Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full

volgens mij is die kennis gewoon van internet te halen tegenwoordig, en nogmaals ik ben ook altijd zo bezig geweest in de tijd dat je alles nog per fax moest uitzoeken en uit boeken..
Maar de vorm van de meeste kelken kan hij gewoon uit het luchtfilter halen bij de meeste motoren, de bouwers hebben veel kennis gebruikt bij het ontwerp, en de meeste carbs hebben een kunststof kelk IN het luchtfilterhuis zitten, en als ik het frame bekijk is hij dus met kelken bezig omdat hij een special aan het bouwen is..
En zoals eerder geschreven, ik had ook een rickmann , met 1360 wiseco, hoeckle krukas, holle nokkenassen en N2O, dus ik weet wel hoe en wat, maar die dubbele webers was toch wel even andere koek, daar kon je eigenlijk alleen op de testbank je maximale bezetting mee verkrijgen
Zowel qua venturi's, kelk lengte, en sproeierbezetting...
Dus het kost HEEL VEEL werk, waar je misschien een averechts resultaat mee kunt krijgen..
Maar ik zeg wel Chapeau voor wat hij doet
Kennis van internet halen, maar het dan vervolgens zelf met je eigen handen ook uit kunnen voeren, das nog wel een dingetje toch?
Ik bedoel als je een filmpje bekijkt over een blinde darm operatie, wil niet zeggen dat je het na 3x kijken zelf ook kunt denk ik?

Kennis van internet halen, maar het dan vervolgens zelf met je eigen handen ook uit kunnen voeren, das nog wel een dingetje toch?
Ik bedoel als je een filmpje bekijkt over een blinde darm operatie, wil niet zeggen dat je het na 3x kijken zelf ook kunt denk ik?

Naja,d at valt toch wel mee om die er uit te snijden?

Moet het slachtoffer het ook nog overleven dan? Misschien dat dat bij de 6e wel tukt :)

Vrijwilligers?

db

Volgens mij kan je gewoon berekenen wat de lengte van je kelk doet met je vermogen en koppel.
Ik dacht dat het was kortere kelk is minder vermogen en meer koppel.Bekijk bijlage 1946039Bekijk bijlage 1946040
Net omgekeerd, korter= hogere resonantie frequentie=invloed op een hoger toerental .

Dus korte kelk=meer koppel in hoge toeren=meer piekvermogen
Lange kelk=meer koppel in lagere toeren=meer vermogen op lage toeren.

volgens mij is die kennis gewoon van internet te halen tegenwoordig, en nogmaals ik ben ook altijd zo bezig geweest in de tijd dat je alles nog per fax moest uitzoeken en uit boeken..
Maar de vorm van de meeste kelken kan hij gewoon uit het luchtfilter halen bij de meeste motoren, de bouwers hebben veel kennis gebruikt bij het ontwerp, en de meeste carbs hebben een kunststof kelk IN het luchtfilterhuis zitten, en als ik het frame bekijk is hij dus met kelken bezig omdat hij een special aan het bouwen is..
En zoals eerder geschreven, ik had ook een rickmann , met 1360 wiseco, hoeckle krukas, holle nokkenassen en N2O, dus ik weet wel hoe en wat, maar die dubbele webers was toch wel even andere koek, daar kon je eigenlijk alleen op de testbank je maximale bezetting mee verkrijgen
Zowel qua venturi's, kelk lengte, en sproeierbezetting...
Dus het kost HEEL VEEL werk, waar je misschien een averechts resultaat mee kunt krijgen..
Maar ik zeg wel Chapeau voor wat hij doet
Is voor dit ding.

IMG_2774.JPEG

Daar past geen standaard luchtfilterhuis in.
Nu de turbokit er weer af is rij ik met de standaard kelken die ik uit het luchtfilterhuis heb gepeuterd, maar die zijn lelluk, degene die ik nu gemaakt heb zijn daar qua vorm aan de binnenkant een kopie daarvan. Daarnaast wil ik ook een kortere versie testen op de testbank, kijken wat het met de koppelcurve doet, voor op het circuit wil ik de powerband een stukje hoger hebben, nu bulkt hij van het koppel maar mis ik een beetje top-end. Mengsel kan ik realtime checken op de Innovate MTX-L. Er is een hoop veranderd sinds jij met je Webers bezig was. ;)

Maar het blok is sowieso niet meer standaard, grotere zuigers, andere compressieverhouding, andere ontsteking en uitlaat dus of de originele kelken nog het beste zijn is te betwijfelen.

En dat rekenwerk wat betreft welke kelken het beste of beter zijn is niet zo heel eenvoudig. Komt een hoop bij kijken. Je kunt ze ook variabel maken om het eenvoudig te houden :t
Op de programmeerbare ignitech units zit een servo aansturing...

En dat rekenwerk wat betreft welke kelken het beste of beter zijn is niet zo heel eenvoudig. Komt een hoop bij kijken. Je kunt ze ook variabel maken om het eenvoudig te houden :t
Op de programmeerbare ignitech units zit een servo aansturing...
Wat ik echt aan jou waardeer is dat je projecten niet onnodig ingewikkeld uit de hand laat lopen. ;)

wat zal de ene of andere kelk uitmaken bij zo'n dikke vierpitter...dit is toch een 1127 als ik mij niet vergis?
Dan hebben we het over circa 135pk (of misschien wel meer al naar gelang maatregelen), laat de slechtste vorm eens -4pk doen en de beste misschien +3pk?

wat zal de ene of andere kelk uitmaken bij zo'n dikke vierpitter...dit is toch een 1127 als ik mij niet vergis?
Dan hebben we het over circa 135pk (of misschien wel meer al naar gelang maatregelen), laat de slechtste vorm eens -4pk doen en de beste misschien +3pk?
IMG_6452.JPG

Als je op het rechte stuk rijdt met je maat achter je aan op een andere 1127 kan je elke PK extra gebruiken.

Op zo'n groot blok maakt het meer verschil dan dat.
En waarom pk's laten liggen?

Wat ik echt aan jou waardeer is dat je projecten niet onnodig ingewikkeld uit de hand laat lopen. ;)
Het was zomaar een brainfart 8)7 Zonder gekheid, ik weet dat er variabele kelken bestaan, zelfs op moderne superbikes kun je daar kits voor kopen. Maar ik heb het nooit uitgezocht.... Ik heb op m'n telefoon een lijstje met dingen die (super)vet zijn om ooit nog eens uit te zoeken. Staan nog wel meer dingen op die kunnen maar nog niet verder gekomen dan een regel op het lijstje;)

Ik heb de mal gepolijst tot en met korrel 1000.

IMG_2928.JPEG

Vol met vet gekliederd.

IMG_2927.JPEG

IMG_2929.JPEG

En onder de pers gezet en begonnen met pompen en dat kostte opeens maar 4 ton druk in plaats van 8 ton tot de kelk volledig gevormd was.

IMG_2932.JPEG

Randjes gelijk aan elkaar dus op goede buitendiameter.

IMG_2933.JPEG

En ging het er nu af? Nee niet met de hand...dus in de draaibank om goed vast te kunnen zetten, twee tikken met de slaghamer en het was los.

*O**O**O*

Bedankt voor de hulp! :}

Als je het niet probeerd kom je daar nooit achter!

Ik heb voor de mijne laatst een ander plenum gemaakt, van iets te kleine rechte pijpen naar kelken, het is niet het topvermogen, ik geloof dat ik hem nog niet eens vol gas heb gehad. Maar het is hoeveel beter ie op het gas reageert.. Het blok is ineens nog soepeler.

Mooi perswerk.
Ik maak geen kelken maar vaak deksels van koper en aluminium.
Mijn persvormen zijn bijna altijd van een RVS.
Ik klieder ook altijd alles vol met dikke olie of vet.
Een kleine klap en het is los.
Voordat ik de laatste klap uitdeel laat ik het perswerk nog even op de stempel zitten en draai de uiteinden eerst zo schoon.
pers drieklauw.jpg

Op de balk van de pers is een drieklauw geschroefd waar in de mal gecentreerd is onder de stempel.
De stempel is op de zuigerstang geschroefd.

Op deze manier kun je veel maken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan