Versnelling zit vast (GSX1100F)

herbert116

Die hard MF'er
25 okt 2009
781
90
Beste Forum gebruikers,

Zoals getiteld, de versnelling zit vast. De pedaal beweegt geen milimeter, niet naar boven en ook niet naar beheden. Hij staat in een of andere versnelling en heb de koppeling nodig om de fiets verder te kunnen duwen.
Het is begonnen toen ik de schakelpedaal van het asje heb gehaald en hem er later weer op wilde schuiven. Dat ging niet zo gemakkelijk als eraf en heb hem toen licht geholpen met een 50 grams hamertje. Daarbij verplaatste op een gegeven moment de as zich ca. 1 cm naar binnen. De as weer naar buiten bewogen - ging gemakkelijk - de pedaal gemonteerd en kon toen, met een niet lopend blok, schakelen. Na enkele keren dat gedaan te hebben zat de pedaal echter vast, in een of andere versnelling.
Ikzelf zit er nu ook mee vast. Wie kan mij verder helpen?

Vriendelijk bedankt.

Herbert
 
De schakelas loopt door het blok heen naar de andere kant waar een schakelarm opzit.

Er kunnen meerdere dingen opspelen:
De schakelveer is eraf en blokkeerd de as
De schakelarm is krom.
De schakelarm is van de wals af.
Het veertje van schakelarm is gebroken.

Om er goed bij te komen moeten er een paar zaken gebeuren:
Olie aftappen (Misschien kan het op de zijstandaard zonder de olie af te tappen)
Koppelingsdeksel verwijderen (Meestal een nieuwe pakking nodig)
Afhankelijk van het blok, de koppeling eruit halen.
Schakelarm controleren.
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen, maar ik denk dat niet omdat ik maar lichtjes heb getikt met een klein hamertje van slechts 50 gram. Bovendien heeft daarna het schakelen nog een paar keer gefunctioneerd.
 
tja, het alternatief is eventjes het blok splitsen om naar de bak te kijken.
ik zou de koppeling er even afhalen.
schakelvork is het niet, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
haal eerst eens de koppeling uit het blok dan kan je al heel veel zien en laat het blok nog maar even in het frame

Om de koppeling uit het blok te halen is het makkelijk om een werkplaatshandboek te zoeken en daar staat vast goed in beschreven wat je moet doen en achter de koppeling zit het spulletje dat niet hamer bestendig is
 
zit de zegerveer nog goed in het groef van de schakelas?
Zie bijgaande schets. Ik neem aan dat je met "zegerveer" item 31 bedoelt. Die heb ik niet gezien en het is mij ook niet duidelijk waar deze voor dient. Schroef 34 loopt met een klein gedeelte van zijn oppervlakte door de groef in de schakelas en houdt op die manier het schakelpedaaltje op zijn plaats.

Overigens, is het niet reeel te veronderstellen dat door het naar binnen 'tikken' van de schakelas, item 26 uit item 6 is geschoven en enige handelingen later bij het weer naar buiten trekken van de schakelarm deze verdraaid in item item 6 is komen te zitten en zodoende de zaak "op slot" heeft gegooid? (item 26 heeft 5 uitsparingen en item 6 heeft 5 tanden; de middelste tand moet precies in de middelste uitsparing komen)
full
 
Ik denk dat je gelijk hebt en om dat kunnen zien moet de koppeling gedemonteerd worden
Ik heb eens 'n keer op dit forum gelezen - of in een rechtstreekse e-mail van Bluesrider Cees dacht ik - dat voor het demonteren van de koppeling de fiets extreem naar links hellend moest worden geplaatst. tegen 'n muur aan of zo.
Vraag: Was dit niet om aan te geven dat men op deze manier de olie er niet af hoeft te laten lopen?
 
ja, extreem kantelen voorkomt olie aftappen.

mijn (cross)motor had laatst exact de zelfde symptonen, in een versnelling en geen beweging in hetg pedaal. naar beneden stampen (letterlijk) of de motor eraan optillen (ook letterlijk) deed niets.
ik heb de boel uitelkaar gehaald, idd eerst ook de koppeling maar ook het "deksel" dat daaromheen zit zeg maar.
bij mij zat onderdeel nr 6 vast. oorzaak was ondd 11 of 13, weet ik zo niet meer maar heb beide vervangen.

oftewel, eerst uit elkaar halen en inspecteren, doe ook de olie er maar uit, kleine moete en bespaart mischien een hoop bende.
 
Ik ben bang dat 27 uit 28 ligt en de boel blokkeert[afbeelding]

grtz,

Cees
Lijkt me ook een reele mogelijkheid Cees.
Overigens bedankt voor het plaatsen van de foto. Deze had je mij al een keer gestuurd maar ik kon hem vanwege zijn grootte (KB) niet tegelijkertijd met de "exploded view" van de schakelarm plaatsen.
Nu ik de koppeling zover moet gaan demonteren om wat daarachter zit goed te kunnen inspecteren, heb ik ook de mogelijkheid om met de korf naar een draaier te gaan. (modificatie Duits forum).

Ik heb nu in ieder geval het goede gevoel dat hoogstwaarschijnlijk toch het blok niet uit het frame hoeft en niet helemaal gedemonteerd dient te worden. Of, zoals Bananenman 1001 dat noemt, "het blok eventjes splitsen".

Allen bedankt voor de goede suggesties en het meedenken.

Herbert
 
Ik ben bang dat 27 uit 28 ligt en de boel blokkeert[afbeelding]

grtz,

Cees
Schakelklauw 26 is uit 6 geweest, een paat tandjes verschoven en er toen weer in getrokken. Daardoor blokkeerde het schakelen. Dat heb ik nu pas kunnen zien nadat de gehele koppeling eruit is gehaald. De klauw weer op zijn juiste plaats gezet, de schakelas geborgd zodat deze niet meer axiaal kan bewegen en succesvol naar N kunnen schakelen door gelijktijdig aan het achterwiel te draaien. (zonder dat laatste schakelt hij niet echt)

Bedankt voor de vele tips.

Groeten, Herbert
 
Is stuknr. 31 dan de enige borging tegen axiaal verplaatsen?

grtz.

Cees

Zo te zien wel. Hetzelfde zat ook zo op de Suzuki RG500. Daarbij had de RG500 een schakelas met schakelpedaal waarbij het tussenstuk van de as (Met het borgkclipje) naar het pedaal wel +10cm was. dus fijn schakelen deed ie nooit. Er kwam een modificatie op de tandwielkap en daar kreeg ie een extra ondersteuning. De borgclip aan het eind werd vervangen door een busje over de schakelas voorzien van een borgboutje. Dat verliep nooit meer, en kwam ook niet los.

Edit: Gefeliciteerd... Hj schakeld weer.
 
Laatst bewerkt:
Is stuknr. 31 dan de enige borging tegen axiaal verplaatsen?

grtz.

Cees
Die vraag kan bevestigend worden beantwoord Cees
Wanneer deze ringvormige borgveer niet meer op de schakelas zit - en het schakelpedaaltje uiteraard ook - dan kan men aan de koppellingzijde de schakelas zo naar zich toe trekken en indien nodig, er helemaal uit halen.
 
Nog een laatste beetje informatie. Ik heb een extra borging aangebracht voor de schakelas door de ruimte tussen de beschermkap van het ketting tandwieltje en de schakelpedaal op te vullen met twee RVS sluitpaten. (plus wat vet) Die platen pasten er precies tussen, dus ook zonder borgveer geen axiale speling. Dit houdt in dat wanneer nu die speciale borgveer, om wat voor reden dan ook, uit de groef van de schakelas geraakt er dan nog niets kan gebeuren en de schakelklauw onveranderd in zijn correcte positie zal blijven zitten.
 
versnellingsbak vast gelukkig nog niet maar weet the dutchy ook of bij de rg 500 dat het probleem was dat de 2e versnelling door het carter kwam ik weet niet of die van mij al een modeficatie heeft .
 
Of dat de oorzaak is, geen idee, maar door de lange arm en daardoor flexibele ophaning was de kans op mis schakelen erg groot. Ze hebben daartoe een extra draaipunt voor de schakelarm net onder de uitgaande as van de bak gemaakt. Het schakelen gaat daardoor veel direkter. Het bestaande afdekkapje van het lager van de uitgaande as van de bak wordt vervangen..

Deze kitjes zijn voor de RG te bestellen via RG500.com, wellicht her en der nog goedkoper op fleabay.

Hier info betreffende de kap:
http://www.rg500.com/miva/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=R&Product_Code=shiftshaft&Category_Code=RG500
 
Terug
Bovenaan Onderaan