versnellingsprobleem xj750

patje1967

MF'er
14 okt 2013
87
0
mijn excuus gasten maar ben hier weer nu als men met de motor xj750 seca rijdt en men legt hem in eerste versnelling springt hij bij zo een +/-3500 toeren uit versnelling , als je je voet op de versnellingspedaal houd voel je dit dat er spanning optreed dat de versnellingspedaal omhoog gelijk geduwd wordt , het rare is wel als men de motor op zijn staander zet en je legt hem in eerste en je maakt toeren heeft hij het niet blijft gewoon in versnelling & vanaf dat je er ga opzitten en je vertekt ermee en je maakt toeren wipt hij eruit is gelijk vanaf de motor kracht moet uit oefenen dat het probleem optreed , iemand enig idee aub
 
Hoe is het nou met je sproeier? Als je de bak los heb zie je die sproeier zitten. Je kunt tandwielen wisselen zoveel je wilt, maar als die sproeier door gesleten is loopt je blok vast.
Goede versnellingsbaktandwielen houden daar niks aan tegen.
 
de sproeier is een beetje ingesleten , maar kan toch daar niet aan liggen dat het schakelen naar de 5 de moeilijk gaat of heb ik het mis ,nog even een vraagje iemand soms geen schema van de tanwielen die aangeeft welke tandwielen van de eerste , tweede , derde , enz is grtj
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet nodig Patje, ook niet als je de assen uit het blok hebt.
De as waar je koppelingshuis op zit, daarop het kleinste versnellingstandwiel is het tandwiel van de eerste versnelling.. Die grijpt in op het grootste tandwiel op de as waar je ketting tandwiel op zit.

Elk tandwiel wat een maatje groter is op de as waar je koppelinghuis op zit, is je volgende versnelling.

Nee, je versnellingbak schakelt niet moeilijk door die ingesleten sproeier. Maar zoals je wel begrijpt hebben ze die olie sproeier daar niet voor niets gezet. Als die sproeier niet meer doet waar hij voor gemaakt is, loopt toch je blok vast....

Gebruikte tandwielen in een versnellingbak zetten is mogelijk en kan goed werken, mits het tandwielen zijn die ook als set hebben gewerkt. Heb je tandwielen die op verschillende motorfietsen hebben gedraaid krijg je ook problemen. Om de simpele reden dat het niet op elkaar is ingesleten.
Dus je kan per versnelling de tandwielen overzetten.. Wel altijd meten of de set dezelfde dikte heeft en de lagers (bussen) nog goed zijn anders krijg je te veel of te weinig speling in de totale set.

Slecht schakelen ligt vaak aan kromme of versleten schakelvorken of de schakelwals zelf, let er ook op dat de busjes die in de schakelwals glijden in goede staat zijn.

Een versnellingsbak reviseren of repareren is niet ff snel er in proppen, het is meten,meten en nog eens meten. Je wilt er vele km mee rijden dus het moet gewoon goed gebeuren.
Anders (en dat weet je nu) kun je er aan blijven sleutelen. En blok open dicht open dicht is ook niet alles, als dat de bedoeling was hadden er geen bouten in je blok gezeten, maar een ritssluiting of klittenband whaaahaha..

MV heeft het goed bekeken met zn cassete en HD-BT met zn luikje...
 
beste Ruudje01 ,
alvast dank voor de uitleg maar zou de tanwielen die ik vervangen heb van versnelling 1 iets kunnen te maken hebben i.v.m. het schakelen van de 5 de versnelling nu dat deze zo moeilijk gaat en voordien niet ,grtj
 
Patje...

Jij wilt graag dat wij hier tegen jouw vertellen dat als je schroefje A 3 slagen indraaid, de boel weer optimaal loopt, en er weer 100.000 km tegen kan.....
Nou dat schroefje zit er niet.....

Waarom meet je een hele bak niet na wanneer je hem open hebt, die gegevens had je ter beschikking, blok was er onderuit, en was open...

Nu vervang je alleen de 1e versnelling , zonder de boel verder te controleren, was een gok, en waarschijnlijk heb je misgegokt...

Dan krijg je ook nog advies om de ergste boosdoeners te controleren, en problemen in de toekomst te vermijden, en ga je vragen of het wel allemaal zo nodig moet...

Nee hoeft niet, kun je mee doorrijden, maar is de volgende GOK die je neemt.....

Probeer dit een keer of 10 te lezen , ga dan in een hoekje zitten, en laat ons volgende week een keer horen wat je gaat doen...

Pffftttt zal wel door het maandagmorgen gevoel komen, maar geen zin om dit weken aan te moeten horen(lezen)
 
Ik vind het (jou) moeilijk lezen, en al helemaal om het simpel uit te leggen. Voor een versnellingsbak goed te reviseren moet je wel het 1 en ander weten en kunnen.. En begrijpend lezen.
Maar ik zal t proberen... Tegen beter weten in.

De as waar je achter-tandwiel op zit, daar zit een klein vast tandwiel op de as en dat is je 5e versnelling.. Dat is een vaste maat daar deze niet kan schuiven. verder kan alles (tandwielen) op beide assen schuiven.. Op deze 2 assen zitten circlips en vulringen (afstand-ringen) die op de juiste plaats horen te zitten. Daar er anders iets geraakt kan worden van de andere tandwielen en het zo stuk is... Ze zitten er dus niet voor niets.
Op de andere as zit in het midden een stuk waar geen vertanding op zit maar een verdikking, dat is dus ook een vaste maat. Daar kunnen en moeten de tandwielen van 2 kanten worden opgeschoven met ook vulringen en circlips op de juiste plaats..
Heb je alles goed zitten in de bak (carter deel) dan zit alles netjes op 1 lijn.. En ga je voordat je de delen sluit met bouten kijken of alles werkt zonder geratel of klemmen/slepen.

Weet je niet hoe het moet, dan plaats je op de bank bij uitelkaar nemen alles op1 rij per as...
Je controleert je schakelklok en schakelwals op enige beschadiging en bij ok plaats je het ondercarter voorzichtig met in acht neming van de schakelvorken terug...
Nog voor je er 1 bout insteekt controleer je weer de werking van de versnellingen en of het nergens stroef gaat of sleept.. 1 ferme tik tegen 1 schakelvork en het is mis, ze buigen zo om en je mist een versnelling of hij pakt 2 versnellingen tegelijk wat ook klap is..
Bij het in elkaar zetten van de assen gebruik je olie op de assen en in de glijlagers van de tandwielen, beter te veel dan te weinig. Droog zijn ze erg kwetsbaar..
Nog voor je het sluit laat je er weer wat olie op lopen en draai je de boel rond... En probeer je ook of de vrijstand goed is te vinden..

Het is een bak met rechte vertanding alles moet op 1 lijn staan.
Nu krijg je hem lastig in de 5e versnelling, ervoor deed hij het wel hij sprong alleen uit zn versnelling door een afgesleten meenemer..
Dus ergens heb je of geweld gebruikt of je hebt iets niet goed in elkaar gezet.

ik doe mn best het uit te leggen, maar ook ik kan niet zien wat er is op afstand.
En geloof me, een bak waar aan gepielt is om zo maar te zeggen, wil ik niet op mn tafel hebben.. Alle maten/ringen/circlips moet je gaan zoeken, en dat gaat lang duren voor het weer lekker draait.. Nu is het een misschien dit of misschien dat, niemand kan jou nu vertellen wat er mis is gegaan ofdat er een schakelvork krom is.

Normaal zijn het leuke klusjes om te doen, mits je weet waar je mee bezig bent en hoe het zat.. Nu word het voor welke monteur/techneut dan ook raden naar...

Maar neem maar van mij aan, dat je het nu zelf fout hebt gedaan. Deze fout zat er niet in voor je ging sleutelen.. En nog zit je met een afgesleten oliesproeier, die er ook niet voor niets zit (zie mn vorige post)
Koop een WPHB!
 
de boosdoener gevonden , had de middelste vork toch wel verkeerd geplaatst zeker had ze er omgekeerd ingeplaatst nochtans dat ik foto's genomen heb is er toch iets fout gelopen gelukkig niks beschadigd terwijl de bak open lag een andere sproeier erin geplaatst en morgen weer monteren en alles eerst handmatig eens testen , echt dom van me deze fout mijn excuus voor de vragen , maar al doende leert men zeggen ze hé hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt , alvast dank voor de tips
grtj
 
Kijk nu ben je opeens goed bezig..Ga zo voort kerel, eerst kijken hoe het zit en systeematisch werken 1 voor 1, fouten maken leer je van... Nu overkomt het je niet meer.. Dus +1.
 
Als de starterketting de sproeier nog steeds raakt, heeft een nieuwe sproeier geen nut, die slijt binnen no time weer weg.

Die slijt juist harder, omdat er meer 'sproeier' in de weg zit. Als je de starterketting niet vervangt kun je je de kosten besparen, want dan is het op zeker dat je blok eraan gaat, met of zonder goed schakelende bak. En meer zeg ik er niet over, punt uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan