Versnellingsbak gsx600f kapot?

2 jun 2017
174
34
Hoi allemaal,

Mag ik het volgende probleem voorleggen;

Ik reed op mijn ouwe trouwe gsx600f uit 1990 met 80k km op de teller naar huis van werk toen plots ik een soort aanlopend geluid hoorde en ik vermogensverlies had, ik heb hem stil gezet langs de vluchtstrook. Ik kon nog wel vooruit rijden maar een gierend geluid. Ik heb de motor afgezet. Hij startte daarna weer perfect en motorisch is het goed, maar hij reed niet meer. De koppelinghendel ging plots enorm zwaar. Ik kon alle versnellingen afgaan en netjes intrappen maar geen kick van koppeling bemerkt en geen enkele vooruitgang van de motor. Het maakte daarbij niet uit of ik de koppeling inhield of niet, ik kon zonder resultaat alle versnellingen af lopen. De koppelingskabel was niet gebroken. Als ik de motor vooruit duw draait m'n ketting gewoon mee, dus de tandwielen lijken intact, ik hoor wel een rammel.

Wat is hier aan de hand denken jullie? Is de versnellingsbak kaduuk? Of toch de platen? Het is een pekelfiets van 500 euro maar heeft het 40k km gedaan dus mag niet klagen. Ik kan hem wel uit elkaar halen maar als het de koppelingsplaten betreft: ik heb nooit gemerkt dat die versleten zouden zijn.

Alvast bedankt.;)
 
Even een update, met de linkse boor en daarna linkse tap was de schroef er zo uit. Nu wachten op alle onderdelen die besteld zijn en in elkaar zetten. Gelijk maar even koppeling kabel vervangen dan, heb al 2 jaar een nieuwe liggen maar te lui.
 

Bijlagen

  • IMG-20200609-WA0010.jpeg
    IMG-20200609-WA0010.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 14
Ik lees mee, houd hier wel van. mooi dat het goed lijkt te gaan komen.
nieuwsgierig als ik ben, wat is de reden dat er een links draaiende boor wordt gebruikt?
maak je daarna Dan weer links schroefdraad aan zodat je met het indraaien van een ander stuk gereedschap de boel los kunt draaien?
 
Nee de linkse boor zodat je kans hebt dat de schroef meedraaid. Als dit niet gebeurd heb je daarna er nog een linkse conische grove soort van boor bij die dan in dat gat aangrijpt zodat je hem eruit kan draaien. Mijn term linkse tap is eigenlijk niet juist.
 
Linkse boor is leuk voor zachte boutjes, maar bouten die echte vast zitten, zoals die van het voor tandwiel, of bouten van gehard staal heb je daar niet zoveel aan, die goedkope linkse boor setjes zijn meestal van hss, en gaan zo verrot of je draait ze bot/rond
 
Linkse boor is leuk voor zachte boutjes, maar bouten die echte vast zitten, zoals die van het voor tandwiel, of bouten van gehard staal heb je daar niet zoveel aan, die goedkope linkse boor setjes zijn meestal van hss, en gaan zo verrot of je draait ze bot/rond
En dan breekt je linkse tap of boor in de bout en is het probleem nog moeilijker geworden.
Hoe herken ik een goede linkse boor?
 
En dan breekt je linkse tap of boor in de bout en is het probleem nog moeilijker geworden.
Hoe herken ik een goede linkse boor?
zou daarvoor geen linkse boor gebruiken, die bout komt waarschijnlijk niet los daarmee.
Maar als je het wil proberen, neem dan op zijn minst een cobalt boor, dan ben je nog steeds wel even bezig maar die gaan veel langer mee, en worden niet snel bot.
 
zou daarvoor geen linkse boor gebruiken, die bout komt waarschijnlijk niet los daarmee.
Maar als je het wil proberen, neem dan op zijn minst een cobalt boor, dan ben je nog steeds wel even bezig maar die gaan veel langer mee, en worden niet snel bot.
Volgens mij had hij net verteld dat hij de bout er met een linkse boor uit gekregen had en dan deze reacties dat dat niet werkt,...hij is net zo blij! 8)7 :t
 
Onderdeel 45 op de tekening is niet geleverd, jammer nu kan ik de motor niet maken. Of hebben jullie alternatieve ideeën hoe ik onderdeel 45 kan opvangen? Nu moet ik weer een week wachten. Onderdeel 45 op de tekening is een sprocket ring.
 
De boel zit nu in elkaar, koppeling kabel ook vervangen, accu helaas leeg door lichten aan laten staan toentertijd ben ik nu achter. Hij hangt nu aan de lader, ik verwacht dat het weer allemaal goed is straks
 
Even een update, met de linkse boor en daarna linkse tap was de schroef er zo uit. Nu wachten op alle onderdelen die besteld zijn en in elkaar zetten. Gelijk maar even koppeling kabel vervangen dan, heb al 2 jaar een nieuwe liggen maar te lui.
Even doekje eronder de volgende keer he? en even langs de AC T Ion voor wat remmen reiniger.
 
Let ook even op dat je de koppelingskabel goed stelt. Dat doe door de schroef bij je koppelingshendel volledig in te draaien. Daarna het rubberen dopje eruit halen bij je tandwielcover. Dan zie je daar dat koppelingsmechanisme wat dat pennetje in drukt. Daar maak je de borgmoer los zodat het schroefje kan draaien. Deze draai je eerst terug en dan rustig weer in zodat je voelt dat hij op het pennetje drukt. Dan een klein stukje terug draaien en vastzetten. Daarna de kabel stellen met de stelschroef op je tandwielcover tot de juiste speling op je koppelingshendel en klaar.
 
Let ook even op dat je de koppelingskabel goed stelt. Dat doe door de schroef bij je koppelingshendel volledig in te draaien. Daarna het rubberen dopje eruit halen bij je tandwielcover. Dan zie je daar dat koppelingsmechanisme wat dat pennetje in drukt. Daar maak je de borgmoer los zodat het schroefje kan draaien. Deze draai je eerst terug en dan rustig weer in zodat je voelt dat hij op het pennetje drukt. Dan een klein stukje terug draaien en vastzetten. Daarna de kabel stellen met de stelschroef op je tandwielcover tot de juiste speling op je koppelingshendel en klaar.
je vergeer het belangrijkste : je moet het mechanisme aan het blok regelen met het hendel onder een hoek van +/- 100 80° met de kabel ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan