Versnellingsbak probleem, tandwiel, olie??

HarmvdOever

Die hard MF'er
8 jul 2007
370
0
Omg. Den Bosch
Even een kopietje van mijn bericht uit het ZZR forum:

Ik heb nu ruim een jaar een ZZR 1100 C model die hiervoor zo'n 4 jaar door mijn pa bereden is. Nooit problemen mee gehad maar nu komt het bekende versnellingsbak ook bij mij voor.

Wanneer ik voor een bocht terugschakel van 3e naar 2e versnelling en in de bocht begin met accelereren schiet de motor soms uit de 2e versnelling. In andere situaties komt het niet voor, alleen in de bocht dus. Soms schiet de motor weer in de versnelling met een mooie slide als gevolg.

Nu heb ik pas andere olie erop gegooid en nu lijkt het meer voor te komen en de motor ook minder fijn te schakelen. De vorige olie is echter niet meer verkrijgbaar. Welke olie kunnen jullie aanraden?

Is het mogelijk dat dit probleem verminderd door andere olie? Is dit het begin van het einde?

Ik heb gelezen dat soms het probleem opgelost wordt door de schakelwals wat aan te passen. Zie Motor-Forum .
Hebben mensen hier nog meer ervaringen mee en hoe is deze te repareren zonder het blok te verwijderen? Ik ben behoorlijk technisch aangelegd maar heb geen zin/tijd/ruimte om het hele blok te splitsen.

Nu heb ik dus de kuip eraf liggen en het dekseltje over het tandwiel en zie ik dat alle tandjes afgebroken zijn van mijn voortandwiel.

Voordat ik olie wisselde had ik ook last dat de motor ineens haperde, maar altijd in zn 2. Tegenwoordig schiet de motor echt in z'n vrij na de oliewissel. Zou het kunnen dat het in zn vrij schieten puur door de olie komt en het haperen wat die eerst deed door het slechte tandwiel? Dat ik dus met fatsoenlijke olie en een nieuw tandwiel van het geouwehoer af ben of lijkt dat erg onwaarschijnlijk?

Als jullie ook antwoord hebben op de vragen uit het andere bericht zou ik die graag horen :)
 
Met olie verversen repareer je geen versleten tandwielen. Ik zou eerst eens beginnen met een nieuwe kettingset en dan maar hopen dat je versleten ketting en kettingwielen het probleem waren. Anders heb je nog wat werk aan de winkel.
 
Ja dat snap ik van die olie. Maar wellicht komt het uit de versnelling schieten door slechte olie en was het uit en meteen weer in de versnelling schieten niet wat ik dacht maar juist een slecht tandwiel.

Of schiet de ketting over het tandwiel en grijpt ineens met volle kracht in waardoor de motor alsnog uit de versnelling schiet.

Maar goed, eerst even dat tandwiel regelen en dan zien we wel verder. Ik ga iig van het slechtste uit.
 
Ja dat snap ik van die olie. Maar wellicht komt het uit de versnelling schieten door slechte olie en was het uit en meteen weer in de versnelling schieten niet wat ik dacht maar juist een slecht tandwiel.

Of schiet de ketting over het tandwiel en grijpt ineens met volle kracht in waardoor de motor alsnog uit de versnelling schiet.

Maar goed, eerst even dat tandwiel regelen en dan zien we wel verder. Ik ga iig van het slechtste uit.
doe maar een ketting setje. als je voortandwiel geen tanden meer heeft is de rest ook over datum.
 
en maak me zorgen om je voortandwiel zonder tandjes.
vervang dat eerst (dus voortandwiel, achtertandwiel, en ketting) en kijk dan of de klachten er nog zijn.
zoja, dan klinkt het alsof er een versnellingsbakreparatie aan komt.
 
Ik regel eerst even een los voortandwiel. Vind het jammer om er een nieuwe kettingset op te leggen als ik de motor weg doe wanneer het flink tegen zit. Ook moet ik zeggen dat mijn inziens de ketting en achtertandwiel nog goed zijn. Vervangen kan altijd nog.

Tandwiel 2e versnelling ben ik zelf ook bang voor. Turbo Bul had de schakelwals aangepast zodat de tandwielen verder in elkaar geduwd worden waardoor het probleem niet meer voor doet. Ik kan hem echter niet bereiken dus ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Hoe zou ik de schakelwals kunnen verwijderen zonder het blok onder de motor uit te halen en te splitten. Carterpan en het externe schakelmechanisme los?
 
de schakelwals kun je niet verwijderen zonder het blok eruit te halen en de carters te splitsen.


heb ik net gedaan met een CBR1000F, ik kreeg hem bijna niet meer in zijn 1, en zijn 5 en 6 maakte een joelend geluid.

Na 120.000km mag dat ook, dus donorblokje gezocht op marktplaats, werkplaatshandboekje erbij en sleutelen maar.
Blok had ik eruit in 1 dag, blok uit elkaar halve dag, versnellingsbak en schakelwals over zetten , half uur, maar dan moet alles weer netjes in elkaar.
pakkingsvlakken schoonmaken, nieuwe pakking aanbrengen , kost niet veel tijd , maar moet wel goed gebeuren.

oja let er op dat je balans-as goed zit!

Tip : versnellingsbak en schakelwals bij elkaar houden!

werkplaats handboek en tijd heb je nodig , meer niet, en misschien vindt je wel een goed blok op marktplaats.
 
Laatst bewerkt:
en maak me zorgen om je voortandwiel zonder tandjes.
vervang dat eerst (dus voortandwiel, achtertandwiel, en ketting) en kijk dan of de klachten er nog zijn.
zoja, dan klinkt het alsof er een versnellingsbakreparatie aan komt.

Tandwielen die zo ver heen zijn is natuurlijk altijd een no no.

Maar wel redelijk gemakkelijk te verhelpen.
 
Bij mijn motor heb ik ongeveer hetzelfde verhaal maar betreft het een zzr600. Ik heb een prijsopgave laten maken voor het vervangen van 2 tandwielen (vanwege de 2e versnelling). Mocht je de bak niet zelf willen doen / kunnen reviseren (zoals ik) reken dan op een rib van ~1.000 euro uit je lijf.
 
Gister ander tandwiel opgezet en een flink stuk (ruim 200km) gereden. Het haperen had wel te maken met het tandwiel. Uit de versnelling schieten is 2 keer gebeurd, als ik rustig de rotonde af rij naar rechts.

Heb het idee als ik wat enthousiaster gas geef het niet gebeurd.

Ik rij er gewoon mee door tot het erger wordt en dan kijk ik wel verder.

Als mensen nog iets hierover te zeggen hebben dan hoor ik het graag.
 
De combinatie van voortandwiel zonder tanden en een nog goede ketting en achtertandwiel is echt onmogelijk.
Vooral bij zo'n sterke motor moet die ketting gewoon in orde zijn, anders niet rijden.
 
Ik kan goed beoordelen wat de staat is van mijn spullen. Mijn achtertandwiel heeft nog mooie evolvente tandjes en de ketting zit ook totaal geen rek of dode stukken in.

Ik vermoed dat er iets anders mis gegaan is met dat tandwiel. Slechte kwaliteit of iets dergelijks. Ben er persoonlijk niet bang voor dat het mis gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan