Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
524
Zeeuws Vlaanderen
Dát ja , u zijn alle geweldig :)

** had inderdaad geen flauw idee hoe het moest heten *

Bxx is dus inderdaad de "mm" van de passing in de boorkop.
( ok, + / - een beetje ivb met de conus vorm )

( en die pdf ook meteen in de verzameling )

En nu bestellen !

ThomPa

MF'er
1 nov 2015
220
44
Is er iemand in de omgeving van Leiden die 2x een gootje voor een borgring kan draaien? Op de foto zie je het originele gootje maar voor mijn project moet er een nieuw gootje een stukje hoger(112mm) op de buis komen. De buis is ø27mm. Dat gedeelte links onder gaat er nog af dus als de doorlaat van de hoofdas groter is dan ø27mm moet hij er doorheen passen. Een vergoeding is geen probleem.

Sebas84

Die hard MF'er
12 jun 2012
716
101
35
Hellevoetsluis
Bezoek site
Beste metaal goeroe's..
Ik heb een klein vraagje,
Ik ben vrolijk aan het draaien geslagen met een klein chinees draaibankje 7x12" (HBM 300), en dit gaat allemaal best redelijk.

Na wat kloten ben ik prima in staat op een veilige manier stukjes op maat te draaien.
Alleen een werkstuk inkepen of in 2 stukken delen lukt maar niet.
Of de beitel hapt en de bank slaat vast, of de beitel fikt op....
Ik heb diverse toerentallen geprobeerd.
Zowel in messing als staal gebeurt dit.

Ik maak gebruik van widia beitels.

Wat doe ik fout?????

subtoon

no substitute for cubic inches
Donateur
15 mei 2015
741
84
70
Gilze
daar zijn honderd mogelijke oorzaken voor dat kan niemand zeggen zonder meer info en vooral fotos
toerental, bijtelhoogte, smering, snijhoek , vrijloop.en speling in je supports. Ook een nieuwe bank kan speling hebben op de spindels of geleidingen.

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.958
111
Veenendaal
Met mijn ervaring met HBM bankjes zou ik zeggen bijtelhoogte (is bij die van mij niet instelbaar, dus moet shims gebruiken)...

• Like
Waarderingen: subtoon

subtoon

no substitute for cubic inches
Donateur
15 mei 2015
741
84
70
Gilze
e snijkant van je steekbijtel moet op centerhoogte staan.
ik heb de hbm 300 even gegoogled en heb er een zwaar hoofd in dat de geleidingen nagenoeg spelingvrij zijn, prijs/kwaliteit??

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.151
21
39
Beitelhoogte is zeker heel belangrijk. Maar ook dat je steekbeitel voldoende druk blijft houden tijdens het snijden.
Doe je dat niet dan gaat de boel lopen trillen, happen en ook kan je dus je beitel opstoken.

Verder is met die lichte bankjes vaak een probleem dat de beitel eigenlijk te groot is voor de machine.

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Bij het afsteken wil het soms al eens iets helpen om de beitel net iets onder center te zetten, ook het vastzetten van de langsslede is belangrijk. Verder is genoeg voeding (hoe snel je de beitel naar binnen steekt) belangrijk, anders begint alles te piepen en dergelijke. Een andere tip, voor draaibanken die minder stevigheid / meer speling hebben, is om de beitel ondersteboven te monteren en de draaibank de andere kant uit te laten lopen:

Zie ook:

Sebas84

Die hard MF'er
12 jun 2012
716
101
35
Hellevoetsluis
Bezoek site
Bedankt voor de antwoorden Heren!
Ik ga eerst maar eens een kleinere afsteek beitel kopen, en een stevigere toolpost, ik heb het idee dat daar indd een hoop speling in zit.
En even omgekeerd proberen te steken.

En ik snap dat dit chineesje niet echt spelingsvrij is maar voor mijn gekloot voldoet hij voorlopig, zwaar draaiwerk laat ik doen :)

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.887
524
Zeeuws Vlaanderen
Afsteken.. het lukt mij ook nog steeds niet goed.
** ooit gaat het me een keer netjes lukken ** ( al , als ik video's zie.. sommige draaibanken hebben er gewoon een hekel aan zo lijkt het )

Projectje van vandaag.
M'n mini kruistafeltje had geen instelbare ( op 0 zetten ) nonius .

Nu wel.. :) toegegeven , het hulpstukken maken was meer werk als het draaien zelf..
DIe schijven waren toch iets taaier als verwacht. ( nope, geen aluminium.. wat ik dus éérst dacht dat het was ... )

Voor..
20190908_174124.jpg

Na..
20190908_174135.jpg

Meteen de vrije slag uit de as kunnen halen.

Vanavond / van de week de andere as maar eens doen.
Nu zou t sneller moeten gaan :)

Sebas84

Die hard MF'er
12 jun 2012
716
101
35
Hellevoetsluis
Bezoek site
Ik heb voor mijn draaibankje een set met dixon snelwissel beitelhouders gekocht, inclusief eentje voor afsteekbeitels (voor kleine beitels, 1-1/2mm)
(lang leve HBM :) )
Van de week dit eens installeren en mee gaan kloten.
We komen er wel