versleten remschijf na 30.000 KM

Dnereb

MF'er
7 mrt 2014
36
0
Dag allen,

Ik rij nu 2 jaar en 2 maanden een Yamaha fz8.
En hij heeft altijd op tijd zijn beurten gehad.
Inmiddels zijn de remblokken 1 keer vervangen bij 15.000 KM (banden wissel) en nu weer bij 30.000 km. Ze waren voor en achter elke keer evenveel afgesleten, en nooit te laat vervangen
En nu de rare dingen:
Na 30.000 km is mijn remschijf achter versleten. Ik vind dat meer dan bijzonder.

Vooral doordat ik voorheen een paar motoren vlakbij of over de 100.000 heb gereden, en nooit een remschijf moest vervangen, ik moet wel toegeven dat de schijven op de Honda CX500 wel flinke groeven hadden na 115.000km maar met rustig inremmen was dat geen probleem.

Is dit nu een garantie dingetje volgens jullie of tegenwoordig normaal, ik hoor graag van anderen die meer dan 30.000 KM op de teller staan van een redelijk jonge Jap hoe dat bij hen zit.
 
Precies het zelfde als in de auto industrie: Je hoort niemand klagen dat je tegenwoordig op de remhendel / pedaal spuugt en dan van 180>0 afremt in recordtijd, maar je hoort mensen wel steeds vaker mekkeren dat de schijven zo snel slijten ten opzichte van de schijven in 1982.

Zachter materiaal = meer grip en meer slijtage
Harder materiaal = minder grip en minder slijtage
 
Precies het zelfde als in de auto industrie: Je hoort niemand klagen dat je tegenwoordig op de remhendel / pedaal spuugt en dan van 180>0 afremt in recordtijd, maar je hoort mensen wel steeds vaker mekkeren dat de schijven zo snel slijten ten opzichte van de schijven in 1982.

Zachter materiaal = meer grip en meer slijtage
Harder materiaal = minder grip en minder slijtage
En niet vergeten dat ze ook dunner zijn dan 25j geleden. Dus nieuw is bijvoorbeeld maar 4.5mm en limiet is 4mm ipv 6mm en 4mm...
 
Met een goede schuifmaat zou dat niet zo moeten zijn. Het randje valt in de uitsparing.
[afbeelding]
Neen. Dit werkt dus niet .Schijf kan ook ongelijkmatig slijten. Zo was ik vol van overtuiging dat ik nog 4.1mm had. Ik ging naar de bandenboer en die zei dat de schijven op waren. Hij ging meten met een diktemeter(beugenschroefding) en kwam 3.8mm uit.Hij gaf ook aan dat je remschijven niet moet meten met een schuifmaat
 
Dat is CBS geen ABS dan...

Mijn Honda Vision heeft dat, maar deze activeert echter alleen de voorrrem als je met de achterrem remt. Voorrem activeert niet de achterrem.

Honda noemt het CBS ja. En dat mechanische systeem met 6 hoofdremcilinders, 10 drukverdelers en 26 leidingen (grapje) was een van de eerste gecombineerde remsystemen. Maar het nadeel daarvan is is dat de remdrukverdeling min of meer statisch is, en het een enorme zooi aan extra mechaniek vereist.

Moderne ABS units kunnen vaak hetzelfde. Als je voor remt, remt achter afhankelijk van de hoeveelheid remdruk in het voorremsysteem ook mee, zonder dat het voor- en achterremcircuit fysiek met elkaar verbonden zijn. Maar zoals ik al zei is dit ook een keuze van de fabrikant, die kan dat ook niet inprogrammeren zeg maar. De fabrikant kan ook besluiten om de pomp volledig intergraal te laten remmen, dus dat de achterrem ineens ook de voorrem meepakt. Dit zie je op dikke toerfietsen vaak.

Het voordeel aan een ABS unit die verdeling laten doen in vergelijking met een mechanisch systeem is dat de remdrukverdeling volledig dynamisch is en dus meeveranderd met de omstandigheden, waardoor er ten alle tijden een ideale verhouding voor/achter is.

In de praktijk kan het enorm schelen. Neem bijvoorbeeld de eerste S1000RR. Die kreeg in alle reviews veel punten om zijn remsysteem die remde 'alsof je een anker uitgooit'. Terwijl het gemonteerde spul het meest basale was onder de remmen (standaard nissin rempomp, brembo gegoten radiale remklauwen, geen monoblocs) terwijl een aantal italianen met veel duurder spul erop het moesten afleggen.
 
Laatst bewerkt:
Precies het zelfde als in de auto industrie: Je hoort niemand klagen dat je tegenwoordig op de remhendel / pedaal spuugt en dan van 180>0 afremt in recordtijd, maar je hoort mensen wel steeds vaker mekkeren dat de schijven zo snel slijten ten opzichte van de schijven in 1982.

Zachter materiaal = meer grip en meer slijtage
Harder materiaal = minder grip en minder slijtage

Dank je wel je verhaal is duidelijk, ik protesteer wel als je bedoelde dat ik aan het mekkeren was. Ik vroeg mij juist af of dit tegenwoordig normaal is, voordat ik ga mekkeren.

Afijn, de nieuwe schijf en blokken zijn geplaatst en remmen anders. Ik voel nu af en toe de ABS achter ingrijpen.
Voor degene die vinden dat ik remblokken vreet, even wat extra info ik rij weer en wind ongeveer 11,5 maanden per jaar woonwerk verkeer. En in de spits. En helaas moet je dan soms hard in de ankers zeker bij regen want dan zien mensen minder in hun zijspiegels. En denken dat waar ik rij nou net dat gaatje zit... :o
 
Te laat vervangen van de blokken? Waarom krijg je daar groeven van in de schijf?
Metaal op metaal, dan gaat het niet meer zoals de bedoeling is en die schijf was echt een berglandschap. Het kan natuurlijk ook dat dat al zo was voor die tijd. Ik had er eerst gewoon een setje nieuwe blokken op gedrukt maar die waren binnen 800km al voor de helft op.. Like whut?

Zit nu een frisse Lucas TRW op met Brembo gesinterde blokken, mooi uiterlijk en remt zeer zeker veel beter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan