeds verder en op een gegeven moment kwamen we borden tegen die ons vertelden dat het privé terrein was en beslist niet toegankelijk. Na enig overleg negeerden we deze ook. Met toch wel een ongemakkelijk gevoel reden we verder en verder. Het was geen weg meer, maar aan de sporen in het gras konden we zien dat er een weg, of in ieder geval een route was. We reden over een soort hoogvlakte tussen twee bergruggen. Af en toe was het spoor bijna niet meer te zien en moesten we even stoppen en goed kijken waar bandensporen liepen.
full


Ondertussen keken we ook goed of we niemand zagen. Het was natuurlijk ook het jachtseizoen, we hadden al eerder boeren met jachtgeweren gezien. Helaas kon Matias zijn koplamp niet uit zetten, daardoor waren we al van grote afstand te zien, en dat zat me niet helemaal lekker. We waren toch nu al 2x gewaarschuwd dat we hier niet mochten zijn….

Toen ons pad werd gekruist door een afzetting van schrikdraad hielden we het dan ook voor gezien. Het werd nu wel heel tricky, en we hadden geen zin om verder te gaan. We zijn dezelfde weg terug gegaan, waarbij we nog een verlaten huisje zagen, wat we op de heenweg niet gezien hadden. We namen nog wat andere routes door de bossen, waarmee ook dit een mooie dag werd.
full

full


De rest van de week heb ik gebruikt om over de weg enkele hele mooie routes te rijden. Het is werkelijk ongelooflijk mooi. De kleinste steile passen, kleine kronkelige kurkentrekkerweggetjes van uitstekend asfalt, schitterende uitzichten, loslopende koeien, paarden en ezels. Piepkleine dorpjes, zonnige terrasjes. Het barst van de kastelen in de omgeving. Ik heb in Andorra nog goedkoop handschoenen en scheenbeschermers gescoord. Ik ga hier zeker nog een keer naar toe, maar dan met een groep gelijkgestemden en dan gaan we wel die moeilijke paadjes pakken!

De zoon van Jan en Ina, Ramon, runt inmiddels op enkele honderden meters afstand ook een op motorrijders gerichte accommodatie, genaamd http://www.cave-ancienne.com (Cave Ancienne), een mooie gerestaureerde voormalige wijnboerderij. Die zaak is 2x zo groot, dus als Motor Stop Helder is volgeboekt kan je daar meestal nog wel terecht.
 
Laatst bewerkt:
Wat een ontzettend mooi verslag! Ik heb al meerdere keren tijdens het rijden over leuke asfalt-weggetjes leuke onverharde paden gezien, en me afgevraagd waar die heen liepen en me tegelijkertijd bedacht dat ik die ook wel eens zou willen rijden. Echter heb ik totaal geen verstand wat voor een motor ik dan "voor erbij" zou moeten halen en wat slim is etc. Daarom komt het tot nu toe ook niet verder dan een idee. Maar als ik dit zie, begint het toch wel heel erg te kriebelen. Bedankt voor dit mooie verslag! :)
 
Ik heb al meerdere keren tijdens het rijden over leuke asfalt-weggetjes leuke onverharde paden gezien, en me afgevraagd waar die heen liepen
Dat is alvast een goede basis want dat heb ik me ook altijd afgevraagd.
Echter heb ik totaal geen verstand wat voor een motor ik dan "voor erbij" zou moeten halen en wat slim is etc.
Elk licht noppenfietsje is goed. Wat is eventueel je budget?
 
Heh bah, je zal er maar zitten daaro bij Jan en Ina Helder :P

Goed verslag!Ik ga er niet de TDM voor verbouwen zodat ie wat beter over onverhard gaat maar even goed leuk verslag!
 
Dat is alvast een goede basis want dat heb ik me ook altijd afgevraagd.Elk licht noppenfietsje is goed. Wat is eventueel je budget?

Liever niet meer dan 2000 Euro... Mijn eisen: hij moet betrouwbaar zijn (dus niet teveel wedstrijd gericht), en als het even kan ook nog 25kW of lager zijn... Aan dat laatste is mss nog wel een mouw te passen. Ik had zelf al wat gegoogeld, en een Yamaha XT350 ziet best wel grappig uit... :)
 
Voor 1000 euro moet je al een goede TT of XT 600 kunnen hebben, en zeker een 350. Als je geen extreme dingen wilt doen is 350 al genoeg.
 
Voor 1000 euro moet je al een goede TT of XT 600 kunnen hebben, en zeker een 350. Als je geen extreme dingen wilt doen is 350 al genoeg.

Het is vast een stomme vraag, maar wat is nu precies het verschil tussen een TT en een XT? Is de XT meer op weggebruik gericht?
 
mooi verslag! Mooie foto's!

toch maar eens een auto + aanhanger of busje regelen..... O-)
 
Heeeeeeeeej Japio,

Leuk verslag. Als je dit leest krijg je toch weer de kriebels. :P Toch maar weer eens thuis in overleg. Mogelijk volgend jaar weer eens een rondje Pyreneeen doen en bij Jan en Ina :z
 
Laatst bewerkt:
Liever niet meer dan 2000 Euro... Mijn eisen: hij moet betrouwbaar zijn (dus niet teveel wedstrijd gericht), en als het even kan ook nog 25kW of lager zijn... Aan dat laatste is mss nog wel een mouw te passen. Ik had zelf al wat gegoogeld, en een Yamaha XT350 ziet best wel grappig uit... :)
Yamaha TTR 600 (uber XT)
Dit lijkt me een koopje, weet alleen niet of zo op 25kW kan.

Mooi verslag Jaap :Y
 
@ skyteam,
Ik had al zo'n vermoeden toen het ding genoemt werd.
het is toch ook chinese immitatie?

Zelf heb ik Jincheng dax (namaak van de honda Dax)
De mechanische techniek houdt zich prima, alleen bouten moeren zijn na 1 keer draaien dol. en de elektronica is ook erg droevig.

Goedkoop is echt duurkoop.

mooi verhaal verder, met mooie foto's
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit, Bolski. Leuke accomodatie ook.

Ik heb 2 maanden door Frankrijk, Spanje en Portugal gereist met mijn alp. Vooral in midden Spanje prachtige offroad weggetjes gezien (niet veel gereden met mijn alp) en het leek wel of die net zo goed verbonden waren met elkaar als de verharde wegen.

Mij lijkt het alleen leuker om ook met de motor er naar toe te rijden. Weet alleen niet of die weggetjes waar jij het over hebt met een transalp begaanbaar zijn.
 
Dat hangt voor een groot deel van je ervaring af, ik heb jongens van de DTA ook met een Super Tenere gekke dingen zien doen. 90% van die weggetjes gaat met een TA als je een beetje ervaring hebt. En ja, al die weggetjes zijn met elkaar verbonden. Koop een wandelkaart 1:10.000 of 1:25.000 en leef je uit.
 
De zoon van Jan en Ina, Ramon, heeft overigens een 125 cc racertje van Skyteam. Dat blokje heeft iets meer pit hoorde ik, maar al snel scheurde een framebuis door. En de bevestiging van de tellers is ook gescheurd, tellers zitten nu los, en dit kan niet geleverd worden.

Joew doe de mef.
 
gaaf man ,zodra ik een speelfiets heb zou ik wel eens mee willen.
zal wel volgend jaar worden maar toch.
 
Ben zelf net terug van een weekje kreta. Ik heb daar twee dagen gespeeld met een of the roadje. Erg leuk verdwalen en ronddwalen over dat soort weggetjes. misschien toch eens nadenken over een fietsje en een klein aanhangertje. Want dit soort tripjes zijn toch wel erg leuk, en een stuk dichterbij dan kreta.
 
Terug
Bovenaan Onderaan