versnellings pedaal sportster 883 van 2003

harley1950

Rookie
3 nov 2017
11
2
na reparatie van mijn sportster R , koppeling werkte niet meer , dus ik dacht alles ok , na ongeveer 60 km te rijden , nu komt het schakeld niet verder tot 2de versnelling wie weet wat dat zou kunnen zijn ? grtjs
 
Je zou het in dit topic eens kunnen vragen,
 
sorry dat ik zo lang niet gereageerd heb , na diverse onderdelen te laten vernieuwen , koppelings kabel , kettingspanner ,schakel veer , 2 keer nieuwe rol lager ( eerste was kapot gesprongen ) verschillende keren laten afstellen , nu weer problemen slecht schakelen neutraal zeer moeilijk te vinden soms motor afzetten om in neutraal te krijgen , 2 weken geleden zeer slecht schakelen , hoor ik een krak achter het derby deksel koppelings kabel los gekomen of iets kapot achter het derby cover ? 10 minuten later brak de belt zou het in verband kunnen zijn , wat zou dat toch kunnen zijn ? iemand raad ? SportsterR uit 2003 grtjs PS koppelings platen zijn in orde
 
Laatst bewerkt:
Op de Harley pagina gezet. HD rijders kunnen eigenzinnig volk zijn, ze steken hun hand vaak niet op naar "ander" motorvolk. Mijn idee is: Motorvolk is motorvolk. Misschien zit daar toch iemand die je verder wil helpen.

 
zal opgelost worden dus ook tweede lager kapot , het moet iets zijn dat achter de lager zit dat de lager steeds kapot trekt , wordt nu onderzocht , hoop dat het nu opgelost wordt , donderdag gaat hij op de brug , ik hou jullie op de hoogte wat de oorzaak was grtjs
 
sorry dat ik zo lang niet gereageerd heb , na diverse onderdelen te laten vernieuwen , koppelings kabel , kettingspanner ,schakel veer , 2 keer nieuwe rol lager ( eerste was kapot gesprongen ) verschillende keren laten afstellen , nu weer problemen slecht schakelen neutraal zeer moeilijk te vinden soms motor afzetten om in neutraal te krijgen , 2 weken geleden zeer slecht schakelen , hoor ik een krak achter het derby deksel koppelings kabel los gekomen of iets kapot achter het derby cover ? 10 minuten later brak de belt zou het in verband kunnen zijn , wat zou dat toch kunnen zijn ? iemand raad ? SportsterR uit 2003 grtjs PS koppelings platen zijn in orde
Welk rollager, achter de as waar de belt op zit? Was de belt misschien te strak gespannen? Dat zou al een reden kunnen zijn dat het allemaal wat moeilijker gaat. Zelfs kapot.
 
Ook mijn idee, maar als een monteur dit allemaal onderhanden heeft genoemen ga ik een beetje twijfelen aan de kennis, kabel vervangen, koppeling afstellen, belt op juiste spanning zetten zijn toch de meest simpele dingen.
 
het gaat over deze rollager die al 2 keer kapot is gegaan , deze zit aan de koppeling , hoop vandaag nieuws te krijgen , nu ben alles is gaan overlopen , en denk dat de belt te strak was gespannen na nieuwe band te laten plaatsen ( onderdelen liggen klaar bij monteur ( (dus ook voor de 3de keer nieuwe lager , het voorbeeld lager is wel van een vroeger model , kan de juiste voor de mijne niet vinden )
 

Bijlagen

  • 20240418_100355.jpg
    20240418_100355.jpg
    904 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
het gaat over deze rollager die al 2 keer kapot is gegaan , deze zit aan de koppeling , hoop vandaag nieuws te krijgen , nu ben alles is gaan overlopen , en denk dat de belt te strak was gespannen na nieuwe band te laten plaatsen ( onderdelen liggen klaar bij monteur ( (dus ook voor de 3de keer nieuwe lager , het voorbeeld lager is wel van een vroeger model , kan de juiste voor de mijne niet vinden )
Bij de touring-modellen zijn deze hoofdlagers inmiddels vervangen door een opvolgend verbeterd type met iets minder aantal - , maar grotere kogels , waardoor de versnellingsbak-olie beter tussen de kogels kan komen , wat een smerings-verbetering oplevert.
Ik neem aan dat dit ook voor de Sportster-bakken geldt.
Maar ,.....als men claimt dat deze eerder al zijn vervangen , dan zou er i.m.o. al een nieuw type lager in moeten zitten. B|
( tenzij ze op dat adres daar weer een oud type lager gemonteerd hebben :/ )
Hoe dan ook ,....oud - of nieuw type ,....deze lagers gaan lang mee ( ook het oude type )
Ik vraag me dan echt af , óf het daar daadwerkelijk wel eerder vervangen is. ( want dat is echt best nog veel werk :/ , in tegenstelling tot alleen maar koppelingsplaatjes vervangen ,...want dat is namelijk zó gebeurd . )
Zelfs als zo'n hoofdlager al een beetje te veel voelbare ruimte heeft , merk je nog niks van slecht- of stug schakelen.
( moet natuurlijk dan wél vervangen worden )
Zou het kunnen dat ze dit lager toen stiekum hebben laten zitten ? ,....of is dit toen werkelijk echt vervangen ?
----------------------------------------------------------------------------------------
Dit zijn eigenlijk klussen die merendeels beter uit te besteden zijn aan zeer goede HD workshops of goede HD dealers .
Het benodigd speciaal HD-gereedschap ,....en dat moet dan i.i.g. wél aanwezig zijn.
Het beste besluit is , om nu gewoon de gehele versnellingsbak maar door de geroutineerde vakman te laten reviseren.
In de regel zijn dit echt geen klussen voor de beunhaas in de straat , die ook de boodschappen-brommer van de buurvrouw in onderhoud heeft. :+
 
Laatst bewerkt:
Is het echt zulke troep?
Ik heb een dnepr gehad maar.. effe?
hoe kom je daar nou bij ? ,....wat heb dat met die russische ouwe rotzooi nodig ?

Een HD Sportster is gewoon een volwaardige goede Harley-Davidson.
( en eigenlijk een technisch beter ontwerp dan een HD-Touring/big block , wat HD mensen eigenlijk nooit zo graag willen horen :+ )
 
Laatst bewerkt:
daar had ik eigenlijk nog niet bij na gedacht , hebben ze de lager wel vervangen , heb het tenslotte niet gezien maar wel 2 keer voor betaald , nu is de sportster in goede handen en heb de nieuwe lager gezien nieuw in plastik + nieuwe primaire dichtding , hoop dat het nu op gelost wordt , heb 20 jaar met een Dyna uit 1996 gereden zonder problemen buiten een keer stator stuk , deze motor rijd momenteel nog rond , deze is mijn 4de HD , nooit zoveel problemen gehad als deze , grtjs
 
Terug
Bovenaan Onderaan