Versnellingsbak

Johan Roosen

MF'er
8 feb 2004
214
0
Helje
ik heb een Yamaha FZR 1000 exup.
bj 90. Hij springt soms uit de derde versnelling, nu wil ik die tandwielen vervangen, maar ik weet niet of het blok geheel uitelkaar moet, of dat ik er zo bijkan.
wie heeft ervaring?
 
Volgens mij moet iehelemaal uit elkaar. Uit mijn hoofd hebben die floepers bij Yamaha een carter bout onder je cilinders geplaatst, dus alleen de onderkant splitsen lukt dan niet ;(
 
Er zitten onder het cilinderblok inderdaad 2 bouten die het carter bij elkaar houden.
Je moet dus eerst je kop en cilinders verwijderen voor je bij deze bouten kunt |(
 
Bovenstaande heren hebben gelijk, blok moet helemaal uit elkaar. Heb het een half jaartje geleden gedaan bij mijn '91 FZR1000, zelfde probleem met versnellingsbak. Ik heb er maar gelijk een 6-bak ingemikt..........
 
valt er niks te dremelen dan van onderaf met naspuiten met een hogedrukspuit om het gruis eruit te krijgen?
of is er een shimringetje weg te plukken/slijpen net als bij een xs1100 waardoor het tandwiel dieper in de slots grijpt *D
 
valt er niks te dremelen dan van onderaf met naspuiten met een hogedrukspuit om het gruis eruit te krijgen?
of is er een shimringetje weg te plukken/slijpen net als bij een xs1100 waardoor het tandwiel dieper in de slots grijpt *D

Dan moet toch eerst het carter gesplitst worden? Helaas zal dan eerst de cilinder eraf moeten.
 
Nee, 100% zeker dat blok/bak open moeten.

Blok eronderuit en HELEMAAL uit elkaar, dan de versnellingsbak-assen uit elkaar persen, rotte wielen vervangen en weer in elkaar persen, (ik doe dat met stikstof, gaat een stuk makkelijker :) ), blok eronder en knallen maar.

Indien je de motor compleet naar een dealer brengt kost je dat 2 dagen arbeidsloon * 50 euro + de onderdelen, al gauw 200 a 300 euro. Dus reken op 1000 a 1100 euro bij een dealer.


(Maar ik doe het voor heeeeeeeeeel wat minder :X ))
 
Zitten de R1 blokken ook op zo'n pokkemanier inelkaar geschroefd :X of hebben ze die technische ontwerper daar in Japan middels feedback kunnen overtuigen dat dat goed knudde is :?
 
Zitten de R1 blokken ook op zo'n pokkemanier inelkaar geschroefd :X of hebben ze die technische ontwerper daar in Japan middels feedback kunnen overtuigen dat dat goed knudde is :?

Hoho, niet met Miwa spotten :X Die gozer is voor Yammie goud gebleken. de R1 is lange tijd DE superpsort standaard geweest, met alle kwaaltjes die de Yammies gekend hebben. De opbouw van blokken wordt steeds beter. Bak gescheiden van de rest (niet een geheel, maar echt apart). Blijkbaar kan het nu ineens wel O-)
 
Cilinder moeten er idd af...
Dan kan je de 2 bouten losdraaien en de carters spiltsen.

De lagers moet je eraf persen, de tandwielen zitten over je as geschoven en niet geperst...

Weet wel waar je aan begint, tis geen klein klusje...

Kosten zijn ongeveer 150euro voor complete pakkingset, 100 euro baklagers, dan nog de tandwielen en eventuele arbeiskosten en olie ed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan