Versnellingsbak BMW r850r.

JanTjeerd

Rookie
9 jan 2021
18
4
Ik heb een BMW r850r uit '95, helaas heeft de versnellingsbak een kwaaltje, hij schiet uit en weer in de 3e versnelling als je enigzins doortrekt in die versnelling. Ik heb ook begrepen dat vervangen door een tweedehands bak beduidend goedkoper is dan de huidige bak te reviseren. De bakken van de r1100r en de r850r schijnen gelijk te zijn, grote vraag is geldt dat ook voor de bakken van de r1100 gs, r1100rs en de r1150r rockster passen die qua verhoudingen ook op een r850r?
Dank en groet, Tjeerd.
 
Op MP adverteert een Huub of Huib uit Lelystad met gereviseerde bakken voor een redelijke prijs.

Zelf een bak reviseren is tegenwoordig bijna onmogelijk , omdat de markt van nieuwe en/of goede gebruikte onderdelen wel opgedroogd is.
Een 2e hands bak is maar de gok.

Zoek je toch een 2e hands, zoek een bak van een R850 1e serie, of R1100 behalve de S, een R1150 past ook niet.
Zie dan wel dat je de laatste herziene versie, M97 krijgt.
 
Huib reviseert zelf. Je kunt er desnoods je hele motor afleveren. Het is een hobbyist, levert goed werk en zoals PaulRS zegt voor een nette prijs. Tweedehands blijft een gok. Ik zou dan het liefst een RT met tuimelschade kopen en zelf slopen.
 
Ik heb een BMW r850r uit '95, helaas heeft de versnellingsbak een kwaaltje, hij schiet uit en weer in de 3e versnelling als je enigzins doortrekt in die versnelling. Ik heb ook begrepen dat vervangen door een tweedehands bak beduidend goedkoper is dan de huidige bak te reviseren. De bakken van de r1100r en de r850r schijnen gelijk te zijn, grote vraag is geldt dat ook voor de bakken van de r1100 gs, r1100rs en de r1150r rockster passen die qua verhoudingen ook op een r850r?
Dank en groet, Tjeerd.
Veel kilometers gereden?
En gelijk de koppeling ook meenemen hè als de boel toch open ligt.
 
De r850r heeft nu 68 dkm gelopen, het blok draait heel netjes, moet nog wel een ton kunnen lopen. Uiteraard wordt de koppeling en de drukgroep ook vervangen, dat zijn de kosten dan niet.
 
Koppeling zou nog niet nodig zijn, die gaat gemiddeld 150k mee, bij normaal gebruik.

Even de frictieplaat meten en vergelijken met de maten in het RTFM.
Dat is zeker niet zo.... als de motor veel in de stad gebruikt wordt slijt de koppeling veel sneller, zelfs als deze correct staat afgesteld. En ik heb ook klanten die 250k met een koppeling doen bij een R850/1100. Dat zijn dan vrijwel alleen maar snelweg kilometers.

Als het toch los ligt voor de zekerheid een nieuwe koppeling er in, in ieder geval de gevoerde plaat als de stalenplaten nog netjes zijn. En de diafragma zit er waarschijnlijk ook al 27 jaar onder spanning in, die zou ik ook vervangen.
 
Kan alle kanten op, zo'n koppeling.

Ik heb ze vervangen bij 50k, 1150GS met veel off-roadwerk.
Mijne 2e zit er nu 210k in, alleen woon-werk, 130 km snelweg.
De 1e was na 150k weg.

En alleen de frictie vervangen is valse zuinigheid.
Zeker die aftermarkt goedkope dingen, zijn zo weg.

Wil je het goed doen, en op zeker gaan, het hele pakket wisselen.
Maar dan ga je er voor 350€ in.
 
Ik heb al honderden koppelingen vervangen bij deze motoren. Het kan soms best met de zelfde stalen platen, als ze maar helemaal vlak zijn. Bij twijfel het hele pakket.... Inderdaad wel altijd de originele Sachs platen gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan