Versnellings bak hangt tussen versnellingen

GasNaald

Die hard MF'er
17 sep 2003
376
0
Sinds enige tijd begin ik te merken dat mijn versnellings bak van mijn ZXR-750-H2 steeds vaker tussen twee versnellingen in blijft hangen. Ik denk dus dat er een of meer schakel vorken krom of versleten zijn.
Heeft er iemand misschien ook nog een andere oorzaak?

Gelukkig wordt het winter en ik zou dood ongelukkig zijn als ik geen winter hobby projectje heb, en ik zit er dus over te denken om het blokje uit mijn fiets te tillen en even helemaal uit elkaar te halen.

Waar moet ik op letten, ik bedoel, waar kan ik slijtage verwachten.

Ik zit al te denken, aan een nieuwe pakkingset (Lijkt me wel handig), een nieuwe distributie ketting, blok ligt toch open en de kleppen beginnen al te tikken en eventueel de koppeling. Ook zit ik er over te denken om als de kleppen opnieuw ingeslepen moeten worden om ook de poorten te flowen, of zou dit geen nut hebben met een standaard uitlaat?
 
Dat is zeker een leuk projectje, alleen dat gaat me meer kosten dan alleen het blok, ik moet dan ook de vering achter vervangen, een andere voorvork, andere remmen, en last but not least een paar flinke aanpassingen (lees verstevigingen) aan mijn frame doen.

Het resultaat is wel leuk, maar ik denk toch niet dat het makkelijk gaat passen.
 
Je tandwielen vallen in elkaar doormiddel van conische nokken.
De conisch nokken zijn zo geplaatst dat de tandwielen, eenmaal op zijn plaats, steeds vaster willen gaan zitten.
Op een gegeven moment zijn deze nokken afgesleten en schieten de tandwielen uit elkaar onder kracht.
Dit ervaar jij dus.
Meestal zijn je schakelvorken dan ook krom omdat je meer kracht moet zetten.

Vervangen:
Werkplaats handboek,
Minimaal 2 tandwielen, misschien 3. (Kosten ongeveer € 125,= per tandwiel)
Schakelarm (Kosten even onbekend)
Pakkingset
Meteen beurt doen, koppeling kritisch nakijken en spelingen controleren.

Hoeveelheid werk:
Ongeveer 2 á 3 dagen voor een ervaren monteur....

Sterkte..
(Bij de weg, een ZX-9R Blok past ook, misschien nu wel de moeite waard)!
 
Terug
Bovenaan Onderaan