Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.151
21
39
De machine is enkele malen gebruikt, en staat toch meer in de weg dan dat ie gebruikt word.

Ik overweeg om hem compleet met alle bijbehoren te verkopen (heb er ook nog een verdeeltafel bijgekocht onder andere). Wat zou het ongeveer op mogen brengen volgens jullie, en heeft er wellicht iemand interesse?
Lastig te zeggen, heb hier laatst ook een freesbankje verkocht, maar die prijzen zijn werkelijk alle kanten op gegaan de laatste jaren.
Ze zijn schreeuwend duur geweest, en tegenwoordig zijn ze in mijn ogen weer veel te goedkoop.
Ik zou als ik jou was op Marktplaats en consorten gaan zoeken naar specifiek dat type wat jij hebt. Dan kom je vanzelf tot een gemiddelde vraagprijs.

Toebehoren zoals een verdeeltafel, die kan je soms beter los verkopen dan alles in 1 koop.
 

sidecarracing

MF veteraan
4 jun 2004
2.603
71
omg. Utrecht
Bezoek site
De machine is enkele malen gebruikt, en staat toch meer in de weg dan dat ie gebruikt word.

Ik overweeg om hem compleet met alle bijbehoren te verkopen (heb er ook nog een verdeeltafel bijgekocht onder andere). Wat zou het ongeveer op mogen brengen volgens jullie, en heeft er wellicht iemand interesse?
misschien wel interesse ja. Kun je mij om te beginnen wat meer foto's sturen per PB?
 

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.151
21
39
Waar ik vooral benieuwd naar ben is op wat voor machine je dit gemaakt hebt!
Ziet er tof uit iig.
 

-ErikE-

MF'er
12 nov 2014
233
23
33
Rijswijk
Om een bredere velg (TRX850) in mijn achterbrug (FJ1200) te krijgen, moet er een stukje van de bijbehorende (TRX850) remklauwhouder gefreesd worden. Heeft iemand een idee waar ik dit kan laten doen? Is ongeveer 7mm materiaal wat er af moet.

IMG_20190719_101614.jpg


Omdat de FJ achterbrug geen punt heeft om aan de onderkant de reactiestang vast te zetten, moet er ook een alu nokje komen waar de reactie stang aan vastgemaakt kan worden. Hebben jullie daar ook ideeën bij?
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
523
Zeeuws Vlaanderen
Helemaal wat anders , lekker basis...

Ben m'n HQ400 "een grote beurt" het geven... mag wel eens , beestje staat hier al een tijdje.

Nu heb je "tandwielkastolie" ( verschillende soorten, HBM heeft er 2 ) , maar "op het wijze internet"
Staat.. voor de HQ400 , gebruik SAE 30.

Dat is toch gewoon 10w30 ???
 

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.147
112
42
Heerlen
SAE30 is single grade olie. 10w30 niet.... of dat voor jouw tandwielkast ok is weet ik niet. Ik zou gewoon die single grade scoren. Kun je weer jaren vooruit :t
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
523
Zeeuws Vlaanderen
Ga ik doen, ( heb nog wel ergens 10/30 liggen dacht ik ) .. maar, aangezien het verversing interval nu op .. ehh 14 jaar ligt...

Kwak ik liever het goeie spul er in :)

Toch een "vreemde" relatie met de machine, afgelopen week pas voor het eerst de frees aan het werk gekregen
( niet echt nodig gehad, en heb nooit een handleiding bij het apparaat gehad )
- heb hem inmiddels trouwens wel.. maarja.. lezen he... -

Bleek er een "trek" koppeling in de tandwiel-kast te zitten :)
( waar je dus, voor mij nog een totaal raadsel.. maargoed, tandwielen kan wisselen om draad te snijden )

" ahhh, dus ZO krijg je die bovenfrees aan ! " ( keek hij met verbazing )
 

sidecarracing

MF veteraan
4 jun 2004
2.603
71
omg. Utrecht
Bezoek site
Ga ik doen, ( heb nog wel ergens 10/30 liggen dacht ik ) .. maar, aangezien het verversing interval nu op .. ehh 14 jaar ligt...

Kwak ik liever het goeie spul er in :)

Toch een "vreemde" relatie met de machine, afgelopen week pas voor het eerst de frees aan het werk gekregen
( niet echt nodig gehad, en heb nooit een handleiding bij het apparaat gehad )
- heb hem inmiddels trouwens wel.. maarja.. lezen he... -

Bleek er een "trek" koppeling in de tandwiel-kast te zitten :)
( waar je dus, voor mij nog een totaal raadsel.. maargoed, tandwielen kan wisselen om draad te snijden )

" ahhh, dus ZO krijg je die bovenfrees aan ! " ( keek hij met verbazing )
10W30 is een multigrade en inderdaad heel wat anders in vergelijk tot singlegrade SAE30.
Die SAE30in jouw geval waarschijnlijk verkrijgbaar bij Lands End Motorcycles in Hengstdijk.
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
523
Zeeuws Vlaanderen
Heb "sae 30" inmiddels gevonden, alleen kon zo vlot niet vinden of ( de al in het schap hebben liggende ) 10-30 ook prima was.

Maar in dit geval wint dan machinebehoud het van laksheid.

Zal van de week even wat vers bestellen , t zal niet te vroeg zijn deze wissel
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
523
Zeeuws Vlaanderen
** even snel ;p

Een B12 passing, ( ben wat MC2 naar MC3 het overzetten / uitwisselen )

Een B12 passing is toch 12mm conus ??
( zeg maar , de kant die in de boorkop gaat )

Ja, heb op google gekeken, maar krijg alleen maar vitamine resultaten :)
 

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.151
21
39
Volgens het iso Passingstelsel is een b passing een passing die ver in de - ligt van de nominale maat. En dan een -, -tolerantie.
Een h passing is 0, -
Een y passing is dan weer +, +

Voor gaten is het precies andersom, dus een hoofdletter en dan is dus B +, +
H is 0, +
en Y is -, -.

Hoe hoger het laatste getal hoe groter je tolerantie.
Volgens mij word een conus niet zo aangeduid, dit is alleen voor gaten en assen.

Zie Morseconus - Wikipedia

Edit,
De duitse versie doet het beter, daar heb je gelijk de maatvoering erbij staan:
 
Laatst bewerkt:

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
523
Zeeuws Vlaanderen
Hierom twijfel ik :

( het dikste deel van de conus van diegene die ik heb is 12mm )

Screenshot_1.jpg

En dit is zeg maar het keuze menu..

als ik bij andere sites kijk, vernoemen ze ook allemaal " B12 "

( dus de MK / MC ) .. "heb ik" :) gaat mij juist om de andere kant, nu GOK ik dat B staat voor millimeter..


EDIT ... heb de pijl bij de verkeerde gezet ;p
Maar heb dus nodig MC3 met ... *gok* B12


Iets completer, mijn machine is MC3..
Heb een luxe snelspan boorkop gekregen , maar daar zit een MC2 op
Eraf gehaald.. ( en heb dus de MC3 variant nodig ). ( de stift, zoals boven )

Screenshot_2.jpg

Heb dus een flauw vermoeden , dat B12 diegene is die ik nodig heb, als je meet is het 12mm.. 1 en 1 .. = 2 ..
Maar da's dus een gok, hoop dat iemand het hier weet :)
 
Laatst bewerkt:

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.151
21
39

guzzigek

MF veteraan
1 aug 2008
1.866
153
bij mijnmotoren
Even gemeten ik heb een boorkop met een B16 aansluiting en die zit op een MC2 /B16 en daar meet ik net naast de kop op het B16 deel 16mm
Dus als jij een start opening hebt op je "Boorkop"van 12 mm zou het een B12 kunnen zijn .
Helaas heb ik geen B12 opname liggen dus kan niet meten of mijn aanname klopt
 
  • Like
Waarderingen: Stefan666