versnellingbak zzr 600 klakt soms

boebel

Rookie
25 apr 2004
6
0
oudenbosch
mjn versnellingsbak klakt soms als hij warm is
zou dat soms ook aan de olie kunnen liggen ?
motor krijg binnen kort beurt.
hij schiet niet uit versnelling .
heb het alleen met opschakelen niet met terug schakelen !
Als de motor koud is heeft hij er veel minder last van (olie oud )
heb de motor net gekocht eigenaar heeft 6 keer met motor gereden dit jaar.
ik ken de eigenaar naamlijk .
als het niet de olie is wat dan ?????
wie weet er soms raad ?
P S vind het een wereld fiets
het bouwjaar is 1992 km 43000
 
Dat gaat waarschijnlijk geld kosten, de zijnokken van 2 tandwielen zijn waarschijnlijk afgerond, en meestal zit daar dan ook een kromme schakelvork bij.
Het klakken kan ook door versleten of slecht gespannen ketting/tandwielen komen.
 
Als de vorige eigenaar een bekende is gewoon aan 'm vragen of hij dat ook had. Grootte kans dat het gewoon zo hoort. Bij mijn 5 motoren die ik heb gehad, hadden dit ook. Mijn huidige DR heeft het ook, voornamelijk bij lage toeren schakelen en idd bij koude motor minder dan als hij heet is. Zoek anders eens met de search op "klakken" o.i.d. stelt je misschien wat gerust.
 
Nieuwe olie kan soms inderdaad weleens helpen, de ene motor is daar gevoeliger voor dan de ander, (ik heb goede ervaring met Castrol GPS).
Komt je koppeling wel helemaal vrij trouwens?
Afgeronde tandwielnokken zijn het naar mijn mening niet, want dan heb je eerder klachten als uit de versnelling springen bij flink optrekken.
Kromme schakelvorken kan het weer wel best zijn naar mijn idee.
 
Nieuwe olie kan soms inderdaad weleens helpen, de ene motor is daar gevoeliger voor dan de ander, (ik heb goede ervaring met Castrol GPS).
Komt je koppeling wel helemaal vrij trouwens?
Afgeronde tandwielnokken zijn het naar mijn mening niet, want dan heb je eerder klachten als uit de versnelling springen bij flink optrekken.
Kromme schakelvorken kan het weer wel best zijn naar mijn idee.

Als je schalevork krom is, dan volgen de afgeronde tandwielnokken in een rap tempo :X
 
Dat kan, maar het hoeft lang niet altijd denk ik, ik hoop voor hem dat het iets goedkopers is.
Zo lang zijn motor nog niet spontaan uit de versnelling springt bij volle acceleratie zal het met die nokken nog wel meevallen.
 
Ik heb ook een ZZR uit 1992, Als ik van ze 1 naar de 2 schakel is er vaak een klak te horen. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Wat wel verschil maakt is of de ketting goed gespannen is. Als er nl. net een nieuwe onderzit heb ik er minder last van.
 
Dat kan, maar het hoeft lang niet altijd denk ik, ik hoop voor hem dat het iets goedkopers is.
Zo lang zijn motor nog niet spontaan uit de versnelling springt bij volle acceleratie zal het met die nokken nog wel meevallen.
Ik heb de topicstarter zijn post dus duidelijk te snel gelezen, ik dacht gelezen te hebben dat hij juist wel uit de versnelling schoot, dus foutje mijnerzijds............... :X :o
 
maak je niet te veel zorgen ...dat doen de zzren vrijwel allemaal....

wel hebben ze een relatief zwakke uitgaande as maar die problemen openbaren zich alleen als ,niet meer willen schakelen of uit de versnelling schieten

span je ketting goed zoals al beschreven en "ride on".. :}

Gr FF
 
Terug
Bovenaan Onderaan