Versnellingsbak knarst bij opschakelen

Gustlock

Die hard MF'er
26 apr 2010
667
0
Twee weken geleden een CB750F uit '76 gekocht.
Nu heb ik regelmatig dat als ik de motor vanuit stilstand van de neutraal naar de 1 schakel dit gepaard gaat met geknars van de versnellingsbak... ;(
Af en toe tijdens het rijden heeft hij er ook last van bij schakelen naar de 2. Op de 3,4 en 5 ben ik het niet tegengekomen...
Ik dacht eerst dat de koppelingskabel misschien iets te los stond. Hij had ook iets speling. Maar na bijstellen nog steeds het probleem. Is gewoon niet gezond |(
Van versnellingsbakken heb ik heel weinig verstand...
Weet iemand waar het probleem misschien ligt?

Gegroet :}
 
Laatst bewerkt:
was dit meteen bij aankoop al?
wat is er gedaan mbt verversing olie e.d.?
Knarsen of "klakken" of zijn het tanden die elkaar raken? (doe het geluid anders even na, neem het op en zet t op youtube en vervolgens hier een link :+ )
 
Bij aankoop heb ik er niets van gemerkt. Hij heeft het ook niet elke keer (maar wel te vaak).
Olie is in mei nog ververst geweest (+olie filter) bij een motorservice, daar heb ik een rekening van.
Het is echt knarsen, alsof je opschakelt zonder te koppelen. Als hij het goed doet zonder te knarsen krijg ik de 'klak' waar je ook duidelijk voelt dat hij de versnelling pakt (motor stoot kort naar voren).
Zal eens kijken of ik deze week een filmpje kan maken. Dan is het inderdaad duidelijker.
 
Laatst bewerkt:
Bij aankoop heb ik er niets van gemerkt. Hij heeft het ook niet elke keer (maar wel te vaak).
Olie is in mei nog ververst geweest (+olie filter) bij een motorservice, daar heb ik een rekening van.
Het is echt knarsen, alsof je opschakelt zonder te koppelen. Als hij het goed doet zonder te knarsen krijg ik de 'klak' waar je ook duidelijk voelt dat hij de versnelling pakt (motor stoot kort naar voren).
Zal eens kijken of ik deze week een filmpje kan maken. Dan is het inderdaad duidelijker.

Kettingspanning , goed, niet te strak..?
 
schakel eens op in de hogere versnellingen zonder de koppeling te gebruiken.
als het dan wel goed gaat, komt de koppeling niet goed vrij.
het kraken bij inschakelen van neutraal naar de 1e, is normaal en heel veel motoren hebben daar in meer of mindere mate last van.
eigenschapje van een natte platen koppeling.
 
@Mark Volgens mij was de ketting goed (laatst eens kort naar gekeken) maar kijk hem voor de zekerheid nog eens na.

@Bananaman Slijt de bak daar niet dan ontzettend veel van?
 
Laatst bewerkt:
@mean: als je het goed doet is het niet slechter voor de bak dan als de koppeling wel wordt gebruikt. Dat het beter voor de bak is: kun je dat onderbouwen?

Als je het goed doet... en als je het niet goed doet, blijven er krachten op de bak staan terwijl je schakkelt. Moraal van 't verhaal, voor mij althans. ze staat erop, en als je niet op circuit zit, win je er niets mee door ze niet te gebruiken.
 
Hoe komt het dan? Komt anders behoorlijk ongezond over :$ Normaal is het een enkele klik en hij zit :) Je voelt de tandjes ook knarsen door het pedaal naar je tenen :P
 
Laatst bewerkt:
het komt omdat de koppeling niet helemaal vrijkomt.
een natte platenkoppeling komt ook nooit 100% vrij.
soms helpt een andere of nieuwe olie een beetje.
maar als de koppeling met warme motor en bij stilstand makkelijk van de 1e naar z'n vrij gaat, is er niets aan de hand.
 
Ok ik zal hem denk ik dit weekend nog eens testen met opgewarm blokje ;) Heb hem net van de schorsing afgehaald dus dit weekend kan ik er pas echt mee gaan rijden :P
Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ja het is inderdaad niet de ideale manier maar het geeft wel een indicatie ;)
Bedankt voor de tips! Ga het komende week eens toepassen om te zien wat het oplevert :)
Nu kwam mijn vader gisteren met de vraag waarom ik niet bij mijn oom aan ging, die reviseerd versnellingsbakken voor zijn werk :P Dat ik daar niet aan gedacht heb |(
 
Laatst bewerkt:
In principe is het zo dat je uitgaande as van de versnellingsbak (die waar je kettingwiel op zit) bij stilstaand ook niet draait. Dit in tegenstelling tot een rijdende motor. Dit betekent dat de zijdelijngse nokken op de tandwielen minder mogelijkheden hebben om vlot in gaten van het tegenoverliggende tandwiel te grijpen. Vandaar dat de motor heen en weer schuiven helpt omdat dan de uitgaande as dan ook beweegt via de achterwiel, ketting en voorste kettingwiel. Het zelfde geldt voor bij stilstand moeizaam in de vrij krijgen.

grtz,

Cees
 
De koppeling daar moet je het in zoeken.
Ik denk dat hij beter vrij kan komen, en dan mooier schakelt, met vooral minder geluid.

Zijn de platen nog mooi vlak
Is het koppelingshuis, de vingers al ver ingeslagen
Hoe is het koppelings lager.
Komen de platen mooi vrij met koppeling in.

Groetjes

Marlboroman
 
Terug
Bovenaan Onderaan