Versnellingsbak tandwielen laten maken??

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Hallo,

Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.

Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro _O- )

dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.

Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?
 
Hallo,

Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.

Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro _O- )

dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.

Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?

kan je niet gwn een schadeblok/motor weet ik veel wat kopen...
als iemand een vastloper gehad had oid zijn de tandwieltjes nog wel goed :)
voor de rest kan ik je niet helpen
 
dát is dus de ellende met die relatief nieuwe meuk...het word vrij goedkoop aangeboden en alles leuk en aardig, totdat je met problemen komt te zitten.

maar goed, alles is te maken...alleen tegen welke prijs?
denk niet dat je een tandwiel uit PB staal kan maken..

ik denk dat het 't makkelijkst is om een 2e blok erbij te kopen à 350 eurie, dan heb je nog reserve onderdelen voor als het straks weer eens nodig is...anders zit je met het volgende euvel wéér dat er niks los te bestellen is.
 
dát is dus de ellende met die relatief nieuwe meuk...het word vrij goedkoop aangeboden en alles leuk en aardig, totdat je met problemen komt te zitten.

maar goed, alles is te maken...alleen tegen welke prijs?
denk niet dat je een tandwiel uit PB staal kan maken..

ik denk dat het 't makkelijkst is om een 2e blok erbij te kopen à 350 eurie, dan heb je nog reserve onderdelen voor als het straks weer eens nodig is...anders zit je met het volgende euvel wéér dat er niks los te bestellen is.
waarom niet? Dat hebben ze in china toch ook gedaan :?
 
Ik heb eigelijk stille hoop dat er hier op het forum iemand is die op zijn werk tandwielen kan maken O-)

Het is een honda imitatieblok. Ik geloof van een honda XL200. Waarschijnlijk zijn de onderdelen zo uit te wisselen, maar dat weet ik niet zeker.

De honda XL200 is nou ook niet echt een veel voorkomende motor... Ik weet geeneens of ze wel zijn verkocht in nederland.
 
Hallo,

Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.

Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro _O- )

dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.

Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?

Ja , die zijn er wel . bijvoorbeeld www.drenth-gearboxes.com in Enter ( overijssel)
Ik ben alleen bang dat het maken van 1 tandwiel wel eens erg duur kan zijn, als ze er al aan willen beginnen. Afhankelijk van het soort vertanding en module.
 
Ik heb eigelijk stille hoop dat er hier op het forum iemand is die op zijn werk tandwielen kan maken O-)

Nou die zijn er heus wel hoor.....


Ik ben al een jaar of 16 constructeur bij deze firma in Rotterdam:

Gears & Services

En wij maken dus alle mogelijke en onmogelijke soorten tandwielen, kegelwielen, wormwielen, planetaire aandrijvingen in iedere gewenste materiaalsoort en warmtebehandeling.

Maar het probleem zit 'm in de machinekosten. Ik heb ooit 's uitgerekend dat een simpel versnellingsbaktandwiel van een Yamaha FZR dik 1500 euro moest kosten als ik dat liet maken op de zaak tegen de gangbare tarieven. Datzelfde tandwiel koop ik origineel Yamaha voor 8 tientjes.....

Maar hoe maak je een tandwiel:

- uitrekenen van de vertandingsgeometrie
- tekenen
- draaien uit een stuk inzetstaal (20MnCr5 ofzoiets) of een Nitreerstaal.
- vertanding steken
- binnenspline steken
- cnc frezen van de schakelnokken
- harden of nitreren
- afhankelijk van de hardingsbewerking nog naslijpen ook.

Dus hoe komt zo'n ding zo duur bij ons? Zie bovenstaande lijst en dan ben ik nog wel 1 of 2 bewerkingen vergeten denk ik.

Dus dit is alleen maar interressant als ik het als een beunkarweitje door de diverse medewerkers in de avonduurtjes laat doen.

Dus als je echt omhoog zit moet je maar 's een foto plaatsen van dat tandwiel dan kan ik wel beoordelen of we 'm kunnen maken of niet.


Rene
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het zo prijzig is, ik had zelf ooit misschien eens naar andere versnellingsbak willen omzien..

Ja wat dacht je van mezelf...

Ik heb al tientallen bakken gerepareerd en heb een YZF750R 6-bak in mijn eigen FZR1000 zitten, maar dat standaard massa fabricage spul is zo ongelofelijk slecht gemaakt en zit met grote spelingen in elkaar dat wil je niet weten.

Heb altijd zelf een bak willen ontwerpen, veel nauwkeuriger en sterker dan een standaard bak en nog vrij om ratio's te kiezen ook, maar ook voor mij wordt dat onhaalbaar duur, ondanks dat ik alles zou kunnen laten maken.

Helaas.....
 
Nou die zijn er heus wel hoor.....


Ik ben al een jaar of 16 constructeur bij deze firma in Rotterdam:

Gears & Services

En wij maken dus alle mogelijke en onmogelijke soorten tandwielen, kegelwielen, wormwielen, planetaire aandrijvingen in iedere gewenste materiaalsoort en warmtebehandeling.

Maar het probleem zit 'm in de machinekosten. Ik heb ooit 's uitgerekend dat een simpel versnellingsbaktandwiel van een Yamaha FZR dik 1500 euro moest kosten als ik dat liet maken op de zaak tegen de gangbare tarieven. Datzelfde tandwiel koop ik origineel Yamaha voor 8 tientjes.....

Maar hoe maak je een tandwiel:

- uitrekenen van de vertandingsgeometrie
- tekenen
- draaien uit een stuk inzetstaal (20MnCr5 ofzoiets) of een Nitreerstaal.
- vertanding steken
- binnenspline steken
- cnc frezen van de schakelnokken
- harden of nitreren
- afhankelijk van de hardingsbewerking nog naslijpen ook.

Dus hoe komt zo'n ding zo duur bij ons? Zie bovenstaande lijst en dan ben ik nog wel 1 of 2 bewerkingen vergeten denk ik.

Dus dit is alleen maar interressant als ik het als een beunkarweitje door de diverse medewerkers in de avonduurtjes laat doen.

Dus als je echt omhoog zit moet je maar 's een foto plaatsen van dat tandwiel dan kan ik wel beoordelen of we 'm kunnen maken of niet.


Rene
Moet je deze tandwielen dan steken of kun je ze ook frezen met een moduulfrees?
 
Moet je deze tandwielen dan steken of kun je ze ook frezen met een moduulfrees?

Kunnen we op de zaak allebei, maar steken is kwalitatief beter als er verder geen nabewerking zoals slijpen zou volgen, en in een hoop gevallen kan dat niet eens.

Als je bijvoorbeeld zo'n dubbel schakeltandwiel pakt waar een groot en een kleiner tandwiel vlak naast elkaar zitten moet je wel steken omdat er geen uitloop is voor een moduulfrees, laat staan een slijpsteen want die zijn nog groter in diameter.
 
Kunnen we op de zaak allebei, maar steken is kwalitatief beter als er verder geen nabewerking zoals slijpen zou volgen, en in een hoop gevallen kan dat niet eens.

Als je bijvoorbeeld zo'n dubbel schakeltandwiel pakt waar een groot en een kleiner tandwiel vlak naast elkaar zitten moet je wel steken omdat er geen uitloop is voor een moduulfrees, laat staan een slijpsteen want die zijn nog groter in diameter.

Okay, is duidelijk, bedankt.
Nu we het toch over tandwielen hebben. Wat ik me afvraag, even off topic, en misschien weet jij dat, is het volgende: kun je voor kettingtandwielen het moduul ook verleggen, zodat je bijv.een in diameter evengroot 16 als 17 tands kettingtandwiel kan maken? Ik heb dit bij 'gewone' tandwielen wel eens gezien, maar er eigelijk nooit naar gekeken bij kettingwielen.
 
Wat ik me afvraag, even off topic, en misschien weet jij dat, is het volgende: kun je voor kettingtandwielen het moduul ook verleggen, zodat je bijv.een in diameter evengroot 16 als 17 tands kettingtandwiel kan maken? Ik heb dit bij 'gewone' tandwielen wel eens gezien, maar er eigelijk nooit naar gekeken bij kettingwielen.

Ik zou dat ook niet weten. Bij gewone vertanding met een evolvente vorm kan dat inderdaad, door de frees verder naar buiten te trekken maak je het wiel groter met hetzelfde aantal tanden (positief gecorrigeerd dus)

Maar een kettingwielprofiel is geen evolvente dacht ik dus of het daar ook bij kan weet ik zo 1-2-3 eigenlijk ook niet.
 
Okay, is duidelijk, bedankt.
Nu we het toch over tandwielen hebben. Wat ik me afvraag, even off topic, en misschien weet jij dat, is het volgende: kun je voor kettingtandwielen het moduul ook verleggen, zodat je bijv.een in diameter evengroot 16 als 17 tands kettingtandwiel kan maken? Ik heb dit bij 'gewone' tandwielen wel eens gezien, maar er eigelijk nooit naar gekeken bij kettingwielen.

ondanks dat je bij kettingwielen (want daar praat je over) vaak de verhouding veranderd door een groter of kleiner aantal tanden te kiezen, is niet het aantal tanden maar de OMTREK bepalend voor de overbrengings verhouding...
ketting en kettingwielen werken hetzelfde als V-snaar en poelies qua verhouding

haal maar gewoon 2 tanden van je kettingwiel af met een slijpschijf, daarmee kun je nog prima rijden, want je veranderd niets aan je overbrengingsverhouding........
wat zou dan het nut zijn van een 16 tands ipv een 17 tands als de diameter gelijk blijft?????
 
ondanks dat je bij kettingwielen (want daar praat je over) vaak de verhouding veranderd door een groter of kleiner aantal tanden te kiezen, is niet het aantal tanden maar de OMTREK bepalend voor de overbrengings verhouding...
ketting en kettingwielen werken hetzelfde als V-snaar en poelies qua verhouding

haal maar gewoon 2 tanden van je kettingwiel af met een slijpschijf, daarmee kun je nog prima rijden, want je veranderd niets aan je overbrengingsverhouding........
wat zou dan het nut zijn van een 16 tands ipv een 17 tands als de diameter gelijk blijft?????

Ik ga hier eens over nadenken. Maar ik geloof niet dat het helemaal waar is wat je zegt. Natuurlijk, als je er twee tanden uitslijpt verandert er niets, maar dat komt door de verplaatsing van de schakels door de overgebleven tanden en niet door de diameter. Het aantal tanden bepaalt de overbrenging bij een ketting tandwieloverbrenging... volgens mij ...en ik denk dat ik gelijk heb.
 
... Maar ik geloof niet dat het helemaal waar is wat je zegt. Natuurlijk, als je er twee tanden uitslijpt verandert er niets, maar dat komt door de verplaatsing van de schakels door de overgebleven tanden en niet door de diameter. Het aantal tanden bepaalt de overbrenging bij een ketting tandwieloverbrenging... volgens mij ...en ik denk dat ik gelijk heb.
Natuurlijk heb je gelijk.

Bij een kettingoverbrenging is net als bij een tandwieloverbrenging het aantal tanden bepalend, of het aantal kettingschakels dat afgewikkeld wordt.... (zo maakt het niet uit als er een paar tanden missen).

Lijkt me niet meer dan logisch.
 
Natuurlijk heb je gelijk.

Bij een kettingoverbrenging is net als bij een tandwieloverbrenging het aantal tanden bepalend, of het aantal kettingschakels dat afgewikkeld wordt.... (zo maakt het niet uit als er een paar tanden missen).

Lijkt me niet meer dan logisch.

Dat denk ik ook. Maar ik heb me er wel over verbaast dat als ik twee gladde schijven van verschillende diameter( de ene iets kleiner dan de andere) elkaar aan laat drijven, de kleine schijf sneller ronddraait dan de grote. Logisch. Maar..als ik op de grote schijf 18 tanden maak en op de kleine 18, beide met hetzelfde moduul( ze lopen dus goed in elkaar, alleen is het moduul gecorrigeerd) blijft het verschil in diameter gelijk, alleen draaien ze nu precies even snel een omwenteling. Waar is dat verschil gebleven?
 
Natuurlijk heb je gelijk.

Bij een kettingoverbrenging is net als bij een tandwieloverbrenging het aantal tanden bepalend, of het aantal kettingschakels dat afgewikkeld wordt.... (zo maakt het niet uit als er een paar tanden missen).

Lijkt me niet meer dan logisch.
Dat gaat alleen op als de tandafstand van beide tandwielen gelijk is.
Het gaat inderdaad om de omtrek van het tandwiel, of er nou tanden opzitten of niet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je ketting nog past als de diameter hetzelfde blijft en het tandenaantal niet.
 
Maar..als ik op de grote schijf 18 tanden maak en op de kleine 18, beide met hetzelfde moduul( ze lopen dus goed in elkaar, alleen is het moduul gecorrigeerd) blijft het verschil in diameter gelijk, alleen draaien ze nu precies even snel een omwenteling. Waar is dat verschil gebleven?

Het aantal tanden is inderdaad bepalend. In jouw voorbeeld zijn de steekcirkels ook gelijk want de steekcirkel van een tandwiel is het aantal tanden maal het moduul gedeeld door de cosinus van de hellingshoek. Zoals je ziet komt hier de correctiefactor of gecorrigeerde diameter hier helemaal niet in voor. Dus ondanks dat het ene tandwiel groter is dan het andere lopen ze met een gelijk aantal tanden toch even hard.

Dit komt omdat de flanken van tandwielen een evolvente baan beschrijven en die kromme loopt veel verder door buiten de fysieke afmetingen van het tandwiel. Je kan dus op een verder van het middelpunt gelegen diameter gaan zitten maar nog steeds op die wiskundige kromme waardoor er verder niets veranderd aan de overbrenging van 1 op 1.


haal maar gewoon 2 tanden van je kettingwiel af met een slijpschijf, daarmee kun je nog prima rijden, want je veranderd niets aan je overbrengingsverhouding........
wat zou dan het nut zijn van een 16 tands ipv een 17 tands als de diameter gelijk blijft?????

Dat is dus niet zo, je kan er wel tanden afslijpen maar de plaats waar die tanden zaten doet gewoon mee in de overbrenging, of ze er nou zitten of niet.

En wat het voordeel zou zijn om een 16 tands wiel te gebruiken met een grotere diameter? ik kan er wel een paar verzinnen: Minder slijtage van je ketting omdat hij door de grotere radius minder belast wordt, of de ketting ligt hoger dus slijt je kettinggeleider op je achterbrug niet zo snel.
 
Laatst bewerkt:
Het aantal tanden is inderdaad bepalend. In jouw voorbeeld zijn de steekcirkels ook gelijk want de steekcirkel van een tandwiel is het aantal tanden maal het moduul gedeeld door de cosinus van de hellingshoek. Zoals je ziet komt hier de correctiefactor of gecorrigeerde diameter hier helemaal niet in voor. Dus ondanks dat het ene tandwiel groter is dan het andere lopen ze met een gelijk aantal tanden toch even hard.

Dit komt omdat de flanken van tandwielen een evolvente baan beschrijven en die kromme loopt veel verder door buiten de fysieke afmetingen van het tandwiel. Je kan dus op een verder van het middelpunt gelegen diameter gaan zitten maar nog steeds op die wiskundige kromme waardoor er verder niets veranderd aan de overbrenging van 1 op 1.Dat is dus niet zo, je kan er wel tanden afslijpen maar de plaats waar die tanden zaten doet gewoon mee in de overbrenging, of ze er nou zitten of niet.

En wat het voordeel zou zijn om een 16 tands wiel te gebruiken met een grotere diameter? ik kan er wel een paar verzinnen: Minder slijtage van je ketting omdat hij door de grotere radius minder belast wordt, of de ketting ligt hoger dus slijt je kettinggeleider op je achterbrug niet zo snel.

Dus volgens jouw kun jij een kettingwiel maken met 16 tanden, dat qua diamete en dus ook de omtrek gelijk is aan een 17 tands kettingwiel, en ook nog eens een kleinere aflooplengte heeft...
Hoeveel tanden je ook op een kettingwiel plaatst, de omtrek , en dus ook de diameter bepaald de overbrenginsverhouding
 
Het aantal tanden is inderdaad bepalend. In jouw voorbeeld zijn de steekcirkels ook gelijk want de steekcirkel van een tandwiel is het aantal tanden maal het moduul gedeeld door de cosinus van de hellingshoek. Zoals je ziet komt hier de correctiefactor of gecorrigeerde diameter hier helemaal niet in voor. Dus ondanks dat het ene tandwiel groter is dan het andere lopen ze met een gelijk aantal tanden toch even hard.

Dit komt omdat de flanken van tandwielen een evolvente baan beschrijven en die kromme loopt veel verder door buiten de fysieke afmetingen van het tandwiel. Je kan dus op een verder van het middelpunt gelegen diameter gaan zitten maar nog steeds op die wiskundige kromme waardoor er verder niets veranderd aan de overbrenging van 1 op 1.Dat is dus niet zo, je kan er wel tanden afslijpen maar de plaats waar die tanden zaten doet gewoon mee in de overbrenging, of ze er nou zitten of niet.

En wat het voordeel zou zijn om een 16 tands wiel te gebruiken met een grotere diameter? ik kan er wel een paar verzinnen: Minder slijtage van je ketting omdat hij door de grotere radius minder belast wordt, of de ketting ligt hoger dus slijt je kettinggeleider op je achterbrug niet zo snel.

FZRene, bedankt voor je uitleg. Is zonder beeld moeilijk voor te stellen, maar wel duidelijk.
Theoretische vraag blijft nu alleen nog of ik voor mijn motor een 16 tands kettingtandwiel kan maken met dezelfde diameter als de orginele 17 tands. En dat ga ik toch even uitzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan