versleten tapdraad kleppendeksel ducati 750 ss '95

desmoluuk

Rookie
31 jan 2008
14
0
hoi allemaal.

Kan iemand me uit de brand helpen met het volgende:
Van de liggende cilinder is één van de tapdraden waar een 6 mm boutje ingaat (om daarmee het kleppendeksel vast te zetten) dusdanig versleten, dat ik dit niet meer met het gewenste aanhaalmoment kan vastzetten. Gevolg: olielekkage op die plek.
Dit draad opnieuw erin slijpen met een 6 mm tapplug heeft niet gewerkt.

Ik heb wel eens gehoord dat er dan een stalen busje ingezet wordt (eerst voorzichtig het gat een beetje groter maken, bijvoorbeeld naar 8 mm). Maar hoe wordt dat stalen busje daar dan weer in vast gezet. Nieuwe koppen vind ik geen optie en zal waarschijnlijk ook niet nodig zijn.

Wie weet raad?
 
Oké,
maar dan een stalen busje erin zetten en eerst het gat groter maken?
Jullie gingen ervan uit dat dit eerst moet gebeuren?
Dus: gat naar 8 mm, stalen bus met binnen 6mm draad vast zetten met helicoil en klaar is desmoluuk?

lijkt me te doen!
Dank!!
 
Oké,
maar dan een stalen busje erin zetten en eerst het gat groter maken?
Jullie gingen ervan uit dat dit eerst moet gebeuren?
Dus: gat naar 8 mm, stalen bus met binnen 6mm draad vast zetten met helicoil en klaar is desmoluuk?

lijkt me te doen!
Dank!!

Niet naar 8mm. boren !!! helicol is geen borgmiddel maar een dun M6 draadbusje !!!
 
Niet bij een helicoil dat is maar een klein beetje groter. is een soort (veer lijkt het op)
ik heb tapboeren of zo genoemt incert, die boor je wat groter, dus het licht aan de plaats die je nog hebt.
Helicoil heb je een speciaal gereedschap nodig

Foto-TTYQF4KU.jpg


Incert M6 tussen 7.8/ 8 boren min 14 diep
 
Laatst bewerkt:
ik ga voor de oplossing van marlboro man.
Met een borgmiddel zet ik het alleen maar vast, maar voordat het vastzit kan ik de bout niet op gewenste aanhaalmoment vastzetten.

Ga dus een incert gebruiken.
Dank weer!
desmoluuk
 
ik ga voor de oplossing van marlboro man.
Met een borgmiddel zet ik het alleen maar vast, maar voordat het vastzit kan ik de bout niet op gewenste aanhaalmoment vastzetten.

Ga dus een incert gebruiken.
Dank weer!
desmoluuk
Niet slim. Een helicoil werkt uitstekend en je hoeft veel minder materiaal te verwijderen. Zo min mogelijk materiaal verwijderen heeft grote voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Niet slim. Een helicoil werkt uitstekend en je hoeft veel minder materiaal te verwijderen. Zo min mogelijk materiaal verwijderen heeft grote voordelen.

Licht aan het materiaal wat nog over is, vaak toch nog genoeg hoor, en je moet weer dat gereedschap voor het plaatsen in huis hebben.
mocht de wanddikte te weinig zijn dan ging ik ook voor een helicoil.
Ik heb beide methoden gedaan.

Marlboro man
 
Laatst bewerkt:
Licht aan het materiaal wat nog over is, vaak toch nog genoeg hoor, en je moet weer dat gereedschap voor het plaatsen in huis hebben.
mocht de wanddikte te weinig zijn dan ging ik ook voor een helicoil.
Ik heb beide methoden gedaan.

Marlboro man
Na een helicoil kun je altijd nog een insert plaatsen. Na een insert nooit meer een helicoil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan