Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Heb geprobeerd een ringetje van bid 11, buid 22 en 2,5mm dik te maken. Boren en draaien ging perfect.

Afsteken niet. Met de juiste beitel kreeg ik de opstelling nauwkeurig genoeg om het te proberen. Zoals verwacht stond de beitel niet goed genoeg, deze liep op den duur aan op een vlak dat niet moest. Met wat bijwerken aan de opstelling/beitel kom ik daar waarschijnlijk wel uit.

Is het mogelijk echt alleen de ring over te houden? Wat er nu af is gekomen heeft nog een ‘busje’ eraan ter breedte van de beitel (3,5mm). Het is met een stanleymes amper te snijden. Kwestie van voorzichtiger steken?
 
Is het mogelijk om de afsteekbeitel, die nu 2 rechte hoeken heeft, het snijvlak iets schuin te krijgen, waarbij de punt aan de rechterkant komt te zitten.
ja hoor
nog beter is om het ringetje na te draaien.
gebruik een drieklauw met zachte bekken en draai een binnen kamer in van iets kleiner dan je buiten dia en zo ook iets minder diep .nu kun het ringetje vlak draaien .
geen drieklauw met zachte bekken .
as in drieklauw duiten dia twee mm groter dan diameter ring .
daar nu binnen kamer draaien iets kleiner dan de buitendia ring ( 0.05 mm)
nu het ringetje in de as met kamer persen en nu kun je het ringetje vlak draaien .
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Bedankt voor de reacties heren!
Is het mogelijk om de afsteekbeitel, die nu 2 rechte hoeken heeft, het snijvlak iets schuin te krijgen, waarbij de punt aan de rechterkant komt te zitten.
Volgens mij was dat allemaal in orde! Het snijhoekje is vanaf drie kanten gezien het breedste punt!

Een collega wees me erop dat het klemblok in de hoek misschien afgerond is. Dat ik daardoor de afsteekbeitel niet netjes haaks erin kreeg. Met de klembouten liep de houder van de beitel namelijk naar buiten. Om dat te voorkomen had ik horizontaal een lijmklem gestoken. Die trok de houder dan mogelijk in de afgeronde 'hoek'. En kwam daardoor de beitel, verticaal gezien, scheef te staan.

Dit zal volgende keer m'n eerste punt van aandacht zijn. Want wat ik niet slordig afdraai, hoef ik niet te corrigeren met allerlei andere truckjes! Hoe inventief en leerzaam zulke omwegen ook kunnen zijn..

Heb ook de tip gekregen niet direct te diep te gaan in 1 groef. Eventueel getrapt werken om te zorgen dat de spaanders weg kunnen. Maar dat vind ik een beetje zonde van het materiaal. En het leek nog niet nodig. Wilde de tip toch even delen..
 
Normaal steek je in 1 keer erin, dus getrapt werken dat is absoluut niet nodig.
Heb je nu een neutrale beitel, een linkse beitel, of een rechtse beitel?
Euuuhhh, geen idee :z

Er is een houder met een los steek'blad' dat waarschijnlijk zowel als links als rechts dienst kan doen. Die kreeg ik niet op centreerhoogte. De 'vaste' beitel die ik gebruikt heb was aan de rechterkant haaks dacht ik..?
 
ik lees hier regelmatig een 3-klauw met zachte bekken, waar je dan een ruimte in kan draaien. op een gegeven moment zijn die bekken toch "op".
kan je dan nieuwe kopen ? die verschillen denk ik per merk/grote 3-klauw.
kan me niet herinneren dat ik die ooit ergens gezien heb.
 
ik lees hier regelmatig een 3-klauw met zachte bekken, waar je dan een ruimte in kan draaien. op een gegeven moment zijn die bekken toch "op".
kan je dan nieuwe kopen ? die verschillen denk ik per merk/grote 3-klauw.
kan me niet herinneren dat ik die ooit ergens gezien heb.
ja , daar zit inderdaad wel wat verschil in , ik heb wel wat van dat spul maar gebruik het nooit
 
Euuuhhh, geen idee :z

Er is een houder met een los steek'blad' dat waarschijnlijk zowel als links als rechts dienst kan doen. Die kreeg ik niet op centreerhoogte. De 'vaste' beitel die ik gebruikt heb was aan de rechterkant haaks dacht ik..?

Dat zullen dan wel beide neutrale beitels zijn.
Wordt het meest gebruikt, maar in jouw geval dus niet handig als je de bus in 1 keer klaar wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Zachte bekken
Om daar op terug te komen zijn bekken die je op de harde bekken vast schroeft en dus makkelijk en goedkoop kan aanpassen aan je werkstuk .
Pech is dat ze pas vanaf een 160mm drie of vierklauw tekoop zijn ben er naar aan het zoeken geweest kon ze niet kleiner vinden.


Mijn draaibank was met een 110 mm klauw ooit geleverd zit nu een 130 op en grotere is niet aan te raden voor deze hoofdas
 
Laatst bewerkt:
De beitel was bij nadere inspectie een beetje ongelukkig gevormd. Waarschijnlijk slijtage.. daardoor liep de zeikant van de beitel tegen het werkstuk aan.

Een betere beitel uitgezocht.

Zoals verwacht bleek het inspanblok ietwat ronde hoeken te hebben. Met een plaatje ernaast stond de beitel vrij en mooi haaks.

Resultaat, poging 3 is acceptabel!

Wel 0,1mm te dun naar m’n zin. Misschien dat deze beitel ook een veel klein rond hoekje heeft. En daardoor bij het steken een heel klein beetje buigt. Door wat langer te draaien blijft de beitel er nog wat meer afsnoepen door de spanning die erop staat. Volgende keer dus iets meer geduld draaien en meten, kijken of dat helpt. Het afgestoken vlak oogt wel strak, dus we gaan vooruit.

Het laatste stukje afsteken kan ook beter, als het gat beter gecentreerd is. Iemand enig idee hoe diep de centreerboor mag? Denk dat er ook teveel ruimte op de slede zit, misschien kan ik daar iets aan bijstellen.
 
Heren van de metaal bewerking.
Ik heb een vraag. Heeft er iemand toevallig nog 3 spuitmondjes liggen die op die flexibele koelvloeistofslangetjes gaan?
Ik heb hier 3 grotere (zie 1e foto) en wil ze graag ruilen tegen 3 kleinere (zie foto 2). Plat of rond maakt niet uit. Iemand heel toevallig???
 

Bijlagen

  • 20210927_154549.jpg
    20210927_154549.jpg
    186,6 KB · Weergaven: 15
  • 20210927_154623.jpg
    20210927_154623.jpg
    215,3 KB · Weergaven: 16
dat weet ik. maar deze gebruik ik niet en ik denk als toevallig iemand deze kan gebruiken en die andere heeft liggen.
dan ruilen we gewoon.
ik blij, hij blij, iedereen blij.
en ik loop me toch een beetje te vervelen omdat ik moet wachten tot ie klaar is dus ik denk ik stuur gewoon een berichtje.
niet geschoten is altijd mis
 
dat weet ik. maar deze gebruik ik niet en ik denk als toevallig iemand deze kan gebruiken en die andere heeft liggen.
dan ruilen we gewoon.
ik blij, hij blij, iedereen blij.
en ik loop me toch een beetje te vervelen omdat ik moet wachten tot ie klaar is dus ik denk ik stuur gewoon een berichtje.
niet geschoten is altijd mis
Locline je kan er ook lucht mee blazen en er zijn mensen die er een lampje in maken.
Sorry heb het zelf niet maar ken het van het werk.
 
HBM is China alleen sneller in huis .
vraag is welke spanbussen wil er mee gebruiken er32 ??? of iets anders
ISO30 is de as opname
Spantangen worden inderdaad ER32.
En de ISO30 opname weet ik inderdaad.
Het lijkt er op dat de Chinese handelaren (HBM en concullega's) voornamelijk nog dit spul verkopen. Maar heeft iemand ervaring met hun ISO30 houders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan