versnellingsbak honda cr125

cnorretje

Rookie
21 jan 2009
5
0
hallo,

(In verband met onwetendheid op www.brommerforum.nl, stel ik mijn vraag op dit forum)

ik heb een probleem met mn versnellingsbak. Het gaat om een Honda CR 125 van 1998. Als ik de blokboutjes aandraai, kan ik niet schakelen (schakelwals klem?). Als ik ze losdraai kan ik de schakelwals wel draaien (met pookje uiteraard), maar staat hij niet in zijn versnelling zoals dat eigenlijk zou moeten zijn. In elke versnelling staat hij in zn 'vrij'. De tandwielen staan dus niet goed ten opzichte van elkaar.

nu vraag ik me af wat er zou kunnen zijn dat de tandwielen niet goed staan ten opzichte van elkaar en waarom de schakelwals niet kan draaien als de blokbouten zijn aangedraaid.

Dit kwam niet nadat ik hem uit elkaar had gehad, maar dat was van het een op het andere moment tijdens het rijden. er zit dus geen ringetje op de verkeerde plaats ofzo.

mvg, Cnorretje
 
Maar je hebt hem wel open gehad toch? Anders zou je niet weten dat de schakelwals vrij komt als de bouten los zijn :?
Heb je geen slijtage ontdekt aan de schakelvorken, blauw, ruw, krom?
 
Zitten de assen met de tandwielen niet verkeerd om? (voorste en achterste tandwielas omgedraaid)

Kun je als hij in z'n 'vrij' staat de uitgaande as draaien?


Kun je de uitgaande as draaien en van versnellingen wisselen als de bouten nog niet zijn aangedraaid?

Zie je ergens afwijkende slijtage / tekeningen op 1 van de tandwielen/blokranden?
 
met elke versnelling in zn vrij bedoel ik: als hij bijvoorbeeld in zn twee zou moeten staan kun je de primaire as rondraaien terwijl de secundaire as stilstaat. de koppeling ligt eruit. alles ziet er nog goed uit. Ik heb niets kunnen vinden waar te veel slijtage op is gekomen. tandwielen/schakelvorken enz zijn allemaal niet versleten. op het oog zijn ze recht, hoe kan ik het meten of ze niet krom zijn?

Zitten de assen met de tandwielen niet verkeerd om? (voorste en achterste tandwielas omgedraaid)
voorste en achterste tanwielen zitten niet verkeerd om. ik heb er lang gewoon goed mee gereden, op een gegeven moment tijdens het rijden kon ik in een klap niet meer schakelen.
Kun je als hij in z'n 'vrij' staat de uitgaande as draaien?
ja
Kun je de uitgaande as draaien en van versnellingen wisselen als de bouten nog niet zijn aangedraaid?
ja, maar in elke versnelling kun je de assen vrij van elkaar draaien
Zie je ergens afwijkende slijtage / tekeningen op 1 van de tandwielen/blokranden?
nee
 
Zoek het hier even in.
Misschien is de bout (nr 8) losgelopen.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan