versnellingsbak xj600

Yamarya

Rookie
15 sep 2004
3
0
Enschede
Mijn xj600 uit '89 schakelt erg zwaar van de eerste naar de tweede versnelling. Als ik een tijdje gereden heb gaat het wel, maar met een koude motor lijkt het soms wel of er iets blijft haken. Alle andere versnellingen zijn ok, alleen van 1 naar 2 gaat met meer moeite. Terug naar 1 is ook geen probleem.
Is dit probleem bij anderen bekend en hoe is het te verhelpen? Of is het een kwestie van een beetje oefening van de linkervoet (ik heb de motor nog niet zo lang).
De motor heeft 41000 gelopen, dus dan zou de versnellingsbak toch nog lang mee moeten kunnen?
 
Eerst inderdaad nieuwe olie er in. Dat maakte bij de XJ600 (uit '90 geloof ik) waar ik een poosje mee heb gereden echt enorm veel uit. Schakelt nog steeds niet echt licht, maar wel een stuk soepeler. Neem dan ook meteen even het olie filter mee, is niet zo veel werk.

Erik
 
De olie is in februari vervangen. De vorige eigenaar had er sinds oktober vorig jaar ongeveer 5000 km mee gereden en het grootste deel zal dus wel na februari gereden zijn.
Binnenkort zal ik de olie verversen. Bedankt voor de reacties!
 
Mijn xj600 uit '89 schakelt erg zwaar van de eerste naar de tweede versnelling. Als ik een tijdje gereden heb gaat het wel, maar met een koude motor lijkt het soms wel of er iets blijft haken. Alle andere versnellingen zijn ok, alleen van 1 naar 2 gaat met meer moeite. Terug naar 1 is ook geen probleem.
Is dit probleem bij anderen bekend en hoe is het te verhelpen? Of is het een kwestie van een beetje oefening van de linkervoet (ik heb de motor nog niet zo lang).
De motor heeft 41000 gelopen, dus dan zou de versnellingsbak toch nog lang mee moeten kunnen?
Probeer eens, om in de eerste versnelling de motor licht optetrekken en dan al vrij snel opschakelen naar z,n twee (dus de motor laten rollen en dan door naar twee) ik denk dat het dan beter gaat, en dat je meer gevoel in het schakelen krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan