Versnellingsbak tandwielen laten maken??

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Hallo,

Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.

Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro _O- )

dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.

Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?
 
FZRene, bedankt voor je uitleg. Is zonder beeld moeilijk voor te stellen, maar wel duidelijk.
Theoretische vraag blijft nu alleen nog of ik voor mijn motor een 16 tands kettingtandwiel kan maken met dezelfde diameter als de orginele 17 tands. En dat ga ik toch even uitzoeken.
Als je de tanden verder uit elkaar zet past de keting toch niet meer :?
Waarom wil je dit eigenlijk?
 
Als je de tanden verder uit elkaar zet past de keting toch niet meer :?
Waarom wil je dit eigenlijk?

Hier heb je zeker gelijk in, ik denk ook niet dat dit met kettingwielen kan.

De steekcirkel bij normale vertanding is het moduul maal het aantal tanden, alleen kan je een evolvente tand op diverse diameters zetten terwijl bovenstaand verhaal nog steeds opgaat.

Ik was er eerst niet zeker van maar ik denk ook dat dit met een kettingwiel niet kan. Daarbij is de diameter ook gewoon de steek maal aantal tanden dus de diameter en de steek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wil je dezelfde aantal tanden op een grotere diameter dan kan dit alleen als de steek veranderd en dan past je ketting dus niet meer, zoals v.d.v. al aangaf.

Grapje gaat dus wel op bij tandwielen, niet bij kettingwielen.
 
Als je de tanden verder uit elkaar zet past de keting toch niet meer :?
Waarom wil je dit eigenlijk?

Waar staat dat ik de tanden verder uit elkaar wil zetten? Zo simpel is het niet. En waarom ik dat wil? Het kan bij tandwielen, en daar zijn dan verschillende redenen voor om het te doen en dus vroeg ik me af waarom het niet zou kunnen bij kettingtandwielen. En waarom? Bovenal omdat ik het gewoon wil weten en als je even terug leest in FZRene's post ,daar kun je al een aantal redenen lezen waarom. En ik heb de beschikking over een tandwielfreesbank en binnenkort ook een tandwielsteekbank
dus als ik het wil en het kan, en ik heb een keer tijd over...wie weet.
 
Waar staat dat ik de tanden verder uit elkaar wil zetten? Zo simpel is het niet. En waarom ik dat wil? Het kan bij tandwielen, en daar zijn dan verschillende redenen voor om het te doen en dus vroeg ik me af waarom het niet zou kunnen bij kettingtandwielen. En waarom? Bovenal omdat ik het gewoon wil weten en als je even terug leest in FZRene's post ,daar kun je al een aantal redenen lezen waarom. En ik heb de beschikking over een tandwielfreesbank en binnenkort ook een tandwielsteekbank
dus als ik het wil en het kan, en ik heb een keer tijd over...wie weet.
Je wilt een 16 tands tandwiel maken met dezelfde diameter dan een 17 tands.
Leg me eens uit hoe dat gaat lukken zonder de tanden verder van elkaar te zetten.
 
Je wilt een 16 tands tandwiel maken met dezelfde diameter dan een 17 tands.
Leg me eens uit hoe dat gaat lukken zonder de tanden verder van elkaar te zetten.

Dat is de bedoeling, ja. En hoe, dat kan ik je niet uitleggen omdat ik niet weet of het kan, daarom vraag ik het ook. En waarschijnlijk kan het ook niet eens bij kettingtandwielen,anders was het waarschijnlijk al wel gedaan.
Maar kon jij mij uitleggen waarom dit bij gewone tandwielen wel kan? Is dat zo logisch dan?
 
Dat is de bedoeling, ja. En hoe, dat kan ik je niet uitleggen omdat ik niet weet of het kan, daarom vraag ik het ook. En waarschijnlijk kan het ook niet eens bij kettingtandwielen,anders was het waarschijnlijk al wel gedaan.
Maar kon jij mij uitleggen waarom dit bij gewone tandwielen wel kan? Is dat zo logisch dan?
Nee, daar snap ik ook geen ene sodemieter van.
 
Nee, daar snap ik ook geen ene sodemieter van.
zal het proberen uit te leggen

bij tandwielen grijpen in principe maar 2 tanden continue in elkaar.
Als je nu bij 1 van de 2 tandwielen de aangrijping gaat uitronden dus van de v tussen de tanden maak je een soort omgekeerde omega, dan grijpt het ene tand wel in de opening tussen de andere, maar hij zal tijdens zijn doorrollen ergens in een loze ruimte draaien en zo dus het volgende tandwiel minder ver duwen dan bij een conventioneel tandwiel.en zo kun je dus de omtrek verkleinen, met een gelijk aantal tanden

Bij een kettingwiel grijpt eigenlijk ook maar een schakel in de ketting, en de rest ligt er gewoon op ( je kunt n.l. nooit een ketting en wiel tot op de 100/1000 mm nauwkeurig maken of ergens kan een zandkorreltje tussen zitten o.i.d.) maar zou je daar iets aan de vorm van de wielen veranderen, dan grijpt de volgende schakel direct weer inhet tandwiel , en er zal dus altijd ergens een schakel zo in het kettingwiel grijpen, dat het uiterste punt van de tand wordt geraakt, en hoe dichter je bij de ideale pasvorm blijft, des te minder zal de ketting en wielen slijten
 
Dat is de bedoeling, ja. En hoe, dat kan ik je niet uitleggen omdat ik niet weet of het kan, daarom vraag ik het ook. En waarschijnlijk kan het ook niet eens bij kettingtandwielen,anders was het waarschijnlijk al wel gedaan.
Maar kon jij mij uitleggen waarom dit bij gewone tandwielen wel kan? Is dat zo logisch dan?
je snapt er echt niks van he :N
 
Als het om een kettingtandwiel gaat dan is het vervaardigen daarvan wel te doen maar je moet wel over machines beschikken waarmee je kan frezen en draaien. Een verdeeltafeltje is dan ook niet weg. Of je moet het uitbesteden.
Zo'n tandwiel moet je toch wel los kunnen kopen. Wat als die versleten is.

Als het om de tandwielen gaat die inwendig in de v-bak zitten kan je het vergeten. Koop dan maar een compleet nieuwe v-bak.
 
je snapt er echt niks van he :N

Nou doctor, niks is wat overdreven...
Maar ik behoor nu eenmaal tot de grote groep mensen die veel meer niet dan wel over tandwielen weten. Gelukkig weet ik dat zelf ook. Daarom, bedankt voor uw waardevolle bijdrage, ondanks het late uur. Een van de voordelen als zx12r rijder: gratis consult van twee doctoren, waar vindt je dat nog??
 
Nou die zijn er heus wel hoor.....


Ik ben al een jaar of 16 constructeur bij deze firma in Rotterdam:

Gears & Services

En wij maken dus alle mogelijke en onmogelijke soorten tandwielen, kegelwielen, wormwielen, planetaire aandrijvingen in iedere gewenste materiaalsoort en warmtebehandeling.

Maar het probleem zit 'm in de machinekosten. Ik heb ooit 's uitgerekend dat een simpel versnellingsbaktandwiel van een Yamaha FZR dik 1500 euro moest kosten als ik dat liet maken op de zaak tegen de gangbare tarieven. Datzelfde tandwiel koop ik origineel Yamaha voor 8 tientjes.....

Maar hoe maak je een tandwiel:

- uitrekenen van de vertandingsgeometrie
- tekenen
- draaien uit een stuk inzetstaal (20MnCr5 ofzoiets) of een Nitreerstaal.
- vertanding steken
- binnenspline steken
- cnc frezen van de schakelnokken
- harden of nitreren
- afhankelijk van de hardingsbewerking nog naslijpen ook.

Dus hoe komt zo'n ding zo duur bij ons? Zie bovenstaande lijst en dan ben ik nog wel 1 of 2 bewerkingen vergeten denk ik.

Dus dit is alleen maar interressant als ik het als een beunkarweitje door de diverse medewerkers in de avonduurtjes laat doen.

Dus als je echt omhoog zit moet je maar 's een foto plaatsen van dat tandwiel dan kan ik wel beoordelen of we 'm kunnen maken of niet.


Rene


Bij deze dan, ter verduidelijking heb ik er wat maten bij gezet.

full


Ik ben benieuwd, tot nu toe heb ik nog niks anders kunnen vinden -O-
 
Natuurlijk is een stuk techniek als een ketting of kettingwiel niet 100,000 % nauwkeurig maar dat hoeft ook niet.

Een ketting zal door de kracht die er op komt altijd iets vervormen (rekken), hij gaat zich daardoor aanpassen aan de tanden van het kettingwiel en zo zullen er zeker onder belasting meerdere tanden tegelijk kracht overbrengen.

Het verklaart ook het volgende verschijnsel:

Naarmate een ketting slijt zal de afstand tussen de rollen onderling (iets) toenemen, de steek wordt (iets) groter, de hele ketting wordt ook langer wat je merkt doordat je het achterwiel naar achteren moet verstellen.

Omdat de steek van de ketting langer is geworden past de ketting niet meer op de bodems tussen de tanden van het kettingwiel. De ketting zal daardoor a.h.w. omhoog kruipen, hij gaat meer op de toppen van de tanden lopen omdat daar immers de omtrek van het kettingwiel past bij de toegenomen lengte van de ketting.

Dit kan natuurlijk alleen als meerdere schakels van de ketting tegelijk hun kracht overbrengen, als één schakel er telkens alleen voor stond zou de ketting immers niet omhoog hoeven kruipen, dan zou je ook geen kraaiepoten krijgen.

Dit verklaart waarom een kettingwiel dubbel zo hard slijt naarmate hij kleiner is. Bij een kleiner kettingwiel is de arm van het moment kleiner, de kracht op de ketting is dus groter. Verder is het aantal tanden waar de kracht over verdeeld wordt navenant kleiner; het effect werkt dus dubbelop.

Al met al denk ik dat het daarom nog niet zo gek is om te kiezen voor een tandje méér... Al houdt dat natuurlijk wel in dat het kettingwiel evenredig groter wordt.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze dan, ter verduidelijking heb ik er wat maten bij gezet.

[afbeelding]

Ik ben benieuwd, tot nu toe heb ik nog niks anders kunnen vinden -O-


Aha, dat lijkt er meer op.

Zitten er nog schakelnokken/dogs aan of is het gewoon een vlak tandwiel met rechte vertanding en een meervoudige spieverbinding in de boring?

Als het zo is als ik hierboven beschrijf denk ik wel dat ik zo'n ding kan laten maken.

Alleen zou ik het wieltje dan wel in handen moeten hebben om e.e.a. op te meten. (dimensies, moduul, correctie, w-maat, spiebaanafmetingen, hardheid prikken enz.)

Of ik dat ding kan laten maken hangt af of wij het gereedschap er voor hebben, met name de afwikkelfrees voor de vertanding.

Het ding wordt op een afwikkelbank of tandwielsteekbank gemaakt, uiteraard niet met een verdeeltafel want die zijn alleen maar goed genoeg om tandwielen voor Lego speelgoed te maken.

Je kan het ding wellicht effe opsturen, mail maar effe voor het adres.
 
Uurtarief bankwerker + machine zit al snel op 80-120 euro.
Voor dat ene tandwieltje moeten ze: werkvoorbereiden, tekeningen/programma schrijven, maken, afwerken. Tja je bent zo 2-4 uurtjes bezig. Als dat wit moet heb waarschijnlijk ook een nieuwe Quad.
Als het zwart kan en iemand matst je ben je voor een paar tientjes klaar.

Vraag ook eens bij gereedschapmakerijen. Die zijn ingericht op precisiewerk in kleine aantallen.

Mijn buurman heeft ook zo'n Chinees quadje. Het is leuk tijdverdrijf, uurtje rijden, uurtje sleutelen..............
Volgens mij kun je beter een identieke nieuwe/gebruikte Quad erbij kopen als donor......
 
Laatst bewerkt:
Uurtarief bankwerker + machine zit al snel op 80-120 euro.
Voor dat ene tandwieltje moeten ze: werkvoorbereiden, tekeningen/programma schrijven, maken, afwerken. Tja je bent zo 2-4 uurtjes bezig. Als dat wit moet heb waarschijnlijk ook een nieuwe Quad.

Als het zwart kan en iemand matst je ben je voor een paar tientjes klaar.
..

Klopt helaas, om dit wieltje onder normale uren te maken is niet et doen, ben je 800-1000 euro kwijt.

Als ik het in m'n handen heb kan ik kijken of ik wat kan regelen.

Draaien kan ik zelf, voor vertanding en spiebanen steken moet ik iemand op de zaak lief aankijken of dit ff in de avonduurtjes kan, en waarschijnlijk moet het gehard worden dus dan moet ik kijken of het met een charge meekan.

Maar een nieuwe kopen zal altijd het voordeligst zijn als je die kan krijgen.
 
Aha, dat lijkt er meer op.

Zitten er nog schakelnokken/dogs aan of is het gewoon een vlak tandwiel met rechte vertanding en een meervoudige spieverbinding in de boring?

Als het zo is als ik hierboven beschrijf denk ik wel dat ik zo'n ding kan laten maken.

Alleen zou ik het wieltje dan wel in handen moeten hebben om e.e.a. op te meten. (dimensies, moduul, correctie, w-maat, spiebaanafmetingen, hardheid prikken enz.)

Of ik dat ding kan laten maken hangt af of wij het gereedschap er voor hebben, met name de afwikkelfrees voor de vertanding.

Het ding wordt op een afwikkelbank of tandwielsteekbank gemaakt, uiteraard niet met een verdeeltafel want die zijn alleen maar goed genoeg om tandwielen voor Lego speelgoed te maken.

Je kan het ding wellicht effe opsturen, mail maar effe voor het adres.

Kun je een kleine prijsindicatie geven (mag ook per mail christiaanalberda@hotmail.com ) dan weet ik of het de moeite waard is voor me voordat jij er al energie in gaat steken.

Momenteel ben ik nog druk aan het mailen met verschillende zaken die zulke quads verkopen, tot nu toe geen resultaat, alleen complete blokken -O-
 
Wil ik best proberen maar dan zou ik toch ook graag een (scherpe) foto van de andere kant willen zien of daar nog verrassingen inzitten zoals schakelnokken ofzoiets.

Het is een wieltje dat over een as glijdt dus ik zou verwachten dat de andere kant er ingewikkelder uitziet.

De andere kant van het tandwiel is identiek als deze kant, dus helemaal plat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan