Versnellingspook ratelt in de 1e versnelling

martijn92

Rookie
23 jul 2012
3
0
Alkmaar
Dag motormensen,

Ik rijd nu iets meer dan een jaar op mijn Honda shadow VT600 C uit 1993, ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad.

Sinds kort echter ratelt mijn versnellingspook als ik optrek in mijn eerste versnelling. Ik dacht dat ik het ook een keer hoorde in mijn 2de versnelling maar daar ben ik niet zeker van.

Ik dacht eerst dat ik het misschien aan de koppeling lag, maar hij doet het ook volledig gekoppelt.

Dus voor de duidelijkheid als ik stapvoets rijd in mijn 1e versnelling en het gas opentrek dan ratelt mijn versnellingspook.

Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?

Alvast bedankt,

Een beginnende rijder.
 
Een versnellingspook die ratelt,ik heb veel meegemaakt maar dit is nieuw voor me _O- ,
hij kan wel rammelen als er ergens te veel speling op zit,wat wel kan ratelen is de versnellingsbak ,en dan heb je een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Daar je pook niet rechtsstreeks met de versnellingsbak verbonden is, denk ik meer aan de schakelwals-vergrendeling, die doorgaans uitgevoerd is met een veer. Deze kan breken of te ver opgerekt zijn.

grtz,

Cees
 
Ik kan de pook zien rammelen/ratelen. Maar het is denk ik niet gewoon speling van de pook aangezien het puur bij het optrekken gebeurd. Tijdens het rijden staat hij stil.

Volgens mij klinkt de ratel een beetje als de ratel die je hoort als je de motor met een te hoge snelheid in zijn 1e versnelling zet. (Zon "oh wacht ik zat al in z'n 2"-moment)
Maar de versnelling onderbreekt niet dus hij is wel gekoppelt, wat natuurlijk niet het geval is met bovengenoemd verschijnsel.
 
Ik kan de pook zien rammelen/ratelen. Maar het is denk ik niet gewoon speling van de pook aangezien het puur bij het optrekken gebeurd. Tijdens het rijden staat hij stil.

Volgens mij klinkt de ratel een beetje als de ratel die je hoort als je de motor met een te hoge snelheid in zijn 1e versnelling zet. (Zon "oh wacht ik zat al in z'n 2"-moment)
Maar de versnelling onderbreekt niet dus hij is wel gekoppelt, wat natuurlijk niet het geval is met bovengenoemd verschijnsel.


kijk eens of de pook goed op de as vastzit :)

en kijk daarna of die stang die aan je versnellingspook zit niet teveel speling heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan de pook zien rammelen/ratelen. Maar het is denk ik niet gewoon speling van de pook aangezien het puur bij het optrekken gebeurd. Tijdens het rijden staat hij stil.

Volgens mij klinkt de ratel een beetje als de ratel die je hoort als je de motor met een te hoge snelheid in zijn 1e versnelling zet. (Zon "oh wacht ik zat al in z'n 2"-moment)
Maar de versnelling onderbreekt niet dus hij is wel gekoppelt, wat natuurlijk niet het geval is met bovengenoemd verschijnsel.
Je motor hoort niet te ratelen als je hem met te hoge snelheid in z'n 1 zet..

Dan hoort je achterwiel hooguit te gaan glijden, of de motor niet in z'n versnelling te gaan.
 
Ik kan de pook zien rammelen/ratelen. Maar het is denk ik niet gewoon speling van de pook aangezien het puur bij het optrekken gebeurd. Tijdens het rijden staat hij stil.

Volgens mij klinkt de ratel een beetje als de ratel die je hoort als je de motor met een te hoge snelheid in zijn 1e versnelling zet. (Zon "oh wacht ik zat al in z'n 2"-moment)
Maar de versnelling onderbreekt niet dus hij is wel gekoppelt, wat natuurlijk niet het geval is met bovengenoemd verschijnsel.
Dan zal waarschijnlijk je bak niet goed in z,n versnelling gaan,schakelwals probleem
of kromme schakelvork,of een koppeling die niet genoeg vrij komt.
je kan daar beter mee naar een motorzaak gaan en daar vragen wat het kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
@AadmanZ
Hij gaat inderdaad niet in zijn versnelling dan en daardoor ratelt hij dan. Bij mij iig.

@RG-Gamma
Ik zal inderdaad wel naar de motorzaak gaan hiermee. Ik ben sowieso nog geen prof sleutelaar.

Bedankt voor alle feedback. Laten we hopen dat het niet mijn bak is.

Als ik het niet vergeet zal ik na afloop nog even laten weten wat het nou precies was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan