Versnellingen lopen niet vrij in neutraal

jillzzzz

MF'er
25 mei 2021
86
40
Beste forumleden,

Onlangs m’n hele blok gereviseerd. Alles zat in elkaar en werkte perfect (ook de bak). Bak heb ik overigens ook helemaal gedaan. Alle naaldlagers vervangen en alle versnellingen nagelopen. Vorken zagen er op het oog nog goed uit dus die heb ik niet vervangen.

Twee weken terug blok erin gehangen. Na een uur rijden dacht ik een vastloper te hebben gehad. Alles weer uit elkaar gehaald en toen bleek de kunststof kooi van de krukas lager het begeven te hebben. Gelukkig geen schade aan aan het blok.

Gister weer begonnen met opbouwen maar geen steek verder gekomen. Bak loopt niet vrij als ik hem in z’n vrij zet. De shift drum ziet er nog goed uit. De vorken op het oog ook. Heb voor de zekerheid toch drie nieuwe vorken besteld. Kan namelijk niks anders verzinnen dan de vorken.

Ik ben geen shims oid vergeten. Dat is het het 100% zeker niet.

Iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn anders dan de vorken?

Voor de duidelijkheid even een filmpje bijgevoegd. Dit is dus als de motor in z’n vrij staat.

Het gaat om een KTM exc 300 (2t).
 

Bijlagen

  • 48AC1736-E0A0-4BF9-B8D7-050ED228DDC0.jpeg
    48AC1736-E0A0-4BF9-B8D7-050ED228DDC0.jpeg
    115,2 KB · Weergaven: 89
  • IMG_2562.MOV
    8,9 MB
Wat je zelf al wel weet is dat er nu dus iets niet goed zit!
blok weer los trekken en kijken naar ⚙️
vraag ,wat is volgens jou de oorzaak dat de kunststof lagerkooi stuk ging.
Wat de oorzaak is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik gok dat de kunststof kooi beschadigd was of gewoon domme pech. Krukas liep mooi soepel toen het blok in elkaar zat.
 
1 Carterhelft verwijderen en kijken waar het misgaat.
Ja het blok ligt weer uit elkaar. Heb gister alles al gecheckt. Versnellingen zien er goed uit alles draait perfect om en over de asjes heen. Vorkjes zit wel wat slijtage op maar niet buitensporig veel. Maar misschien dat ze een beetje kromgetrokken zijn en dat dat icm de slijtage net de druppel is geweest.

Shift drum zit op één stukje een hééél klein slijtageplekje (op de ‘rug’ waar de pikjes van de vorken de meeste weerstand hebben omdat ze omhoog geduwd worden zeg maar) maar dat plekje is verwaarloosbaar.

Zodra ik de nieuwe vorken binnen heb en deze heb geprobeerd zal ik dat hier delen!
 
Laatst bewerkt:
De vorkjes leken toch niet het probleem te zijn. Als ik de schakelster eropzet en deze met de hand ronddraai loopt alles mooi soepel. Als ik de schakelster met de hand in de neutraal positie positioneer loopt alles mooi vrij.

Morgen ga ik alles weer opnieuw opbouwen (vierde carterpakking versleten inmiddels 🥲) en hopen dat als de helften op elkaar zitten alles nog mooi vrij loopt.

Wordt vervolgd!
 
Ik heb zoiets ook wel eens gehad. Het probleem zat hem er toen in de dat schakelvorken op de verkeerde plek zaten Ze waren gemarkeerd L, R en C en de C stond niet voor "center" maar voor "counter" meen ik ... Of L en R waren omgedraaid in een vlaag van verstandsverbijstering.

Een papieren pakking kun je (tijdelijk) demontabel houden door één kant in te smeren met lagervet heb ik gehoord. Zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd dus dit is geen financieel advies.
 
Kun je verschillen meten met je oude carterdeel?
Ja ik zou met een schuifmaat kunnen kijken hoeveel het lager hoger ligt dan het carter in beide carterhelften (lagers liggen namelijk nooit helemaal in het carter) maar niet gedaan.

De main- en countershaft zijn helemaal ‘flush’ als deze in het carter gestoken zijn. Geen ratelende versnellingen en alles loopt mooi vrij. Daarnaast is het kraagje erop gelast met het lager erin als referentie en ook gedaan door iemand die thuis is in enduro/crossers dus dat zit wel goed.

Dit weekend gaat de boel weer in elkaar. Het moment van de waarheid 😄

Ik heb zoiets ook wel eens gehad. Het probleem zat hem er toen in de dat schakelvorken op de verkeerde plek zaten Ze waren gemarkeerd L, R en C en de C stond niet voor "center" maar voor "counter" meen ik ... Of L en R waren omgedraaid in een vlaag van verstandsverbijstering.

Een papieren pakking kun je (tijdelijk) demontabel houden door één kant in te smeren met lagervet heb ik gehoord. Zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd dus dit is geen financieel advies.
De vorken kunnen niet omgewisseld worden die zitten er 100 procent zeker goed in. Van het ver dat klopt. Ktm raadt ook aan een dun laagje duurzaam vet aan te brengen. Oude pakking is nog intact maar wil toch het risico niet lopen. Geen zin het blok voor een derde keer te splitsen 🥲
 
Even een update. De carters zitten op elkaar alles schakelt perfect en de motor loopt weer netjes vrij in z’n neutraal.

Ik vermoed dat het plaatje wat in het carter zit geschroefd welke het lager van de shift drum op z’n plaats houdt iets te ver naar binnen zat gedraaid waardoor de shift drum mogelijk wat uit het lager werd gedrukt en/of niet lekker liep.

Anyway alles is gefixt 💪🏻
 

Bijlagen

  • EF98B227-855C-4D5D-9AC7-CCE585483029.jpeg
    EF98B227-855C-4D5D-9AC7-CCE585483029.jpeg
    231,4 KB · Weergaven: 19
Even een update. De carters zitten op elkaar alles schakelt perfect en de motor loopt weer netjes vrij in z’n neutraal.

Ik vermoed dat het plaatje wat in het carter zit geschroefd welke het lager van de shift drum op z’n plaats houdt iets te ver naar binnen zat gedraaid waardoor de shift drum mogelijk wat uit het lager werd gedrukt en/of niet lekker liep.

Anyway alles is gefixt 💪🏻
weer een keuken project tot een goed eind .
 
Terug
Bovenaan Onderaan