Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Dát ja , u zijn alle geweldig :)

** had inderdaad geen flauw idee hoe het moest heten *

Bxx is dus inderdaad de "mm" van de passing in de boorkop.
( ok, + / - een beetje ivb met de conus vorm )


( en die pdf ook meteen in de verzameling )


En nu bestellen !
 
Is er iemand in de omgeving van Leiden die 2x een gootje voor een borgring kan draaien? Op de foto zie je het originele gootje maar voor mijn project moet er een nieuw gootje een stukje hoger(112mm) op de buis komen. De buis is ø27mm. Dat gedeelte links onder gaat er nog af dus als de doorlaat van de hoofdas groter is dan ø27mm moet hij er doorheen passen. Een vergoeding is geen probleem.

el8JGn8.jpg

EQcKlIW.jpg

KE4E4Ev.png
 
Beste metaal goeroe's..
Ik heb een klein vraagje,
Ik ben vrolijk aan het draaien geslagen met een klein chinees draaibankje 7x12" (HBM 300), en dit gaat allemaal best redelijk.

Na wat kloten ben ik prima in staat op een veilige manier stukjes op maat te draaien.
Alleen een werkstuk inkepen of in 2 stukken delen lukt maar niet.
Of de beitel hapt en de bank slaat vast, of de beitel fikt op....
Ik heb diverse toerentallen geprobeerd.
Zowel in messing als staal gebeurt dit.

Ik maak gebruik van widia beitels.

Wat doe ik fout?????
 
daar zijn honderd mogelijke oorzaken voor dat kan niemand zeggen zonder meer info en vooral fotos
toerental, bijtelhoogte, smering, snijhoek , vrijloop.en speling in je supports. Ook een nieuwe bank kan speling hebben op de spindels of geleidingen.
 
e snijkant van je steekbijtel moet op centerhoogte staan.
ik heb de hbm 300 even gegoogled en heb er een zwaar hoofd in dat de geleidingen nagenoeg spelingvrij zijn, prijs/kwaliteit??
 
Beitelhoogte is zeker heel belangrijk. Maar ook dat je steekbeitel voldoende druk blijft houden tijdens het snijden.
Doe je dat niet dan gaat de boel lopen trillen, happen en ook kan je dus je beitel opstoken.

Verder is met die lichte bankjes vaak een probleem dat de beitel eigenlijk te groot is voor de machine.
 
Bij het afsteken wil het soms al eens iets helpen om de beitel net iets onder center te zetten, ook het vastzetten van de langsslede is belangrijk. Verder is genoeg voeding (hoe snel je de beitel naar binnen steekt) belangrijk, anders begint alles te piepen en dergelijke. Een andere tip, voor draaibanken die minder stevigheid / meer speling hebben, is om de beitel ondersteboven te monteren en de draaibank de andere kant uit te laten lopen:

Zie ook:
 
Bedankt voor de antwoorden Heren!
Ik ga eerst maar eens een kleinere afsteek beitel kopen, en een stevigere toolpost, ik heb het idee dat daar indd een hoop speling in zit.
En even omgekeerd proberen te steken.

En ik snap dat dit chineesje niet echt spelingsvrij is maar voor mijn gekloot voldoet hij voorlopig, zwaar draaiwerk laat ik doen :)
 
Afsteken.. het lukt mij ook nog steeds niet goed.
** ooit gaat het me een keer netjes lukken ** ( al , als ik video's zie.. sommige draaibanken hebben er gewoon een hekel aan zo lijkt het )

Projectje van vandaag.
M'n mini kruistafeltje had geen instelbare ( op 0 zetten ) nonius .

Nu wel.. :) toegegeven , het hulpstukken maken was meer werk als het draaien zelf..
DIe schijven waren toch iets taaier als verwacht. ( nope, geen aluminium.. wat ik dus éérst dacht dat het was ... )

Voor..
20190908_174124.jpg

Na..
20190908_174135.jpg


Meteen de vrije slag uit de as kunnen halen.

Vanavond / van de week de andere as maar eens doen.
Nu zou t sneller moeten gaan :)
 
Ik heb voor mijn draaibankje een set met dixon snelwissel beitelhouders gekocht, inclusief eentje voor afsteekbeitels (voor kleine beitels, 1-1/2mm)
(lang leve HBM :) )
Van de week dit eens installeren en mee gaan kloten.
We komen er wel
 
@scheffers; weer aan een leuk project meegewerkt lees ik? :t


1572845772339.png

 
Leuke insteek;

Luuc says his Scout design answers a hypothetical question: “What if the visual design of motorcycles never developed in a hundred years, but technique did?”

Over de uitwerking van die gedachte valt te discussieren, maar ik vind het iid een gaaf ding.
 
nieuwe speeltje (hopelijk, de Myford super7 blijft nog even staan in afwachting, kwestie dat er zaken mij niet teveel tegen steken aan de "nieuwe") eindelijk op zijn plaats, alles aangesloten, gekuisd en klaar voor gebruik *D

Een nog zeer mooie Boxford AUD zonder slijtage die jullie allemaal zo vriendelijk hebben laten staan op marktplaats zodat ik hem maar ben gaan ophalen, 6 uur van huis helemaal tot in Berkhout Noord-Holland voor gereden.
enige minpuntje : het is een engelse norton-bak, dus voor draad te snijden af en toe toch nog eens tandwielen wisselen.

Boxford AUD.JPG
 
De Myford heeft slijtage op het bed, de rest is nog prima. heb er over gedacht om ze te laten slijpen, maar dan bleef ik zitten met een kleine doorlaat en het konstant tandwielen wisselen. Ook even een quasi nieuwe chinees in huis gehaald, en ziehier mijn gedacht daarover :
*het doet wat het moet doen, en als het je eerste is zal je daar best tevreden mee zijn
*ze missen behoorlijk wat features, hoe kleiner hoe meer. ik had een CQ6128, wat toch al een behoorlijk ding is qua grootte (groter dan de Myford/Boxford), maar het ergste was : linkse draad kon je niet snijden omdat je de draairichting van de leadscrew niet kan omdraaien, zeer ingewikkeld systeem om poulies/snelheden van de hoofdas te wisselen en je kon de slede niet vast zetten op het bed.
* als je een degelijke engelse/duitse draaibank gewoon bent, wil je zoiets echt niet in huis hebben, u weze gewarschuwd ! Na 1 week was ik er klaar mee en stond ze weer te koop. 100 euro verlies op gemaakt (had gerust mijn geld kunnen terug krijgen met wat geduld), maar ik was al lang blij dat ze de deur uit was in hetzelfde WE dat ik de Boxford ging halen. tijdelijk 3 draaibanken in mijn garage zou echt teveel geweest zijn :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan