Versleten schijf, 25d km

Braaapp

MF'er
22 sep 2015
53
0
Hallo lieve rijders,

Ik heb een heel dubieus verhaal met mijn ER6N uit 2008, om jullie heel veel leeswerk te besparen begin ik met een samenvatting en zal ik daaronder het volledige verhaal schrijven.

De vraag is, kunnen remschijven versleten zijn met 25 duizend kilometer op de teller?
De remschijf achter is nog geen 2,5 mm dik en zou dus niet meer gereden hebben dan 25xxx km.

Het verhaal uitgebreid:

In januari kwam ik een aanbod tegen van een Kawa ER6N uit 2008 met 22,5xx km op de teller. Deze motor kon ik overnemen voor €3000.- en kwam van een dealer. De zaak van de dealer is voor mij bijna 2 uur rijden, dus heel veel vooronderzoek had ik nog niet gedaan als veel telefonisch contact en doorvragen.

De motor leek wel een keer te zijn gevallen, maar er kwamen geen buitensporige dingen boven water. Behalve dat de remschijf voor versleten was, dit kon aan het remblokje liggen vertelde de dealer mij toen ik sceptisch was over de stand van de remschijf en de kilometerstand.

Enfin, nieuwe remschijf voor (achter was opgemeten en nog wel goed)? En ik rijd eind januari vrolijk met mijn motor in de rondte.
4 maanden later, in mei, kom ik erachter dat het motortje olie verbruikt als een malle. Na het bijhouden kwam het neer op 1 liter per 1000 gereden km. De motor is terug gegaan naar de desbetreffende dealer. Hij heeft de compressie gemeten en deze was aan weerskante gelijk (9 bar uit mijn hoofd, achteraf is dat te weinig).
Na het flushen van de motor, het vervangen van alle vloeistoffen en oliefilter is de motor op een 'proefrit' geweest van ongeveer 250km. Na deze 250 km was het oliepeil nihil gedaald (hiervoor was er beduidend verschil in niveau).

800 km verder loopt het blok vast. De dealer waar de motor vandaan komt is niet Bovag aangesloten, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering en het gaat om een tweedehands motor van een particulier zonder papieren erbij.

Optie: een nieuw motorblok eronder. De arbeidskosten waren voor de dealer en het blok (á €800,-) is voor mijn rekening. Letwel, de motor had geen garantie (1 maand, overige maanden moest ik bijkopen) en ik wist dat er geen papieren van de motor waren. Op het vertrouwen van de dealer dat de motor in orde was heb ik hem gekocht.

2 maanden later (de dealer was er 1 maand van tussen met vakantie) heb ik eindelijk mijn motor terug. Ik was nog niet thuis of hij lekte enorm veel koelvloeistof. De koelwaterslang was te kort/ gescheurd en lekte als een malle. Op naar de dichtsbijzijnde garage dan maar, gelukkig een grotere garage met Bovag.

Hier bleek dat de achterse remschijf nog geen 2,5 mm dik was.

Wat moet ik nu, een recensie schrijven? Mag ik verwachten dat het slordig is of kan dit zomaar?

Ik ben benieuwd..

Met vriendelijke groet,

Anita

PS; wil iemand echt weten om welke dealer het gaat, stuur mij een privé bericht, ik ga de naam niet openbaar zetten. Via facebook heeft de bedrijfspagina wel positieve recensies en de beste handelaar klonk niet onredelijk. Hij is altijd (motor)monteur geweest en handelt sinds kort met motors.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je 2,5mm bedoeld i.p.v. 2,5cm.
Ik vermoed dat je motor meer km's heeft gemaakt dan er op de teller staan.
Het is zeer goed mogelijk dat degene die de motor heeft ingeruild bij die zaak dat heeft gedaan.
Je hebt het risico genomen om geen garantie bij te kopen. Probeer je nu dat risico bij de verkoper te leggen? Als je weer een motor gaat kopen neem dan iemand mee die er verstand van heeft.
 
Ik denk dat je 2,5mm bedoeld i.p.v. 2,5cm.
Ik vermoed dat je motor meer km's heeft gemaakt dan er op de teller staan.
Het is zeer goed mogelijk dat degene die de motor heeft ingeruild bij die zaak dat heeft gedaan.
Je hebt het risico genomen om geen garantie bij te kopen. Probeer je nu dat risico bij de verkoper te leggen? Als je weer een motor gaat kopen neem dan iemand mee die er verstand van heeft.


Mijn excuses, het is aangepast het ging inderdaad om mm uiteraard. Werkelijk waar weet ik niet of de motor ingerolen is of dat de motor zo ingekocht is. Natuurlijk neem ik het feit dat ik geen garantie bijgekocht heb (á €250,- voor mijn rekening) en ik ben ook redelijk content over de service die gedaan is omtrent het nieuwe motorblok. Maar dat de dealer mij een motor mee terug geeft zonder uberhaupt te waarschuwen over de remschijven en dat de slang enorm lekt.. Daar heb ik vraagtekens. Ik heb niet van te voren kunnen zien of die man wel of geen verstand van die motors heeft, hij weet allicht meer dan ik.... ook in mijn kennissenkring die enig ervaring met motoren hebben leken het geen slechte motor.
 
Het is al redelijk een prestatie om je voorste schijven al zo snel te laten slijten met 25k kms. Laat staan je achterste schijf.
Is het soms een ex lesmotor? Die dingen gaan vaker het klokje rond en je leest wel eens verhalen dat ze doorverkocht worden met een andere teller erop.
Op een supersport doe ik in ieder geval meer dan 40k kms met een achterschijf. En dan zit ik dagelijks in de spits waar ik royaal gebruik maak van mn achterrem.
 
Laatst bewerkt:
Het is al redelijk een prestatie om je voorste schijven al zo snel te laten slijten met 25k kms. Laat staan je achterste schijf.
Is het soms een ex lesmotor?
Op een supersport doe ik in ieder geval meer dan 40k kms met een achterschijf. En dan zit ik dagelijks in de spits waar ik royaal gebruik maak van mn achterrem.


Voor zover ik weet is de motor altijd in particulier bezit geweest, helaas ken ik natuurlijk niet de hele onderhoudsgeschiedenis van de motor omdat ik er geen papieren bij heb. De dealer vertelde mij dat het wel eens vaker voorkomt dat de schijven zo snel slijten door gewoon extreem veel gebruik, of een keer versleten remblokjes o.i.d. Ik vraag mijzelf af of die dealer dan prutser is of dat het slechte toeval is?
 
Voor zover ik weet is de motor altijd in particulier bezit geweest, helaas ken ik natuurlijk niet de hele onderhoudsgeschiedenis van de motor omdat ik er geen papieren bij heb. De dealer vertelde mij dat het wel eens vaker voorkomt dat de schijven zo snel slijten door gewoon extreem veel gebruik, of een keer versleten remblokjes o.i.d. Ik vraag mijzelf af of die dealer dan prutser is of dat het slechte toeval is?
Stel dat de beweegbare delen van 1 van je voorste remklauwen vast zitten, dan kan het voorkomen dat 1 schijf voortijdig versleten is. Het zou heel toevallig zijn als beide klauwen aanlopende blokken zouden hebben. Dat zou je echt merken.

Als het een supersport geweest zou zijn dan zou ik zeggen dat hij op het circuit op is geweest of regelmatig vol in de ankers gaat met hoge snelheid. Of de vorige eigenaar moet houden van bergritjes.
Met een ER6n is die kans een stuk kleiner. Je moet echt idioot veel geremd hebben al wil je met 25k kms je voorste schijven op krijgen.
 
Laatst bewerkt:
En dan zit ik dagelijks in de spits waar ik royaal gebruik maak van mn achterrem.
Waarom?

Bij 59 Mm kreeg ik te horen dat de blokken aan vervanging toe waren (konden nog 3 Mm mee, dus ik zou het in de gaten houden), bij 74 Mm heb ik ze (laten) vervangen. Schijven gaan nog veel langer mee, tenzij je het schijfremslot er een aantal keer op laat zitten. |(

Wat was de oorzaak van de vastloper van het blok eigenlijk?

Je hebt het risico genomen om geen garantie bij te kopen.
Hoeveel garantie koop jij bij dan? Vast ook niet meer dan 3 maanden.

Enfin, nieuwe remschijf voor (achter was opgemeten en nog wel goed)?
Remschijf, als in enkelvoud? Ik dacht dat de ER6N er twee had.
En hij probeerde de motor dus te verkopen met een te dunne remschijf? Dat zegt toch ook wel wat..
 
Laatst bewerkt:
Stel dat de beweegbare delen van 1 van je voorste remklauwen vast zitten, dan kan het voorkomen dat 1 schijf voortijdig versleten is. Het zou heel toevallig zijn als beide klauwen aanlopende blokken zouden hebben. Dat zou je echt merken.

Als het een supersport geweest zou zijn dan zou ik zeggen dat hij op het circuit op is geweest of regelmatig vol in de ankers gaat met hoge snelheid. Of de vorige eigenaar moet houden van bergritjes.
Met een ER6n is die kans een stuk kleiner. Je moet echt idioot veel geremd hebben al wil je met 25k kms je voorste schijven op krijgen.


Ja en de achterste remschijven waren destijds nog dik genoeg? En nu opeens 2mm dik, ook dat vindt ik raar. Eerlijk gezegd heb ik ze nooit zo secuur nagemeten. Dom van mij.
 
Waarom?

Bij 59 Mm kreeg ik te horen dat de blokken aan vervanging toe waren (konden nog 3 Mm mee, dus ik zou het in de gaten houden), bij 74 Mm heb ik ze (laten) vervangen. Schijven gaan nog veel langer mee, tenzij je het schijfremslot er een aantal keer op laat zitten. |(

Wat was de oorzaak van de vastloper van het blok eigenlijk?Hoeveel garantie koop jij bij dan? Vast ook niet meer dan 3 maanden.

De oorzaak is mij nog steeds niet bekend, er stond gewoon nog olie in het carter. Het oude blok heb ik hier, er is een bougie uitgekomen die gesmolten is (dus de punt is verdwenen). En ik kan zien dat er een klep scheef staat.

Inderdaad de garantie bijkopen zou gaan om 3 maanden voor €250,-.

Ik had het erop gegokt dat ik die €250,- beter kon steken in kleine dingen die tussentijds eventueel zich nog voordoen..
 
Remschijven, als in meervoud? ;)

Voor dat opmeten heb je trouwens ook speciaal gereedschap nodig.

Ah sie, geruststelling voor mij, ik had het niet kunnen weten.. Ja de voorste remschijf is nog bij de dealer vervangen voordat ik de motor mee naar huis nam (na aankoop). Nu is de achterste remschijf te dun.
 
Ben bang dat Insanity03 gelijk heeft: ex-lesmotor en/of teruggedraaid. Ik lees ook over dat hij leek gevallen? Valbeugels erop?

Ook zonder garantie is de dealer verantwoordelijk voor een deugdelijk product en voorlichting: dit lijkt daar niet op. Helaas is het waarschijnlijk duurder om je gelijk te bewijzen (met onzekere afloop) dan om je verlies te nemen. Knap de motor op en rijd er maar veel op: dan geniet je er tenminste weer van ;)
 
een achterremschijf verslijten kan redelijk snel. zo zijn er mensen die ongemerkt hun voet op het pedaal laten rusten. dan gaat het hard met de blokken en de schijven. maar ook een motor met remzuiger die ongemerkt vast zit kan een behoorlijke extra slijtage aan blokken en schijven geven.
maar omdat hij ook al veel olie gebruikte en een lage compressie had ben ik bang dat er meer km's op de teller hadden moeten staan.
waar het in ieder geval op lijkt is dat de motor nogal wat onderhoud te kort is gekomen in het verleden.
persoonlijk zou ik het ding volledig laten nakijken bij een goede garage in de buurt zeker als ik hoor dat lekkende slangen en veel te dunne remschijven niet worden opgemerkt of in ieder geval niet vermeld zou ik helemaal klaar zijn met de verkoper.
 
een achterremschijf verslijten kan redelijk snel. zo zijn er mensen die ongemerkt hun voet op het pedaal laten rusten. dan gaat het hard met de blokken en de schijven. maar ook een motor met remzuiger die ongemerkt vast zit kan een behoorlijke extra slijtage aan blokken en schijven geven.
maar omdat hij ook al veel olie gebruikte en een lage compressie had ben ik bang dat er meer km's op de teller hadden moeten staan.
waar het in ieder geval op lijkt is dat de motor nogal wat onderhoud te kort is gekomen in het verleden.
persoonlijk zou ik het ding volledig laten nakijken bij een goede garage in de buurt zeker als ik hoor dat lekkende slangen en veel te dunne remschijven niet worden opgemerkt of in ieder geval niet vermeld zou ik helemaal klaar zijn met de verkoper.


:^

Gezien het vage verhaal en het gepruts bij een blokwissel, zou ik daar niet meer over de vloer komen.
 
Voor mij klinkt het alsof de TS op twee uur rijden van Eemnes woont. Versleten remschijven, een blok dat olie zuipt en vastloopt na een spoelbeurt klinkt echt als een tot de draad versleten lesfiets. Bij het spoelen is waarschijnlijk een oud huismiddeltje aan de olie toegevoegd als geprakte banaan, ontbijtkoek of zaagsel.
TS is genaaid, en waarschijnlijk zonder zoenen. 3000 euro voor een oude lesfiets is oplichterij, 500 euro was meer in de richting geweest.

Ik wil graag weten wie die handelaar was en wat het kenteken van de motor is.
 
Je hebt het risico genomen om geen garantie bij te kopen. Probeer je nu dat risico bij de verkoper te leggen?

Dat olieverbruik en die versleten remschijven komen niet uit de lucht vallen. Daar had de verkoper zeker wat meer informatie over kunnen geven. Bij zulke (niet gemelde) gebreken heb je in Nederland ook niet altijd per se garantie nodig.
 
Dat olieverbruik en die versleten remschijven komen niet uit de lucht vallen. Daar had de verkoper zeker wat meer informatie over kunnen geven. Bij zulke (niet gemelde) gebreken heb je in Nederland ook niet altijd per se garantie nodig.


Het ergste is eigenlijk die km-stand, die is naar alle waarschijnlijkheid vele malen hoger dan dat de teller aangeeft.
Alleen al daarmee ben je flink genaaid en ik vraag me af hoe dat gaat als je de koop wilt laten ontbinden, indien dat nu nog mogelijk is.
 
Voor mij klinkt het alsof de TS op twee uur rijden van Eemnes woont. Versleten remschijven, een blok dat olie zuipt en vastloopt na een spoelbeurt klinkt echt als een tot de draad versleten lesfiets. Bij het spoelen is waarschijnlijk een oud huismiddeltje aan de olie toegevoegd als geprakte banaan, ontbijtkoek of zaagsel.
TS is genaaid, en waarschijnlijk zonder zoenen. 3000 euro voor een oude lesfiets is oplichterij, 500 euro was meer in de richting geweest.

Ik wil graag weten wie die handelaar was en wat het kenteken van de motor is.
Eemnes heeft wel bovag geloof ik (al zegt bovag ook helemaal niks, de auto die ik bij een bovag garage kocht was ook compleet gaar)
 
Het ergste is eigenlijk die km-stand, die is naar alle waarschijnlijkheid vele malen hoger dan dat de teller aangeeft.
Alleen al daarmee ben je flink genaaid en ik vraag me af hoe dat gaat als je de koop wilt laten ontbinden, indien dat nu nog mogelijk is.

Ontbinden is het nu waarschijnlijk te laat voor, omdat de verkoper een oplossing heeft aangeboden waar TS mee akkoord is gegaan. Vervelend is het iig zeker.
 
Ik heb net nieuwe schijven gekocht voor mijn sh300 , 10.000 km en altijd (3x) originele blokken en ze waren al 0,3 mm over de limiet ,nix mis mee hoor, gewoon hard remmen bij iedere bocht.
Net zoals ik banden evt met 5000 km kan vervangen, ook nix mis mee.
En als ik echt mijn best ga doen kan het nog veel sneller...

Het is idd niet "normaal" , ok maar het is ook niet iets bijzonders., er staat bij mij op de parkeerplaats een pan european van een "sportieve" rijder, idem dito, iedere 10.000 km bingo en op mijn tz250 sleet ik ook een setje schijven in 3500 km weg.
 
Laatst bewerkt:
~
Ik heb net nieuwe schijven gekocht voor mijn sh300 , 10.000 km en altijd (3x) originele blokken en ze waren al 0,3 mm over de limiet ,nix mis mee hoor, gewoon hard remmen bij iedere bocht.
Net zoals ik banden evt met 5000 km kan vervangen, ook nix mis mee.
En als ik echt mijn best ga doen kan het nog veel sneller...

Het is idd niet "normaal" , ok maar het is ook niet iets bijzonders., er staat bij mij op de parkeerplaats een pan european van een "sportieve" rijder, idem dito, iedere 10.000 km bingo en op mijn tz250 sleet ik ook een setje schijven in 3500 km weg.[/quote]


Ja, vast.
Ik kan het nog sterken vertellen, maar dan moet ik liegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan